Gå til innhold

det er ingen som ønsker bompenger


Egenskap

Anbefalte innlegg

IDGAF skrev (2 timer siden):

Når man sier de «tar plass» i byene er det egentlig litt rart for meg.. fordi det har alltid vært tatt plass til transport i byer. Før bilene var det noen årtusener med hest og vogn.

De færreste norske byer er faktisk designet for trafikk.

Hovedløsningenen feks i Bergen har vært båt, eller gå. Man hadde hest og kjerre, men selv da var denne trafikken hemmet.  Man brukte hest og kjerre  til varetransport, ikke primært persontransport.

Og det vises i byen, der selv etter flere bybranner har vi lite avenyer (som var det man i utgangspunktet bygde for hester sånn at «eksos» problemet skulle være overkommelig.

Man gikk fra forstedene på nøstet, nordnes og marken til sentrale strøk og tyskerbryggene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

forstår ikke helt bompenger i Norge t.o.m om jeg har bodd her lenge nå.  I Frankrike hvor jeg kommer fra, er det kun bompenger på "autoroutes" eller autobahn. Men det er alltid en alternativ vei som er gratis og bra, enda om det tar litt mer tid. (De vanlige veier går gjennom små byer f.eks) Hvordan en så rik land som Norge kan kreve bompenger, det er bare helt utrolig.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guppy88 skrev (På 20.5.2022 den 20.49):

Jeg vil ha bompenger.

Jeg har også lyst på bompengene. Det er  moro å få mye penger.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (22 timer siden):

forstår ikke helt bompenger i Norge t.o.m om jeg har bodd her lenge nå.  I Frankrike hvor jeg kommer fra, er det kun bompenger på "autoroutes" eller autobahn. Men det er alltid en alternativ vei som er gratis og bra, enda om det tar litt mer tid. (De vanlige veier går gjennom små byer f.eks) Hvordan en så rik land som Norge kan kreve bompenger, det er bare helt utrolig.

La meg forklare. Det finnes 3 avskilte årsaker til å ta bompenger i Norge, og det er gode grunner til at du ikke forstår det.

1. Vi ønsker å forskuttere veibygging

Statsbudsjettet for veibygging, det man har bestemt seg for å bygge, er bestemt. Hvis du har noe du vil ha gjort som ikke er på planen nå, umiddelbart, eller ikke burde bli bygd, så er bompenger en løsning. I Frankrike vil ikke det bli bygd. Det finnes ingen fornuftig grunn til at at det skal finne gratis alternativer.

2. Kan vi løse langsiktige veiproblemer, med andre vegtekniske løsninger, for eksempel utbygging av kollektivtrafikk og ringveier. Dette er typisk byutvikling, men det omhandler statlige veier. Hjemlene er ikke rene; E39 er gjennom Bergen, hvilket betyr at ansvaret er delt mellom kommune, fylkeskommune og stat.  

Igjen, vi ønsker ingen hull her: din bompenger åpner veien av de som nå tar toget som ble finansiert av bompengene du betalte. Ditt kommunale behov for tilgang fikk overstyre statlige disposisjoner.

3. Vi ønsker strukturell styring av trafikk. Det er det vi kaller rushtidstrafikk: veien tåler et subsett av trafikken, og vi kan ikke utvide vegen; la oss gjøre det fysisk vondt å være i rushtid. Fortsatt trenger vi ikke pengene , kosten er der for at du skal gjøre bedre valg.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (På 20.5.2022 den 15.16):

Så hva er alternativet? Økte skatter, mindre til eldre, skole, helse? 

For min del må folk gjerne kreves bompenger. Er utrolig mange som kjører bil, når de fint kunne tatt kollektiv og spart miljøet og veinettet for overbelastningen unødvendig bilbruk skaper.

økte skatter?, så da skal nordmenn betale for at utenlandske biler skal kjøre gratis?

Tror ikke det er relevant det du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount
Egenskap skrev (På 20.5.2022 den 11.29):

så hvorfor tillater befolkningen det fra stortinget?

Fordi folket ikke har noen reell innflytelse. Politikerne har gått fra å være folkets tjenere til folkets oppdragere. Aksjoner på Facebook blir litt tannløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Paramount
IDGAF skrev (På 20.5.2022 den 11.31):

Feil, jeg ønsker bompenger! 

Unge mennesker som bor i storbyer har ikke noe i mot at andre betaler skatt så lenge de selv slipper. Egoistisk vil jeg kalle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount
MorTil2 skrev (På 20.5.2022 den 15.16):

Så hva er alternativet? Økte skatter, mindre til eldre, skole, helse? 

For min del må folk gjerne kreves bompenger. Er utrolig mange som kjører bil, når de fint kunne tatt kollektiv og spart miljøet og veinettet for overbelastningen unødvendig bilbruk skaper.

Alternativene er flere. Feks at politikerne forvalter pengene mye bedre. Et annet alternativ er at de som behøver tjenester betaler for dem. Syklister kan betale for sykkelveier, ikke bilister. Bilister får ikke en gang veier for det de betaler. Et tredje alternativ er at alle betaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount
IDGAF skrev (På 21.5.2022 den 11.52):

Dersom det ikke er bilistene som skal subsidiere kollektivtrafikken, hvem er det da?

De som kjører buss burde betale absolutt alt, selvsagt. Det må de jo dersom alle slutter å kjøre bil. Busser står for en enorm slitasje på veiene, og de sinker trafikken noe voldsomt. At bilister i dag betaler for buss og sykkel er for å fjerne bilistene. Bilismen gir individet stor frihet, det er ikke særlig ønskelig i et sosialdemokrati. Buss burde kun vært benyttet til turer av lang distanse i distriktet, hvor det er trafikkgrunnlag for det. I byer burde bane dekke kollektivbehovet. Buss er uegnet i små norske byer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paramount skrev (19 timer siden):

Alternativene er flere. Feks at politikerne forvalter pengene mye bedre. Et annet alternativ er at de som behøver tjenester betaler for dem. Syklister kan betale for sykkelveier, ikke bilister. Bilister får ikke en gang veier for det de betaler. Et tredje alternativ er at alle betaler.

Alle betaler. Er ikke slik at bompenger finansierer vei- og broprosjekter 100%. https://www.faktisk.no/artikler/z4ydp/ti-ting-du-bor-vite-om-bompenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det helt åpenbart hvorfor Oslo-borgere vil ha bompenger.

Scenario: Du bor i Oslo. Du jobber i Oslo. Du trenger ikke passere bomringer. Stemmer du for bompenger får kommunen bedre råd, uten at du betaler mer. Det blir også færre biler og mindre trafikk i ditt nærområde.

Bomringene settes opp i Oslo, så det er Oslos innbyggere som stemmer for dem. Oslo er den eneste kommunen hvor MDG har noe som helst betydelig påvirkningskraft. Jeg er helt sikker på at grunnen til det er at MDG vil det beste for Oslos borgere, på bekostning av folk i distriktene. De fleste stemmer tross alt for egne interesser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fotballjenta skrev (På 20.5.2022 den 15.55):

Det er da mange som ønsker bompenger? Jeg mener også det ble opprettet et helt nytt parti som het "nei til bompenger" eller noe. De fikk ikke akkurat mye stemmer. 

Det er helt fair at bilister betalter for seg, men jeg er enig i at det er litt for dyrt, særlig i Oslo. Kan godt kalle det usosial politikk, da de rike ikke merker det like godt som de med mindre penger. Men før det ligger et bedre alternativ på bordet så er jeg ikke imot bompenger i Oslo heller. 

Jeg kjører mye bil, og bompenger er liksom bare en del av greia. 

Folk flest stemmer vel ikke på et parti utelukkende på grunn av bare en enkelt sak, så er ikke akkurat overrasket over at det partiet ikke fikk særlig mange stemmer.

Jeg mener også å huske at de var ganske populære på en meningsmåling, men så sa de noe / noe skjedde som gjorde at folk stemte på noe annet senere..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ost skrev (9 timer siden):

Folk flest stemmer vel ikke på et parti utelukkende på grunn av bare en enkelt sak, så er ikke akkurat overrasket over at det partiet ikke fikk særlig mange stemmer.

Jeg mener også å huske at de var ganske populære på en meningsmåling, men så sa de noe / noe skjedde som gjorde at folk stemte på noe annet senere..

Ja, tror det var en useriøs gjeng som begynte å krangle og sloss seg i mellom. Grunnen til at jeg tok det opp var egentlig et konkret svar til TS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med bompenger er at det er tilnærmet eneste sektor der brukerbetaling utgjør en betydelig andel av de totale utgiftene. Hvorfor skal dette gjelde kun infrastruktur, og ikke også helse eller skole? Høyere utdanning burde koste en viss egenandel, og folk med høy helserisiko burde få økt skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
Paramount skrev (På 29.5.2022 den 21.19):

Unge mennesker som bor i storbyer har ikke noe i mot at andre betaler skatt så lenge de selv slipper. Egoistisk vil jeg kalle det.

Unge mennesker i storbyer slipper og betale skatt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest laPistola
Ost skrev (På 2.6.2022 den 13.52):

Folk flest stemmer vel ikke på et parti utelukkende på grunn av bare en enkelt sak, så er ikke akkurat overrasket over at det partiet ikke fikk særlig mange stemmer.

Jeg mener også å huske at de var ganske populære på en meningsmåling, men så sa de noe / noe skjedde som gjorde at folk stemte på noe annet senere..

Ja, de var jo kjempe populære en stund. De var vel det største partiet i Bergen en periode 😅 De skulle også komme med et partiprogram. Inntil det kunne vi stille spørsmål til Trym på Facebook og få svar på spørsmålene på messenger. Jeg stilte Trym en del spørsmål , men han kunne ikke svare på noe. Det kom heller aldri noe partiprogram . Det var vel det som skjedde, som fikk folk til og snu og stemme på noe annet. Selv de som hater bom og miljø mest har sikkert interesse av og vite mer om politikken enn at bompenger skal fjernes. Det som også skjedde var at folk ble opplyst om at Trym ikke kunne fjerne bomringer for veier som allerede var bygget om han ble valgt inn på Stortinget. Så ble det stille. Jo da, det engasjerte, sukkeravgiftpartiet feks fikk ikke i nærheten av den oppmerksomheten bompartiet fikk, så bom engasjerer. Ts tar allikevel feil. Vi er mange som faktisk ønsker bompenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
fotballjenta skrev (På 2.6.2022 den 23.20):

Ja, tror det var en useriøs gjeng som begynte å krangle og sloss seg i mellom. Grunnen til at jeg tok det opp var egentlig et konkret svar til TS. 

Haha, sloss de? Husker ikke det, men tviler ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven
Teatrica skrev (På 20.5.2022 den 21.07):

Hva er det med deg og alle disse spørsmålene om hva befolkningen tillater? Vi tillater det jo ved å stemme på de som skal sitte å styre landet vårt...

Vel. Bompenger hadde man jo hatt uansett hvem man stemte på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laPistola skrev (20 timer siden):

Unge mennesker i storbyer slipper og betale skatt? 

Altså når andre betaler avgifter så slipper folk unna med noe redusert skatt, fordi penger til det offentlige kommer inn på en annen måte. Jeg er prinsipielt i mot avgifter fordi de rammer uavhengig av betalingsevne. En fattig alenemor må kanskje sløyfe pålegg på brødskiva til barna sine, mens en rik børsmegler ikke merker noen kjøpekraftmangel i det hele tatt.

Jeg tror ikke bompenger er en kostnadseffektiv måte å hente inn penger til det offentlige på, men kan forsvares  når man ønsker å lede trafikken vekk fra bommene.

En billigere måte å hente penger fra bilister på er å øke drivstoffavgiften, siden den er gratis å kreve inn i og med at den allerede kreves inn. Koster neppe noe ekstra å kreve inn litt høyere avgift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...