Gå til innhold

Hva mener dere om liberalisering av narkotika?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Personelig mener jeg at ALLE rusmidler burde bli avkriminalisert, men bare lette rusmidler som f.eks. cannabis skal bli legalisert. Jeg vil høre hva sere mener, viss dere er f.eks. foreldre, unge osv. 

Anonymkode: 7c69c...0c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Personelig mener jeg at ALLE rusmidler burde bli avkriminalisert, men bare lette rusmidler som f.eks. cannabis skal bli legalisert. Jeg vil høre hva sere mener, viss dere er f.eks. foreldre, unge osv. 

Anonymkode: 7c69c...0c7

Er imot, vil ikke ha flere rusede sjåfører, narkomaner som blir psykotiske og dreper slik man har sett der det har vært forsøkt. Samfunnet må reagere på uønsket og skadelig oppførsel, samtidig er det nok bedre måter å gjøre det på enn fengsel, fks. tvangsbehandling, samfunnsstraff el.

Anonymkode: 3570a...ff1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er imot, vil ikke ha flere rusede sjåfører, narkomaner som blir psykotiske og dreper slik man har sett der det har vært forsøkt. Samfunnet må reagere på uønsket og skadelig oppførsel, samtidig er det nok bedre måter å gjøre det på enn fengsel, fks. tvangsbehandling, samfunnsstraff el.

Anonymkode: 3570a...ff1

Da kan man like gjerne forby alkohol da. 

Anonymkode: 1fa4e...6d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer rus i samfunnet, nei takk. Hører det stort sett fra unge mennesker som synes det er digg å bli rusa men som aldri har opplevd hvor destruktivt det er.

 

Anonymkode: 10900...ba2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 

Da kan man like gjerne forby alkohol da. 

Anonymkode: 1fa4e...6d0

En vanlig argumentasjon for de som ønsker å avkriminalisere f.eks marijuana er at "men alkohol er jo lovlig". Folk må slutte med det og heller komme med gode argumeneter.

Når det gjelder marijuana så er det lettere for ungdom under 18 å skaffe seg enn alkohol. Hvem vet hva slags kvalitet de får, risikoen de tar med å skaffe det, osvosv. Hadde vært bedre om det var mer regulert, i form av avkriminalisering. Litt som de har gjort i visse stater i USA. Men på ingen måte noe jeg synes er en viktig sak for meg.

Når det gjelder å avkriminalisere narkotika generelt synes jeg det gjerne kan være ulovlig å selge - men lovlig å kjøpe. Høres kanskje litt rart ut, men synes ikke at rusmisbrukere osv skal straffes for å ha et slikt problem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dersom staten hadde innført full kontroll på både produksjon og salg, så ville det selvfølgelig blitt LAANGT bedre kontroll på hva kjøperne egentlig får.      

i motsetning til all mulig søppel og dritt, som kjøperne av sånne ting kan få tak i nå for tiden. 

Anonymkode: 3ae11...4ad

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

dersom staten hadde innført full kontroll på både produksjon og salg, så ville det selvfølgelig blitt LAANGT bedre kontroll på hva kjøperne egentlig får.      

i motsetning til all mulig søppel og dritt, som kjøperne av sånne ting kan få tak i nå for tiden. 

Anonymkode: 3ae11...4ad

Mhm. Men det blir jo litt rart å kun akseptere alkohol. Det er jo som at kun Ford Fiesta hadde vært lovlig bil i Norge. 

Anonymkode: 1fa4e...6d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de mildere variantene som eks marihuana burde selges på et pol, typ vinmonopol. Tenker det er vinn-vinn, staten får inntekter og brukerne får trygge varer. 

Synes heller ikke man burde straffes for å kjøpe narkotika, kommer ikke noe godt ut av det. Denne kampen vinner ikke myndighetene, de har holdt på i evigheter og det hjelper ikke. Da er det bedre å ha kontroll i stede. 

Anonymkode: 63736...a96

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener man bør legalisere cannabis, sånn som i Canada, og så kan alt det andre forbli ulovlig. Det er milevis forskjell på narkotiske stoffer. 

Anonymkode: 43674...8a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er imot, vil ikke ha flere rusede sjåfører, narkomaner som blir psykotiske og dreper slik man har sett der det har vært forsøkt. Samfunnet må reagere på uønsket og skadelig oppførsel, samtidig er det nok bedre måter å gjøre det på enn fengsel, fks. tvangsbehandling, samfunnsstraff el.

Anonymkode: 3570a...ff1

Kilde på påstanden din at med legalisering følger flere rusede sjåfører og narkomane som blir psykotiske og dreper?

Anonymkode: f6539...0a5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gode grunner til at narkokriminalitet har noen av landets strengeste straffer. Her er det ufattelig mange personlige tragedier, enorm gjeld og massiv ekstrakriminalitet i form av vold, stjeling og misbruk. Nei til legalisering av narkotika. Hasj er inngangsporten til sterkere stoffer, jeg har selv en barndomsvenn som endte opp i psykiatrien etter å ha startet med "bare hasj". 

Anonymkode: 44dce...cf1

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for legalisering og regulert salg av Cannabis og synes generelt ikke straffeloven skal brukes til "folkeoppdragelse". Kanskje finnes det andre rusmidler man kan vurdere regulert omsetning av også. Khat er jo for eksempel en plante som har cirka samme effekt og skadepotensial som kaffe, og som ligger i grønnsaksdisken i enkelte land, mens det i Norge reguleres av de samme lovene som regulerer kjøp, salg og bruk av heroin.

Krigen mot narkotika har vært et kostnadssluk uten like og etter snart 60 år er tilgangen på ulovlige rusmidler bedre enn noen gang. Vi får aldri et rusfritt samfunn og da mener jeg det er bedre å begrense skadene enn å bruke de knappe politiressursene vi har til å jage folk som i all hovedsak skader seg selv.

Jeg bruker ikke Cannabis selv, men bor selv i et land hvor Cannabis omsettes legalt. Et pol for alkohol og et pol for Cannabis. Det skal sies at cannabis-bruk var langt mer utbredt her enn i Norge før det ble legalisert, men det er i praksis ingen forskjell i bruken etter lovendringen. Nå er det imidlertid enn inntekt for staten heller enn utgifter, og det er inntekt som kan brukes til ytterligere skadeforebygging, rusbehandling og andre tiltak ovenfor vanskeligstilte. Litt sånn som det er med alkohol i Norge i dag.

Endret av Jdz
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For full legalisering av cannabis, og avkriminalisering for de tyngste brukerene. 

Anonymkode: a26b2...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er gode grunner til at narkokriminalitet har noen av landets strengeste straffer. Her er det ufattelig mange personlige tragedier, enorm gjeld og massiv ekstrakriminalitet i form av vold, stjeling og misbruk. Nei til legalisering av narkotika. Hasj er inngangsporten til sterkere stoffer, jeg har selv en barndomsvenn som endte opp i psykiatrien etter å ha startet med "bare hasj". 

Anonymkode: 44dce...cf1

Barndomsvennnen din startet med det og ble så avhengig av sterkere stoffer mens det var ulovlig, så det er jo ikke noe argument.

Selv skulle jeg ha ønsket at jeg kunne ha kjøot cannabis av andre enn rusmiljøfolk som også kunne tilby litt av hvert annet. Kjøper man cannabis på statlige utsalg så er det det ingen der som tilbyr deg litt speed eller heroin.. Hadde sannsynligvis aldri kommet i kontakt med dem som drev med hardere stoffer om ikke cannabis var ulovlig.

Anonymkode: 013cd...55a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for å gjerne strafferammene slik de er for avhengige, men også for å endre i helseforskriftene om tvungen avrusning. Bedre hjelpetiltak for å få utsatte brukere ut av miljøene. Det vil koste, men jeg er ganske sikker på at samfunnet også økonomisk tjener på det.

Jeg er helt imot enhver form for legalisering og ønsker tyngre og strengere straffer for all omsetning og distribusjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er imot, vil ikke ha flere rusede sjåfører, narkomaner som blir psykotiske og dreper slik man har sett der det har vært forsøkt. Samfunnet må reagere på uønsket og skadelig oppførsel, samtidig er det nok bedre måter å gjøre det på enn fengsel, fks. tvangsbehandling, samfunnsstraff el.

Anonymkode: 3570a...ff1

Å kjøre i rusa tilstand ville fortsatt vært strengt forbudt selv om narkotika ble avkriminalisert/legalisert . Det ville vært som med alkohol i dag , du har ikke lov å kjøre bil under påvirkning.

 

Legaliser cannabis men  slik at man lett kan få info om trygg bruk, skadevirkninger osv…Foreksempel selge gjennom vinmonopol eller apotek… Nå tror jeg man må gjøre det lettere å få som legemiddel før vi kommer dit og får en lavere terskel for lege til å skrive det ut er jeg glad og mener vi er et stykke på vei. . Mener at ulovlig salg fremdeles skal straffes men avkriminaliser gjerne slik at de som blir tatt med brukerdoser slipper straff. 

 

Rusmisbrukere og rusavhengige bør få hjelp fra helsevesen og ikke straff fra politi.

Endret av FruR
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke legalisere. Det fører bare til mer bruk og flere kriminelle innvandrere som vil selge dop i Norge

Anonymkode: 303b8...b61

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er like mye for legalisering av narkotika som for fjerning av alle resepter. Folk burde da også få lov til å handle hva de vil på apoteket uten en lege som sitter og bestemmer over hva du skal få lov til å putte i kroppen din.

Anonymkode: b5654...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg er like mye for legalisering av narkotika som for fjerning av alle resepter. Folk burde da også få lov til å handle hva de vil på apoteket uten en lege som sitter og bestemmer over hva du skal få lov til å putte i kroppen din.

Anonymkode: b5654...9fd

Da dauer vi snart alle sammen pga antibiotikaresistens

Anonymkode: 303b8...b61

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...