AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #1 Del Skrevet 19. mai 2022 Jeg har bestemt meg for brodere min egen nordlandsbunad, og lurer med dette på om jeg trenger symaskin til dette? Jeg skal kun brodere. Er det noen som har brodert bunad som har tips og triks å komme med? Jeg tenkte å kjøpe materialpakke hos husfliden der broderiene er tegnet opp. Anonymkode: 9127b...994 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #2 Del Skrevet 20. mai 2022 Husfliden i Bodø selger påtegn prøvelapp, kan også kjøpes på nettbutikken. Lurt å ta en prøverunde før man satser på hele bunaden. Anonymkode: b5377...284 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mereo Skrevet 20. mai 2022 #3 Del Skrevet 20. mai 2022 For å brodere trenger du ikke symaskin, de fleste broderier til bunader gjøres for hånd. (Tror ikke jeg har hørt om noen som har brukt maskin noen gang.) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mobella66 Skrevet 21. mai 2022 #4 Del Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 19.5.2022 den 20.09): Jeg har bestemt meg for brodere min egen nordlandsbunad, og lurer med dette på om jeg trenger symaskin til dette? Jeg skal kun brodere. Er det noen som har brodert bunad som har tips og triks å komme med? Jeg tenkte å kjøpe materialpakke hos husfliden der broderiene er tegnet opp. Anonymkode: 9127b...994 Norlandsbunaden er den fineste bunaden. Jeg tipper den blir fin 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #5 Del Skrevet 21. mai 2022 Mobella66 skrev (9 timer siden): Norlandsbunaden er den fineste bunaden. Jeg tipper den blir fin Takk☺️Jeg håper det Anonymkode: 9127b...994 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 25. mai 2022 #6 Del Skrevet 25. mai 2022 Svigermor broderte min bunad+skjorte (sunnmørsbunad, så mye broderier på den), og broderiene er gjort for hånd. Det eneste du trenger symaskin til er å sy skjorten. Og likedan sy bunadsdelene sammen. Svigermor fikk en lokal skredder til å sy sammen bunaden (jeg måtte dit for å ta mål), men bunadskjorten sydde hun selv. Vi kjøpte stoffpakke på husfliden, men tror ikke mønstrene var tegnet opp, var bare alt stoffet+broderigarn som man trengte til bunad+foret som er i vesten+skjortestoff og lintråd til skjorten. Men mulig det varierer fra bunad til bunad. Flere plasser har kurs for bunadssøm, kanskje sjekke om det er det der du bor? Kusina mi, som er 30 år, broderte forøvrig bunad + skjorte til datteren sin da datteren skulle konfirmeres, helt uten å ha broderikunnskaper på forhånd, og bunaden ble kjempefin! Hun betalte dog ei lokal eldre dame for å montere bunaden sammen, pluss sy sammen skjorten. Tror du kommer til å få til dette helt fint jeg! Bare beregn god tid Sjekk om det er ei lokal Facebook-gruppe ala «vi som lager vår egen Nordlandsbunad» Men det sjalet som er på bunaden din, må man veve det selv, eller kjøper man det som tilleggsutstyr? Hvis det må veves så tror jeg at jeg ville vurdert å kjøpe det ferdig, hvis ikke må du kjøpe deg en vev og lære deg å veve. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #7 Del Skrevet 26. mai 2022 skruf skrev (På 25.5.2022 den 8.17): Svigermor broderte min bunad+skjorte (sunnmørsbunad, så mye broderier på den), og broderiene er gjort for hånd. Det eneste du trenger symaskin til er å sy skjorten. Og likedan sy bunadsdelene sammen. Svigermor fikk en lokal skredder til å sy sammen bunaden (jeg måtte dit for å ta mål), men bunadskjorten sydde hun selv. Vi kjøpte stoffpakke på husfliden, men tror ikke mønstrene var tegnet opp, var bare alt stoffet+broderigarn som man trengte til bunad+foret som er i vesten+skjortestoff og lintråd til skjorten. Men mulig det varierer fra bunad til bunad. Flere plasser har kurs for bunadssøm, kanskje sjekke om det er det der du bor? Kusina mi, som er 30 år, broderte forøvrig bunad + skjorte til datteren sin da datteren skulle konfirmeres, helt uten å ha broderikunnskaper på forhånd, og bunaden ble kjempefin! Hun betalte dog ei lokal eldre dame for å montere bunaden sammen, pluss sy sammen skjorten. Tror du kommer til å få til dette helt fint jeg! Bare beregn god tid Sjekk om det er ei lokal Facebook-gruppe ala «vi som lager vår egen Nordlandsbunad» Men det sjalet som er på bunaden din, må man veve det selv, eller kjøper man det som tilleggsutstyr? Hvis det må veves så tror jeg at jeg ville vurdert å kjøpe det ferdig, hvis ikke må du kjøpe deg en vev og lære deg å veve. Skjortene er penest håndsydde da, jeg syr aldri skjorter med maskin 🤗 TS, du får materialpakke med påtegnet stoff hos din lokale Husflid 😃 dette klarer du 🙌🏻 Vil sterkt anbefale kurs, lærerikt og sosialt ❤️ Anonymkode: fb331...7b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 26. mai 2022 #8 Del Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Skjortene er penest håndsydde da, jeg syr aldri skjorter med maskin 🤗 TS, du får materialpakke med påtegnet stoff hos din lokale Husflid 😃 dette klarer du 🙌🏻 Vil sterkt anbefale kurs, lærerikt og sosialt ❤️ Anonymkode: fb331...7b7 Skjorten min er brodert for hånd jeg mente symaskin som i å sy delene sammen til ei skjorte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skapnisse Skrevet 4. juni 2022 #9 Del Skrevet 4. juni 2022 Jeg anbefaler dette heftet: https://www.stingforsting.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå