Gå til innhold

PLATTSØM

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere sm driver med plattsøm. Er det vanskelig? Hva slags utstyr trenger jeg? Har null peiling utenom at det ser spennende ut, og en gang drev både bestefar og bestemor med dette, de døde når jeg liten desverre, så jeg ønsker tips om bøker eller kanaler jeg kan kikke på også. Takk

Anonymkode: de10c...a86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

«Plattsøm heter "satin stitch" på engelsk, «

Jeg spurte samme spm litt lenger nede 😇

og fikk dette svaret! 
Fant litt videoer på YouTube. Ser enkelt ut, men….

Jeg skal broderer Marie Aaen hårbånd, men det er vanskelig å komme i gang…

Anonymkode: c4d85...dcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

«Plattsøm heter "satin stitch" på engelsk, «

Jeg spurte samme spm litt lenger nede 😇

og fikk dette svaret! 
Fant litt videoer på YouTube. Ser enkelt ut, men….

Jeg skal broderer Marie Aaen hårbånd, men det er vanskelig å komme i gang…

Jeg har lyst å brodere en bunad til barna mine 😬 dumt å gjøre det på første forsøk? Sett en video, det så jo lett ut, så lenge man har tegning ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har lyst å brodere en bunad til barna mine 😬 dumt å gjøre det på første forsøk? Sett en video, det så jo lett ut, så lenge man har tegning ..

Mye hjelp å få via Facebook! 
Eller kurs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/20/2022 at 12:43 AM, AnonymBruker said:

Ja, det er ikke akkurat smart at det første man gir seg i kast med er bunad - selv om motivasjonen (les: barn) er aldri så gild, Plattsøm, som ved alle andre typer for broderi, krever at man har utviklet en fingerspissfølelse for hvor hardt/slakt man skal dra i tråden, hvor stram tråden skal være når den er brodert, og at man broderer pent (f.eks. at trådene ikke ligger hulter til bulter i motivet, at linjene ikke er hakkete, og at stoffet du skal brodere i er verken for stramt eller for slakt oppspent). I tillegg skal - i følge min oldemor - baksiden av arbeidet også la seg ses. Det betyr at man trådene skal festes slik at man knapt ser hvor de er festet, og like farger skal festes i like farger (ja, oldemor var et petimeter av rang). 

Jeg applauderer på alle måter engasjementet ditt, men som første prosjekt, er ikke plattsøm i bunad noe lurt. Velg heller små prosjekter - f.eks. bokmerker, duker, tøyservietter - altså noe som er overkommelig og som ikke er noe stort tap skulle du miste lysten. 

For personer som har lite til ingen erfaring overhodet med brodering, er korssting et fint sted å begynne. De små "hullene" i strameien viser godt hvor man skal brodere (altså hvor nåla skal ned og hvor den skal opp), det er lett å telle, og man merker raskt om man har dratt for hardt eller for slakt i tråden. Etter at man har fått teken på korssting, er hardangersøm en kjekk, morsom, og ikke minst spennende oppgradering. Da får man jo klippe i stoffet, og det kan jo være nervepirrende. Har man disse to broderitypene under kontroll, kan man begynne å leke seg med plattsøm. 

Jeg sier ikke at dette er den korrekte tilnærmingsmåten. Det finnes de som gir seg i kast med plattsøm uten noen forkunnskaper og får det til. Jeg tror likevel det viktigste er å begynne i det små og se om man i det hele tatt får til. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...