Gå til innhold

Apekopper kommer til Norge


NordicViking

Anbefalte innlegg

Torsdag fikk Sverige påvist sitt første tilfelle av apekopper. I Norge har FHI dannet en "utbruddsgruppe" som følger apekopper-utbruddet i Europa og Nord-Amerika tett.  Vi må regne med at det kommer tilfeller i Norge også.  (NRK)

Fra NRK:

V_PiTOZ5Bn8LAXgxs734KwxWNWcaXgrA9Vobl0fY

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Apekopper er tradisjonelt sett mindre smittsomt, og gir mildere forløp enn kopper, skriver FHI på sine hjemmesider.

Men la nå for all del ikke det stoppe oss i å få panikk, regner med det blir daglige apekonferanser og at et apekoppforum er opprettet på kg innen kort tid. :) 

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner den strenge grensekontrollen Europa hadde før i tiden.

  • Liker 13
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker jo ikke som det er en farlig sykdom da. Så hvorfor så mye oppstyr?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter fremdeles med korona 4 måneder etter at jeg ble smittet, så apekopper er det siste kroppen min trenger🙉

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, rosemarin said:

Virker jo ikke som det er en farlig sykdom da. Så hvorfor så mye oppstyr?

Frykt selger, noe de siste par årene har vist så til de grader. Nå er de fleste ikke redd for covid lenger, og media begynner å bli lei av å skrive om krigen. 

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Pianobar

Hva er egentlig symptomer, dødlighetsrate, hvor farlig er det for barn  gravide, eldre og de med nedsatt immunforsvar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount
brainstorm skrev (3 minutter siden):

Frykt selger, noe de siste par årene har vist så til de grader. Nå er de fleste ikke redd for covid lenger, og media begynner å bli lei av å skrive om krigen. 

Det legges ingen vekt på at det er homoseksuelle menn som rammes først og fremst, og at sykdommen har sitt utspring i Afrika er heller ikke noe å legge vekt på. Frykten skal angå alle, det selger best. Nærbilder er viktig også for å formidle skrekk. Lenge siden vi har sett covid førstørret tusen ganger på forsidene nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordicViking skrev (2 timer siden):

Torsdag fikk Sverige påvist sitt første tilfelle av apekopper. I Norge har FHI dannet en "utbruddsgruppe" som følger apekopper-utbruddet i Europa og Nord-Amerika tett.  Vi må regne med at det kommer tilfeller i Norge også.  (NRK)

Fra NRK:

V_PiTOZ5Bn8LAXgxs734KwxWNWcaXgrA9Vobl0fY

Homoer er visst mest utsatt.....

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paramount skrev (2 minutter siden):

Det legges ingen vekt på at det er homoseksuelle menn som rammes først og fremst, og at sykdommen har sitt utspring i Afrika er heller ikke noe å legge vekt på. Frykten skal angå alle, det selger best. Nærbilder er viktig også for å formidle skrekk. Lenge siden vi har sett covid førstørret tusen ganger på forsidene nå.

Haha, helt sant:) Så dette tar jeg med knusende ro😁

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Det er sant det som @Paramountskriver over her. Men jeg måtte Google før jeg trodde på det. Fire av 7 i Storbritania er menn som har sex med menn. De tre andre er en som har vært på reise i Afrika, og to andre som bor sammen med han.

Det er visst ikke spesielt dødelig. Ikke for friske mennesker. Det varer noen uker.

Spres via store dråper som pustes inn (ansikt til ansikt kontakt) og kroppsvæsker. Så nå er tiden inne for å være trofast. 😉

Endret av ops2
  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Drizzt said:

Jeg savner den strenge grensekontrollen Europa hadde før i tiden.

Fra 1939 til 1945 mener du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frogger skrev (41 minutter siden):

Fra 1939 til 1945 mener du?

Du kan sikkert gå tilbake til steinalderen også, men det er snakk om tiden før 1995 da Schengenavtalen trådte i kraft og avskaffet grensekontrollen i Europa med flere og flere land i årene som fulgte. Det er snakk om den gode gamle visumregimet når man måtte ha visum og gyldig pass for å krysse en landsgrense innad i Europa og man hadde kontroll på hvem som befant seg hvor. 

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er glad for at jeg har blitt så bevisst på "personal space" etter covid...

 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paramount skrev (1 time siden):

Det legges ingen vekt på at det er homoseksuelle menn som rammes først og fremst, og at sykdommen har sitt utspring i Afrika er heller ikke noe å legge vekt på. Frykten skal angå alle, det selger best. Nærbilder er viktig også for å formidle skrekk. Lenge siden vi har sett covid førstørret tusen ganger på forsidene nå.

Homofile og bifile menn foreløpig, men sistnevnte gruppe sørger vel for at det blomster opp hos heterofile også. 

Syns du overdriver media sin "skremme" vinkling og fullstendig underdriver kopper/apekopper, og ikke minst alvoret hvis det sprer seg i hele Europa og i alle grupper av befolkningen. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Jr.Garcon said:

Homofile og bifile menn foreløpig, men sistnevnte gruppe sørger vel for at det blomster opp hos heterofile også. 

Syns du overdriver media sin "skremme" vinkling og fullstendig underdriver kopper/apekopper, og ikke minst alvoret hvis det sprer seg i hele Europa og i alle grupper av befolkningen. 

Vel, media har intervjuet  flere pressetopper i dag som sier det sprer seg sakte og er lite farlig. Så skremselspropagandaen fungerer dårlig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Drizzt skrev (4 timer siden):

Jeg savner den strenge grensekontrollen Europa hadde før i tiden.

Absolutt ❤

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

brainstorm skrev (12 minutter siden):

Vel, media har intervjuet  flere pressetopper i dag som sier det sprer seg sakte og er lite farlig. Så skremselspropagandaen fungerer dårlig.

Men da er det vel heller ikke skremselspropaganda? Det er jo også media som formidler det du her sier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Jr.Garcon said:

Men da er det vel heller ikke skremselspropaganda? Det er jo også media som formidler det du her sier. 

Mange leser bare overskrifter og ser på bilder, da funker det nok. Men hvis man åpner artiklene er man der at selv ikke Espen Nakstad er skremt. Dette viruset hadde nok ikke skapt overskrifter om vi ikke allerede hadde levd to år med pandemi til frokost, middag og kvelds.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi skal frem med tommestokken igjen? Hadde passet meg fint. Hater å lukte hva personen bak meg i køen i matbutikken spiste til frokost 🤮

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...