Gå til innhold

Hypotetisk - kreftsyk og suicidal

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dersom man får påvist kreft, og ikke ønsker å leve lenger, men ikke vil påføre familien å ta livet av seg, kan man avstå fra å gjennomføre kreftbehandling? 

Anonymkode: 99e90...539

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt. Det er ingen som kan tvinge deg til å ta behandling, så lenge du er samtykkekompetent.

Anonymkode: 11672...d0a

• Liker 1
Skrevet

Ja, alle har rett til å bestemme om man vi motta behandling eller ikke. Jeg har opplevd dette selv.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dersom man får påvist kreft, og ikke ønsker å leve lenger, men ikke vil påføre familien å ta livet av seg, kan man avstå fra å gjennomføre kreftbehandling? 

Jeg ville ha spurt en advokat som har spesialisert seg på helserett.

De aller fleste med påvist kreft ønsker å motta livsnødvendig\livsforlengende helsehjelp, så jeg vil tro at dersom du er suicidal, så er det hjemmel for tvangsbehandling etter phvl. Men dette er bare spekulasjon fra min side, som sagt, snakk med en ekspert! KG er ikke et godt fora for slike alvorlige og vanskelige spørsmål.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Embla Othea said:

De aller fleste med påvist kreft ønsker å motta livsnødvendig\livsforlengende helsehjelp, så jeg vil tro at dersom du er suicidal, så er det hjemmel for tvangsbehandling etter phvl. Men dette er bare spekulasjon fra min side, som sagt, snakk med en ekspert! KG er ikke et godt fora for slike alvorlige og vanskelige spørsmål.

Ikke nødvendigvis. I de fleste tilfeller kan man ikke tvinge mennesker til å skulle holdes i live mot sin vilje. Selv aktivt suicidal mennesker blir skrevet ut av psykiatriske sykehus oftere en man skulle tro med beskjed om at de selv har ansvar for eget liv.

Jeg har et familiemedlem som er suicidal og som har vært innlagt etter flere selvmordsforsøk. Vedkommende har nå fått en dødelig sykdom og helsevesenet aksepterer at han ikke ønsker noe annet en lindrende behandling. Selv med over 10 års historikk i psykiatrien kunne de ikke tvinge han til å ta imot livsforlengende behandling.

Anonymkode: a78d5...ba8

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke nødvendigvis. I de fleste tilfeller kan man ikke tvinge mennesker til å skulle holdes i live mot sin vilje. Selv aktivt suicidal mennesker blir skrevet ut av psykiatriske sykehus oftere en man skulle tro med beskjed om at de selv har ansvar for eget liv.

Jeg har et familiemedlem som er suicidal og som har vært innlagt etter flere selvmordsforsøk. Vedkommende har nå fått en dødelig sykdom og helsevesenet aksepterer at han ikke ønsker noe annet en lindrende behandling. Selv med over 10 års historikk i psykiatrien kunne de ikke tvinge han til å ta imot livsforlengende behandling.

Det er enkelte med selvskadings\suicidalitetsproblematikk som dessverre blir skrevet ut for tidlig med de konsekvensene det måtte ha. Det er blitt så harde prioriteringer i psykisk helsevern, er man ikke psykotisk, så blir man sparket ut med armer og ben er mitt inntrykk 🤦‍♀️

Kreft i kombinasjon med suicidalitet er derimot en vanskelig juridisk problemstilling. I stedet for at vi spekulerer, er det bedre at ts oppsøker kyndig hjelp.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Embla Othea skrev (8 minutter siden):

Det stemmer ikke. Mange med kreft får ikke valget Iovsforlengende, eller livsnødvendig. Det heter lindrende behandling i de tilfeller kreften er uhelbredelig.  

Dersom personen ikke har lyst å påføre sine pårørende smerte i forhold til å velge å gå bort selv, så anses hun heller ikke som suicidal. Ts kan selvsagt velge sin egen behandling og ingen skal motta behandling man ikke har samtykket til. 

Tvangsvedtak skal mye til for å få, og gjelder ikke mennesker med alvorlige uhelbredelige diagnoser. Den trer inn dersom det er fare for liv eller død. 

I Norge har vi ikke aktivt dødshjelp, kun passiv dødshjelp. 

Anonymkode: ded78...069

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det stemmer ikke. Mange med kreft får ikke valget Iovsforlengende, eller livsnødvendig. Det heter lindrende behandling i de tilfeller kreften er uhelbredelig.  

Dersom personen ikke har lyst å påføre sine pårørende smerte i forhold til å velge å gå bort selv, så anses hun heller ikke som suicidal. Ts kan selvsagt velge sin egen behandling og ingen skal motta behandling man ikke har samtykket til. 

Tvangsvedtak skal mye til for å få, og gjelder ikke mennesker med alvorlige uhelbredelige diagnoser. Den trer inn dersom det er fare for liv eller død. 

I Norge har vi ikke aktivt dødshjelp, kun passiv dødshjelp. 

Anonymkode: ded78...069

Det var dette jeg var nysgjerrig på. Bare sånn for ordens skyld, jeg er ikke syk, jeg synes bare det var en litt spennende problemstilling :)

AnonymBruker
Skrevet

Fikk kreft for ett år siden. Man får TILBUD om behandling. Hadde en krefttype som ville med over 90 % sannsynlighet gjøre meg frisk. 

Tok i mot, men fikk hele tiden beskjed at dette var et tilbud. Vil du ikke, så tvinger ingen deg…

https://www.tv2.no/a/11464975/

Anonymkode: 370e3...14c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Teatrica skrev (2 timer siden):

Ja, alle har rett til å bestemme om man vi motta behandling eller ikke. Jeg har opplevd dette selv.

Det spørs om dette kan gå under tvangsvedtak om TS er tydelig deprimert og suicidal. 

Anonymkode: 5aff2...642

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er det rette. 

Ingen person kan tvinges til å ta imot helsehjelp som ikke har noe med den mentale helsen å gjøre. 

Anonymkode: be986...eed

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det spørs om dette kan gå under tvangsvedtak om TS er tydelig deprimert og suicidal. 

Anonymkode: 5aff2...642

I de aller fleste tilfeller vil det ikke det. Retten til å bestemme over eget liv når det kommer til behandling står ekstremt sterkt i Norge, og det ville blitt sett på som et overgrep å tvinge noen til kreftbehandling når de ikke ønsker det selv om de er deprimerte og suicidale. 

Som jeg skrev i et innlegg litt lengre opp så har jeg denne problemstillingen i egen familie nå, og i min jobb så møter jeg mange suicidale. Ingen av de som har hatt en dødelig sykdom har blitt tvunget til behandling selv om de har vært suicidale, hatt selvmordsforsøk eller tunge psykiatriske lidelser.

Man holder ikke suicidale mennesker innesperret på tvang på ubestemt tid heller, da er man isåfall ganske  blåøyd og naiv når det kommer til psykiatri. I de fleste tilfeller så får du være der en stund, også blir du skrevet ut selv om du sier du fremdeles er suicidal fordi du i bunn og grunn bestemmer over eget liv og har all rett til å avslutte det om det er det du vil. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg synes det er rart at dere alle sier "pasienten har selvsagt rett til å bestemme det heeelt selv!". Jeg er ikke ekspert på området, men vil prøve å nyansere litt.

Pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 4A gir rom for å gjennomføre tvungen somatisk helsehjelp hos personer over 16 år UTEN samtykkekompetanse. Samtykkekompetanse kan være et diffust begrep, men en person som er dypt deprimert kan i perioder ansees å ikke være samtykkekompetent. Ved alvorlig depresjon er man ikke alltid i stand til å ta til seg informasjon om behandlingsalternativer, bearbeide og forstå informasjonen, og gjøre en veloverveid vurdering av behandlingsalternativer (eller avstå fra behandling). Så må man jo også ta i betraktning alvorlighetsgrad og prognose for den somatiske sykdommen: Kan dette "enkelt" behandles uten mange plagsomme bivirkninger og stor inngripen, eller gir behandlingen i seg selv en stor belastning (jf. punkt C under). Kreftbehandling er jo ofte omfattende og langvarig og kan påføre pasienten mye plager. På den andre siden er eksempelvis sepsis en tilstand som kan behandles i løpet av relativt kort tid. Jeg vil derfor tro at en dypt deprimert pasient som avslår antibiotikabehandling, vil kunne behandles med tvang når han blir septisk og livet står i fare.

Ifølge §4A-3 kan tvungen helsehjelp gis dersom:

a. en unnlatelse av å gi helsehjelp kan føre til vesentlig helseskade for pasienten, og
b. helsehjelpen anses nødvendig, og
c. tiltakene står i forhold til behovet for helsehjelpen.

Fra helsepersonellets side, så plikter man å gi helsehjelp dersom anser at hjelpen er påtrengende nødvendig (altså nødvendig for å redde liv eller avverge vesentlig helseskade) - helsepersonelloven §7.

Pasient- og brukerretighetsloven §4-9 gir allikevel døende pasienter rett til å avslå livsforlengende behandling. Men for å regnes som døende, så anser man at det ikke finnes mulighet for behandling som gir kurasjon.

Endret av FeiteFrida

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...