Gå til innhold

Noen som vet hvorfor torsdager ikke lenger er gratis på Natur Historisk Museum?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. I alle år har det vært gratis på museet på torsdager, men ikke nå lenger... Noen som vet hvorfor? Lurer på om de har de mistet statlig støtte?

Anonymkode: a5fda...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det koster å drive et museum, og det virker som om det er andre former for kultur som prioriteres fra statskassen - slik som for eksempel milliontilskuddene man ga til julesangere som følge av pandemien.

Derfor er også musemsbesøk blitt vanvittig dyrt i forhold til før i tiden; Nasjonalgalleriet var tidligere gratis, så begynte de å ta penger, og nå vil det sikkert koste en formue å oppsøke Nasjonalmuseet for å kunne se vår felles kulturarv.

Antar at det samme gjelder dette museet - museer er dessverre ikke like fancy som andre ting politikerne heller foretrekker å bruke penger på.

Anonymkode: 5d378...083

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker

Slikt irriterer meg også. Som ingeniør blir jeg også spesielt irritert over at det koster penger å komme inn på Teknisk museum i Oslo.  Det å gi barn interesse for realfag har stor samfunnsnytte og det er synd om barn ikke får interessen for realfag og oppfinnelser fordi foreldrene ikke ønsket å eller hadde mulighet til å bruke penger på noen museumsturer. Dette handler jo også om utjeving av fattigdom, det å gi barn inspirasjon til å få en svært lønnsom interesse. 

I mitt hode burde billettene for barn være gratis og at man hadde et tilbud om frivillig betaling. 

Anonymkode: 52b8f...af1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.5.2022 den 12.59):

Det koster å drive et museum, og det virker som om det er andre former for kultur som prioriteres fra statskassen - slik som for eksempel milliontilskuddene man ga til julesangere som følge av pandemien.

Derfor er også musemsbesøk blitt vanvittig dyrt i forhold til før i tiden; Nasjonalgalleriet var tidligere gratis, så begynte de å ta penger, og nå vil det sikkert koste en formue å oppsøke Nasjonalmuseet for å kunne se vår felles kulturarv.

Antar at det samme gjelder dette museet - museer er dessverre ikke like fancy som andre ting politikerne heller foretrekker å bruke penger på.

Huff ☹️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Slikt irriterer meg også. Som ingeniør blir jeg også spesielt irritert over at det koster penger å komme inn på Teknisk museum i Oslo.  Det å gi barn interesse for realfag har stor samfunnsnytte og det er synd om barn ikke får interessen for realfag og oppfinnelser fordi foreldrene ikke ønsket å eller hadde mulighet til å bruke penger på noen museumsturer. Dette handler jo også om utjeving av fattigdom, det å gi barn inspirasjon til å få en svært lønnsom interesse. 

I mitt hode burde billettene for barn være gratis og at man hadde et tilbud om frivillig betaling. 

Fullstendig enig; det er noen år siden jeg selv var på Teknisk museum, men det var absolutt mye interessant å se der.

1 hour ago, Entern said:

Huff ☹️

Nasjonalmuseet har åpnet siden jeg skrev dette, og blitt et av landets dyreste museer, med kr.180 i inngangspenger.

Historisk museum er et annet museum som tidligere var gratis; nå er det stort sett betaling der, men heldigvis også perioder der folk kan komme inn uten å betale; i alle fall på Kulturnatten i september der undertegnede for øvrig er en trofast gjest i vognhallen med gamle trikker på Majorstua, der jeg flere ganger har hatt interessante samtaler med mennesker som jobbet i Sporveien i gamle dager, blant annet en som jobbet som bussjåfør da han var ung i begynnelsen av 1960-årene og kjørte i området der jeg bor; det er mer lærerikt å høre om Oslo slik byen var før i tiden fra folk som selv har opplevd historien enn å lese dette i en bok. Anbefaler absolutt å ta turen dit neste Kulturnatt.

Så har man postmuseet, et museum som nå er omtrent rasert - tidligere fant man det i bygningen til hovedpostkontoret i Oslo sentrum med gratis inngang. Før man fant ut at man kunne spare noen kroner, og flyttet hele stasen til Maihaugen, der det er solid betaling for å komme inn, og man, så vidt jeg vet, ikke har plass til alt som var stilt i Oslo, slik at man har stuet det på et eller annet lager. Rett og slett flaut - sammenlignet med andre land i Europa der man har et annet forhold til kultur.

- Brian

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 hours ago, AnonymBruker said:

Fullstendig enig; det er noen år siden jeg selv var på Teknisk museum, men det var absolutt mye interessant å se der.

Jeg har ikke vært på Teknisk museum  på mange år jeg heller, men elsket det som barn og besøkte det igjen rett etter jeg var ferdig med ingeniørutdannelsen min. 

Jeg liker andre museer også. Er interessert i historie, natur, osv og ideelt sett burde alle være gratis for barn for det ingenting som er bedre enn at barn får interesse for vitenskap, historie, osv. Det er jo bra for både for dem og samfunnet.  I dagens multikulturelle samfunn så bør det også være del av integreringspolitikken. Det å gi innvandrerbarn(og voksne) interesse for norsk kultur og historie er med på å fremme integrering. Man vet også at innvandrerfamilier er overrepresentert når det kommer til fattigdom og at de som er minst integrert er de som er fattigst. Så det er viktig at museene er gratis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Fordi de akkurat har totalrenovert det ene store museumsbygget og laget nye geologiske utstillinger. https://www.nhm.uio.no/utstillinger/geologiske/index.html Hvis regjeringen slutter å kutte i bevilgningene til museer er det ikke utenkelig gratistorsdag blir gjeninnført.

Det er fortsatt gratis adgang på Naturhistorisk Museum for barnehager, skoleklasser, flyktninger og asylsøkere.

Anbefaler å besøke de nye utstillingene. Barna mine og jeg koste oss veldig. 

Anonymkode: 7dbee...bbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var i hvert fall absurd at Kurt Nielsen fikk over 13 millioner i koronastøtte for sin julekonsert. Da handlet det ikke om å hjelpe fattige artister som slet økonomisk. 

Ja, slikt er aldri kampsak i valgkampene. Men det burde komme en kulturminister som kjemper for at i hvert fall de viktigste museene er tilgjengelig for alle uavhengig av inntektsnivå.  Det kan vel ikke koste all verden å gi nok slik at museene kan være gratis på torsdager slik at de som ikke ønsker å betale kan besøke da og de som er villig til å betale kan besøke andre dager. 

Anonymkode: 0abef...161

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 hours ago, AnonymBruker said:

Historisk museum er et annet museum som tidligere var gratis; nå er det stort sett betaling der, men heldigvis også perioder der folk kan komme inn uten å betale; i alle fall på Kulturnatten i september der undertegnede for øvrig er en trofast gjest i vognhallen med gamle trikker på Majorstua, der jeg flere ganger har hatt interessante samtaler med mennesker som jobbet i Sporveien i gamle dager, blant annet en som jobbet som bussjåfør da han var ung i begynnelsen av 1960-årene og kjørte i området der jeg bor; det er mer lærerikt å høre om Oslo slik byen var før i tiden fra folk som selv har opplevd historien enn å lese dette i en bok. Anbefaler absolutt å ta turen dit neste Kulturnatt.

Husker jeg likte sporveismuseet som barn. 

Anonymkode: ac6ca...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slik jeg har forstått det så har de enkelte gratistorsdager i året, men problemet er vel at med mindre man følger nøye med så vet man jo ikke når de gratistorsdagene er. De burde hatt en bedre ordninger for å lokke nye besøkende. 

Anonymkode: ac6ca...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Var i hvert fall absurd at Kurt Nielsen fikk over 13 millioner i koronastøtte for sin julekonsert. Da handlet det ikke om å hjelpe fattige artister som slet økonomisk. 

Ja, slikt er aldri kampsak i valgkampene. Men det burde komme en kulturminister som kjemper for at i hvert fall de viktigste museene er tilgjengelig for alle uavhengig av inntektsnivå.  Det kan vel ikke koste all verden å gi nok slik at museene kan være gratis på torsdager slik at de som ikke ønsker å betale kan besøke da og de som er villig til å betale kan besøke andre dager. 

Anonymkode: 0abef...161

Enig med alt du skriver her!👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 6/30/2022 at 3:16 AM, AnonymBruker said:

- Brian

Hvorfor skriver du noen ganger under brukernavn og andre ganger som AB, men hvor du signerer med brukernavnet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Museum burde være billig. Men nå dukker det opp så mye fancy bygg som huser forskjellige museum. Og de blir reorganisert til privat stiftelse som driver business. Ikke folkeopplysning. 

Anonymkode: e24f3...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvorfor skriver du noen ganger under brukernavn og andre ganger som AB, men hvor du signerer med brukernavnet ditt?

Hvorfor ikke ...?

Verden hadde vært et kjedelig sted dersom alle hadde gjort de samme tingene om og om igjen; det er derfor kvinner noen ganger bruker hvit bikini, mens andre ganger bruker de rosa badedrakt - forhåpentligvis fører ikke dette til en snarlig apokalypse, eller invasjon av små, grønne menn fra det ytre rom som kidnapper undertegnede og fører meg til et interplanetarisk museum på planeten deres.

Med ønske om en riktig god sommer.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Får ikke museumer mye statsstøtte også? burde være gratis spør du meg

Anonymkode: 032f7...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...