Gå til innhold

De ELDSTE elektroniske apparatene du har som FORTSATT FUNGERER?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I 2016 flytta vi fra en fungerende Grepa-komfyr som sannsynligvis var fra 50-tallet. Stekeovnen var litt ujevn, men vi laga mye god mat på den. 

Det eldste fungerende vi har i hus nå er kanskje en kassettspiller fra 80-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tørkeskap fra 1982.  Fulgte med da vi kjøpte leiligheten.

Ellers er både mikrobølgeovn og fryser fra 1997 (bryllupsgaver).

Anonymkode: a8b25...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange andre her: En gul Sony sportswalkman fra midten av 80-tallet. Tipper høsten '85. :) 

Hvor mange som fremdeles har disse liggende sier litt om både hvor vanlige de var og om hvor solide de var laget. 

AnonymBruker skrev (På 20.5.2022 den 19.03):

Har flere LP-spillere fra 70-tallet. Og varmekabler fra 1971 ;)

Anonymkode: b7cfc...2f4

... OK. Om varmekabler teller er mine på samme alder, enten fra 1970 eller 1975. 😄 Men her ville jeg påstå vi er over på elektrisk, ikke elektronisk. (I likhet med ymse vaffeljern og Kenwood-miksere som har blitt nevnt.) 

Anonymkode: 8ae86...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en sjelden Super Nintendo som jeg nettopp har lagt ut på Finn.
Uansett så er det den elste aparatet som krever strøm som jeg fortsatt har og som virker.
Sjelden jeg tar vare på utdaterte ting :)

Anonymkode: 1547a...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Varmeovn fra 60-tallet bruker den hver høst mens jeg venter på at sentralfyringen kommer på. Strykejern uten dampfunksjon, antakelig fra samme periode. Stryker sjelden så går fint med blomsterdusj. Begge deler arve gods. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Made4u

Platespiller fra 70-årene, en ganske god og ettertraktet i så måte som man er heldig om man får kjøpt brukt i dag for under 3000, den spiller bedre enn alt av billig-spillere man finner nytt i dag og man skal gjerne opp i 8-15.000 kroners klassen for noe som kan matche den (og selv om man betaler den prisen så er neppe det noe som spiller bedre med den medfølgende pickupen som følger med spilleren, da jeg har en veldig ok pickup på min som er bedre enn den man gjerne får med platespillere i mellomsjiktet - resultatet blir tilsvarende bedre).

Ikke noe i veien for å kjøpe en dyr pickup selv til en eldre platespiller, snarere tvert imot så kan man legge ganske mye penger i og være tungt audiofil og gjøre det, eldre platespillere fra 70 og 80-tallet kan flere av dem bikke langt over 50.000 kroner i bruktpriser og være ettertraktede bruktkjøp folk setter pickuper fra 20-100,000 kroner på (bare for pickupen), så har de gjerne en dyr RIAA-forsterker til også, så det hele bikker 200.000 kroner til sammen, er flere som satser på gamle spillere fra 70-årene/tidlig 80-årene i det sjiktet der. Selv eier jeg ikke en så dyr legende, men det kan jeg veldig godt ende med å gjøre når jeg skal ha meg en ny spiller (men kommer ikke til å vrenge lommeboken like hardt som de som er mest spinnvill jeg for min del, men en spiller til 50.000 kroner inklusive ny pickup (bruktpris på spiller og splitterny pickup) kan det godt bli neste gang jeg skal handle ny spiller - at den kan være såpass gammel, er mange eldre spillere jeg sikler etter i alle fall...

Så platespillere i motsetning til mye annet elektronikk, er nok det beste man kan legge penger i når det er eldre. En gammel fryser, komfyr eller kjøleskap etc. er ikke verdt noe når det blir gammelt, men det er definitivt vinylsnirrer da noen av de gamle overgår selv det aller meste av det nye og man må betale veldig mye mer om man skal matche den kvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mamma har min dvd spiller jeg kjøpte når jeg flyttet hjemmefra i 2002. Det er nok det eldste jeg har. Det eldste jeg har i hjemmet mitt er nok vaskemaskinen. Jeg fikk den av en gammel kjæreste for 12 år siden og han hadde hatt den i 5 år. Så da er den 17 år gammel. Men den er lite trøtt og jeg tror ikke at den klarer to år til. 

Anonymkode: 08902...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norema kjøkkenvifte/ventilator fra 70-80-tallet. Fulgte med huset vi kjøpte, og har ikke planer om å pusse opp på noen år, så håper den holder stand i flere år til! Fungerer bedre enn mange nyere kjøkkenvifter jeg har brukt. En Grepa-komfyr fra samme tid fulgte også med, men den solgte vi på finn. Fungerte veldig bra den også, men ikke varmluft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...