Gå til innhold

menssmerter


Gjest jeanette

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Varmepose. Hold deg generelt varm, jeg får større smerter om jeg fryser på bena.

Akupunktur og annen alternativ behandling hjelper noen.

Valerina (urt, virker mildt muskelavslappende).

Faste. Har merket at om jeg spiser lite, eller i det minste svært mild mat (riskaker) så føler jeg meg bedre.

Det er de metodene jeg kommer på jeg har brukt eller vurdert. Har i krisetilfeller brukt Paracet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan jo fortelle hvordan jeg nå har blitt helt kvitt menssmertene. Jeg hadde nemlig aldri smerter før fylte tyve år. Jeg drev aktivt med div sport, og kunne hoppe og sprette som normalt trass i mensen. Så ble jeg skadet og hadde et opphold i treninga på flere år. I denne perioden fikk jeg hver eneste måned så kraftige smerter at jeg ikke klarte å bevege meg. Lå bare i senga og ynket meg. Ble svimmel og kvalm. Måtte knaske ibux, uten at det hjalp særlig.

Jeg begynte derfor å trene mer aktivt, bla med sit-ups hver kveld. Nå jogger jeg nesten hevr dag. Og nå etter nesten ett års trening har jeg ikke merket noe til menssmerter i det hele tatt. Utrolig deilig å bli kvitt slke kramper. Så mitt råd er å trene, det har hjulpet meg enormt. Og det er utrolig lett å motivere seg for å presse seg ekstra mye på trening, når man vet at det kan redusere smerter man kanskje vil få i løpet av måneden.

Dette har altså funka overraskende bra for meg, merker jo ikke at jeg har mensen. Egentlig ikke så overraskende når man tenker på at menssmerter gjerne setter seg i muskler som er anspente (gjaldt iallefall meg). Når man trener får man brukt musklene og kroppen til det den er ment til: bevegelse, og man blir kvitt mye spenning ved å slite seg ut.

Trening er uansett ikke usunt og hjelper til med å takle smerte bedre :);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt sterke mens smerter..ble faktisk verre etter jeg fikk barn. Trening har ikke hjulpet,.Men varme, du får kjøpt varmeplaster som hjelper endel. Også har jeg fått tabletter på resept...Arcoxia. De har hjulpet meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faste. Har merket at om jeg spiser lite, eller i det minste svært mild mat (riskaker) så føler jeg meg bedre.

Jeg føler meg minst dobbelt så ille om jeg er sulten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også mer vondt når jeg er sulten.

Hvis du har prøvd reseptfrie medisiner som ibux og naproxen og de ikke hjelper må du nesten en tur til legen for å få noe sterkere. Varme og økt blodsirkulasjon lindrer også smertene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant det med at det ser ut som at sultfølelse forsterker smerter hos flere her. Men alle er forskjellige.

Godt mulig at årsaken til at jeg har mindre smerter når jeg har fastet fra første tegn til blødning er at jeg har i tillegg en form for magesjau. Det er et eller annet ved fordøyelsen som går galt. Får uansett håpe jeg slippet lettere unna framover, hadde en tur til alternativbehandler, og kunne for første gang på et års tid fungere normalt gjennom hele mensen. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant det med at det ser ut som at sultfølelse forsterker smerter hos flere her. Men alle er forskjellige.

Godt mulig at årsaken til at jeg har mindre smerter når jeg har fastet fra første tegn til blødning er at jeg har i tillegg en form for magesjau. Det er et eller annet ved fordøyelsen som går galt. Får uansett håpe jeg slippet lettere unna framover, hadde en tur til alternativbehandler, og kunne for første gang på et års tid fungere normalt gjennom hele mensen. :-D

Så fint! Hva slags behandling går du til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie

Jeg har vært veldig plaget av sterke menssmerter, så ille at jeg i perioder har vært sykemeldt første mensdag. Det første av smertestillende som virkelig funket for meg var Brexidol, men etter noen år viste det seg at jeg var nesten like plaget av bivirkningene av disse (kvalme, oppkast, svimmelhet) som av selve menssmertene. Det som virkelig hjalp meg til slutt var en utrolig flink homeopat/akupunktør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ling:

Hehe, vet nesten ikke om jeg bør nevne det her, blir vel sablet ned for å tro på slikt kvakksalveri :ler:

Men var en tur innom healer, og siden det ser ut til å virke, så er det mulig jeg skal ha en behandling til utpå nyåret. Placebo eller ei, jeg gir blaffen så lenge det fungerer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg var plaget av sterke menssmerter i flere år (av typen kan-ikke-stå-oppreist), og det eneste som har hjulpet meg er p-piller.

Men det aller verste med det hele var følelsen av å ikke bli trodd. Den eneste som var i nærheten av å forstå meg var mamma, men alle andre lot til å tro at det umulig kunne være ille som jeg skulle ha det til. Det er ikke greit å være jente nå heller - nå har mensen blitt så "ufarliggjort" at man er svekling hvis man synes det gjør vondt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet ut at det faktisk er en fordel å ha mannlig lege når det kommer til slike ting. Av en eller annen grunn har jeg alltid møtt på mye større forståelse hos mannlige leger(nå har jeg vært hos mange flinke kvinnelige leger og da) med tanke på blødningsproblemer, menssmerter osv. Kanskje fordi dette er et ukjent område for dem. De kan lese seg grønne på det i literatur, men kan aldri oppleve det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

a) ingefær kan ofte hjelpe litt når alt er vondt, enten som te eller krydder i maten.

b) på forhånd kan man prøve å kutte ut melkeprodukter en ukes tid før mensen. det hjelper for noen.

c) søvn. når man sover kjenner man ikke smerter

d) mindre stress

menssmerter er fælt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...