Gå til innhold

11 grunner til aldri å feriere i Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det er ikke noe jeg har vurdert. For dette handler så mye om status og at det eneste godtatte er å disse Norgesferie og påstå at alt i Norge er dyrere og mindre fint enn utlandet. SÅ jeg står på min mening jeg. 

Anonymkode: 08c2b...85a

Status? Det som er lavstatus er jo å dra på charterferie. Å feriere i Norge er for øvre middelklasse som spammer ned instagram med #liveterbestute og som er fryktelig stolte over at de ikke drar utenlands. 

Men alt i Norge er selvsagt ikke verre ennå andre steder. Jeg har enda mindre lyst å feriere i Sverige, Danmark, Alaska, Russland, Polen, Khazakstan, Estland, Belgia, Tyskland, Tyrkia, Irak, etc etc, enn å feriere i Norge. 

Anonymkode: bae9e...c91

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Biffsnadder. Løvbiff. Kinakål med thousand Island. Søndagsstengte butikker. Egon. Null serviceinnstilling. Dårlig utvalg. Dyrt.  Osv osv.

Anonymkode: df281...7cb

Jeg må bare le jeg, for da har du åpenbart ikke vært overalt i Norge. For det finns masse steder med kvalitetsmat,lokal mat og kjempehyggelige folk som smiler og står på og gjør ferien til en god opplevelse. 

Denne tråden bærer preg av at folk bare har vært på de typiske turistfellene og i store byer. Norge er så mye mer som dere burde prøve før dere uttaler dere. 

Prøv f.eks opphold på historiske hotell, da får du ting som er verdt pengene. 

Anonymkode: 08c2b...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hippokrates
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Sør-Norge KAN ha 25 grader og strålende sol, men kan også ha 12 grader og pissregn. Det vet man aldri, og derfor er Norgesferie miserabelt. Vær er jo hovedårsaken til å dra på ferie.

Men nettopp derfor drar jeg aldri til utlandet på sommeren, når man tross alt har en sjangs for fint vær i Norge. Drar heller i november eller mars, når det er garantert forjævlig i Norge. Og blir hjemme i sommerferien. Fort en ting er å få noen uker regn mens man er på ferie hjemme, noe annet å faktisk bruke penger på å leile en hytte eller hotell, og så regner det hele uka.

Teoretisk sett så kan du oppleve pissregn og 15-18 grader på Gran Canaria og i Bulgaria gjennom hele ferien din der også... Vær vet man aldri. Det er risikosport både òg. 

Jeg sier ikke at du skal reise på ferie i Norge hvert år, men at du iløpet av et langt liv tar deg en tur eller to gjennom Norge, det synes jeg er et must faktisk. For å oppleve det Norge har å by på. Vi er ikke miserabel og jævlig. Vi ligger i verdenstoppen på turistattraksjoner, opplevelser og inntrykk. At du ikke tåler regn er ikke et argument for å hate Norge som ferienasjon, og er en diskreditering på feil grunnlag.

Jeg for min del reiser heller til Færøyene, Island eller Svalbard for opplevelser, inntrykk og en annen type avslapping, hvis jeg skal reise. Jeg finner det mye, mye mer innbringende enn Bulgaria, Tyrkia og Granca. 

Smak og behag! Men husk å oppleve Norge innimellom! ;) 

For øvrig er jeg også en som er hjemme på sommeren. Sommeren er alltid best i Norge, og mye bedre enn ymse pensjonist"perler" i Sør-Europa 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hippokrates
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg må bare le jeg, for da har du åpenbart ikke vært overalt i Norge. For det finns masse steder med kvalitetsmat,lokal mat og kjempehyggelige folk som smiler og står på og gjør ferien til en god opplevelse. 

Denne tråden bærer preg av at folk bare har vært på de typiske turistfellene og i store byer. Norge er så mye mer som dere burde prøve før dere uttaler dere. 

Prøv f.eks opphold på historiske hotell, da får du ting som er verdt pengene. 

Anonymkode: 08c2b...85a

Ja, det høres knapt ut som om at folk har vært utenfor Oslo i denne tråden ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på Sørlandet og har veldig sjeldent ferie i juli/august. Jeg har sommerarbeidstid og dermed korte dager uansett. Jobber i staten og det er ganske stille i fellesferie, så det har skjedd at jeg jobbet hjemmefra.

På de fineste dagene der det er over 25 grader i lufta og 20 i vannet er det ingen steder i verden som slår Sørlandet. Det trenger ikke koste formue heller, ta med niste og litt drikke og bare sitte på svaberg, høre måkeskrik og bølgeskvulp.

MEN. Betaler jeg dyr for ferie, da vil jeg ha garantert fint vær, varmt vann og absolutt ikke lage mat selv. Så jeg reiser til sørlige strøk når det er skikkelig trist hjemme, januar/februar eller oktober/november. Hadde jeg bodd andre steder enn Sørlandet, f.eks. Trøndelag eller lengre nord ville jeg uansett lagt turen utenlands. Å bruke en formue på Sørlandet og risikere 10 dager med yr og 14 grader hadde jeg ikke giddet.

Anonymkode: 8da7a...5b8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo så mange flotte steder i Norge. Så mye å se og oppleve. Og så mye god lokalprodusert mat, og flotte spisesteder. Flotte overnattingssteder, med nok å finne på og se. Og så mye hyggelige mennesker, nordmenn er slett ikke vanskelig å bli kjent med. 

Været får en ikke gjort noe med, så det får en bare ta som det er.

 

Anonymkode: c6c4e...233

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

1. Bloddyrt

2. Nokså kjedelig

3. Iskaldt

4. Sjelden god badetemperatur

5. Kjedelig kulturliv

6. Middelmådig mat

7. Lite interessant og nokså homogen kultur

8. Dyre og kjipe hoteller

9. Ikke stort å se på utenom natur, og den har jeg sett før

10. Samme trøtte mediene og avisene

 

Anonymkode: 92a6f...44e

Du har ikke vært i samme Norge som meg. 

Anonymkode: f1fab...f1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkitekturen. Alt det som gjør byer sjarmerende er i ferd med å forsvinne i Norge. Store stygge nybygg som ikke er tiltrekkende i det hele tatt.
Ferierer heller i Nord-Italia. Vakte bygninger, også de nyeste. Begrensninger på hvor høyt man kan bygge. Vakte solfylte bytorg, uterestauranter med god mat og gode priser. Rusle rundt og la seg sjarmere.

Ingen tutister vil bli imponert over nybyggingen og sentrum i feks Lillestrøm, Ski, Lørenskog eller de nyere delene av Oslo som Løren, Bjørvika etc. Grøss og gru. Null sjarm. Vakre byer varmer kroppen, sjel og hjertr. . Moderne asfaltghettoer gjør det til stål

Anonymkode: b5eba...350

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hippokrates
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Oslo som Løren, Bjørvika etc. Grøss og gru. Null sjarm.

Enig. Oslo fungerer ikke som noe ferieparadis akkurat. Men heldigvis er ikke Oslo Norge. 

Oslo er vel den eneste byen i Norge jeg ikke kunne tenkt meg å feriere hverken i eller igjennom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt trist at været er det eneste og viktigste når man har ferie. 

Anonymkode: 08c2b...85a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cylon skrev (8 minutter siden):

Teoretisk sett så kan du oppleve pissregn og 15-18 grader på Gran Canaria og i Bulgaria gjennom hele ferien din der også... Vær vet man aldri. Det er risikosport både òg. 

Jeg sier ikke at du skal reise på ferie i Norge hvert år, men at du iløpet av et langt liv tar deg en tur eller to gjennom Norge, det synes jeg er et must faktisk. For å oppleve det Norge har å by på. Vi er ikke miserabel og jævlig. Vi ligger i verdenstoppen på turistattraksjoner, opplevelser og inntrykk. At du ikke tåler regn er ikke et argument for å hate Norge som ferienasjon, og er en diskreditering på feil grunnlag.

Jeg for min del reiser heller til Færøyene, Island eller Svalbard for opplevelser, inntrykk og en annen type avslapping, hvis jeg skal reise. Jeg finner det mye, mye mer innbringende enn Bulgaria, Tyrkia og Granca. 

Smak og behag! Men husk å oppleve Norge innimellom! ;) 

For øvrig er jeg også en som er hjemme på sommeren. Sommeren er alltid best i Norge, og mye bedre enn ymse pensjonist"perler" i Sør-Europa 😄 

Sjangsen for regn i Norge i juli er betraktelig høyere enn sjansen for regn på Gran Canaria og i Bulgaria. Vil jeg tro, har aldri vært noen av de stedene, og har heller ingen interesse av det. Enda mindre Tyrkia. Hvorfor insinuerer du at man må til søplete charter-steder hvis man ikke vil bruke tid og penger på å reise rundt i Norge? Mine siste ferieturer gikk til Hawaii, Barcelona, Lisboa, Mexico, Vietnam, og Brasil (og ja jeg vet at jeg skrev land på noen og by på noen, dette fordi i noen av landene var vi flere steder). Har vært på ferie på Island også, det var utrolig vakkert og trolsk og kult, men ikke noe jeg kommer til å gjøre flere ganger. - på grunn av været. Og en gang, hvis jeg blir rik, har jeg lyst til Lofoten og Finnmark. Men enn så lenge koster det mer enn jeg har tro på at det smaker.

Anonymkode: bae9e...c91

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at jeg godter meg litt når jeg hører om folk som reiser til sydlige strøk og har regn og kjølig og så sitter vi i Norge med sprengvarme. 

Jeg lar aldri været ødelegge en ferie. Jeg har vært på Vestlandet i regnvær men hatt med klær for det og etter en tur kunne nyte roen ved en peis inne. Da finner du feriefølelsen :)

Anonymkode: 08c2b...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er litt trist at været er det eneste og viktigste når man har ferie. 

Anonymkode: 08c2b...85a

Hvorfor det? Jeg elsker å være hjemme, og hadde vi hatt bedre klima hadde jeg sikkert ikke hatt behov for å dra på ferie oftere enn en gang hvert 10. år. Grille i hagen, dra på stranda, sykle, gå i skogen, leke i Tufteparkene rundt her, rideturer, piknik, man kan trene hver dag, og har alle tingene sine og alt man trenger. 

Synes det er mer trist med alle dere som synes livet hjemme er så miserabel at dere må reise rundt for å føle at dere har ferie. 

Ferie = klimaflyktning.

Anonymkode: bae9e...c91

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Må bare si at jeg godter meg litt når jeg hører om folk som reiser til sydlige strøk og har regn og kjølig og så sitter vi i Norge med sprengvarme. 

Jeg lar aldri været ødelegge en ferie. Jeg har vært på Vestlandet i regnvær men hatt med klær for det og etter en tur kunne nyte roen ved en peis inne. Da finner du feriefølelsen :)

Anonymkode: 08c2b...85a

Men hvis du skal sitte innendørs ved en peis er det jo mer behagelig og billigere å gjøre det ved peisen hjemme?

Ellers litt enig i det over. Men når jeg drar på ferie, fra slutten av oktober til begynnelsen av april, er det svært lite sannsynlig at det er sprengvarme i Norge.

Anonymkode: bae9e...c91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hippokrates
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sjangsen for regn i Norge i juli er betraktelig høyere enn sjansen for regn på Gran Canaria og i Bulgaria. Vil jeg tro, har aldri vært noen av de stedene, og har heller ingen interesse av det. Enda mindre Tyrkia. Hvorfor insinuerer du at man må til søplete charter-steder hvis man ikke vil bruke tid og penger på å reise rundt i Norge? Mine siste ferieturer gikk til Hawaii, Barcelona, Lisboa, Mexico, Vietnam, og Brasil (og ja jeg vet at jeg skrev land på noen og by på noen, dette fordi i noen av landene var vi flere steder). Har vært på ferie på Island også, det var utrolig vakkert og trolsk og kult, men ikke noe jeg kommer til å gjøre flere ganger. - på grunn av været. Og en gang, hvis jeg blir rik, har jeg lyst til Lofoten og Finnmark. Men enn så lenge koster det mer enn jeg har tro på at det smaker.

Anonymkode: bae9e...c91

Jeg insinuerer at nordmenn velger søplete charterer foran Norge, fordi det er det nordmenn gjør. At du tilfeldigvis skulle være et eksotisk bereist utskudd i forhold til dette, er helt i orden det. Jeg snakket ikke nødvendigvis om deg selv om jeg skrev til deg. For øvrig har et eksotisk bereist utskudd litt mer lov å klage på Norge enn disse andre, så du er litt tilgitt. Men godt å høre at du likevel har planer og ønsker om å reise rundt i Norge også. Det er det som er poenget mitt. Du skal ikke gi avkall verken på Hawaii eller Brasil fordi du skal prioritere Vadsø, men at du en eller annen gang i livet tar en eller to turer rundt omkring i Norge, ja det synes jeg vi alle bør gjøre. For det er fint i Norge. Ikke si noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg komme med 11 grunner/forslag ffor å feire i Norge. De fleste liker utlandet best, men Norge kan være et fint alternativ av og til. 

1. Sett ned standarden. Man må ikke bo et sted som oser luksus. I Norge finnes det mange fine plasser hvor naturen bør være i fokus, ikke hvor man sover. 

2. Varier mellom telt (finn en plass for deg selv), hotell, hytter, camping osv 

3. Reis med andre. Venner, familie, vennepar. Del på utgiftene. Kanskje dere da finner overkommelige priser på finere hytter? Stopp innom kjente på veien og overnatt om dere har mulighet. 

3. Norge er et trygt land. Man trenger ikke sette seg inn i nye regler, betalingsmåte, valuta osv. 

4. Spis lokalt. Man må ikke spise på kro med burger. Man kan stoppe innom en gård som selger egenlaget ost, kjøtt og andre produkter. Lag maten selv i hytten eller ta en piknik. 

5. Reis etter været. Kysten når det er fint vær. Det kan være koselig å sitte inne på en hytte i innlandet når det regner. Spill, lese bok, prate, vinkveld. 

6. Det er lett å dra hjem om man er lei. Man kan også ta dagsturer eller kortere turer og reise hjem og hvile seg. 

7. Perfekt om du har hund. Finn fine turstier. 

8. Opplev Norges historie. Mye interessant. 

9. Ro og fred. Masse steder uten kjas og mas om man ønsker det. 

10. Mye å finne på. Friluft, museum, bading, fjellturer, klatring, attraksjoner, fiske, båt/kajakk/kano, parker, fornøyelsesparker, dyreparker, underholdning, konserter. 

11. Frisk luft!

Anonymkode: ca4d1...52e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I år blir det biltur med kajakkene på taket. Finne fine steder å padle, overnatte på en liten holme. Lade batteriene for resten av året. Blir nok og en liten tur til Sverige med guttungen, som ønsker det :)

Anonymkode: c05c1...072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født og oppvokst i Norge, men med utenlandsk foreldre. Jeg synes at Norge er det vakreste landet i verden å feriere i. Men jeg har ikke råd til å feriere her, så ikke et alternativ, kommer mest sannsynlig aldri til å ha råd til å feriere mer en 1 uke her. 😅

Anonymkode: e94c8...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.5.2022 den 18.59):

Må bare si at jeg godter meg litt når jeg hører om folk som reiser til sydlige strøk og har regn og kjølig og så sitter vi i Norge med sprengvarme. 

Jeg lar aldri været ødelegge en ferie. Jeg har vært på Vestlandet i regnvær men hatt med klær for det og etter en tur kunne nyte roen ved en peis inne. Da finner du feriefølelsen :)

Anonymkode: 08c2b...85a

Sjeldent det er sprengvarme fra Hamar og opp. Og det bor folk ellers i landet. Skal vi kjøre til sør-norge tar det 10 timer. Kommer langt med fly både på tidsperspektiv og kostnad.

Anonymkode: 87cbe...8ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge har pen natur. Og dét er det.

Jeg kunne aldri feriert i Norge.

Anonymkode: b3d40...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...