Gå til innhold

Bunad till norsk-ättling...

Gjest svenskbrud

Anbefalte innlegg

Gjest svenskbrud

Hej allihop!

Jag är på jakt efter en bunad som är "rikstäckande". I svergie har vi ju den berömda "sverigedräkten". Finns det någon motsvarighet i Norge?

Tänker då INTE på den som finns att köpa på "Sparkjöp", utan en mer "officiell" bunad.

Min mor är norsk, från Trondheim, och jag har mycket starka band till min släkt i Norge. Det känns därför viktigt för mig att kunna visa upp att jag är Norsk OCKSÅ!

Tacksam för svar.murvegg.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, vi har nok ikke noen som dekker hele Norge. Det er laget noen som er betegnet som "festdrakter" - fx "Silje". Rondastakk er også en drakt mange bruker, uten å nødvendigvis ha tilknytning til Gudbrandsdalen.

Men kan du ikke ha en Trønderbunad da?

Du kan kikke mer her:www.husfliden.no

Klem fra Tusenfryd hoppe.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Tusenfryd den 2002-03-12 06:54 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svenskbrud

Tack för svar! Naturligt vis kan jag ha Trönderbunad. Men den är så dyr.

Rondastakk var inte SÅ fin... (inte min smak)

Ja,ja , jag köper nog en från Sparkjöp ialla fall. Har tittat på den blå för vuxna. Min äldsta dotter vill också ha den blå, för flickor. Det blir bra det med! Tills jag har råd att köpa en Trönderbunad, en grön vill jag ha, mor har blå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Skal du ha en Norsk bunad eller drakt så er det dyrt uansett hva du velger. Selv de med lite dekor kommer på ca. 20 000.-

Selv har jeg en Bohus drãkt fra Sverige, og den er SÅ FIN!!!!!!!

Har aldri hatt behov for å skaffe meg en Norsk bunad. Synes at det er veldig morsomt å en svenk folkedrakt etter min mor icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er veldig opptatt av bunader og folkedrakter og det styggeste jeg vet er de dårlige etterligningene som finnes. Hadde jeg ikke hatt råd til en ordentelig bunad så hadde jeg heller kledd meg i noe annet!!!

tina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svenskbrud

Jag var inne på Sparkjöps hemsida och såg då framsidan på katalogen för vår/sommar 2002. Den "fusk" bunad som fanns där var som ni i Norge säger "kjempefin". Det tycker ialla fall jag!

Tyvärr kan jag inte få tag i katalogen direkt, de skickar inte utanför Norge, så det blir till att "fjäska" för min tante i Trondheim, igen... rosaengel.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kathruska

Det finnes jo noe som heter kystdrakten i norge, den er meget pen, kjenner flere som har den. Men den er nok ganske dyr. Selv er jeg meget glad i min lofotbunad icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...