Gå til innhold

Berbere vs arabere i Marokko


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har nettopp blitt kjent med en herlig gutt fra Marokko. Er det store forskjeller på berber og araber? Hvem av dem er mest religiøs? Setter pris på om jeg får ærlige svar fra jenter med marokkansk mann/ kjæreste eller marokkanere😊

Anonymkode: 7f9fd...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hatt marokkansk kjæreste, han var muslim. Riktignok ikke veldig konservativ, da mange marokkanere er litt mer vestlig orientert enn mange andre muslimer. Men her er det også STORE forskjeller.

Berbere hadde i utgangspunktet egen religion, med tro på guddommer etc. De er jo et vandrende folk, med et litt annet levesett og en annen kultur enn vanlige arabere. I dag er de fleste sunni-muslimer, men enkelte har også iblandet troen på gamle guddommer, kalt "marabout islam". 

Grovt forenklet, kan jo berbere sammenlignes med sigøynere, altså et reisende folk. De er jo ikke stedegne til Marokko. Også innenfor disse vil det jo være forskjeller på hvor konservative de er eller ikke er. 

Grovt sett, blir muslimer (altså "rene" marokkanere) nok sett på som mer konservative enn berbere, men jeg tror den eneste løsninga her er å bli godt kjent med denne mannen det gjelder. 

Og husk, det er ikke BARE religions- og kulturforskjeller som setter kjepper i hjula i et forhold. Personligheten bak har også mye å si. Så om han er en herlig fyr som du skriver, så go for it. Og SPØR ham. Spør, spør, spør. Svarer han ærlig og utfyllende, så er det et godt grunnlag. Er han unnvikende, snakker seg bort, ville jeg vært mer forsiktig. 

Menn med annen religion er klar over at det kan bli noen kollisjoner når de finner ei norsk jente/dame. Så lenge kommunikasjonen er åpen, og dere kan møtes på halvveien ved evt. konflikter, så ser jeg ikke noen grunn til ikke dette kan fungere veldig bra. :) 

 

Anonymkode: fba52...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg er så om ikke forelsket, men betatt av denne mannen så håper at han og familien er snille.

Anonymkode: 7f9fd...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var gift med marokkaner, faren hans var halvt Berber. Snillere svigerfar tror jeg ikke finnes. Familien var fantastiske. Dette var en familie med dine-mine-våre barn, begge foreldrene hans hadde vært gift tidligere og tidligere barnekull.  

Religiøse foreldrene, mannen også. Gud kommer først. Men alkohol og ut på byen var «greit». Også å ha hund, så de var nok ikke av de mest religiøse.  

Anonymkode: 6bd0b...c15

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berberne er urbefolkningen i Nord-Afrika. Araberne kom dit mye senere. 

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er gift med en marokkansk araber, og vil si at spørsmål du stiller er det svært vanskelig å svare på. Det er ikke noe naturlig skille angående hvem som er mest religiøse. Det kommer an på person, familie og sosial kultur akkurat den personen er oppvokst med. Marokko er et svært flerkulturelt land, med store kulturelle, sosiale og religiøse ulikheter.

Det jeg generelt kan si er at du aldri, uansett om det er berber eller araber, bør inngå forhold med en marokkaner som ikke allerede har papirer på lovlig opphold i Europa. Har han det må du bli kjent med akkurat ham og hans familie for å få svar på det du spør om. Bare hold deg unna marokkanske som ikke har lovlig opphold i Europa. 

Anonymkode: 2d02b...98a

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, han er født og oppvokst i Norge.. 

Anonymkode: 7f9fd...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar, han er født og oppvokst i Norge.. 

Anonymkode: 7f9fd...44f

Da trenger du ikke være redd for at han bruker deg for å få papirer. Noe som dessverre er så utbredt og akseptert at hele familien gjerne er med på å lure naive mennesker, som tror at det er ekte kjærlighet. 

Det du bør være oppmerksom på er hvor åpen han er med familien om dere dater. Født og oppvokst i Norge er dessverre ingen garanti for at det ikke er ønsker og forventninger fra familien om at han skal gifte seg med kvinne fra foreldrenes hjemsted. Har bare opplevd det angående to marokkanske brødre, født og oppvokst i Norge, men til gjengjeld måtte ene broren i årevis holde sin norske kjæreste skjult for familien, og andre bror ble tvangsgiftet med en kvinne fra landsbyen foreldrene opprinnelig var fra. Det ble en ulykkelig historie. En helnorsk mann i tanker og følelser, og et analfabet fra marokkansk lamdsbygd, som ga lite forståelse de to mellom, samt ingen kjærlighet = ble store problemer. 

Vet ikke hvordan det gikk med broren og hans hemmelige norske forlovede. Håper foreldrene lærte av å tvangsgifte den andre sønnen, og problemer det ble. 

Hvor konservative marokkanske mennesker er er like individuelt som hvor ulike norske mennesker er. Min marokkanske familie har tatt imot meg med åpne armer. (Min mann hadde norsk statsborgerskap før jeg traff ham.)

Anonymkode: 2d02b...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er de i kles veien og hvordan kvinner er med andre menn? Er de strenge eller kan man ha «gutte» venner? Gi klem å f.eks ringe en gutte venn? Vet at moren hans bruker hijab og liker at jenter bruker det🙃 

Anonymkode: 7f9fd...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gift med en berber fra Marokko som er oppvokst i Norge. Familie står sterkt, så når du tar mannen, tar du også hele familien. Ellers er de ikke lengre muslimer, men de kjenner godt til den delen av marokkansk kultur, så religionen oppleves for meg som mer kulturelt betinget enn religiøst. Kulturelt kan jeg merke det aller mest på dette med familie og med mat, på mat er det mye gryter med lyst brød til. Å få min mann til å spise grovt brød har jeg gitt opp.

Berbere ser heller ikke ut som marokkanere, de er lysere i huden, og det er en stor forskjell. De liker ikke å bli kalt afrikanere, arabere, eller bli sammenlignet med folk fra nabolandene. For øvrig kan jeg ha mannlige venner og kle meg akkurat slik jeg vil. Men, jeg ser at han er mer opptatt av å kle seg pent enn norske menn flest. Han foretrekker også at jeg kler meg pent.

Anonymkode: db635...783

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Godt å høre gode erfaringer. Har nemlig hørt veldig mye negativt hvor de kan være veldig manns dominerende, bestemmende på hvem mann omgås og veldig mot at mann har mannlige venner, gi klem til andre menn, håndhilse , tulle og le, ringe mannlig venn osv. ser ikke dette på min kjæreste, men vi er veldig i startfase.

Anonymkode: 7f9fd...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 17.5.2022 den 2.44):

Takk for svar! Godt å høre gode erfaringer. Har nemlig hørt veldig mye negativt hvor de kan være veldig manns dominerende, bestemmende på hvem mann omgås og veldig mot at mann har mannlige venner, gi klem til andre menn, håndhilse , tulle og le, ringe mannlig venn osv. ser ikke dette på min kjæreste, men vi er veldig i startfase.

Anonymkode: 7f9fd...44f

Sånn kan jo og helnorske menn være. Du må jo bare se det an. Det er ikke mulig å generalisere en hel folkegruppe.

Anonymkode: db635...783

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sånn kan jo og helnorske menn være. Du må jo bare se det an. Det er ikke mulig å generalisere en hel folkegruppe.

Anonymkode: db635...783

Er ikke kultur som begrep uttrykk for nettopp generaliseringer av hele folkegrupper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.5.2022 den 2.44):

Takk for svar! Godt å høre gode erfaringer. Har nemlig hørt veldig mye negativt hvor de kan være veldig manns dominerende, bestemmende på hvem mann omgås og veldig mot at mann har mannlige venner, gi klem til andre menn, håndhilse , tulle og le, ringe mannlig venn osv. ser ikke dette på min kjæreste, men vi er veldig i startfase.

Anonymkode: 7f9fd...44f

Jeg skjønner egentlig ikke hva du mener med:"har mannlige venner,gi klem til andre menn,tulle og le,ringe mannlig venn" har noe med at en er berber/marokkaner/araber å gjøre. Mine kjærester som var etnisk norske likte heller ikke det. Jeg hadde nok ikke likt at min kjæreste ringer til sin vennine,tar på henne eller går ut med henne. Og nei,jeg er ikke sjalu men for meg er det respektløst.

Anonymkode: 0e7fb...66e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg skjønner egentlig ikke hva du mener med:"har mannlige venner,gi klem til andre menn,tulle og le,ringe mannlig venn" har noe med at en er berber/marokkaner/araber å gjøre. Mine kjærester som var etnisk norske likte heller ikke det. Jeg hadde nok ikke likt at min kjæreste ringer til sin vennine,tar på henne eller går ut med henne. Og nei,jeg er ikke sjalu men for meg er det respektløst.

Anonymkode: 0e7fb...66e

Mens jeg er sammen med en med slik bakgrunn og har mannlige venner.

Anonymkode: db635...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok berbere er en ganske variert gruppe det blir vanskelig å stereotypisere som kontrast til arabere. Berbere er alt fra mørkhudede, nomadiske tuareger i Sahara, til lyshudede, urbane kabyler ved kysten. Araberne i Maghreb er på sin side hovedsaklig arabifiserte berbere.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du ikke skjønner?? Er det ikke normalt for deg at man kan ha venn med motsatt kjønn?? Har du ingen guttevenner?? Tror nok de fleste har det og da skal man plutselig slutte å ringe dem fordi kjæresten ikke liker??!!

Anonymkode: 7f9fd...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det unormalt å ha venn av motsatt kjønn??!!

Anonymkode: 7f9fd...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...