Gjest Melk Skrevet 13. november 2005 #41 Skrevet 13. november 2005 (endret) Er det ikke lov til å si at man foretrekker å bo på vestkanten? Selv likte jeg godt å bo på Bislett og St. Hanshaugen. Sogn er jo flott om man liker marka. Sagene er også ok. Endret 13. november 2005 av Melk
Gjest Spacegirl Skrevet 13. november 2005 #42 Skrevet 13. november 2005 Jeg har bodd litt forskjellige plasser i Oslo, Majorstua, Frogner, Grønland, Vålerenga og Nordstrand. Trivdes definitivt best på østkanten (ikke Nordstrand). Vålerenga var veldig koselig, og hvis jeg noen gang flytter til Oslo igjen, er det på Vålerenga jeg vil bo. Opplevde at det var mye lettere å komme i kontakt med naboer på østkanten, antagelig pga innvandrerne som ikke er vant til den kjølige måten nordmenn gjerne forholder seg til hverandre. Mange spennende butikker, og ikke minst, mange spennende mennesker.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 13. november 2005 #43 Skrevet 13. november 2005 (endret) Er det ikke lov til å si at man foretrekker å bo på vestkanten? ← Visste er det greit, men litt sært å uttale seg bastant negativt om steder en snaut nok har vært. "'Jeg har ikke vært der selv, men har hørt at østkanten er fæl, så der må du ikke bo", som noen her formidler så fort de får en sjanse. Endret 13. november 2005 av Dalwhinnie
Gjest Melk Skrevet 13. november 2005 #44 Skrevet 13. november 2005 Visste er det greit, men litt sært å uttale seg bastant negativt om steder en snaut nok har vært. "'Jeg har ikke vært der selv, men har hørt at østkanten er fæl, så der må du ikke bo", som noen her formidler så fort de får en sjanse. ← Ja, men samtidig så blir man jo nærmest latterliggjort fordi man er så dum at man ikke vil bo der, for alt på vestkanen er dårlig. Og da er man jo ikke noe bedre selv.
ringblomst Skrevet 13. november 2005 #45 Skrevet 13. november 2005 Jeg bor på Lambertseter - og trives veldig godt. Har alltid bodd i Oslo syd - alt fra Nordstrand til Holmlia. Etter som jeg er født og oppvokst i disse traktene, ønsker jeg ikke bo andre steder enn her. Når jeg en dag blir rik, da skal jeg kjøpe hus på Nordstrand...men nå holder det med 3-romsleiligheten vår her . Tar litt tid inn til sentrum ca 20 min med t-banen, og 10 min med bil. Da jeg bodde på Holmlia tok det 12 min til sentrum med toget, selv om det er lenger ut enn Lambertseter. Ellers er det greit med matbutikker, ikke altfor langt unna til diverse kjøpesentre og ikke minst nok med grøntarealer og nærhet til østmarka her. Er også noen få kafèer og restauranter i nærheten som er hyggelige, men drar nok oftere til byen for å treffe folk der.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 13. november 2005 #46 Skrevet 13. november 2005 (endret) Ja, men samtidig så blir man jo nærmest latterliggjort fordi man er så dum at man ikke vil bo der, for alt på vestkanen er dårlig. Og da er man jo ikke noe bedre selv. ← For meg er det forskjell på de som sier de foretrekker et sted, enten det er øst eller vest, og på de som er mest opptatt av å spre sine egne fordommer mot steder de egentlig ikke kjenner. Med vekt på å kjenne stedene en prater om. Jeg kan se både positive og negative sider ved å bo på f.eks Frogner, nettopp fordi jeg har bodd der selv, men jeg uttaler meg ikke bastant om steder jeg ikke egentlig ikke kjenner. Skal en uttale seg om steder for å anbefale noen å bo der eller ikke, så bør en faktisk ha prøvd det mer enn på gjennomreise. Å gi slike anbefalinger og frarådinger kun basert på egne og andres fordommer synes jeg blir for dumt og litt trist. Men supert at folk snakker fint om steder der de selv trives, også på vestkanten. Det er ikke det jeg irriterer meg på. Endret 13. november 2005 av Dalwhinnie
Arkana Skrevet 13. november 2005 #47 Skrevet 13. november 2005 (endret) Jeg bor på vestkanten og kjenner meg overhodet ikke igjen i det flere nevner om problemer med å få kontakt med andre. Jeg snakker ofte med de fleste naboene våre, stopper alltid når vi treffer hverandre og slår av en prat. Den ene naboen passer katten vår når vi er bortreist, og vi passer hennes. Folk er utrolig hjelpsomme og hyggelige. Jeg har bare bodd i Oslo i 6 år og har bare bodd på vestkanten, så jeg kan ikke si så mye om østkanten bortsett fra det jeg vet gjennom de jeg kjenner som bor der. Men jeg trives veldig godt her og kunne ikke tenke meg å flytte østover. Men jeg kunne f.eks. heller ikke tenkt meg å bo på Majorstuen eller Frogner, jeg foretrekker roligere områder med litt grønt rundt meg og mer barnevennlige strøk. Endret 13. november 2005 av Arkana
Bree Skrevet 14. november 2005 #48 Skrevet 14. november 2005 Min venninne har ihvertfall ingen elv i umiddelbar nærhet. Hun bor ved kirken og jeg har vært endel i en park der blant annet, null elv å skimte. ←
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2005 #49 Skrevet 14. november 2005 Til deg som startet tråden: Det du må tenke på er hvor lang tid du har lyst til å bruke til sentrum og til jobben. Og hvor mye du er villig til å betale for det. Det koster mye å bo sentralt, men for mange er det viktig. For andre, f.eks meg, er det viktig å bo nærme marka, ha en balkong og ha det grønt rundt meg. Da synes jeg det er greit å ta T-banen et kvarter til sentrum. For andre er det å ha en cafe i tøffelavstand det viktigste. Da må du være villig til å betale mer for å få det - og regne med å få færre kvadratmeter for pengene. Hvis du vil bo noenlunde sentralt vil jeg anbefale: Kampen, Hovin, Majorstua, Bislett, St. Hanshaugen. Men dette koster som kjent en del. Vil du ha mer for pengene og litt grønnere omgivelser, anbefaler jeg: Oppsal, Lambertseter, Tonsenhagen, Kjelsås, Kalbakken, Grorud, Linderud, Veitvet... Groruddalen er slett ikke så ille som mange skal ha det til, men det er klart at det er forskjeller der også. Noen steder er finere enn andre.
Gjest Gjesten Skrevet 14. november 2005 #50 Skrevet 14. november 2005 (endret) Gidd ikkje lese alle svara... Men eg bur på austkanten, innanfor ring 3 og ELSKAR det!! Ville aldri, aldri budd lenger ute (har budd fleire stader langs bane 3) og i alle fall aldri vestpå!! Det har sjølvsagt noko med sivilstatus å gjer, då eg var sambo hadde eg ingen problem m å bu på Søndre Nordstrand. Eg lever, jobbar og bur på autkanten, og det gjer alle venene mine og. Har gåavstand til Løkka, Sagene, Torshov osv, og tykkjer det er heilt perfekt!! Eg vil ikkje vestover ganske enkelt fordi eg får for lite for pengane der. Har knapt nok vore vest for Youngstorget på dei 6 åra eg har budd her, så eg kan ikkje sei noko om koss det er "der borte". Kjøpte for to år sidan, betalte 1 mill for stor toroms. No er visst den verdt 1,4... Så var veldig heldig ja. Men her omkring får du fine 1-roms for under ein mill. Velkommen til Oslo!! Endret 14. november 2005 av attegløyma
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå