Lillesøster Skrevet 9. november 2005 #21 Skrevet 9. november 2005 Jeg tror det er vanskelig å få noen nøytrale svar her. Det som er viktig er at du forteller hva du er villig å gi for bolig og hvor du skal jobbe, dette må vi vite for å kunne gi konstruktive svar til deg.
Snuppelure Skrevet 10. november 2005 #22 Skrevet 10. november 2005 Lillesøster; det var akkurat det jeg også skulle si Slenger meg med i tråden for jeg vil gjerne hjelpe til å navigere i storbyen. Si litt om hvilke ting du setter pris på, hva du synes er spennende, og hva du absolutt ikke liker. I denne byen bor over 25% av landets befolkning, så noe ensartet svar er helt umulig å få. Byen er stor, og mange bydeler alene er større enn andre stededer i landet med bystatus. Om jeg skal tipse deg litt, ville mitt tips være: Lei først og bli kjent med Oslos mangfoldige tilbud og særegenheter før du bestemmer deg. Velkommen til byen foresten
Gjest Turi Skrevet 10. november 2005 #23 Skrevet 10. november 2005 Min venninne har ihvertfall ingen elv i umiddelbar nærhet. Hun bor ved kirken og jeg har vært endel i en park der blant annet, null elv å skimte. ← Hehe - kirken er nesten bygget på Akerselva den. Steder jeg har bodd: Sogn/Ullevål. Helt fint - mye eneboliger - dyrt. Nært t-bane og sentralt med bil. Lambertseter. Helt fint - blokker - rimeligere. Mye barnefamilier. Nært t-bane og rimelig sentralt. Sandaker. Flott for meg da jeg var single og barnløs! Rett på andre siden av Akerselva fra Sagene kirke Kjempesentralt med busser og trikker rett ved. Litt rimeligere enn Torshov nesten like sentralt. Gangavstand til sentrum. Mye blokker, ganske gammel bebyggelse. Dyrere enn Lambertseter billigere enn Sogn. Er stedet jeg ville flyttet tilbake til om jeg skulle inn til byen igjen. Ellers syns jeg Kampen er utrolig koselig. SMåhus, småblokker og trivelig stemning, samt supersentralt. Rosenhoff er fint og enda mer sentralt enn jeg har bodd. Grunerløkka, gamlebyen og torshov er dyrere enn det burde være pga popularitet. Får det samme som de stedene jeg har nevnt før, men dyrere. Eneste fordelen er kaffebar i kjelleren Hva du vil betale, hvor lang vei du vil ha til jobb og hvor sentralt du vil bo er helt nødvendige opplysninger for å kunne gi deg fornuftige råd.
Gjest Gjest (Amalie) Skrevet 10. november 2005 #24 Skrevet 10. november 2005 Morsomdebatt dette her! Med tanke på at Oslo ikke er større enn en av Paris sine forsteder.... Synes ikke du skal fokusere så mye på hvor du skal bo i forhold til jobb, jeg! Noen skifter jo jobber (og kjærester for den saks skyld) så fort at det må være andre forhold som bestemmer hvor man skal leve sitt liv. Ta heller hensyn til hvor DU vil leve ditt liv, om det skal være nær marka, nær sjøen, flotte bygninger, gangavstand til sentrum, nære butikker og kafeer, fargerikt fellesskap, osv. Og tilslutt er det vel pris som avgjør for oss alle hvor vi skal bo. I alle fall hvor mange kompromiss du er villig til å gjøre for å kunne bo der du så vidt har råd til å bo.... Lykke til med boligvalget ditt! Jeg er sikkert på at du finner deg godt til rette der du tilsutt havner, om det er øst-vest-nord-sør i lille fine gode Oslo.
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2005 #25 Skrevet 10. november 2005 (PS: Frysepulver: Hvis du er god til å kaste liten ball, treffer du nesten elva hvis du kaster fra Sagene kirke og over et kvartal. Parken ned mot elva er dessuten langt hyggeligere enn parken på den andre siden av kirken. ) ← Har fortsatt ikke sett den, og det er ganske relevant for min del Kast med både liten og stor ball var jeg aldri noe god på. Høydehopp derimot gikk fint Har alltid hørt masse dritt om Akerselven jeg. Uansett; jeg trives her jeg bor og vil trolig fortsette å bo i dette området.
Gjest Gjest (Amalie) Skrevet 10. november 2005 #26 Skrevet 10. november 2005 Akerselva skaper følelser og det er morsomt! Den har vært byens nerve i flere hundre år, mye industri som byen er bygget rundt holdt til nettopp langs Akerselva. Og det er riktig at det har vært mye negativt om elva, særlig langs nedre del mot sentrum, har det vært mye narkomane, dopsalg, overfall, voldtekter, etc. Så det er riktig å være litt på vakt langs elva, særlig om kvelden. Men nå har Oslo kommune jobbet med gangstien fra Maridalsvannet helt ned til sjøen og det er virkelig en fantastisk tur! Særlig om våren med alle grønne knopper på trærne etter en lang vinter eller en varm lun sommerettermiddag med storbyens lyder i bakgrunnen. Frysepulver: Et helt oppriktig forslag: Ta med venninnen din, ta bussen opp til Frysja (ved Teknisk museum) og gå hele veien ned til byen. Jeg lover deg at dere kommer til å få en super tur. Så stopper dere f.eks. i Nydalen hos Kaffepikene og drikker god kaffe og spiser kake Ha en fin torsdag!
Gjest Lilleulv Skrevet 10. november 2005 #27 Skrevet 10. november 2005 Jeg blir snart skikkelig irritert hvis hun ikke sier hvor hun skal jobbe
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2005 #28 Skrevet 10. november 2005 Og det er riktig at det har vært mye negativt om elva, særlig langs nedre del mot sentrum, har det vært mye narkomane, dopsalg, overfall, voldtekter, etc. Så det er riktig å være litt på vakt langs elva, særlig om kvelden. Frysepulver: Et helt oppriktig forslag: Ta med venninnen din, ta bussen opp til Frysja (ved Teknisk museum) og gå hele veien ned til byen. Jeg lover deg at dere kommer til å få en super tur. Så stopper dere f.eks. i Nydalen hos Kaffepikene og drikker god kaffe og spiser kake ← Nemlig... Har vært mye i området rundt sistnevnte avsnitt; har familie der, er fint der (Men veldig langt unna sentrum da)
Gjest gjest1 Skrevet 10. november 2005 #29 Skrevet 10. november 2005 Har fortsatt ikke sett den, og det er ganske relevant for min del Kast med både liten og stor ball var jeg aldri noe god på. Høydehopp derimot gikk fint Har alltid hørt masse dritt om Akerselven jeg. Uansett; jeg trives her jeg bor og vil trolig fortsette å bo i dette området. ← Se på kartet Sagene, Torshov og Sandaker ligger rett ved Akerselva. Når det gjelder å bo på en del av de Østkantstedene dere nevner, særlig Groruddalen, Tøyen og Søndre Norstrand, så må jeg innrømme at med barn i skolealder så har jeg ikke lyst til å bo der. (Tøyen er kanskje blitt litt bedre i det siste..?)Jeg jobbet selv som lærervikar på barneskolen i et "tøft" strøk en kort periode, og kom ærlig talt fram til at det ikke var noe bra sted å gå på skole. Uten barn er det sikkert greit.
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2005 #30 Skrevet 10. november 2005 Se på kartet Sagene, Torshov og Sandaker ligger rett ved Akerselva. ← Jeg har vel ikke sagt at det IKKE gjorde det? Jeg har derimot aldri SETT denne elven, men har hørt så mye negativt om den. Likevel ser det fint ut der hvor min venninne bor. Men jeg ville aldri bodd langs elven osv.
Gjest Turi Skrevet 10. november 2005 #31 Skrevet 10. november 2005 Den aller nederste delen av akerselven var og er tildels enda soverom for noen av byens løse fugler, og det er nok det du har hørt om. Så langt opp som Sagene/Sandaker, er ikke dette noe problem i det hele tatt - elven er et fint innslag uten noe negativt, og gressbakkene på sidene er et traktet turområde for både småbarnsfamilier, unge, joggere etc. Store deler av Akerselva har industribygg på hver side - gamle industribygg som nå omgjøres til noen av de mest oppdaterte/nytenkende leilighetskomplekser Oslo har å by på. Det brukes enda mer midler enn tidligere på å ruste opp områdene rundt disse byggene, noe som gjør Akerselva enda triveligere. Så du har nok et litt feil og i beste fall foreldet bilde av hva Akerselva er. Det er jo greit nok for deg personlig - det skader ingen, men syns ikke det er greit når du bruker det til rådgivning av innflyttere syns jeg. Turen langs Akerselven burde du rett og slett gå en gang. Det ER fint på Sagene der din venninne bor.
vilde Skrevet 10. november 2005 #32 Skrevet 10. november 2005 Litt morsom debatt om Akerselven her. Det er jo ikke mange som bor rett ved elva da, Sagene kirke er jo stort sett så nært man kommer!! Har du tatt 20 bussen videre fra Sagene noen gang? Isåfall har du passert Akerselva 1 stopp etter Sagene;) Syns det er kjempetopp å bo nærme Akerselva jeg, en søndagstur langs elva er herlig avkopling!
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2005 #33 Skrevet 10. november 2005 Har fortsatt ikke sett den, og det er ganske relevant for min del Kast med både liten og stor ball var jeg aldri noe god på. Høydehopp derimot gikk fint Har alltid hørt masse dritt om Akerselven jeg. Uansett; jeg trives her jeg bor og vil trolig fortsette å bo i dette området. ← Ja, det er denne holdningen mange på vestkanten har: de har nesten aldri vært på østkanten og kjenner ikke byen sin, likevel fraråder de folk å flytte dit. En meget begrenset horisont med andre ord. Fint at du er fornøyd med egen situasjon, men på hvilket grunnlag kan du fraråde andre å ta andre valg enn det du har gjort, hvis du ikke har prøvd andre alternativer selv? Når det gjelder hvor barna skal vokse opp, synes jeg også det er litt naivt å tro at alt er så mye bedre på vestkanten. Ja, man har statistikken på sin side hvis man velger å la barna vokse opp på vestkanten, men jeg mener at bosted er den eneste faktoren her. Jeg er vokst opp på vestkanten og hadde de første årene mange venner i holmenkollen, majorstua, frogner, ullevål etter hvir vi flyttet på vestkanten. Det jeg ikke liker med vestkanten er at det er så lukket miljø. Man snakker helst ikke med naboen, man bare kikker inn gjennom vinduene og konstaterer når naboen har satt opp juletreet (slik er min mor også). Når det gjelder ungdomsmiljøet er det naivt å ikke tro at det foregår mye rart der. Særlig på hjemme-alene festene skjer det mye. Det kommer gjerne ikke opp i media hvis det skjer noe, siden det ikke like lett blir oppdaget hvis det er i et privat hjem som på en offentlig gate. Jeg trivdes ikke på skole på vestkanten. Ble ikke del av den "kule gjengen" og synes det var utrolig overfladisk med alt hysteriet om merkeklær osv. Det er da mange som har vokst opp på østkanten ute å bli kriminelle, det gjelder bare å videreføre sine verdier og sende barna på sunne fritidsinteresser, så blir de ikke kriminelle. Og husket jeg å nevne at David Tosca gikk noen klasser over meg på samme skole som jeg gikk på? Det jeg vil fram til er at man bør ta seg en tur på østkanten for å se hvordan det er der. Ofte ser det ikke så pent ut hvis man bare ser området fra motorveien, men hvis man kommer seg litt bort fra veikrysset finner man gjerne bortgjemte perler. Heldigvis er mange av disse perlene fortsatt godt bevarte hemmeligheter for mange boligkjøpere, så prisene er fortsatt ikke for høye der. Det betyr at jeg har råd til å kjøpe meg et stoort rekkehus på østkanten
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2005 #34 Skrevet 10. november 2005 Veeeeel... Dere råder de jo til å bo på østkanten, så vi er vel like gode da tenker jeg... Det å bo på vestkanten er ikke ensbetydende med feit lommebok, briefebånd og designerbags...
Gjest Gjesta Skrevet 10. november 2005 #35 Skrevet 10. november 2005 (endret) For meg som kommer fra et sted laaaaangt unna Oslo må jeg si denne tråden var ganske humoristisk for alle har hørt om denne vestkant-østkant debatten som har foregått "der nede" i akk så mange år Selv har jeg bodd 1,5 år på vestkanten ved Skillebekk. Ingenting å si på strøket men byen er jeg ikke så begeistret for Endret 10. november 2005 av ~Alwa~
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2005 #36 Skrevet 10. november 2005 Veeeeel... Dere råder de jo til å bo på østkanten, så vi er vel like gode da tenker jeg... Det å bo på vestkanten er ikke ensbetydende med feit lommebok, briefebånd og designerbags... ← Mitt råd er bare at man ikke blindt må høre på den skremselspropagandaen som blir servert fra mange på vestkanten ang østkanten. Selv har jeg bodd både øst og vest i byen, og har selv erfart flere av områdene i byen. Når man altså ikke trenger være redd for å bo på østkanten, så er det jo en udiskutabel sannhet at man får mer for pengene når man kjøper på østkanten. Kvadratmeterprisene er mye lavere her. Dette er en objektiv sannhet, så får man heller vurdere om man vil betale ekstra for en finere postadr. Er jo feks helt latterlig hvordan det etter munbchranet med en gang kom opp krav om å flytte munchmuseet til vestkanten, akkurat som om plasseringen var årsaken til det ranet? Det kom feks ingen krav om å flytte nasjonalgalleriet da det andre skrikmaleriet ble flyttet derfra...Jeg synes ikke forskjellene mellom øst-vest er så store når man serkun på boligstandard og fasiliteter. Detb har vært byfornyelse i mange områder, og vi har faktisk ingen slumkvarterer slik som i andre storbyer. Men det er typisk at mange på vestkanten vil distansere fra de på østkanten. Det må de gjerne gjøre, men det er nå ikke sikkert at de innehar sannheten
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2005 #37 Skrevet 10. november 2005 Jeg bor på Furuset og trives kjempegodt! Har tidligere bodd på Holmlia hvor det også er veldig fint! Så lenge man ikke har barn og er opptatt av hva slags miljø barna blir vankende i tror jeg ikke det spiller noen rolle hvor du bor. Jeg skjønner liksom ikke hva problemet på østkanten skal være for voksne mennensker? I Groruddalen er det mange gode tilbud som folk burde få øynene opp for! Boligprisene er til å leve med og tilbudene er mange! PS: til trådstarter må innrømme at også jeg ble veldig nysgjerrig på hvor du har fått jobb, lettere å anbefale et sted når man vet litt om hva en evt reisevei til jobb vil bli.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2005 #38 Skrevet 13. november 2005 Ja, da svarer trådstarter igjen! Dette ble jo en morsom tråd. Ser at flere vil vite hvor jeg skal jobbe og mener det er relevant, men for meg er det ikke det nå. Som jeg skrev sist ville jeg ha tips til steder i Oslo DU liker. Takk for svar alle sammen!
Vibs Skrevet 13. november 2005 #39 Skrevet 13. november 2005 Hei! Jeg har også en jobb som gjør at det er mer eller mindre irrelevant hvor jeg bor i Oslo. Har bodd på Grorud og holder nå på å flytte til Kampen. Grorud ligger litt utenfor sentrum. Jeg har marka som nærmeste nabo, og fikk stor leilighet for pengene da jeg kjøpte her. Trives svært godt og har gode naboer som er lette å bli kjent med. Nå ønsker jeg meg imidlertid mer kafé- og byliv (jeg vil slippe taxi til 250 kr hjem etter en øl på pub'en) og har derfor funnet meg en ny, stor leilighet for en forholdsvis rimelig penge etter Oslo-standard - på Kampen, altså. Marka kommer jeg nok til å savne, og det blir garantert et helvete å finne parkeringsplass....Men, men. Jeg gleder meg til rusleturer i bygatene :-)
Gjest Dalwhinnie Skrevet 13. november 2005 #40 Skrevet 13. november 2005 (endret) Steder jeg har bodd i Oslo og positivt/negativt med stedene: Nedre Bekkelaget - typisk villastrøk som ligger helt nede ved fjorden, men samtidig tar det ikke mer enn 15 minutter å sykle til sentrum. Rolig, fantastisk flott, men skrekkelig dyrt og veldig etablert. Majorstua - midt i smørøyet, regnet som en del av vestkanten. Dyrt og hektisk på godt og vondt (mye liv, men også mye bråk). Adamstuen - like ved Veterinærhøgskolen. Sentralt, men ikke så mye butikker rent rundt døra, samtidig veldig rolig. Gangavstand til sentrum. Tøyen - indre Oslo øst, sammen med Grønland og Gamlebyen den billigste delen av Oslo sentrum. Var ganske shabby (i norsk målestokk) tidligere, men er på vei oppover. Tett med brune pubber, men det kommer stadig flere kaffebarer, ok restauranter etc. Mye grønnsaksbutikker etc og stadig flere unge voksne som etablerer seg her. Mye unger i gatene og en del innvandrere. Frogner - Sentralt, beste vestkant. Pent område med mye flotte bygninger, små spesialbutikker, rolig. Relativt høy gjennomsnittsalder som følge av at det er skrekkelig dyrt og ikke stedet å etablere seg for folk flest. Litt for snobbete og kjedelig for min smak, selv om jeg trivdes godt nok da jeg bodde der. Veldig lite innvandrere. Opplevde det som lite sosialt jf naboer (en hilste høflig, men kom aldri skikkelig i prat med folk) og så aldri unger ute i gata. Savner imidlertid fremdeles den fantastiske vinbaren jeg hadde rett oppi gata. Steder jeg kan tenke meg å bo: Kampen og Vålerenga. Ganske sentralt, men samtidig rolig. Nydelige, gamle trehus, grønne flekker og et levende miljø. Endret 13. november 2005 av Dalwhinnie
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå