Gå til innhold

Flytte til oslo

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Marit_*
Skrevet

Jeg har fått jobb i Oslo, og flytter etter jul. har tenkt å kjøpe leilighet. Vet ikke så mye om steder i Oslo, så jeg vil ha anbefalinger. Hvor i Oslo bor du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aller først bør du ha klart for deg hvor mye du skal bruke på å kjøpe leilighet, eller hvor mye du kan betale i leie. Oslo er DYRT. Hvis du har bil må du tenke på garasje/parkeringsplass, hvor skal du jobbe, hvordan komme seg til jobb etc. Tilsutt kommer det litt an på hvor sentralt/urbant du ønsker å bo. Oslo er såpass lite at det går fint an å bo litt i utkanten men allikevel komme seg relativt raskt inn til sentrum.

Skrevet

Og hvor i Oslo er jobben? Tenker på avstand mellom jobb og hjem.

Gjest Rognebær
Skrevet

Jeg ville i alle fall sørget for at leiligheten lå i nærheten av kollektivtransport som gjør at du kan komme deg til jobben med færrest mulig bytter!

Ellers er det jo veldig mange koselige områder, da.

Gjest Lilleulv
Skrevet

Hvor er denne jobben din? jeg ville ta utgangspunkt i det... personlig synes jeg bjølsen og sagene, eller bøler, nordstrand og utover der er koselige steder.

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å se på områdene på østkanten. Gjerne områder som ligger langs t-banen, da kommer du deg raskt til sentrum. Det er utrolig mange som har fordommer mot østkanten, og mange av de som kommer med slike advarsler har nesten ikke vært der en gang! Mange har en forestilling om at det er slumtilstander på østkanten, noe som ikke er sant. Dessuten er det ikke noe farligere å bo i slike områder, for uansett hvor man bor i Oslo bør man ta enkelte forholdsregler.

Mange av leilighetene på østkanten er forholdsvis nye, og det er veldig mange med store balkonger. Det er ikke like mange leiligheter med store balkonger på frogner.

Vanskelig å anbefale noe konkret område uten å vite mer hva du er på jakt etter og hvor mye penger du har til rådighet. Men kan jo anbefale områder som Manglerud, Oppsal, Abildsø, Mortensrud, Risløkka (ved økern). Synes også det er fint på Bjerke, men dit går det ikke t-bane (men går selvsagt busser). Sinsen er også fint, og det er et område som er i vekst bla med tanke på t-baneringen. Og Keyserløkka er en liten perle som ligger et lite stykke fra Carl Berner.

Men hvis du er opptatt av å ha riktig postnummer, så kan du selvsagt kjøpe deg en liten overpriset leilighet på Frogner. Men jeg personlig synes så abs ikke det er verdt det, men så synes jeg ikke det er et så koselig strøk. ;):)

Skrevet

Kommer vel litt an på hvor gammel du er også?

Men jeg er veldig glad i områdene rundt St.Hanshaugen. Deilig stor park, mye kafeer og butikker i området og kort gåtur ned i sentrum.

Og nå begynner Bjølsenområdet å bli kjempefint også. Der ville jeg gjerne bodd. Det er lenger unna sentrum men nærmere marka og Akerselva.

Hvis du skal jobbe i Oslo lønner det seg jo å sjekke kollektivtilbudet til jobb. Kjører du bil, er det ikke så stort problem, men da er parkeringen litt mer trøblete en del steder.

Skrevet

Også kommer Frysepulver inn og ødelegger all idyllen... Jeg ville sett etter noe på vestkanten, for jeg vil bo der selv; bor i nærheten av Frogner/Majorstuen nå. Rolig strøk, lite bråk, trygt og sentralt.

Men bestis bor på Sagene, og der er det fint også. Lenger "vekk" ville ikke jeg persolnig bodd - ei heller langs Akerselva. Mulig det har blitt "bedre" der, men jeg ville ikke ha følt meg 100 % der.

Skrevet
Også kommer Frysepulver inn og ødelegger all idyllen... Jeg ville sett etter noe på vestkanten, for jeg vil bo der selv; bor i nærheten av Frogner/Majorstuen nå. Rolig strøk, lite bråk, trygt og sentralt.

Men bestis bor på Sagene, og der er det fint også. Lenger "vekk" ville ikke jeg persolnig bodd - ei heller langs Akerselva. Mulig det har blitt "bedre" der, men jeg ville ikke ha følt meg 100 % der.

Det er bra flere tenker som deg når de skal kjøpe bolig i Oslo! Det er nemlig fordommene mot østkanten som holder prisene nede der, det er det som gjør at jeg har råd til å bo der. Så da kan jo de som vil betale for overprisa leiligheter på majorstua, mens vi som vil ha mer for pengene kjøper på østkanten ;)

Men jeg må jo få kommentere det du skriver. For det første så kan man ikke føle seg 100% trygg noe sted i Oslo. Jeg har bodd på vestkanten også, men jeg gikk aldri alene hjem fra byen da jeg bodde der. Det gjør jeg ikke nå når jeg bor i Oslo indre øst heller. Man må ta forholdsregler hvorhen du bor i byen. Veldig naivt å tro at det ikke kan skje noe kriminelt på Frogner.

Man må huske på at Oslo tross alt ikke er en storby på størrelse med New York eller London. Vi har i det sosialdemokratiske Norge ikke så store skiller, og ikke storbyproblemer på linje med andre steder i verden. Synes derfor det nesten er litt søtt at vestkantfruene desperat prøver å distansere seg fra østkanten i Oslo, og hele tiden poengterer hvor utrygt det er her. De må jo også legitimere at de har betalt så mye ekstra for en leilighet som egentlig ikke skiller seg så mye fra de lenger øst.

Sannheten er at det er veldig fint på østkanten: sentralt med tanke på t-banene som går. Mange bydelssenteret som har godt utvalg i butikker. Innvandrerbutikker med godt utvalg av friske grønnskaer til en billig penge. Du kan komme nærme østmarka med turmuligheter, og så ligger østensjøvannet med flott fugleliv på østkanten. Fine leiligheter med store balkonger mange steder.

Men hvis du flytter til østkanten kan det selvsagt hende du må bo i nærheten av noen mørkhudete, og hvis dette virker skremmende bør man ikke flytte hit. Men de mørkhudete er som alle andre mennesker, eneste jeg merker er litt matlukt i oppgangen innimellom.

Men valg av leilighet gjøres også på bakgrunn av følelser. Og det er et viktig statussymbol å ha riktig postadresse her i oslo. Har blitt møtt med fordommer når jeg forteller hvor jeg bor (ja, mange tror altså det er slum her jeg bor :overrasket: ).

Noen av områdene på østkanten synes jeg ikke er pene (den verste betongblokkbebyggelsen), men jeg har tidligere nevnt veldig hyggelige strøk på østkanten, som man så absolutt bør ta en titt på før man fraråder folk å flytte dit :)

Skrevet

En liten kommentar til Frysepulver:

Sagene ligger langs Akerselva. Ta deg en rundtur i området der bestis bor du og bli litt mer kjent ;)

Skrevet

Å gå tur langs Akerselva er jo helt nydelig, Frysepulver! Østkanten er best! Hva er farlig med å bo nær Akerselva? Redd for å ramle uti? :-)

Østkanten er bra! Det er like trygt, rolig og sentralt. Gamlebyen f.eks! Et område hvor det nå popper opp med kafeer, butikker, frisører, barer osv.

Hvor gammel er du? Hvor skal du jobbe? Hva er du villig til å betale for en leilighet. Du får vel en ettroms for ca 1 mill i Gamlebyen, men du må sikkert opp i 1,2 for en ettroms lengre vest.... (dette er sånn ca ....)

Skrevet

Min venninne har ihvertfall ingen elv i umiddelbar nærhet. Hun bor ved kirken og jeg har vært endel i en park der blant annet, null elv å skimte.

Å tro at jeg er redd fargede er å strekke strikken litt langt, nevnte venninne er bare en av de mange av utenlandsk opprinnelse jeg kjenner.

JEG foretrekker vestkanten og bor heller her enn noe annet sted. andre må gjerne bo på Bøler osv., men jeg vil aldri bo der.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Enig med de andre her at du nesten må gi oss litt mer info for at vi skal kunne komme med noen gode tips. Men ta utgangspunkt i hvor du skal jobbe, og finn et sted å bo som ligger praktisk til med kollektivtransport.

Og ang fordommene mot å bo på østkanten av Oslo: Bli kjent med områdene først! Jeg bodde to år på Frogner (Oslos beste vestkant) og flyttet tvers over byen til Tøyen, som er dette skumle indre øst de på veskanten liker å snakke nærmest som en farlig ghetto. Og vet du hva? Jeg trives fantastisk mye bedre her enn på Frogner. Joda, Frogner er veldig pent, men også kjedelig og faktisk ganske usosialt. Etter et halvt år her jeg bor nå kjenner jeg naboene bedre enn etter to og et halvt år der jeg bodde tidligere. Her leker det unger i gatene og det er langt flere unge voksne, fordi det er her vi har råd til å bo. Ja, gatene er kanskje mørkere noen steder og stukkaturene ikke like flotte, men det var jammen meg husbråk hos naboen og kriminalitet i nabolaget på vestkanten også.

Skrevet

Jeg er da trådstarter som skal flytte til Oslo. Pris og beliggenhet i forhold til jobb er selvfølgelig viktig, men nå ville jeg først høre hvor dere bor og liker dere for å få et "nøytralt" bilde. Takk for mange svar :)

Gjest Lilleulv
Skrevet
Jeg er da trådstarter som skal flytte til Oslo. Pris og beliggenhet i forhold til jobb er selvfølgelig viktig, men nå ville jeg først høre hvor dere bor og liker dere for å få et "nøytralt" bilde. Takk for mange svar :)

ok, men du bør ikke kanskje fortelle oss nå hvor du skal jobbe hen da?

Skrevet

Oslo har mange sjarmerende steder, det er bare å velge! Det som avgjør er pris, størrelse og om du vil bo sentrumsnært eller ikke. En anbefaling hvis du skal ut av smørøyet, er å sørge for å ha t-banen i nærheten, selv om du kanskje har bil. Det er alltid lurt!

Og ikke minst: :velkommen: til Oslo! Her trives vi godt!

Gjest Gulltopp
Skrevet

Jeg er en av de som ikke for alt i verden ville bodd på østkanten, men vestkanten er da mer enn Frogner? (Som jeg forøvrig synes er et flott sted.) Hva med f.eks Røa/Hovseter/Smestad, der er det veldig fint, og Østeråsbanen bruker ca 10 minutter ned til Majorstuen.

Gjest Lilleulv
Skrevet

Steder jeg aldri ville bodd: Furuset, Grorud, Ammerud, Ellingsrud og rundt der...

Gjest Rognebær
Skrevet

Jeg bor på Grünerløkka og trives veldig godt - så godt at da vi kjøpte større leilighet, flyttet vi til en ny, større, 100 meter unna den gamle. :ler:

Har også bodd på Torshov og kunne gjerne bodd der fortsatt, hadde det ikke vært for at det var på Grünerløkka jeg fikk tilslag på leilighet da jeg skulle kjøpe.

Jeg trives godt på østkanten fordi det er uhøytidelig her. Hadde nok blitt litt paranoid av å vandre rundt blant pene, vellykkede mennesker som aldri har en dårlig hårdag. (Det føles i alle fall sånn når jeg er på Frogner/Majorstua/Briskeby etc. )

For meg i min (vår) situasjon var det viktigere å finne noe sentralt innenfor ring 2 enn å bo på det "rette" stedet - selv om Grünerløkka selvfølgelig av mange vil karakteriseres som altfor hipt og kult.

Og Akerselva? En herlig ting. Byens nerve. Har aldri opplevd noe ubehagelig langs Akerselva (og jeg har bodd i nærheten av den i over 7 år.) :tommelsmil:

(PS: Frysepulver: Hvis du er god til å kaste liten ball, treffer du nesten elva hvis du kaster fra Sagene kirke og over et kvartal. Parken ned mot elva er dessuten langt hyggeligere enn parken på den andre siden av kirken. ;) )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...