Gå til innhold

Barn som er «slitne»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sykeliggjør?? Når ble sliten det samme som syk? 

Er man syk om man (voksne eller barn) har brukt opp energien sin??

Klart barn kan bli slitne. Noen ganger bruker de kanskje ordet upresist, men det gjelder mange ord og det er en del av det å lære hva ordene betyr. 

Anonymkode: 612d3...51e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser ikke problemet med at barnet bruker et normalt norsk ord og bruker det noenlunde korrekt, er det ikke bra med stort ordforråd?

Og når det er sagt, så bruker jeg bevisst ordet "sliten" etter barnehagen eller en lang tur når jeg snakker med barnet mitt, for jeg vil at "trøtt" skal spares til leggetid/gi assosiasjoner til søvn. Hun kan godt være SLITEN og sitte på sofaen med TVen en halvtime, men TRØTT er det man er når man skal legge seg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ganske god hukommelse, og kan ikke huske at jeg pleide å være sliten som barn. Bortsett fra et år på ungdomsskolen, da jeg hadde aktiviteter 5 ettermiddager i uka. Lærte av det 🙃. Men på videregående var jeg sliten innimellom. Lang reisevei, opp 0630, lange skoledager, jobb og fest i helger.... Men syns jo livet var topp. Det er ikke farlig å være sliten. 

Anonymkode: e603a...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bevisst lært datteren min hva sliten er, så hun kan si ifra når hun kjenner seg sliten. Sånn unngår vi at det blir dårlig stemning på ettermiddagene om hun er sliten etter bhg. Akkurat som oss voksne. «datter og mann, jeg  er litt sliten etter jobb i dag» - da tar de litt ekstra hensyn 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unger i dag får overdoser daglig av aktiviteter og kunnskap som skal inn på kortest mulig tid. 

Skjønner godt de blir slitne jeg ! 

De får jo ALDRI tid til egentid ,tankeprosesser ,fantasi og det glemte konseptet " å kjede seg" før det blir avbrutt av en eller annen prestasjon de må prestere.  

En utvikling i feil retning for deres indre menneske.  De er bundet med rep og reimer på karusellen foreldregenerasjonen har satt i gang. 

Et riktig steg i rett retning hadde vært og avskaffet lekser i skoleverket.  Så gammeldags i dagens samfunn og rov på de små som har fulldagsstilling ifht å yte fra de står opp til de kommer hjem. 

Personlig ELSKET jeg lekser da jeg gikk på skolen på 80-tallet, så det er sagt,,men verden har forandret seg radikalt hva læring,sosiale mønstre,  informasjonsstrøm og pedagogikk gjelder siden den gang. Vi lekte nemlig ute i langt større grad og nasjonale prøver var ikke oppfunnet! Vi lærte mindre,men samtidig mye mere ❤ Så jeg synes det er RART at lekser skal leveres hver fredag hver uke på barneskoletrinnet.  Det funker jo dritdårlig ifht LÆRING.  Men oppfyller sikkert et krav i læreplanen  ( hadde faktisk foretrukket daglige lekser som i gamle dager,om det ikke blir avskaffet 🙄) Nå utsetter vi ungene for overload.  De må få være barn de få timene de har til rådighet ellers i døgnet ❤ DET fremmer virkelig læring og bedre psykisk helse! 

Barndommen skjer én gang i livet. (resten har man 70 år på ) 

Endret av Havspeil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Klart de kan bli slitne(skjønt, enkelte foreldre overdriver jeg er sliten-bruken og det smitter nok). Ei venninne var alltid tungpustet og sliten og store deler av barndommen, hun ble kjeftet på for å tulle, tvunget med på idrett osv. for å få henne i bedre form. Viste seg at hun var født med et hull i hjertet som gjorde at det ikke pumpet slik det skulle. Hun rakk å bli tenåring før det ble gjort undersøkelser som avdekket dette. Just sayin'.

Anonymkode: 1f9db...2d8

Viktig å ha i bakhodet. Mye sykdom viser seg ikke før man er voksen men kan allikevel ha ulmet fra fødselen av.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Sliten er ikke nødvendigvis negativt da? Mine på 3 og 4 sier ofte de er sliten etter benehagen. Da sier jeg gjerne "så bra, da har dere brukt kroppen godt i dag også!". 

Anonymkode: 34c5f...9c8

Nettopp. Viktig at barn lærer at det er lov å roe ned når de har vert aktive. 

Anonymkode: 96b4c...3e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår hva du mener.

Jeg tror kanskje dette med slitenhet er forbundet med å være psykisk sliten. Altså at man blir trøtt i hodet, eller utmattet.

Jeg kan aldri huske at jeg var sliten som barn, med mindre jeg hadde gjort noe spesielt. Jeg kunne være trøtt.

Når jeg ble i tenårene, kunne jeg kjenne meg mer sliten i kroppen. Dette var typisk etter kanskje harde langrennskonkuranser en helg. Typisk 5 km ene dagen, etterfulgt av 7,5 km jaktstart dagen etterpå. Da kjente jeg at jeg var sliten.

Som lite barn var jeg utømmelig for krefter 😁

Anonymkode: 48e0b...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte meg stadig sliten etter skoledagen da jeg var barn og ungdom. Synes det var psykisk slitsomt å konsentrere meg gjennom bråk og konflikter, og er i tillegg typisk introvert som må være alene for å hente meg inn.

Anonymkode: 06496...5d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...