Gå til innhold

Barn som er «slitne»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er greia med at så mange har lært barna deres å bruke ordet «sliten»??

 

Så en 5-åring på bussen som sa «pappaaaa, jeg er så sliiiiiten». Har hørt en 3-åring si «jeg er så sliten». Har hørt venninner som klikker på barna sine, reparere med «mamma er så sliten skjønner du lille venn». Altså, hva i alle dager? Barn blir ikke SLITNE!

Anonymkode: 77e20...06f

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er greia med at så mange har lært barna deres å bruke ordet «sliten»??

 

Så en 5-åring på bussen som sa «pappaaaa, jeg er så sliiiiiten». Har hørt en 3-åring si «jeg er så sliten». Har hørt venninner som klikker på barna sine, reparere med «mamma er så sliten skjønner du lille venn». Altså, hva i alle dager? Barn blir ikke SLITNE!

Anonymkode: 77e20...06f

Hva mener du? Et barn kan selvfølgelig også bli sliten

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn på 2,5 år blir selvfølgelig sliten etter en dag i barnehagen. Synes du virkelig at det er så rart at barn også kan bli slitne????!? 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 1e20c...0bf

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du fått det fra at barn har utømmelig med energi? 
 

Har du noen valid kilde på dette? 

Anonymkode: 79e03...e31

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når ungene bruker «jeg er så sliten» er det som regel i forbindelse med sykdom og høy feber her. De mener slappe, altså.

Anonymkode: a055f...79c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bruker 3 åringen ordet sliten når han ikke klarer sette ord på ting. Altså han er ikke sliten, men vet ikke hvordan han skal komme inn i leken/har ikke lyst til noe/vil noe annet m.m. 

Anonymkode: 013c1...33b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at små barn legger ikke så mye i ordet sliten som det voksne gjør. Det kan også være et ord som blir brukt for følelser de enda ikke klarer sette ord på. 

Anonymkode: 013c1...33b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Barn kan såvisst bli slitne. Tar du barnet ditt med deg på gåtur opp Gaustatoppen så blir det slitent. Ikke trøtt, men fysisk slitent. 

Barn bruker ofte feil ord på feil sted. Feks kan det bruke ordet sliten istedenfor kjedelig, fordi det kommer negative svar om man bruker ordet kjedelig, og ikke kommer barnet unna situasjonen ettersom kjedelig ikke er grunn god nok til å slippe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Småbarn er ikke akkurat presise i ordbruken sin. Barnet mitt sier "liker ikke", men mener ofte "har ikke lyst på". Barnet har allikevel noen ting jeg vet hen ikke liker og det er lov. Ingen liker alt. 

2. Hvorfor skal barn kunne bli slitne? De er mennesker, ikke maskiner. 

Anonymkode: e1788...976

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hva er greia med at så mange har lært barna deres å bruke ordet «sliten»??

 

Så en 5-åring på bussen som sa «pappaaaa, jeg er så sliiiiiten». Har hørt en 3-åring si «jeg er så sliten». Har hørt venninner som klikker på barna sine, reparere med «mamma er så sliten skjønner du lille venn». Altså, hva i alle dager? Barn blir ikke SLITNE!

Anonymkode: 77e20...06f

Selvfølgelig blir barn slitne de og!! 

Slitne av lange dager i bhg eller skole. Slitne av bråk og skriking i bhg og skole. Slitne av det ene og det andre. Noen barn feks med adhd eller tourettes kan bli veldig sliten av å holde til bake energi eller tics! 

 

Anonymkode: e4752...a87

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres barnløs og bitter ut.

Faen så deilig det er å være sliten. 

Anonymkode: 7e716...235

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når ungene bruker «jeg er så sliten» er det som regel i forbindelse med sykdom og høy feber her. De mener slappe, altså.

Anonymkode: a055f...79c

Interessant.. Kan ha med dialekt å gjøre? Det jeg bodde før var slapp det å være varm og svett. Sliten har alltid vært hvis man er andpusten og kjenner det i beina av å ha løpt mye, eller gått mye.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig blir barn sliten. Hvilken verden lever du i, som ikke har fått med deg det?

Anonymkode: f9631...14b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart de kan bli slitne(skjønt, enkelte foreldre overdriver jeg er sliten-bruken og det smitter nok). Ei venninne var alltid tungpustet og sliten og store deler av barndommen, hun ble kjeftet på for å tulle, tvunget med på idrett osv. for å få henne i bedre form. Viste seg at hun var født med et hull i hjertet som gjorde at det ikke pumpet slik det skulle. Hun rakk å bli tenåring før det ble gjort undersøkelser som avdekket dette. Just sayin'.

Anonymkode: 1f9db...2d8

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sliten er ikke nødvendigvis negativt da? Mine på 3 og 4 sier ofte de er sliten etter benehagen. Da sier jeg gjerne "så bra, da har dere brukt kroppen godt i dag også!". 

Anonymkode: 34c5f...9c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår essensen av det du skriver, nemlig overbruken av ordet sliten. Men barn blir trøtte og slitne. Spesielt små. Begge mine barn har venner i småskolealder som ikke kan bli med ut i helger eller ettermiddager fordi de er så slitne.. Det var til og med en som ikke kom på skolen fordi h*n var sliten etter en bursdag kvelden før, som alle andre var i også. Da stusser man litt. 

Anonymkode: 0a0e5...d71

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt blir barn slitne. Men min fireåring bruker også ordet sliten når det er noe han ikke vil. Akkurat som han sier at han er kjempesulten når det står kake på bordet og vi venter på at alle skal bli klare. De er ikke nødvendigvis så presise i språket sitt. 

Anonymkode: 5b852...d18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke du har barn ☹

Anonymkode: 9bad1...219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...