Gå til innhold

.


Gereon Rath

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tror at Russland sine trusler mot vest, måten de fremlegger en historie om at alt er vesten sin feil, trusler om atomvåpenbruk - Har mye å si i forhold til Sverige og Finlands ønske om å bli med i nato og. Russland er nødt til å se hvordan de opptrer ovenfor andre. Hvis vesten hadde begynt med slik retorikk, trusler osv hadde det vært krig mellom nato og russland for lengst. På tide at Russland begynner å se litt hvordan de fremtrer ovenfor andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stressedoutgurl skrev (5 timer siden):

Jeg tror at Russland sine trusler mot vest, måten de fremlegger en historie om at alt er vesten sin feil, trusler om atomvåpenbruk - Har mye å si i forhold til Sverige og Finlands ønske om å bli med i nato og. Russland er nødt til å se hvordan de opptrer ovenfor andre. Hvis vesten hadde begynt med slik retorikk, trusler osv hadde det vært krig mellom nato og russland for lengst. På tide at Russland begynner å se litt hvordan de fremtrer ovenfor andre.

Man må huske på at en del av truslene som har blitt publisert av norsk media (spesielt Dagbladet) i realiteten har vært propaganda på russisk statlig TV rettet mot eget publikum, med mål om å liksom vise egen styrke mot Vesten. Eksempelvis da de snakket om atomvåpen og viste hvor fort de angivelig kunne nå mål og Dagbladet skrev "Russland truer Vesten" osv. Dette var ikke noen offisielle trusler fra myndighetene. Samtidig har jo russiske statlige media blitt sanksjonert og sensurert i EU, men ikke i Norge. Vet ikke i hvilken grad innhold fra russisk media fortsatt blir dratt ut og presentert av andre nyhetsmedier i Vesten, men har inntrykk av at enkelte medier i Norge er ekstra løsslupne kanskje grunnet den åpne holdningen. Uansett synes jeg å ha sett en dreining de siste ukene fra at det var nærmest daglige uttalelser/utspill i en periode som av media ble fremstilt som truende enten det var fra myndigheter eller mediene i Russland. Vet ikke om det bare for meg føles slik eller om andre er enig, men har føltes mer "trygt" og mindre skremmende i mediebildet de siste ukene, kanskje bare at man har blitt vant til situasjonen også. De siste ukene virker det for meg ut til å ha vært mindre skremsler, og mindre enn man skulle tro utfra hva man forventet med tanke på mulig påvirkning på Sverige og Finlands NATO-søknad, har nesten ikke sett noe som helst blest. I dag sa til og med Putin at svensk og finsk NATO-medlemskap ikke ses på som noen trussel for Russland, blant annet fordi han mente de ikke har noen territorielle uenigheter med dem, noe som vel strengt tatt må sies å være nye toner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verden er blitt slik at det ikke er trygt å være nøytral lenger hvis man er naboland til Russland med vestlig orientering. Så Sverige og Finland har egentlig ikke noe valg. De må bli med i NATO for å unngå at Russland gjentar invasjonen til Ukraina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporinger, og stenges da TS har valgt slette HI. 

_popcorn_, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...