Gå til innhold

Hvorfor er vi opptatt av gamle bygninger og gjenstander?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Var nylig i Roma. Skulle se på Colosseum. Leste meg opp på forhånd. Da jeg sto der, så var jeg litt skuffet. Jeg trodde jeg skulle få noe mer følelse av å stå der. Men jeg følte ingenting. Gikk bort å tok på den, men nei. Det er bare en bygning, for meg. 

Jeg skjønner jo greia med bygningen og historien bak. Jeg skjønner den er viktig og forteller en sann historie. Men så begynte jeg å tenke mer og mer på det.

Den følelsen jeg lette etter er den samme jeg kan få om jeg drar tilbake til hjem byen min. Det er fordi jeg assosierer det med mine minner. 

Jeg har jo ikke noe med Roma eller Italia å gjøre. Eller noe assosiasjoner med landet. Det er en del av historien, men det virker så fjernt. 

Mens jeg tok en runde rundt Colosseum begynte jeg å tenke mer på det. Hvorfor er vi så opptatte av gamle ting? Jo eldre, jo mer spesielt er det. Men vi mennesker i på denne kloden er jo bare et blunk i universet. Egentlig så er ikke Colosseum gammelt.

Det vi syntes er spesielt med gjenstander som vi syntes er gammelt, er jo bare at det ikke har endret form. Og vi blir helt opphengt i det. 

Atomer og celler endrer form, og på en måte så er både bakken/steinene jeg går på utenfor Colosseum og jeg like gamle. På en måte er Colosseum like gammelt som meg. Jeg har bare endret form. Colosseum har stått stille. Og derfor er det så spesielt for menneskeheten. 

Hva er deres tanker rundt dette?

Anonymkode: 9f9da...638

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Fordi det er kultur, historie og identitet. Vi kan kjøpe nye ting i haugevis men det har ikke sjel og historie som det gamle. Noen har strevd for å bygge/lage/skaffe det og da skylder vi dem å ha respekt for det og ta vare på det. 

Anonymkode: 0e798...2b0

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes vi burde rive alle gamle bygninger.

Bedre at man bytter dem ut med moderne bygninger.

Anonymkode: 34aaa...91c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg synes vi burde rive alle gamle bygninger.

Bedre at man bytter dem ut med moderne bygninger.

Ja, vi burde bare rive sånt som dette her...

most-beautiful-buildings-world-10-neusch

for å gjøre plass til moderne, nymotens byggverk som dette...

5e851344fc8d373c625889d032ac9613.jpeg?au

Da blir sikkert kloden vår et mye triveligere sted.

Endret av Klossmajor
  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossmajor skrev (3 minutter siden):

Dette ser jo så ut som er bygget i fylla. Nordmenn har isåfall vist at arkitektur er ikke vår sterke side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Avstand skrev (6 minutter siden):

Dette ser jo så ut som er bygget i fylla. Nordmenn har isåfall vist at arkitektur er ikke vår sterke side.

Var også en spanjol som var med å lage det fanatiske bygget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Avstand skrev (8 minutter siden):

Ikke godt å si hvem som var hardest på flaska i gjerningsøyeblikket av arkitekten Juan Herreros og de som godkjente planene hans.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan jo tenke deg tilbake hvor mange menneskeskjebner som måtte lide på den arenaen. At mennesker måtte slåss for livet sitt. Og dessverre hadde de allerede en dødsdom før de gikk inn i arenaen. Kunne du tenkt deg å se et menneske blir revet opp i filler levende av en løve? Spist levende?

Anonymkode: 6698b...9d4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Klossmajor said:

Da blir sikkert kloden vår et mye triveligere sted.

Munch-museet er jo grusomt, men Neuschwanstein er kanskje ikke det beste eksemplet på datidens arkitektur.

Kan ta med et eksempel fra Oslo; i 1960-årene var det på moten å rive og bygge nytt; Grunerløkka skulle rives og erstattes med høyblokker, og man skulle bygge motorvei gjennom Slottsparken; et vakkert syn:

plakat01361.jpg

Dette ble det heldigvis ikke noe av, men i iveren etter å rive ned, klarte man å legge Det engelske kvarter i grus, og erstattet det med Ind-Eks-huset. Se, og døm selv.

Før:

Det_engelske_kvarter,_Wilse_1935.jpg

Nå:

Solli_plass_med_Ind-Eks-huset.jpg

Hva er penest - det gamle, eller det nye ...?

I 1980-årene var det også planlagt å rive området rundt Damstredet, og bygge Ring 1 der. Man får prise seg lykkelig over at arkitektene ikke fikk viljen sin den gang, selv om de dessverre får det nå med monsterbygg som kommer til å prege byens fasade i mange år fremover.

1d162b14fc0c02726c3d730d8c1c4ab9.jpg

Anonymkode: 000ec...e1b

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Munch-museet er jo grusomt, men Neuschwanstein er kanskje ikke det beste eksemplet på datidens arkitektur.

Kan ta med et eksempel fra Oslo; i 1960-årene var det på moten å rive og bygge nytt; Grunerløkka skulle rives og erstattes med høyblokker, og man skulle bygge motorvei gjennom Slottsparken; et vakkert syn:

plakat01361.jpg

Dette ble det heldigvis ikke noe av, men i iveren etter å rive ned, klarte man å legge Det engelske kvarter i grus, og erstattet det med Ind-Eks-huset. Se, og døm selv.

Før:

Nå:

I 1980-årene var det også planlagt å rive området rundt Damstredet, og bygge Ring 1 der. Man får prise seg lykkelig over at arkitektene ikke fikk viljen sin den gang, selv om de dessverre får det nå med monsterbygg som kommer til å prege byens fasade i mange år fremover.

Det nye er penest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det nye er penest.

Tror du er veldig alene om å mene dette; alle andre som har uttalt seg om saken er enige i at rivningen av Det engelske kvarter var en gigantisk tabbe ...

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del handler det om at det er en bro i tiden. At helt normale mennesker har hatt akkurat samme opplevelse som meg, men at vi er atskilt med flere hundre år.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Du kan jo tenke deg tilbake hvor mange menneskeskjebner som måtte lide på den arenaen. At mennesker måtte slåss for livet sitt. Og dessverre hadde de allerede en dødsdom før de gikk inn i arenaen. Kunne du tenkt deg å se et menneske blir revet opp i filler levende av en løve? Spist levende?

Anonymkode: 6698b...9d4

Du sier noe der, men jævelig ting har skjedd over alt gjennom tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

plakat01361.jpg

Før:

Nå:

I alle dager, motorvei foran slottet??😂😂 neineinei

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Katten.2.0 skrev (36 minutter siden):

For min del handler det om at det er en bro i tiden. At helt normale mennesker har hatt akkurat samme opplevelse som meg, men at vi er atskilt med flere hundre år.

Ja, det var faktisk en fin tanke jeg kan forstå

ts

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du sier noe der, men jævelig ting har skjedd over alt gjennom tiden

Byggverk kan gjøre påminnelser om hendelsene og innlevelse i dem lettere. Går fortidens grusomheter i glemmeboken har de nok lettere for å bli gjentatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg elsker å se for meg dagliglivet til mennesker som levde flere hundre eller tusen år før meg. Føle historien ose fra veggene i gamle byggverk. Og eldre arkitektur er virkelig mye mer visuelt tilfredsstillende og fascinerende enn moderne😍

Anonymkode: 9217f...0ad

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 hours ago, AnonymBruker said:

Var nylig i Roma. Skulle se på Colosseum. Leste meg opp på forhånd. Da jeg sto der, så var jeg litt skuffet. Jeg trodde jeg skulle få noe mer følelse av å stå der. Men jeg følte ingenting. Gikk bort å tok på den, men nei. Det er bare en bygning, for meg. 

Jeg følte ikke noe da jeg så Colosseum, men størrelsen er utrolig imponerende med tanke på at den er 2000 år gammel. Det kommer man ikke bort ifra. 

Samme med pyramidene i Egypt. Jeg følte ikke noe, men det å se hva egypterne klarte 3000 år før kristus viser jo at folk ikke bare var huleboere på den tiden. 

Anonymkode: aa124...e53

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 hours ago, Klossmajor said:

Samtidig bør man huske at nye bygg ofte er kontroversielle når de kommer opp og at de kan bli elsket når det har gått en stund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Samtidig bør man huske at nye bygg ofte er kontroversielle når de kommer opp og at de kan bli elsket når det har gått en stund. 

Tja. Mye av det som ble bygget fra kanskje særlig 1950-1980 vekker ikke mer begeistring jo eldre byggene blir. Det ble neppe felt mange tårene da Philipsbygget ble revet. Heller tvert imot. Neppe mange som savner det bygget i dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...