Gå til innhold

Betaling av kommunale avgifter


Mirabella

Anbefalte innlegg

Er det riktig at jeg som leier av en leilighet i et hus med to leiligheter skal betale hele rekningen på kommunale avgifter? Den andre som leier er svært sjelden her, men dette har vel ingen betydning i og med at leiligheten jo er tilgjengelig for han. Tror det er jeg som betaler for strømmen som blir forbrukt i hele huset også. Synes kanskje at jeg ikke skulle betale for denne faste avgiften i det hele tatt da det ikke er jeg som eier huset. Avgiften ville jo påløpt huseier også om jeg ikke hadde bodd her. Jeg betaler også feieavgift, enda feieren ikke kunne feie her.(Huseier har ikke satt opp stige)Kan vel ikke fyre engang, og får da vel den strømrekningen. Tror ikke den andre leietaker betaler husleie heller...Tror det ville være bedre å finne et annet sted å bo enn å ta det opp med huseier. Ikke så mange ledige leiligheter/bustader her, og jeg vil nødig settes på bar bakke.(selv om jeg ikke tror huseier ville gjøre det, men..)..Vil heller ikke virke kranglevoren. Er forsåvidt billig husleie..men standarden er jo heller ikke helt ny.

Hva mener dere om saken?

Mirabella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmmm...jeg trodde ikke at du skulle betale kommunale avgifter når du leiere en leilighet.Det har hvertfall aldri jeg gjort!!! Er det noe som står i husleiekontrakten din??? Hvis du betaler strøm utenom husleie, tror jeg du kan kreve at du har egen måler i leiligheten.......Hvis dette ikke er mulig, kan man kreve at strømmen er en del av husleien og er fast hver mnd.

Hadde undersøkt dette nøye om jeg hadde vært deg. Sjekk husleieloven....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har ikke inngått noen husleiekontrakt. Har bare muntlig avtale, men visste ikke om dette før jeg flyttet inn. Strømmåleren står i leiligheten til den andre beboeren, og det ser ut som det bare er en måler.

Tror jeg vil sjekke litt i diverse lover ja....

Mirabella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I henhold til den nye husleieloven som kom for ikke så altfor lenge siden, så SKAL kommunale avgifter være inkludert i husleien du betaler.

Enkelt og greit faktisk.

Strømmåler vet jeg ikke om du har krav på å ha, men det er vanlig å betale utifra de kvadratmetrene man faktisk leier.

Lykke til :)

- Merrick

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også at du IKKE skal betale for kommunale utgifter!

Og du sa at du kun har muntlig avtale.

Det du skal vite da er at en muntlig avtale er like gjeldene som en skriftlig standard husleieavtale, om du har bodd der over tre mnd.

Vi hadde selv problemer med han vi en gang leide av, og kontaktet advokat.

Det vi da fikk vite da var at om kontrakten vår gikk ut, og vi bodde der i tre mnd uten at vi hørte noe. Kunne ikke utleier kaste oss ut, siden kontrakten var gjeldene igjen.

Så stå på kravene du!!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, enkelt og greit at kommunale avgifter ikke skal betales om dette ikke er avtalt på forhånd, evt. lagt inn i husleia. Men jeg føler at det er veldig vanskelig å ta dette opp med huseier..Så ikke ut som om han var særlig lysten til å dekke avgiften, og de andre leieboerne har visst alltid betalt. Å lage mase styr om dette føles liksom ikke helt bra her i den lille bygda..jeg er vel dårlig nok likt fra før. Det beste hadde vel vært å finne seg en ny leilighet, og å sikre seg skriftlig kontrakt, men det er jo ikke akkurat flust med utleieboliger her da...og de går gjerne via bekjente og venner. Og hvem ville hjelpe meg med å flytte alle sakene mine..? Var jo så vidt jeg fikk hjelp da jeg skulle flyttehit jeg bor nå. NEI; DET ER IKKE BARE BARE Å BO PÅ BYGDA!! :evil:

Mirabella

PS; Gleder meg til den dagen jeg har fått fast jobb og vet hvor jeg skal bo altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...