Gå til innhold

Har dere sperret for kredittsjekk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

De må vell ikke ha bank-id for å sjekke kreditt eller tegne abonnement. Med personnummeret alene så kan de ikke gjøre så mye. Problemet er at de har alt samlet, fult navn, adresse og personnummer. 

Anonymkode: 3e85f...1ab

Og? Navn og adresse er lett tilgjengelig på gulesider. Personnummer er ikke sensitiv informasjon lenger. Hvorfor bekymrer folk seg nå, men ikke før? 

Anonymkode: 43eea...1d1

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Visste heller ikke at det var en greie. Har uansett ingen ting å skjule.

Dessuten ville dette gjort netthandel svært komplisert. Så det gjør jeg ikke.

Anonymkode: dd563...38f

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei. Visste heller ikke at det var en greie. Har uansett ingen ting å skjule.

Dessuten ville dette gjort netthandel svært komplisert. Så det gjør jeg ikke.

Anonymkode: dd563...38f

Det er det jeg gjør også. Handler veldig mye på nett.

Kjøper nesten alt jeg trenger på nett; klær, bøker, ny telefon, sengetøy, diverse varer, ja alt mulig. Ofte betaler jeg for dette via Klarna faktura, og skulle jeg sperret meg for kreditt på Experian m.fl., så ville jeg jo ikke fått det lenger. Klarna kredittsjekker sine kunder nå og da, bare for å se at man ikke har funnet på noe tullball siden sist. Plutselig får man da ikke handle med Klarna lenger. Eller de andre firmaene som gir fakturaer på nettkjøpene, som f.eks. Qliro.

Nå har jeg kredittkort fra før, så jeg hadde vel klart meg, men jeg liker å betale Klarna fakturaene etter hvert som de kommer inn, etter hvert som jeg får varene. Med kredittkort måtte jeg ventet til én gang i måneden, på faktureringstidspunktet for kortet, med å betale.

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (57 minutter siden):

Kjøper nesten alt jeg trenger på nett; klær, bøker, ny telefon, sengetøy, diverse varer, ja alt mulig. Ofte betaler jeg for dette via Klarna faktura, og skulle jeg sperret meg for kreditt på Experian m.fl., så ville jeg jo ikke fått det lenger. Klarna kredittsjekker sine kunder nå og da, bare for å se at man ikke har funnet på noe tullball siden sist. Plutselig får man da ikke handle med Klarna lenger. Eller de andre firmaene som gir fakturaer på nettkjøpene, som f.eks. Qliro.

Nå har jeg kredittkort fra før, så jeg hadde vel klart meg, men jeg liker å betale Klarna fakturaene etter hvert som de kommer inn, etter hvert som jeg får varene. Med kredittkort måtte jeg ventet til én gang i måneden, på faktureringstidspunktet for kortet, med å betale.

Bruker også Klarna med 30 dagers faktura, så vet ikke...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Og? Navn og adresse er lett tilgjengelig på gulesider. Personnummer er ikke sensitiv informasjon lenger. Hvorfor bekymrer folk seg nå, men ikke før? 

Ikke alle har adresse og mobilnummer åpent for alle å finne ;) 

Million skrev (33 minutter siden):

Da får du jo bare åpne igjen da, tar deg to sekunder å åpne og sperre. Hvor ofte tar klarna en kredittsjekk på deg da? Du som bruker det må jo vite det, siden du skal få brev når de gjør det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (56 minutter siden):

Jeg kan gjøre innbetalinger på mitt kredittkort før jeg få e-faktura på det. Kjøpte ps5 med kredittkort og gjorde innbetaling på kredittkortet med en gang. 

Anonymkode: 47f6d...fb2

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Da får du jo bare åpne igjen da, tar deg to sekunder å åpne og sperre. Hvor ofte tar klarna en kredittsjekk på deg da? Du som bruker det må jo vite det, siden du skal få brev når de gjør det. 

Jeg har aldri merket meg hvor ofte det skjer. Kan bare si at det skjer "i blant" og særlig når man kjøper litt dyre ting eller handler mye. 

Endret av Million
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ikke alle har adresse og mobilnummer åpent for alle å finne ;) 

Nei, men adressen din kan enkelt hentes ut fra folkeregistret. Med mindre du har strengt fortrolig eller sperret adresse, men i så fall kan du uansett ikke kredittsjekkes på normalt vis. 

Anonymkode: 07fde...e52

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, men adressen din kan enkelt hentes ut fra folkeregistret. Med mindre du har strengt fortrolig eller sperret adresse, men i så fall kan du uansett ikke kredittsjekkes på normalt vis. 

Anonymkode: 07fde...e52

Det krever fortsatt merarbeid for svindlere. Nå har de en liste med alt samlet på et sted ved en nedlastning. Det blir for dumt å påstå at dette ikke spiller noen rolle fordi de kan jo få tak i all informasjon om de virkelig vil. Så du låser ikke bilen din heller du da? For de kan jo bare knuse vinduet, tar dem to sekunder. Eller låser døren til boligen din, det krever ikke mye energi og kraft å komme seg inn en låst dør. Bor du i 1. etasje så kan du bare gi faen i nøkler først som sist. Med en slik logikk som du har, så er det mye unødvendig du gjør i hverdagen. :tommelopp:

Nå vet jeg ikke hvordan slike stygge mennesker tenker. Men logisk sett så vil de gå for rike folk og kjente folk først, fordi de har også fått sin informasjon stjålet i denne saken. Der er det mest å hente, usikker hvordan de er med sikkerhet og om de er vanskeligere å svindle på denne måten, men hva faen vet jeg. Neste sårbare gruppe er nok de eldre på 60+. For der kan du svindle i lang tid og få ut en god del før det blir oppdaget. 
Er du 20-50 år så er du nok siste prioritert i en slik svindel. Det er i alle fall min logikk, men jeg aner ikke hvordan disse folkene tenker. For de er et helt annet nivå av avskum og bunnslammet i samfunnet enn det jeg er. Så evner ikke å tenke slik som de gjør dessverre. Hadde jeg vært i stand til det, så kunne jeg ha sikret meg selv på en bedre måte, men det å sette en kredittsperre er det eneste jeg kan gjøre per dags dato. 

Problemet her er at informasjonen blir solgt videre til enda styggere mennesker. Som ikke bryr seg om personen bak personnummeret. Så alder og inntekt spiller da ingen rolle lengre, og all logikk går rett ut vindu. De tar det de får og misbruker det så mye de kan til det sier stopp. 

Håper selskapet blir anmeldt for dette her, for svikt i brannmur er elementær datakunnskap som de skulle ha hatt! Er en idiotfeil som garantert lett kunne ha blitt unngått ved bruk av kompetente folk med høyere IQ enn en kokt potet. Ja, jeg er forbannet men kan ikke gjøre en damn skit og det gjør meg enda mer sint. Skulle aldri ha kjøpt meg bolig, da hadde jeg i alle fall ikke blitt en del av de 3,3 mill ofrene i denne saken. Jeg kjøpte første bolig i Januar 2022 og dette er straffen. Hurra 🙄

• Liker 1
Skrevet

Jeg har sperret, men det har jeg gjort for lenge siden av frykt for ID-tyveri. En venninne ble utsatt for det, og det har vært et styr uten like. 

Hvis ikke jeg hadde sperret fra før hadde jeg definitivt gjort det nå. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
SkjultBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg har sperret, men det har jeg gjort for lenge siden av frykt for ID-tyveri. En venninne ble utsatt for det, og det har vært et styr uten like. 

Hvis ikke jeg hadde sperret fra før hadde jeg definitivt gjort det nå. 

Fortell om venninna, hva skjedde? 

AnonymBruker
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Man kan vel oppheve sperringen ved en senere anledning?

Anonymkode: e145d...62d

Ja, men må gjøre det på hver enkelt for du vvet ikke hvklke selskap bedriften bruker for å kredittsjekke.

Anonymkode: e1173...e1b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Ja, men må gjøre det på hver enkelt for du vvet ikke hvklke selskap bedriften bruker for å kredittsjekke.

Jo, det kan du få vite.

Anonymkode: e25ca...e6f

AnonymBruker
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Lurer på om vi er litt.. hysteriske? I følge NRK så er det 30.000 av 3,3 mill som har sperret de siste dagene... https://www.nrk.no/norge/nettsted-krasjet-etter-oppfordring-til-3_3-millioner-nordmenn_-_-enorm-pagang-1.15965130

Tok meg 5 minutter å stenge på 3 av 4 sider (Min Experian er nede fortsatt). Tar mer enn 5 minutter å rette opp i feilen når krisen først er ute.

22 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke, jeg vet ikke hvordan dette fungerer. Jeg eier ikke kredittkort, aldri betalt på avbetaling og ikke en gang giro. Jeg har ikke peiling på konsekvensene av å sperre. Jeg har fått brev på digipost om at bedrifter har søkt opp min kredittscore. Det har da vært i forbindelse med leie av bolig, opptak av boliglån, da jeg tegnet strøm første gang og mobilabonnement. Jeg vet ikke hvor vanlig det er for nettbutikker å sjekke kunder på denne måten.  Handler en del på nett, bruker vanlig visa/debet kort, betalt der og da. Noen går via klarna, men som sagt, betaler rett der og da ikke "kjøp nå, betal senere" opplegg. 

Det er jo nettopp for oss som ikke har et kredittkort at dette er farlig, da folk kan ta opp kredittkjøp i våres navn. De med aktiv bruk av kredittkort vil også følge mer med på transaksjoner knyttet til dette da de er mer bevisst på ''det universet'', mens vi bare en dag plutselig kan få regninger på millioner i posten for noe som gikk oss hus forbi i flere år...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Tok meg 5 minutter å stenge på 3 av 4 sider (Min Experian er nede fortsatt). Tar mer enn 5 minutter å rette opp i feilen når krisen først er ute.

Det er jo nettopp for oss som ikke har et kredittkort at dette er farlig, da folk kan ta opp kredittkjøp i våres navn. De med aktiv bruk av kredittkort vil også følge mer med på transaksjoner knyttet til dette da de er mer bevisst på ''det universet'', mens vi bare en dag plutselig kan få regninger på millioner i posten for noe som gikk oss hus forbi i flere år...

Er det ikke slik at man får brev om at noen har søkt om kredittvurdering av deg? Det skal vell ikke være mulig å søke om et kredittkort eller opptak av forbrukslån, uten at du får varsel om det? 
Om man ignorerer mailer eller brev om kredittvurdering, så kan det vell skje at man ikke er klar over det. Så lenge man følger med så skal det nok gå greit, eller? 

Så klart, jeg ønsker å være føre var fordi jeg ikke benytter meg av for eksempel netthandel som krever kredittsjekk. Jeg håper de ikke gjør det når man betaler med debet/visa kort. Noen som vet? 
Jeg har alltid trodd at det kun gjelder ved delbetaling og avbetaling. Kanskje sikkert når man velger giro også, siden er en form for avbetaling, eller?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Er det ikke slik at man får brev om at noen har søkt om kredittvurdering av deg? Det skal vell ikke være mulig å søke om et kredittkort eller opptak av forbrukslån, uten at du får varsel om det? 
Om man ignorerer mailer eller brev om kredittvurdering, så kan det vell skje at man ikke er klar over det. Så lenge man følger med så skal det nok gå greit, eller? 

Så klart, jeg ønsker å være føre var fordi jeg ikke benytter meg av for eksempel netthandel som krever kredittsjekk. Jeg håper de ikke gjør det når man betaler med debet/visa kort. Noen som vet? 
Jeg har alltid trodd at det kun gjelder ved delbetaling og avbetaling. Kanskje sikkert når man velger giro også, siden er en form for avbetaling, eller?

Jo, trodde det var vanlig å få brev om sånt 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jo, trodde det var vanlig å få brev om sånt 

Joda, men innen du registrerer at du har mottatt gjenpartsbrev er pengene utbetalt til svindlers konto og borte for lengst. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du får brev ja, men det får du først er etter at tyveriet har skjedd. Det tar noen dager før brevet kommer etter at kredittsjekken er gjort, og da har jo tyvene ofte allerede fått tilsendt seg varene de har bestilt i ditt navn, eller fått utbetalt forbrukslånet de tok i ditt navn til sin konto. Eller kredittkortet er allerede i posten på vei til tyven. Akkurat kredittkort kan man jo få sperret og stoppet i etterkant, men ikke forbrukslån som allerede er utbetalt til konto.

Brevene med info om at kredittsjekk er foretatt er derfor ikke til noe særlig hjelp når det gjelder å stanse et id-tyveri eller økonomisk svindel.

Endret av Million
Skrevet (endret)

Har sperret, men det gjorde jeg for en tid siden etter at en venninne gjorde meg oppmerksom på at det går an... Skal alltids klare å åpne igjen om jeg må ha nye lån som krever det. 

Tillegg: Hurra for denne tråden. Jeg tok en ekstra sjekk og oppdaget det var en tilbyder jeg ikke hadde sperret hos. 

Endret av Cata
Tillegg
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (2 timer siden):

Du får brev ja, men det får du først er etter at tyveriet har skjedd. Det tar noen dager før brevet kommer etter at kredittsjekken er gjort, og da har jo tyvene ofte allerede fått tilsendt seg varene de har bestilt i ditt navn, eller fått utbetalt forbrukslånet de tok i ditt navn til sin konto. Eller kredittkortet er allerede i posten på vei til tyven. Akkurat kredittkort kan man jo få sperret og stoppet i etterkant, men ikke forbrukslån som allerede er utbetalt til konto.

Brevene med info om at kredittsjekk er foretatt er derfor ikke til noe særlig hjelp når det gjelder å stanse et id-tyveri eller økonomisk svindel.

Det jeg tenkte også. Skaden har jo allerede skjedd, men det er ikke slik at man kan gå årevis uten å vite om det. Eller at det må gå så langt at man får inkassokrav eller noe slikt. Det går ikke i det stille, man blir varslet. Det ble skrevet som om at man ikke får vite om det og at slik svindel skjer i stillhet og kun de med mastercard har stålkontroll fordi kan følge med på kontoen. Men oss som ikke har det, kan bli svindels i lang tid før vi finner utav det. Men vi blir jo ikke det, vi får jo beskjed om at noen har tatt opp lån og slikt, så vi er ikke mindre trygge enn de med kredittkort. Svindlene kan jo bestille lån og andre kredittkort i alles navn, også de som har kredittkort fra før av. Så var det jeg lurte på, for jeg har alltid trodd at man får varsel når en bedrift gjør en kredittsjekk av deg. Det gjøres ikke i det skjule. Selv om at innen man får varselet så har jo skaden allerede skjedd og det blir litt av et ryddearbeid. Jeg har derfor sperret for kreditt også får jeg heller åpne hvis jeg skal bestille kredittkort en gang i fremtiden, eller bytte strømleverandør osv. Tar ikke sjansen nå når min info kan bli solgt på nett og misbrukt. Så da er vi som har sperret oss tryggere enn de som velger å ha det åpent fordi de vil bruke betal senere med klarna. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...