AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #41 Skrevet 12. mai 2022 AthenaRavenLuna skrev (1 minutt siden): Nei, men man vet jo aldri, bedre å være føre var enn etter snar. Og jeg eier bolig. Hvordan og hvor gjorde du det? På nett? Anonymkode: 3e85f...1ab
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #42 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Det er vel vi som eier bolig som er i risikosonen da det var det som ble hacket. Anonymkode: d121c...b0a Hva slags info? Hva kan skje? Anonymkode: 43eea...1d1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #43 Skrevet 12. mai 2022 Må man sperre i dag? Anonymkode: 43eea...1d1
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 12. mai 2022 #44 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan og hvor gjorde du det? På nett? Anonymkode: 3e85f...1ab På Creditsafe.
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 12. mai 2022 #45 Skrevet 12. mai 2022 Adobyen skrev (2 minutter siden): Jeg eier også bolig Hva slags hacking har det vært med det? Står her https://www.nettavisen.no/okonomi/id-tyveri-kan-ramme-3-3-millioner-nordmenn-da-hindrer-du-at-noen-laner-penger-i-ditt-navn/s/5-95-486939
Gjest Adobyen Skrevet 12. mai 2022 #46 Skrevet 12. mai 2022 AthenaRavenLuna skrev (Akkurat nå): Står her https://www.nettavisen.no/okonomi/id-tyveri-kan-ramme-3-3-millioner-nordmenn-da-hindrer-du-at-noen-laner-penger-i-ditt-navn/s/5-95-486939 Takk. Jeg fant nettopp en side hvor det står om det, og nå vil jeg også sperre. https://dinside.dagbladet.no/okonomi/na-ma-alle-folge-med/76083622
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #47 Skrevet 12. mai 2022 AthenaRavenLuna skrev (3 minutter siden): På Creditsafe. Takk. Leste litt på linken, er 4 man bør gå inn å sperre seg på. Fra creditsafe "Hvilke selskaper bør jeg sperre meg hos? I Norge er det fire selskap som kan kredittvurdere personer. Bortsett fra å sperre deg hos Creditsafe, bør du også sperre deg hos Bisnode, Experian og Evry. " Anonymkode: 3e85f...1ab
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #48 Skrevet 12. mai 2022 AthenaRavenLuna skrev (31 minutter siden): Står her https://www.nettavisen.no/okonomi/id-tyveri-kan-ramme-3-3-millioner-nordmenn-da-hindrer-du-at-noen-laner-penger-i-ditt-navn/s/5-95-486939 "Personopplysningene som er lekket er personnummer, navn og adresse for tidligere- og eksisterende eiere samt festere og eiere av boretter". Altså, informasjon som ikke er sensitiv. Anonymkode: 43eea...1d1 2
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 12. mai 2022 #49 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk. Leste litt på linken, er 4 man bør gå inn å sperre seg på. Fra creditsafe "Hvilke selskaper bør jeg sperre meg hos? I Norge er det fire selskap som kan kredittvurdere personer. Bortsett fra å sperre deg hos Creditsafe, bør du også sperre deg hos Bisnode, Experian og Evry. " Anonymkode: 3e85f...1ab Takk 🙂
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 12. mai 2022 #50 Skrevet 12. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): "Personopplysningene som er lekket er personnummer, navn og adresse for tidligere- og eksisterende eiere samt festere og eiere av boretter". Altså, informasjon som ikke er sensitiv. Anonymkode: 43eea...1d1 Du velger selvsagt selv, men jeg vil ikke bli utsatt for identitetstyveri. Endret 12. mai 2022 av AthenaRavenLuna
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #51 Skrevet 12. mai 2022 Jeg er så usikker!! Hva kan skje om man sperrer? Kan jeg miste mobilabonnementet liksom? Eller er det kun snakk om at man får avslag på kjøp og tegning av abonnementer fordi det er sperret. Men da kan man vell bare gå å oppheve sperringen også får de søke igjen og når de har fått det de er på utgikk etter, så sperrer man igjen. Eller? Anonymkode: 3e85f...1ab
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #52 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg er så usikker!! Hva kan skje om man sperrer? Kan jeg miste mobilabonnementet liksom? Eller er det kun snakk om at man får avslag på kjøp og tegning av abonnementer fordi det er sperret. Men da kan man vell bare gå å oppheve sperringen også får de søke igjen og når de har fått det de er på utgikk etter, så sperrer man igjen. Eller? Anonymkode: 3e85f...1ab Hvorfor skulle du miste mobilabonnementet? Du har jo allerede kjøpt det. Anonymkode: 43eea...1d1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #53 Skrevet 12. mai 2022 Fra bisnode sin side "Du kan reservere deg mot utlevering av de opplysningene Bisnode behandler om deg. Benytter du deg av dette vil ingen informasjon om deg bli ulevert fra Bisnode til bedrifter som ønsker å kjøpe navn- og adresselister til markedsføringsformål. Vi vil være avhengig av å beholde data for å identifisere ditt behov for reservasjon. Herunder navn, adresse, telefonnr, f.dato/f.nr." Burde jeg gjør det også? I tillegg til kredittsperre så klart, ser ut som to forskjellige ting. Anonymkode: 3e85f...1ab
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #54 Skrevet 12. mai 2022 AthenaRavenLuna skrev (15 minutter siden): Du velger selvsagt selv, men jeg vil ikke bli utsatt for identitetstyveri. Hvor fort må man gjøre dette? Anonymkode: 43eea...1d1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #55 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvorfor skulle du miste mobilabonnementet? Du har jo allerede kjøpt det. Anonymkode: 43eea...1d1 Jeg vet ikke, jeg vet ikke hvordan dette fungerer. Jeg eier ikke kredittkort, aldri betalt på avbetaling og ikke en gang giro. Jeg har ikke peiling på konsekvensene av å sperre. Jeg har fått brev på digipost om at bedrifter har søkt opp min kredittscore. Det har da vært i forbindelse med leie av bolig, opptak av boliglån, da jeg tegnet strøm første gang og mobilabonnement. Jeg vet ikke hvor vanlig det er for nettbutikker å sjekke kunder på denne måten. Handler en del på nett, bruker vanlig visa/debet kort, betalt der og da. Noen går via klarna, men som sagt, betaler rett der og da ikke "kjøp nå, betal senere" opplegg. Anonymkode: 3e85f...1ab
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #56 Skrevet 12. mai 2022 Da har jeg gjort det. Nervøs for om det skjer noe konsekvenser her nå 😂 Tviler jeg skal bli påvirket, siden jeg verken bruker mastercard eller kjøper ting på kreditt. Gjort det hos 3 av 4. Experian er ustabilt og nede, finner ikke ut hvor jeg skal logge inn en gang. Så får gjøre det så fort siden funker igjen. Anonymkode: 3e85f...1ab
Gjest Adobyen Skrevet 12. mai 2022 #57 Skrevet 12. mai 2022 (endret) Nå ble jeg litt usikker. Av og til kjøper jeg noe på nett og velger faktura, slik at jeg betaler når jeg har fått varen. Kan det kreve at jeg opphever de kredittsperrene jeg har registrert på flere steder? Jeg vet jo ikke hvilket av disse selskapene de vil sjekke mine opplysninger hos. Jeg kan jo velge en annen betalingsform heller. samme når jeg finner på å abonnere på en ny strømmetjeneste. Blir dette også kredittvurdert? jeg har foreløpig sperret hos bisnode og creditsafe. Experian var ikke tilgjengelig. Skjønner at det er viktig, for det blir nok stadig mer cyberangrep. Endret 12. mai 2022 av Adobyen
Havtorn Skrevet 12. mai 2022 #58 Skrevet 12. mai 2022 Nei, jeg har ikke så god økonomi at jeg ikke må handle på faktura eller kreditt en gang iblant. Er snart tjue år siden jeg eide bolig, regner med at dataene mine er å finne, men får satse på at jeg er lite spennende å ta opp lån som.
missmcbeal Skrevet 12. mai 2022 #59 Skrevet 12. mai 2022 Vel, jeg eier ikke og har aldri eid, så dette databruddet angår ikke meg. Har likevel vurdert å kredittsperre i tilfelle informasjon skulle komme på avveie en annen gang, men jeg mista helt piffen når jeg så at man må ta en runde og ikke bare kan gjøre det med et enkelt klikk.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #60 Skrevet 12. mai 2022 missmcbeal skrev (2 minutter siden): Vel, jeg eier ikke og har aldri eid, så dette databruddet angår ikke meg. Har likevel vurdert å kredittsperre i tilfelle informasjon skulle komme på avveie en annen gang, men jeg mista helt piffen når jeg så at man må ta en runde og ikke bare kan gjøre det med et enkelt klikk. Det tok 3 sekunder. Jeg var mer bekymret for at bank-ID skulle bli sperret fordi jeg måtte logge inn 3 ganger på kort tid 😂 Du går inn på linkene i artiklene over her. Så er det et trykk eller to også er du ferdig. Tar ikke lange tiden. Anonymkode: 3e85f...1ab 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå