Gå til innhold

Innkalling til vaksinering av katt. Vanlig ?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har en 5 år gammel katt. Den er chippet,kastrert og tidligere vaksinert.  Siste vaksine i fjor. Pus er frisk og rask. 

I dag fikk jeg en skriftlig innkalling til vaksinering hos dyreklinikken. Vi har ikke fått det tidligere. Er det vanlig ? 

Det sto også at dersom man ikke bestilte time ,ville man få ytterligere innkalling.  

Er det ulovlig å ikke vaksinere hvert år ? Jeg stusset litt på ordlyden.  "Innkalling "kontra "tilbud om ". 

Anonymkode: 89ca9...b37

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi får en påminnelse om vaksinering når det har gått et år, men ordlyden er ikke helt lik den du fikk nå,

Anonymkode: 1b24e...fb9

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har hund, da men... Jeg får sms hvert år fra veterinærklinikken der de minner om at det er på tide å vaksinere hunden igjen. Det kan derfor være vanlig at de gjør det samme for katter, skulle jeg tro? Katter trenger jo vaksine nesten enda mer enn hunder, ettersom de går mye fritt ute og treffer masse andre katter, både huskatter og mer eller mindre ville og uvaksinerte, rømte katter.

Sms-en jeg får er bare en påminnelse, og jeg må selv ringe og få avtalt timeavtale. Om jeg ikke gjør det, vet jeg ikke om de hadde purret med en ny påminnelse. Det har det ikke stått noe om.

Kanskje din veterinærklinikk synes det er på tide katteeiere blir litt flinkere til å vaksinere dyrene sine, og har satt i gang en "kampanje"? De ser jo mye unødvendig sykdom som kommer inn, fordi eiere ikke har vaksinert.

PS! Nei, det er ikke ulovlig å la være og vaksinere katten sin, men det er veldig dumt :)

Endret av Million
  • Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig å få innkalling ja. Mitt veterinærkontor setter opp ny time automatisk, og så må man heller avbestile den om det ikke passer. Hvorfor skal ordlyden være "tilbud om"? Du får vel innkalling til tannlegetime 1-2 ganger i året også, det er helt vanlig. Det er en påminnelse om at det er på tide å ta den timen igjen. Høres ut som du helst ikke vil vaksinere katten din igjen, noe jeg synes er rarere. Det er ikke ulovlig nei, men spesielt å ikke prioritere det. Har man innekatt og har diskutert vaksineprogrammet med veterinær og funnet ut at det er overflødig, så greit nok. Men høres ikke ut som det er tilfellet for deg. 

Anonymkode: 3a2c7...1cd

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får det på min hund. 

Anonymkode: 18e06...ceb

• Liker 2
Gjest Chroma
Skrevet

Det høres jo bra flott ut! Mange glemmer det sikkert, så er greit å få en påminnelse. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi får påminnelse i posten årlig 

Anonymkode: 5b3f2...ff4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er vanlig å få innkalling til vaksinering av hunder og katter, noe som er veldig bra siden det er så mange sløve folk

Anonymkode: 0568e...901

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da er det altså vanlig. 

Pus har fått vaksiner tidligere, ( 2 ganger) og skal selvfølgelig fortsette med det. Han har dog ikke fått vaksiner hvert år. Derfor jeg spurte her inne . Da vi tidligere aldri har fått brev om det. Og jeg ikke visste at katten trengte det årlig.  Spurte ikke for å unndra meg noe som helst 🤪 Katten er jo registrert/ har pass og vært fulgt opp ifht annen behandling på klinikken.  

Takk for svar ❤🐈

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får også automatisk innkalling til time. Jeg stusset litt første gangen, men det er jo kjekt selv om timen aldri har passet så jeg må alltid kontakte dem og endre.

Anonymkode: 2c3e9...40e

Skrevet

Ja helt vanlig her jeg bor

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Da er det altså vanlig. 

Pus har fått vaksiner tidligere, ( 2 ganger) og skal selvfølgelig fortsette med det. Han har dog ikke fått vaksiner hvert år. Derfor jeg spurte her inne . Da vi tidligere aldri har fått brev om det. Og jeg ikke visste at katten trengte det årlig.  Spurte ikke for å unndra meg noe som helst 🤪 Katten er jo registrert/ har pass og vært fulgt opp ifht annen behandling på klinikken.  

Takk for svar ❤🐈

Det er ikke vanlig overalt. Har hatt en pus til dyrlege flere ganger men har aldri fått innkalling.

Anonymkode: 01e20...2ad

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er dyrlege selv, men sender innkalling også til mine egne dyr. Hvis ikke hadde jeg sikkert glemt det 😅

Anonymkode: 3bf15...6e0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Får på mine. Passer det ikke, byttes timene

Anonymkode: 1d9bb...ca5

• Liker 1
Skrevet

Fikk innkalling før, men fikk ikke i år. Jeg vet jo hvilken mnd han skal ha, så ikke vært noe problem å huske for min del. Men veldig kjekt at man får, for fort at det kan gå i glemmeboken hos noen. 

Min har jo vært så heldig at han har fått kennelhoste i desember 2 år på rad, så kommer fort på at han skal ha vaksine i januar da 🙈

Skrevet

Ja det er vanlig. Får det hvert år 🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2022 den 12.32):

Hei. Jeg har en 5 år gammel katt. Den er chippet,kastrert og tidligere vaksinert.  Siste vaksine i fjor. Pus er frisk og rask. 

I dag fikk jeg en skriftlig innkalling til vaksinering hos dyreklinikken. Vi har ikke fått det tidligere. Er det vanlig ? 

Det sto også at dersom man ikke bestilte time ,ville man få ytterligere innkalling.  

Er det ulovlig å ikke vaksinere hvert år ? Jeg stusset litt på ordlyden.  "Innkalling "kontra "tilbud om ". 

Får alltid innkalling til vaksiner og tannstell på hunden. Men har bedt om det selv slik at jeg slipper å stadig gå rundt å huske datoer. Men ordlyden er bare «Det er nå snart et år siden vaksine/tannstell, ønsker du ny time kan du ringe oss på tlf xxx». Sikker på at du har tolket riktig det de skriver? 
Nei, å ikke vaksinere årlig er ikke ulovlig, men ganske dumt, naivt og tankeløst.

Anonymkode: c91de...b49

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok bare en standardmelding som systemet til dyreklinikken sender ut automatisk til kundene sine et år etter forrige vaksine. 

Det er valgfritt å vaksinere katten, men det er jo lurt å følge anbefalt vaksineprogram slik at katten ikke blir syk (og også smitter andre katter) 😊

Anonymkode: 089ea...ced

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk også tekstmeldinger en gang i året. "husk vaksinering, du kan bestille time ved å ringe nummeret deres eventuelt på deres internett-sider" eller noe i den retningen. Men husker ikke den nøyaktige ordlyden akkurat nå. 

men dette var i alle fall helt normalt når det gjelder hunder. Men kanskje dette varierer en del fra klinikk til klinikk. 

Anonymkode: f7a8e...9ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Får brev i posten med allerede oppsatt time her..

Anonymkode: 35989...0ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...