Gå til innhold

Er det ikke ironisk at KUNSTmuseene er de styggeste bygningene i Oslo?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tenker på Nasjonalmuseet og Munch-museet.

Anonymkode: bbb3f...468

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nasjonalmuseet er jo en flott bygning, ikke stygg.

Men Munch-museet er forferdelig stygt. Astrup Fearnley er greit nok, men lokalene er ikke optimale for å stille ut kunst. 

Anonymkode: 8f333...fad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk kunst og arkitektur produseres stort sett av folk som er langt til venstre politisk (type: Rødt er rasister fordi ingen i ledelsen er mørke). Dette er kronisk deprimerte mennesker som ønsker å dele sin smerte.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nasjonalmuseet er jo en flott bygning, ikke stygg.

Anonymkode: 8f333...fad

Dummeste jeg har lest på lenge. Du synes en helt enkel boksformet bygning er flott? Hva har du på bordet hjemme? En murstein?

Anonymkode: aba47...f06

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vaffelhunden skrev (5 minutter siden):

Norsk kunst og arkitektur produseres stort sett av folk som er langt til venstre politisk (type: Rødt er rasister fordi ingen i ledelsen er mørke). Dette er kronisk deprimerte mennesker som ønsker å dele sin smerte.

Veldig mange spenstige utsagn her. 😅 Du glemte å si at det er feministene og böganas fel. 

Anonymkode: c072f...08e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Tenker på Nasjonalmuseet og Munch-museet.

Anonymkode: bbb3f...468

Det nye Nasjonalmuseet er en klar kandidat til Arkitekturopprørets grøss-medalje 2022, vil jeg tro

Anonymkode: 0a7d8...b83

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dummeste jeg har lest på lenge. Du synes en helt enkel boksformet bygning er flott? Hva har du på bordet hjemme? En murstein?

Anonymkode: aba47...f06

Konservatorlaben der er helt fantastisk, så det er jo i det minste noe. Museets objekter blir godt ivaretatt, veldig viktig det.

Anonymkode: 9e4e3...20a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stygge bygg matcher jo stygg kunst. 
Aldri forstått hvorfor det meste av kunst er så stygt. Kanskje derfor det er kunst? Hmmm.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vaffelhunden skrev (15 minutter siden):

Nasjonalmuseet ser jo ut som noe som er tegnet av en tysk ubåt-bunker-arkitekt fra det 3. Riket

Anonymkode: ae074...9d6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teardrop skrev (2 minutter siden):

Stygge bygg matcher jo stygg kunst. 
Aldri forstått hvorfor det meste av kunst er så stygt. Kanskje derfor det er kunst? Hmmm.

Det meste av moderne kunst er stygt.

Mellom 1850 og 1950 ble det produsert masse fantastisk kunst.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nasjonalmuseet ser jo ut som noe som er tegnet av en tysk ubåt-bunker-arkitekt fra det 3. Riket

Anonymkode: ae074...9d6

Samme fyren tegnet Munch-museet, etter en tur i ølhallen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Entern skrev (3 minutter siden):

Det meste av moderne kunst er stygt.

Mellom 1850 og 1950 ble det produsert masse fantastisk kunst.

Og før den tid og 😍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og før den tid og 😍

Sant 😊

(jeg bare foretrekker perioden jeg nevnte, men masse eldre kunst er kjempefint og 😀)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Entern skrev (1 minutt siden):

Sant 😊

(jeg bare foretrekker perioden jeg nevnte, men masse eldre kunst er kjempefint og 😀)

Skjønner deg godt, selv er jeg fan av Prerafaelittene. Det skjedde ufattelig mye med pigmentene i løpet av 1800-tallet når alle de syntetiske fargene kom på markedet som ikke hadde vært mulig å produsere før. 🤩

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt, selv er jeg fan av Prerafaelittene. Det skjedde ufattelig mye med pigmentene i løpet av 1800-tallet når alle de syntetiske fargene kom på markedet som ikke hadde vært mulig å produsere før. 🤩

Jeg er også kjempeglad i prerafaelittene (og symbolistene, og art nouveau) 😊

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Kunst skal jo provosere eller i det minste skape reaksjoner, ellers er det dårlig kunst. At folk synes husene og kunsten inni er stygg, er et tegn på at kunstnerne har oppnådd det de ville.

Kunst handler forøvrig om andre ting enn stygt og fint. Det finnes mye stygg kunst som er bra laget, og det finnes mye fin kunst som er rævva dårlig. Den dårligste kunsten er gjerne den som blir oversett og ignorert fordi den ikke rører folk i det hele tatt. For en kunstner er det mye bedre at publikum akker og uffer seg over hvor stygg kunsten er, enn om de bare nikker og smiler høflig og går videre.
Dette gjelder all slags kunst, ikke bare billedkunst.

Anonymkode: b52cf...e30

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Entern skrev (5 minutter siden):

Jeg er også kjempeglad i prerafaelittene (og symbolistene, og art nouveau) 😊

Enig enig, mye flott kunst i de andre stilene og. Gøy å se flere som liker Prerafaelittene, jeg vet faktisk ikke om jeg kjenner noen som vet hvem de er en gang 😆

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig enig, mye flott kunst i de andre stilene og. Gøy å se flere som liker Prerafaelittene, jeg vet faktisk ikke om jeg kjenner noen som vet hvem de er en gang 😆

Enig, veldig fint å se andre som liker de 😊

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kunst skal jo provosere eller i det minste skape reaksjoner, ellers er det dårlig kunst. At folk synes husene og kunsten inni er stygg, er et tegn på at kunstnerne har oppnådd det de ville.

Kunst handler forøvrig om andre ting enn stygt og fint. Det finnes mye stygg kunst som er bra laget, og det finnes mye fin kunst som er rævva dårlig. Den dårligste kunsten er gjerne den som blir oversett og ignorert fordi den ikke rører folk i det hele tatt. For en kunstner er det mye bedre at publikum akker og uffer seg over hvor stygg kunsten er, enn om de bare nikker og smiler høflig og går videre.
Dette gjelder all slags kunst, ikke bare billedkunst.

Anonymkode: b52cf...e30

Det er jo ikke «stygg» og «fint» arkitekter og kunstverden bruker som begreper, dette er jo uglesette, banale begreper. Så hvis noen kaller det stygt er det jo overhodet ikke det de ville oppnå eller typen provokasjon som var ønskelig. Provokasjonen skal være mye mer komplisert enn som så. 
Nasjonalmuseet er ikke bygget som en boks fot å provosere, det er bygget slik fordi det skal bryte fullstendig med vestbanen, være modernistisk, uten vinduer. Det skal også være miljøvennlig etc. Det er masse faktorer. 

Anonymkode: 0a7d8...b83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...