Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet i barnehage og er fryktelig sjenert overfor foreldre til barna. Selv om de sier hei, klarer jeg ikke å si noe. 

Men elsket tiden med barna. Jeg klarte bare ikke med foreldrene. Det du beskriver i hi kunne vært meg. 

Anonymkode: dd73e...a9b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Sitat

En gang ble jeg litt forbanna for jeg sa faktisk hei og hun peker i retning hvor dattera mi befant seg. Jeg gjentok "takk (for beskjed) , hei!" hun svarte ikke, forklarte igjen hvor datteren min er. Igjen gjentok jeg "jeg sa hei,". Og på tredje forsøk gikk det. Jeg smilte hele tiden. 

Det her høres jo nesten ut som om hun ikke hørte deg. Kanskje hun har litt problemer med hørselen, og dermed ikke oppfatter korte ord? 

Anonymkode: a4e23...587

Skrevet
Uglems skrev (2 timer siden):

Tusen takk for svar alle sammen!! Jeg må bare kommentere dette med dårlig hørsel. Om denne sansen er så sterkt nedsatt at man må opp i ansiktet til personen, så er jo ikke det veldig trygt mtp barnas sikkerhet. 

Jeg er fullt klar over og enig i, at så lenge hun er flink med barna og grei mot mitt barn, så er det det viktigste, men at hun skal være slik, det er jo ikke greit. Å jobbe i barnehage er et yrke som går ut på å jobbe med andre mennesker, og da må man klare å følge normal høflighet. 

Jeg er usikker på om jeg skal ta det opp med pedleder, nå har det akkurst vært foreldresamtaler, også føler jeg det blir "blåst opp" om jeg tar initiativ til en slik samtale.. Det beste hadde jo vært i en foreldresamtale, men det skjer vel ikke før til høsten igjen. Får se det an inntil videre og bare overse mennesket totalt. 

Men altså, jeg synes du og høres litt «vanskelig» ut. 

Det er ikke spesielt høflig fra din side heller med en litt sånn passiv aggressiv tone som du jo hadde. Det går an å holde seg høflig, og stille spørsmål.

»Hei, har det gått fint i dag?….hei, du hørte meg sikkert ikke - har alt gått greit i dag?» Hvis fortsatt ikke svar: prikk henne høflig på skulderen og spør om hun kanskje ikke hørte deg og at du har prøvd mange ganger uten hell før også å få kontakt.

Spør HØFLIG om hun har redusert hørsel generelt. Det du gjør nå er å oppdra henne på irritabelt vis, det er ikke noe vits. 

• Liker 6
Skrevet
Fløff skrev (20 minutter siden):

Men altså, jeg synes du og høres litt «vanskelig» ut. 

Det er ikke spesielt høflig fra din side heller med en litt sånn passiv aggressiv tone som du jo hadde. Det går an å holde seg høflig, og stille spørsmål.

»Hei, har det gått fint i dag?….hei, du hørte meg sikkert ikke - har alt gått greit i dag?» Hvis fortsatt ikke svar: prikk henne høflig på skulderen og spør om hun kanskje ikke hørte deg og at du har prøvd mange ganger uten hell før også å få kontakt.

Spør HØFLIG om hun har redusert hørsel generelt. Det du gjør nå er å oppdra henne på irritabelt vis, det er ikke noe vits. 

Nei altså jeg vet det, jeg blir litt passiv aggressiv. Dessverre. Det er en av mine svakheter fordi jeg irriterer meg ganske mye over små ting. 

Ting har blitt bedre ihvertfall, det var helt ekstremt for en stund tilbake, men jeg har tett grep og klarer å se forbi ting. Jeg lager ikke unnskyldninger for folk, det holder ikke i lengden, men hvordan jeg skal se forbi at enkelte er dårlig oppdratt/fordomsfull/frekk i hue  feks.. For å sette det på spissen.. 

Jeg bør ha vært høflig, det er jo det riktige... Men gud så vanskelig det er. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Bare la det ligge.. Kanskje hun har sosial angst? Så lenge hun er ok med datteren din er det vel greit

Anonymkode: 2ac08...b8f

Hva er greia med å skylde på angst her på KG? Bare fordi man ikke liker å si hei til folk betyr ikke at man har angst.

Kan ikke bruke angst som en unnskyldning for alt mulig her i livet. Du har ikke nødvendigvis reell f.eks sosial angst bare fordi du er introvert.

Anonymkode: 190e1...b8b

Skrevet

Let it go.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er greia med å skylde på angst her på KG? Bare fordi man ikke liker å si hei til folk betyr ikke at man har angst.

Kan ikke bruke angst som en unnskyldning for alt mulig her i livet. Du har ikke nødvendigvis reell f.eks sosial angst bare fordi du er introvert.

Anonymkode: 190e1...b8b

Veldig viktig poeng. Tror mange misbruker begrepet angst og bruker det som unnskyldning for å være sær og oppføre seg dårlig, og for å slippe unna ting man ikke orker eller liker. 

Anonymkode: 78a99...912

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hun henvender seg til barnet! Det er barnet som er den viktige i barnehagen. 

Anonymkode: d6b31...da9

Jeg vil ikke ungen min skal lære at det er greit å ikke svare når man sier hei til noen, spesielt ikke noen du stoler på å etterlate barna hos for noen timer! 

TS jeg har hatt det samme her, kommer ofte inn om morgenen og sier "Goood morgen! :)" og hun sier "Hei, * barnet mitt sitt navn*" 

Jeg er veldig glad huniallfall sier hei til han, men for meg føles det rart å ignorere meg helt når hun har blitt hilst på! Sosial angst unnskylder ikke dårlig folkeskikk. Jeg er litt sjenert selv, så blir jo kjempeusikker på om hun har noe imot meg, eller hva det er som foregår her!

Det har blitt litt bedre nå da faktisk, etter vi har hatt foreldresamtaler på tomannshånd..

Skrevet (endret)
Uglems skrev (2 timer siden):

Nei altså jeg vet det, jeg blir litt passiv aggressiv. Dessverre. Det er en av mine svakheter fordi jeg irriterer meg ganske mye over små ting. 

Ting har blitt bedre ihvertfall, det var helt ekstremt for en stund tilbake, men jeg har tett grep og klarer å se forbi ting. Jeg lager ikke unnskyldninger for folk, det holder ikke i lengden, men hvordan jeg skal se forbi at enkelte er dårlig oppdratt/fordomsfull/frekk i hue  feks.. For å sette det på spissen.. 

Jeg bør ha vært høflig, det er jo det riktige... Men gud så vanskelig det er. 

Ser den, og det er jo veldig bra at du er klar over det selv.

Men om du skal se litt større på det:

Her er dere to personer med veldig ulike «quirks»/ting som avviker litt fra «forventet oppførsel».

Det viktigste for barnet er godt samarbeid - og at du opplever at de ansatte flest ikke er sånn.

Men, jeg har også hørt om folk som skjuler for eksempel nedsatt hørsel/døvhet eller annet på jobb i frykt for å miste jobben. 

Om du stadig opplever hun faktisk ikke hører deg, så mail styrer og bare spør om du oppfatter noe feil da hun gjentatte ganger ikke virker å høre dere.

Man kan jo godt jobbe administrativt med nedsatt hørsel - men akkurat barnehage kan bli vanskelig rent sikkerhetsmessig. Hun vil jo ikke høre om noen roper om hjelp/faller/åpner en dør og stikker av/mobbing osv. 

Endret av Fløff
AnonymBruker
Skrevet

Å si hei burde alle klare, man vet at man sier hei når man treffer folk uansett om man hører dårlig eller har sosial angst. Foreldre er og slitne og et hei greier ALLE som vil, noe annet er latterlig å si. Et hei kan gjøre dagen lettere for alle. 

Anonymkode: f97a5...bf2

• Liker 1
Skrevet

Syns det blir for drøyt å skylde på angst. Normal høflighet må man da kunne forvente. Som ansatt, så hilser man selvsagt på foreldrene til ungene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hun henvender seg til barnet! Det er barnet som er den viktige i barnehagen. 

Anonymkode: d6b31...da9

Det trenger ikke å være enten eller. Barnehageansatte kan ikke være høflige og veksle ett par ord med foreldre fordi da er automatisk barn ikke viktige? 

Anonymkode: 6c54c...4eb

AnonymBruker
Skrevet
Uglems skrev (6 timer siden):

Tusen takk for svar alle sammen!! Jeg må bare kommentere dette med dårlig hørsel. Om denne sansen er så sterkt nedsatt at man må opp i ansiktet til personen, så er jo ikke det veldig trygt mtp barnas sikkerhet. 

Jeg er fullt klar over og enig i, at så lenge hun er flink med barna og grei mot mitt barn, så er det det viktigste, men at hun skal være slik, det er jo ikke greit. Å jobbe i barnehage er et yrke som går ut på å jobbe med andre mennesker, og da må man klare å følge normal høflighet. 

Jeg er usikker på om jeg skal ta det opp med pedleder, nå har det akkurst vært foreldresamtaler, også føler jeg det blir "blåst opp" om jeg tar initiativ til en slik samtale.. Det beste hadde jo vært i en foreldresamtale, men det skjer vel ikke før til høsten igjen. Får se det an inntil videre og bare overse mennesket totalt. 

Du har altfor høye krav, du må forstå at nivået er lavt. Hun er nok litt dum, forstår at du ikke vil ha det ansvaret, men hun kan ikke noe for det. 

Anonymkode: 282ff...5b5

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du har altfor høye krav, du må forstå at nivået er lavt. Hun er nok litt dum, forstår at du ikke vil ha det ansvaret, men hun kan ikke noe for det. 

Tror ikke hun er dum, hun har jo en veldig viktig jobb hvor hun passer på barn, men jeg tror kanskje hun enten hører dårlig eller er kjip. Men det vet jeg ikke..

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Det trenger ikke å være enten eller. Barnehageansatte kan ikke være høflige og veksle ett par ord med foreldre fordi da er automatisk barn ikke viktige? 

Anonymkode: 6c54c...4eb

Blir jo helt tullete.. 

Hannah80 skrev (59 minutter siden):

Syns det blir for drøyt å skylde på angst. Normal høflighet må man da kunne forvente. Som ansatt, så hilser man selvsagt på foreldrene til ungene. 

Enig.. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å si hei burde alle klare, man vet at man sier hei når man treffer folk uansett om man hører dårlig eller har sosial angst. Foreldre er og slitne og et hei greier ALLE som vil, noe annet er latterlig å si. Et hei kan gjøre dagen lettere for alle. 

Anonymkode: f97a5...bf2

Jaaa ikkesant! F.. Det forsurer alt når folk ikke kan oppføre seg. Jeg er selv ganske sensitiv, så jeg merker jo sånn asap.. 

Fløff skrev (1 time siden):

Ser den, og det er jo veldig bra at du er klar over det selv.

Men om du skal se litt større på det:

Her er dere to personer med veldig ulike «quirks»/ting som avviker litt fra «forventet oppførsel».

Det viktigste for barnet er godt samarbeid - og at du opplever at de ansatte flest ikke er sånn.

Men, jeg har også hørt om folk som skjuler for eksempel nedsatt hørsel/døvhet eller annet på jobb i frykt for å miste jobben. 

Om du stadig opplever hun faktisk ikke hører deg, så mail styrer og bare spør om du oppfatter noe feil da hun gjentatte ganger ikke virker å høre dere.

Man kan jo godt jobbe administrativt med nedsatt hørsel - men akkurat barnehage kan bli vanskelig rent sikkerhetsmessig. Hun vil jo ikke høre om noen roper om hjelp/faller/åpner en dør og stikker av/mobbing osv. 

Takk for fint tips. Helt ærlig vet jeg ikke, har sett for meg at hun velger å overse, men jeg må bare prøve å tenke at det er ikke mitt problem at hun har et problem.. 

AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg ville nevnt det i forbifarten i en foreldresamtale med ungene. Kanskje hun har angst eller andre psykiske problemer? 

Anonymkode: 92acc...efe

AnonymBruker
Skrevet
mingus skrev (3 timer siden):

Jeg vil ikke ungen min skal lære at det er greit å ikke svare når man sier hei til noen, spesielt ikke noen du stoler på å etterlate barna hos for noen timer! 

TS jeg har hatt det samme her, kommer ofte inn om morgenen og sier "Goood morgen! :)" og hun sier "Hei, * barnet mitt sitt navn*" 

Jeg er veldig glad huniallfall sier hei til han, men for meg føles det rart å ignorere meg helt når hun har blitt hilst på! Sosial angst unnskylder ikke dårlig folkeskikk. Jeg er litt sjenert selv, så blir jo kjempeusikker på om hun har noe imot meg, eller hva det er som foregår her!

Det har blitt litt bedre nå da faktisk, etter vi har hatt foreldresamtaler på tomannshånd..

Eh det hadde jeg hverfall ikke reagert på

Anonymkode: f9232...02b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dum? For en kommentar 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Eh det hadde jeg hverfall ikke reagert på

Eh ok, nei vel 🙂 er vant til at folk svarer hei, de andre ansatte gjør jo det. Men nå vet ikke jeg hva DU er vant med 😊

AnonymBruker
Skrevet

Pedagogisk leder her.

Personalgruppen fant ut da vi skulle skrive halvtårsplan, at vi skulle ha som tema at vi skulle lære alle voksne/ barn å hilse skikkelig på hverandre hver morgen, og si skikkelig ha det til hverandre om ettermiddagen.

Det var så mange foreldre som ikke hilste når de leverte barna om morgenen.

Vi erfarte at barna faktisk var flinkere til å si god morgen enn sine foreldrene.

Vi forstår godt at mange foreldre er trøtte, morgengretne eller har dårlig tid, men foreldre er rollemodeller til sine barn.

Vi som er personale har heller ikke alltid den beste dagen, men det kan vi ikke dra med oss inn i garderobe situasjonen når vi møter barn og foreldre.

Etter et halvt år der vi jobbet med dette temaet, opplevde vi stor forandring på foreldre og ansatte.

Anonymkode: b21b7...a10

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pedagogisk leder her.

Personalgruppen fant ut da vi skulle skrive halvtårsplan, at vi skulle ha som tema at vi skulle lære alle voksne/ barn å hilse skikkelig på hverandre hver morgen, og si skikkelig ha det til hverandre om ettermiddagen.

Det var så mange foreldre som ikke hilste når de leverte barna om morgenen.

Vi erfarte at barna faktisk var flinkere til å si god morgen enn sine foreldrene.

Vi forstår godt at mange foreldre er trøtte, morgengretne eller har dårlig tid, men foreldre er rollemodeller til sine barn.

Vi som er personale har heller ikke alltid den beste dagen, men det kan vi ikke dra med oss inn i garderobe situasjonen når vi møter barn og foreldre.

Etter et halvt år der vi jobbet med dette temaet, opplevde vi stor forandring på foreldre og ansatte.

Anonymkode: b21b7...a10

Mnja.. Tviler ikke på at dere møter mange snåle foreldre, det er jo en uting å ikke greie å oppføre seg. 

Men fint at dere har hatt et fokus på det. Det er det som er så fint når man har en arbeidsplass at man kan ta tak i slike ting. Man er jo på jobb og "læres opp". 

Men det kan man jo ikke med foreldre. Man kan jo ikke kalle inn alle foreldrene til et møte å be dem hilse lkksom. Det blir som at min lokale kiwi butikk skal sende meg et skriv i posten om at jeg skal hilse for å gå frem som et godt eksempel til de andre kundene.... For å sette det i en teit sammenligning. 

Uansett.. Jeg oppfører meg jo. Smiler og hilser. Det gjør ikke hun. Kanskje hun skulle jobbet hos dere 😊

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...