Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er noe som irriterer meg grenseløst og jeg prøver å ignorere det, men jeg klarer ikke. Det er én ansatt i barnehagen til datteren min som jeg ikke takler. Jeg er så glad for at hun er grei mot dattera mi, for det er det som tels, men herregud for et surt ansikt skal du lete lenge etter. 

Hun konsekvent unngår å hilse på meg eller svare meg når jeg sier god morgen /hei. 

Hun overser det jeg sier til henne og henvender seg kun til datteren min. 

En gang ble jeg litt forbanna for jeg sa faktisk hei og hun peker i retning hvor dattera mi befant seg. Jeg gjentok "takk (for beskjed) , hei!" hun svarte ikke, forklarte igjen hvor datteren min er. Igjen gjentok jeg "jeg sa hei,". Og på tredje forsøk gikk det. Jeg smilte hele tiden. 

Altså jeg takler ikke dette. Jeg er så glad for at jeg slipper å ha noe med henne å gjøre, og veldig glad for at datteren min ikke hater henne (jeg har prøvd å fiske ut litt ved å si "åå hun Tone virker så hyggelig! Er hun det eller? Er Tone gøyal?" og dattera mi sier bare "vet ikke, helt grei". 

Dette bør jo ikke irritere meg, men det gjør det. Jeg får lyst til å si noe slikt som at det er normal folkeskikk å svare når andre voksne snakker til deg, og kanskje slenge på en "og at man legger dritthumøret sitt igjen i hylla", men da blir jeg vel svartelistet.. Altså fy f.. Måtte bare få det ut. Jeg vet at jeg virker barnslig, jeg er ikke det altså, men herregud... 

Hva hadde DU gjort i denne situasjonen? Bør jeg egentlig bare ta på meg den blide maska som jeg alltid gjør? Spørre henne hvorfor hun velger å ikke svare når jeg henvender meg? 

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja nå ble tittelen sendt og jeg skulle skrive som anonym... 

Tittelen skulle egentlig være "bhg ansatt som irriterer meg" ... 

AnonymBruker
Skrevet

Bare la det ligge.. Kanskje hun har sosial angst? Så lenge hun er ok med datteren din er det vel greit

Anonymkode: 2ac08...b8f

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bare la det ligge.. Kanskje hun har sosial angst? Så lenge hun er ok med datteren din er det vel greit

Anonymkode: 2ac08...b8f

Det har jeg faktisk ikke tenkt på, jeg har selv angst (generell) , men det gir litt motsatt effekt hos meg, jeg skravler mye. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Si det til Pedleder. Hun kan ta det opp med vedkommende. Klart hun skal hilse på deg..

Kan hun ha dårlig hørsel? Mange barnehage ansatte sliter med nedsatt hørsel pga mye støy på jobb.

Anonymkode: 7e17a...c44

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Si det til Pedleder. Hun kan ta det opp med vedkommende. Klart hun skal hilse på deg..

Kan hun ha dårlig hørsel? Mange barnehage ansatte sliter med nedsatt hørsel pga mye støy på jobb.

Anonymkode: 7e17a...c44

Det med hørselen er faktisk noe som kan være problemet.

Det kan være at hun ikke oppfatter at du sier hei, men tror du spør hvor ungen er.

Men snakk med pedleder.

Anonymkode: 330cc...dca

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Som nevnt over, ta det opp med ped.leder.

Men etter å ha lest kommentaren om dårlig hørsel, så må jeg fortelle om den ene assistenten som jobbet hos oss (barnehage). Det var et par foreldre som sa at hun aldri møtte de i garderoben på morgenen, selv om hun ikke var opptatt med andre barn, og at hun ikke alltid svarte hvis de spurte om ting. Men hun hadde nedsatt hørsel, selv med høreapparat fikk hun ikke med seg alt. Så hun hørte ikke når det kom noen, da måtte hun fysisk se det. Og hvis hun ikke hadde øyekontakt med de som snakket med henne, så var det ikke alltid hun oppfattet at de snakket til henne, spesielt hvis det var støy rundt. 

Men sånn ifht til spørsmål om denne ansatte til barnet ditt. Kan du ikke heller spørre hvilke voksne hun liker å være med i barnehagen? Hvilke voksne som er med å leker? Kanskje det er enklere for henne å svare på det? Selv om det kanskje ikke gir deg noe konkrete svar på akkurat hvordan denne ansatte er, så kan det jo hende du får svar på om det er en voksen som ditt barn liker å være sammen med.

Anonymkode: a680a...e2d

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun henvender seg til barnet! Det er barnet som er den viktige i barnehagen. 

Anonymkode: d6b31...da9

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge hun ikke er frekk eller slem, så ville jeg latt det være. Kanskje hun har sosial angst eller noe annet. Jeg jobbet selv i barnehage som tilkallingsvikar (assistent), en sommer da jeg var ungdom. Koste meg med barna, men turte ikke snakke med foreldrene. De var skumle 🤣

I dag jobber jeg i barneskole. Det er ikke barnehage, da. Men er jo litt samme greia. Vi har hatt folk på arbeidstrening via nav for å hjelpe og være med barna, men mer enn det klarer de ikke. Det får være greit, det og. 

Anonymkode: ca287...bad

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Normal folkeskikk å si "hei" til folk, eller i det minste gi et anerkjennende smil eller nikk. Kjenner flere med sosial angst og flere med dårlig hørsel, og disse tingene er jo ingen unnskyldning for å være uhøflig. Hvertfall når du tydelig sier "hei" flere ganger, og dette er noe som gjentar seg. 

Selvfølgelig er det viktigste at barnet ditt har et godt forhold til henne, men god kommunikasjon og relasjon mellom hjem og bhg er også viktig for barnets beste. 

Som ansatt i bhg skal man skape tillit hos foreldrene slik at terskelen for å feks be om hjelp eller ta opp ting blir lavest mulig. Man bør også ha i bakhodet at en god kommunikasjon med foresatte er viktig for å få et inntrykk av hvordan barnet har det på hjemmebane. 

Jeg synes generelt dette med kommunikasjon i skole og bhg er noe som har for lite fokus, og du kan absolutt ta det opp med ped.leder el. Selvfølgelig ingen grunn til å fly i taket over dette, men ta det opp på en ok måte som vil bidra til bedre samarbeid fremover 🙂 👍

Anonymkode: 9c7ce...444

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke laget noe styr, men kanskje nevnt det i en foreldresamtale 🙂

Anonymkode: 7a080...49d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om hun er en av flere ansatte og er grei mot ungene hadde jeg seriøst latt dette ligge.

Anonymkode: a3349...b7e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun henvender seg til barnet! Det er barnet som er den viktige i barnehagen. 

Hallo! Kommunikasjon med foreldre er like viktig! 

Anonymkode: 201d4...7ff

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hallo! Kommunikasjon med foreldre er like viktig! 

Anonymkode: 201d4...7ff

Ja. Men hovedinnlegget her høres ut som en spesiell mor som forventer all oppmerksomheten rettet mot seg når de kommer. Naturlig å henvende seg og si hei til barnet først - det er tross alt deres arena

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke giddet å brydd meg. Folk er forskjellig

Anonymkode: d5fee...412

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde virkelig ikke brydd meg. Hun har nok jobben fordi hun er flink med barn og det er det viktige. Flere som syntes det er enklere med barn enn voksne og som ikke liker smalltalk. 

Anonymkode: 961d4...f27

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner frustrasjonen din. Jeg jobber selv i barnehage, og fokuset vårt i garderoben skal være på barnet når barnet kommer. Men det finnes grenser. 
Jeg sier alltid hei til barnet først og så til foreldrene. Snakker alltid med foreldrene også. Ved henting snakker jeg mest med foreldrene, og gir beskjeder eller forteller hvordan barnet har hatt det den dagen og hva vi har gjort. Noen foreldre er ikke så interessert, de vil bare hente og haste videre, og det respekterer vi. Mens de fleste synes det er nyttig og fint å høre om barnets dag. 
Du bør absolutt ta dette opp med ped leder på avd. at du føler denne ansatte er overlegen mot deg i garderoben og ikke hilser eller du får kontakt med henne. Ofte har dere foreldre beskjeder eller lignende dere ønsker å gi. 
En signaliserer ikke trygghet som ansatt om en viser barnet at de ikke kommuniserer med barna. Barnet ser at mor sier hei, og den ansatte svarer ikke. Dette skaper utrygghet for barna. 
Hadde mine ansatte oppført seg slik hadde jeg villet visst det. Og tatt det opp på et fellesmøte, uten å nevne navn på denne foreldren. 
skjønner deg godt! Du skal levere barnet til ei dame som du føler ikke ser deg som mor - ikke greit! 
du føler riktig 

Anonymkode: 6a4e4...ec5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hadde virkelig ikke brydd meg. Hun har nok jobben fordi hun er flink med barn og det er det viktige. Flere som syntes det er enklere med barn enn voksne og som ikke liker smalltalk. 

Anonymkode: 961d4...f27

Jobben til oss ansatte i barnehage er å ivareta barna, men også kommunisere og samarbeide med foreldrene. 
Klarer en ikke snakke med foreldre, må en nesten finne seg en annen jobb, og hverfall ikke være den voksne som skal ta i mot i garderoben. 
Jobben vår er å trygge foreldre. 

Anonymkode: 6a4e4...ec5

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen!! Jeg må bare kommentere dette med dårlig hørsel. Om denne sansen er så sterkt nedsatt at man må opp i ansiktet til personen, så er jo ikke det veldig trygt mtp barnas sikkerhet. 

Jeg er fullt klar over og enig i, at så lenge hun er flink med barna og grei mot mitt barn, så er det det viktigste, men at hun skal være slik, det er jo ikke greit. Å jobbe i barnehage er et yrke som går ut på å jobbe med andre mennesker, og da må man klare å følge normal høflighet. 

Jeg er usikker på om jeg skal ta det opp med pedleder, nå har det akkurst vært foreldresamtaler, også føler jeg det blir "blåst opp" om jeg tar initiativ til en slik samtale.. Det beste hadde jo vært i en foreldresamtale, men det skjer vel ikke før til høsten igjen. Får se det an inntil videre og bare overse mennesket totalt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bit deg i det.

Tidligere var det en ansatt i bhg jeg ikke likte. Hun virket litt kontrollere, og innvaderende. Jeg var ikke så hypp på å ha så mye kontakt, da hun bare var ekstra på avdelingen. Hun kunne ofte komme bort til meg, for å skulle snakke eller fortelle.

Du vet disse som kommer veldig inn i intimsonen din? Og man føler de prakker seg på en? Hun var alltid veldig dramatisk/oppskaket av natur.

Jeg nevnte aldri noe. Barnet mitt så ut til å like henne, og hun kunne være morsom innimellom. Og, om barnet var happy, så kunne jeg leve med det.

Har ikke sett henne på lenge nå, så spørs om hun ikke har sluttet. Kan jo være hun har fått andre klager...

Anonymkode: 36f57...959

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...