Gå til innhold

Har etternavn I Norge ulik status?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Rar sak å tenke på. Men jeg føler at feks steds etternavn har høyere status enn - sen navn. Og hvis man hører utenlandske etternavn som Astrup, Cappelen, Holst og Friis, så tenker jeg høyere status. Hva tenker dere? Norge liker å tro at alle er like. Men tror det er mye status her og som i andre land. 

Anonymkode: c48b3...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tenker absolutt ingenting om status når jeg ser et etternavn. Det har aldri falt meg inn å tenke noe slikt, og jeg tror ikke det er så mye i det heller.

Det kan henge sammen med at jeg ikke tenker så mye over status fra før av.

Anonymkode: cd8d1...8b4

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om man tror at man ikke har status eller klasseskille i Norge da er man skremmende naive.

Anonymkode: f303d...5a1

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Personlig vurderer jeg ikke status eller ikke når jeg hører andres etternavn.

Den rikeste personen jeg kjenner fra den rikeste familien jeg kjenner har et helt ordinært sen-navn og den mest slaskete døgenikten jeg vet om kommer fra en lutfattig og komplett mislykka familie som tilfeldigvis har arvet et fisefint navn. Og jeg, jeg har et etternavn mange kobler til en av våre nabolands største adelsslekter, men som i mitt tilfelle var navnet på min schizofrene oldefars temmelig skrinne husmannsplass. Etternavn sier rett og slett ikke så veldig mye om hvor man kommer fra her i landet, selv om det selvfølgelig finnes enkelte slekter med fisefine navn, gode kontakter, gamle penger og kanskje temmelig mye nye penger også. Det etternavn derimot kan si litt om, er hvor langt man kan nå. For det er faktisk mange som kobler etternavn til status og hva slags behandling man fortjener her i livet. 

Det er temmelig stor forskjell på hvilket hotellrom vi får når vi bestiller med min samboers sen-navn (som det går 14 på dusinet av) og når vi heller oppgir min venninnes pompøse gamle navn (som oser langt mere penger enn hun noensinne har hatt), for å si det sånn. Det samme gjelder frisørtimer, kundeklager, billeie, prøving av brudekjoler og what not. Så jo, navn betyr mye. Hvis et navn på en random rombestilling på et billighotell lokker fram både oppgraderinger og champagne helt ubedt, tør jeg ikke tenke på hva det kan lokke fram innen politikk og næringsliv, spesielt dersom fordelene (mer enn ) hintes om...   

Anonymkode: 62a3b...062

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes endel slike navn i Bergen også. Mowinkel, Rieber, Mohn og Greve-Isdahl for å nevne noen. Når man i tillegg slår sammen noen av disse navnene så tenker iallefall jeg automatisk at det er en familie med mye (gamle) penger. Man merker også at noen av disse er vant til å få det som de vil. 

Anonymkode: 87a10...a24

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser ikke på etterkommere av tyskere, nederlendere osv. som helt norske.

Mange av disse utenlandske slektsnavnene stammer jo fra ingeniører og slikt som migrere til Norge under industrialiseringen, så de er er ikke ordentlige nordmenn.

Nei, mye bedre med tradisjonelle norske steds-etternavn, som vitner om solide røtter til landet.

Anonymkode: b9f85...328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja, jeg føler at noen etternavn har høyere status. Ser det også i stillinger, der toppleder/driftssjef i de største selskapene har sånne navn. 

Anonymkode: c4197...f47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ungene har fars fjonge etternavn som mellomnavn av den grunnen her. Folk spør "hvordan ble dere sammen???" når de får vite navnet hans (jeg er fra en åpenbart ikke-fjong bakgrunn). Navn har masse å si selv i Norge.

Anonymkode: 15d05...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje for 100 eller 200 år siden. Men nå er alle navn så utvannet at von Morgenstierne kan være hvem som helst. Dessverre. Synes vi burde gjenopprette adelen.

Anonymkode: 7326a...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av disse navnen er fra gamle "fornemme" famillier. Famillier som har bygget formuer på virkelig GROV utnyttelse av lavere klasser. 

Sikkert mange bra folk med disse navnene, men historisk er  flere av disse familliene ikke hakket bedre enn mafia. 

Endret av Utsiden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om man tror at man ikke har status eller klasseskille i Norge da er man skremmende naive.

Anonymkode: f303d...5a1

Joda, men pga navn? Thon kanskje….

Anonymkode: bd04f...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Joda, men pga navn? Thon kanskje….

Jeg er fra Hallingdal og her er det flust av Thon, ikke alle de som har så høy status for å si det sånn. Er bare et vanlig etternavn her. 

Anonymkode: a1dbd...3b5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er fra Hallingdal og her er det flust av Thon, ikke alle de som har så høy status for å si det sånn. Er bare et vanlig etternavn her. 

Anonymkode: a1dbd...3b5

Da står poenget mitt enda bedre 😅 Navn har ingenting å si, tror jeg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blåttvann skrev (36 minutter siden):

Det er ikke nødvendigvis en sammenheng, men ofte.

Kent-Ronny Olsen-Hansen vil aldri bli Norges toppavokat.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Kategori:Norske_advokater

De fleste har stødige navn.

Ta f.eks. bare Aker-konsernet. Kjell Inge Røkke, Karl Johnny Hersvik, Øyvind Eriksen 🤷‍♀️ Ikke spesielt fornemme navn

Anonymkode: ce543...b6f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Rar sak å tenke på. Men jeg føler at feks steds etternavn har høyere status enn - sen navn. Og hvis man hører utenlandske etternavn som Astrup, Cappelen, Holst og Friis, så tenker jeg høyere status. Hva tenker dere? Norge liker å tro at alle er like. Men tror det er mye status her og som i andre land. 

Anonymkode: c48b3...7d6

Ikke alle utenlandske, helst Danske etternavn, henger igjen fra «kolonitiden. » Astrup er jo et godt eksempel. 

Anonymkode: fcb88...6d3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke alle utenlandske, helst Danske etternavn, henger igjen fra «kolonitiden. » Astrup er jo et godt eksempel. 

Da er det jo utenlandsk. Folk med slike navn har innvandrerbakgrunn.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Da er det jo utenlandsk. Folk med slike navn har innvandrerbakgrunn.

Men ikke alle utenlandske navn er høystatus, «Ibrahim» har ikke samme status som «Gyldenløve». 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men ikke alle utenlandske navn er høystatus, «Ibrahim» har ikke samme status som «Gyldenløve». 

Lol, er "Gyldenløve" et etternavn? Får assosiasjoner til Jonathan og Kavring :-)) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ta f.eks. bare Aker-konsernet. Kjell Inge Røkke, Karl Johnny Hersvik, Øyvind Eriksen 🤷‍♀️ Ikke spesielt fornemme navn

Anonymkode: ce543...b6f

Det er jo stødige navn det der. Kanskje ikke Johnny, men Karl er jo et navn mange med gode jobber har.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...