AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #21 Skrevet 10. mai 2022 Ikke for å kuppe tråden, men kan man adoptere fra utlandet sånn relativt smertefritt? Tenker på eierløse hunder fra Ukraina. Anonymkode: 3af95...adb
Anonymbruker*** Skrevet 10. mai 2022 #22 Skrevet 10. mai 2022 Det høres ut som du bor i et, skal man si, fargerikt strøk ts. Par som smugler inn husky fra Polen for at de ikke skal komme i trøbbel for å ikke kjøre spann, kaféeiere med gris som vandrer fritt rundt lokalene... Man kan få en ung polarhund fra huskyfarm for noen tusenlapper her i Norge. Flere av dem som ikke viser seg å duge til trekk, og de har ingen høy markedsverdi. Valp uten kontraktfestet krav til bruk i spann finner man og. Som andre skriver er det uansett ingen problem å importere hunder fra Europa. At eierne sier de har gått "bakveien" (noe jeg må si meg sterkt uenig i. De har heller valgt en mer kronglete og dyrere omvei😂) for skaffe en hund som ikke "må" trekke trenger jo ikke bety at de har importert den ulovelig. Det er opp til eieren av dyrene som ble angrepet å anmelde forholdet, det er nok dsv lite du får gjort slik som saken er nå. De bryter strengt tatt båndtvangen ved å ha den løs i hage som ikke er forsvarlig inngjerdet, men jeg tviler på det er noe politet orker å bry seg med for å være ærlig. 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #23 Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke for å kuppe tråden, men kan man adoptere fra utlandet sånn relativt smertefritt? Tenker på eierløse hunder fra Ukraina. Anonymkode: 3af95...adb Nei. Det er i utgangspunktet mye jobb å adoptere gatehunder fra utlandet og det er enda verre fra land utenfor EU. Anonymkode: 5bd63...7e4 1
Kokosmakron Skrevet 11. mai 2022 #24 Skrevet 11. mai 2022 Man er ikke lovpålagt eller noe å bruke husky til trekk. Hvis de har måttet signere på at de skal bruke hunden til trekk har de nok vært i kontakt med noen som driver seriøs avl med tanke på trekk og som ønsker at hundene skal gå utelukkende til folk som lar de bruke egenskapene sine. Selv om de ikke er nødt til å bo i flokk og gå i spann for å trives bør de få brukt seg. Huskyer kan bli svært kreative og destruktive hvis de ikke får utløp for energien sin. Det som skiller en huskys jaktinnstinkt fra jaktinnstinktet til f.eks jakthunder er at de har et mer primitivt jaktinnstinkt, om man kan kalle det det. Jakthunder er avlet på et innstinkt hvor de skal samarbeide med jegeren. De skal søke/spore/markere på vilt, men de skal ikke ta jakten helt ut, dvs de skal ikke legge ned byttet. Det er jegerens jobb. En husky tar derimot jakten helt ut, den sporer opp og legger ned byttet selv. Det betyr ikke at hunden er mannevond og utgjør en fare for folk og andre hunder. Det betyr at du skal alltid ha den 100% under kontroll og ikke tenke at den «bare vil hilse på grisen». 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #25 Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 10.5.2022 den 12.46): Jeg fikk vite at en hund i nabolaget har gått til angrep på et annet dyr i nærheten vi bor. hunden er en husky på ett år, og den var i bånd med eier. denne hunden har angrepet en annen hund som et barn hadde i bånd også, men uten at det gikk så galt som denne gangen. eierne av hunden har tydeligvis ikke kontroll på hunden men ser ikke at den er farlig. De har skaffet den fra Polen for å unngå å måtte bruke den til spannkjøring. jeg lurer på om det er lov? Den er mye på tur men står ellers i bånd (og noen ganger løs) i hagen til eierne uten gjerder eller noe. den har og vært litt voldsom med yngstejenta der, som er rundt 9 år. Hun virker redd hunden. vet ikke om de bare må betale veterinær kostnadene til dyret som ble angrepet og såret, eller om den må avlives, men kjenner jeg er redd for å ha den nesten løs og ukontrollerbar i nabolaget. Anonymkode: ec4a7...02b Merkelig nabolaget du bor i🙈 Gris? Mannevond husky? Folk som tror man er lovpålagt å bruke de til trekk? Jeg har en husky selv. Får ikke gå løs da den kan være vanskelig å få tilbake på innkalling - dette gjelder også når det ikke er båndtvang. Jeg har såklart forståelse for at hunden har et jaktinnstinkt, og man vet derfor aldri! Som med alle type hunder bør disse hundene jevnlig sosialiseres med andre hunder + mennesker for å bli veloppdragne dyr. I tillegg må de få brukt seg fysisk og mentalt! De kan (av egen erfaring) være krevende å oppdra og det er enormt viktig å være konsekvent med dem. De er flokkdyr, og uten andre hunder i flokken må man vise dem deres plass i flokken. Min hund har aldri utagert mot verken hunder eller mennesker, da hunden er svært sosial. Utagerende atferd hos hund kan skyldes så mangt, det handler ikke kun om rasen!! Er du bekymra prater du først med eierne. Er hunden direkte farlig for andre i nabolaget ville jeg ringt politiet. Anonymkode: 9ea84...534 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå