AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #1 Skrevet 10. mai 2022 Jeg fikk vite at en hund i nabolaget har gått til angrep på et annet dyr i nærheten vi bor. hunden er en husky på ett år, og den var i bånd med eier. denne hunden har angrepet en annen hund som et barn hadde i bånd også, men uten at det gikk så galt som denne gangen. eierne av hunden har tydeligvis ikke kontroll på hunden men ser ikke at den er farlig. De har skaffet den fra Polen for å unngå å måtte bruke den til spannkjøring. jeg lurer på om det er lov? Den er mye på tur men står ellers i bånd (og noen ganger løs) i hagen til eierne uten gjerder eller noe. den har og vært litt voldsom med yngstejenta der, som er rundt 9 år. Hun virker redd hunden. vet ikke om de bare må betale veterinær kostnadene til dyret som ble angrepet og såret, eller om den må avlives, men kjenner jeg er redd for å ha den nesten løs og ukontrollerbar i nabolaget. Anonymkode: ec4a7...02b 1
Tabris Skrevet 10. mai 2022 #2 Skrevet 10. mai 2022 Det er vanskelig å si utfra det du skriver. Du skriver "et annet dyr", vil det si ikke en hund? Huskyer har ofte et svært utbredt jaktinstinkt og kan fint jage og drepe små dyr som kanin eller katt, f.eks. Det i seg selv gjør dem ikke farlige ovenfor hunder eller mennesker. Du sier den angrep en annen hund. Vet du konkret hva som skjedde her og om den andre hunden ble skadet? Vi kan ha slagsmål eller heftig lek som ser alvorlig ut uten å være det. (Ikke at jeg påstår at det er hva som skjedde her, men når du sier det ikke gikk så galt så lurer jeg på hva som faktisk skjedde). Er du redd i forhold til deg selv eller har du noen dyr du er redd for? Jeg ser ingenting i innlegget ditt som tilsier at hunden er farlig for mennesker, men har du en liten hund eller en katt så kan jaktinstinktet ta over hvis huskyen er løs og ditt dyr løper. 5
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #3 Skrevet 10. mai 2022 Den angrep en gris. Og den andre hunden den angrep er en liten rolig hund som stod stille i bånd med et barn på seks år. Det er de nærmeste naboene som er litt bekymret mtp både den andre hunden og dette barnet. Og nå syns eiern av den grisen (Som går fritt tror jeg på en offentlig cafe i område) at den hunden ikke er trygg/oppdratt riktig nok til å være rundt offentligheten. Den var i bånd da grisen ble angrepet og ungene hennes og andre barn var i nærheten og fikk med seg det blodige dramaet. Anonymkode: ec4a7...02b 2
Tabris Skrevet 10. mai 2022 #4 Skrevet 10. mai 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Den angrep en gris. Og den andre hunden den angrep er en liten rolig hund som stod stille i bånd med et barn på seks år. Det er de nærmeste naboene som er litt bekymret mtp både den andre hunden og dette barnet. Og nå syns eiern av den grisen (Som går fritt tror jeg på en offentlig cafe i område) at den hunden ikke er trygg/oppdratt riktig nok til å være rundt offentligheten. Den var i bånd da grisen ble angrepet og ungene hennes og andre barn var i nærheten og fikk med seg det blodige dramaet. Anonymkode: ec4a7...02b Eier må uansett ha kontroll på hunden, siden den kan skade andre dyr. De som er bekymret kan ta kontakt med mattilsynet ang dette. Har de forsøkt å prate med eier og be dem ha hunden i bånd siden den har skadet en gris? Hunden skal ikke løpe løs uten kontroll uansett om den er farlig eller ikke. 4 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #5 Skrevet 10. mai 2022 Tabris skrev (8 minutter siden): Eier må uansett ha kontroll på hunden, siden den kan skade andre dyr. De som er bekymret kan ta kontakt med mattilsynet ang dette. Har de forsøkt å prate med eier og be dem ha hunden i bånd siden den har skadet en gris? Hunden skal ikke løpe løs uten kontroll uansett om den er farlig eller ikke. De mener de har kontroll. Og den var i bånd under angrepet. Men de klarer ikke håndtere den. Men er det lov å ta inn en hund til. Orge uten karantene i kennel? Og er det ikke en grunn til at Huskyer skal brukes til trekk og kjøring og være sammens med andre hunder? Anonymkode: ec4a7...02b
Tabris Skrevet 10. mai 2022 #6 Skrevet 10. mai 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: De mener de har kontroll. Og den var i bånd under angrepet. Men de klarer ikke håndtere den. Men er det lov å ta inn en hund til. Orge uten karantene i kennel? Og er det ikke en grunn til at Huskyer skal brukes til trekk og kjøring og være sammens med andre hunder? Anonymkode: ec4a7...02b Hvis de mener de har kontroll, var det da med hensikt at grisen ble angrepet? Hvis ikke, så hadde de ikke kontroll per definisjon. Jeg vet ikke hva de har gjort og kjenner ikke de nøyaktige reglene for import av hund fra Polen. Man kan fint ha en husky uten å ha flere hunder eller bruke den til trekk, men den må få brukt energien sin ordentlig. Den må få løpe. I tillegg må man ha respekt for huskyens jaktinstinkt, spesielt når man bor i et område hvor det finnes katter, små hunder og andre dyr. Dere bør ta kontakt med Mattilsynet for å få svar på spørsmål om import og hva som kan gjøres. 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #7 Skrevet 10. mai 2022 Tabris skrev (9 minutter siden): Hvis de mener de har kontroll, var det da med hensikt at grisen ble angrepet? Hvis ikke, så hadde de ikke kontroll per definisjon. Jeg vet ikke hva de har gjort og kjenner ikke de nøyaktige reglene for import av hund fra Polen. Man kan fint ha en husky uten å ha flere hunder eller bruke den til trekk, men den må få brukt energien sin ordentlig. Den må få løpe. I tillegg må man ha respekt for huskyens jaktinstinkt, spesielt når man bor i et område hvor det finnes katter, små hunder og andre dyr. Dere bør ta kontakt med Mattilsynet for å få svar på spørsmål om import og hva som kan gjøres. Takk for svar:) Anonymkode: ec4a7...02b
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #8 Skrevet 10. mai 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: De mener de har kontroll. Og den var i bånd under angrepet. Men de klarer ikke håndtere den. Men er det lov å ta inn en hund til. Orge uten karantene i kennel? Og er det ikke en grunn til at Huskyer skal brukes til trekk og kjøring og være sammens med andre hunder? Anonymkode: ec4a7...02b Ja!!det er ikke karantene for hunder eller katter inn til Norge. HELT lov med andre ord Anonymkode: d3501...2d1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #9 Skrevet 10. mai 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: De mener de har kontroll. Og den var i bånd under angrepet. Men de klarer ikke håndtere den. Men er det lov å ta inn en hund til. Orge uten karantene i kennel? Og er det ikke en grunn til at Huskyer skal brukes til trekk og kjøring og være sammens med andre hunder? Anonymkode: ec4a7...02b Beklager men du skriver mye skrullete. Selvfølgelig trenger ikke huskier og bruker til trekk. Trodde du det var loven?😆 De skal som andre hunder ha masse mosjon og mental stimuli. Anonymkode: d3501...2d1 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #10 Skrevet 10. mai 2022 58 minutter siden, Tabris said: Hvis de mener de har kontroll, var det da med hensikt at grisen ble angrepet? Hvis ikke, så hadde de ikke kontroll per definisjon. Jeg vet ikke hva de har gjort og kjenner ikke de nøyaktige reglene for import av hund fra Polen. Man kan fint ha en husky uten å ha flere hunder eller bruke den til trekk, men den må få brukt energien sin ordentlig. Den må få løpe. I tillegg må man ha respekt for huskyens jaktinstinkt, spesielt når man bor i et område hvor det finnes katter, små hunder og andre dyr. Dere bør ta kontakt med Mattilsynet for å få svar på spørsmål om import og hva som kan gjøres. Hvorfor i all verden skal TS ta kontakt med Mattilsynet i forbindelse med import!? Skjerp deg, det mener jeg virkelig Huskier er helt lovlige og har garantert alt i orden. Anonymkode: d3501...2d1 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #11 Skrevet 10. mai 2022 DET ER IKKE KARANTENE + DET ER LOV Å IMPORTERE HUNDER FRA POLEN . Sånn . Anonymkode: d3501...2d1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #12 Skrevet 10. mai 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvorfor i all verden skal TS ta kontakt med Mattilsynet i forbindelse med import!? Skjerp deg, det mener jeg virkelig Huskier er helt lovlige og har garantert alt i orden. Anonymkode: d3501...2d1 Hvordan kan du garantere at eieren det her er snakk om har alt i orden? Er det deg? Anonymkode: 825f6...e3c 5
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #13 Skrevet 10. mai 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvordan kan du garantere at eieren det her er snakk om har alt i orden? Er det deg? Anonymkode: 825f6...e3c Paranoid much!?? Ærlig talt. Jeg anbefaler behandling. Der er INGEN grunn til å tro at det er ikke er det! Det kommer mange hunder inn til Norge hver bidige dag- via Gardemoen ,grensene etc. Anonymkode: d3501...2d1 1
Frauken Skrevet 10. mai 2022 #14 Skrevet 10. mai 2022 Umulig å si hva som er tilfelle her. Men husky er generelt sett veldig fine familiehunder, og de er tilpasningsdyktige. Noen hunder er farlige, uavhengig av rase. De kan ha blitt mishandlet eller utsatt for dårlige opplevelser som valp. Noen får ikke det de trenger av eierene sine, andre har et lynne som må trenes på en bestemt måte. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #15 Skrevet 10. mai 2022 16 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan kan du garantere at eieren det her er snakk om har alt i orden? Er det deg? Anonymkode: 825f6...e3c Patetisk. Jeg kjøper aldri av oppdretter som jeg antar De gjør. Jeg har adoptert opptil flere hunder inn til Norge jeg. Tenk det ! Helt lovlig! Med stempel og godkjennelse fra tollere, Mattilsynet veterinærer. Anonymkode: d3501...2d1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #16 Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvordan kan du garantere at eieren det her er snakk om har alt i orden? Er det deg? Anonymkode: 825f6...e3c Ikke sant. Man må lure. De sa selv de gikk bakveien for å unngå å kjøpe husky i Norge da man må skrive under på at den skal kjøre hunde trekk. Anonymkode: ec4a7...02b
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #17 Skrevet 10. mai 2022 Just now, AnonymBruker said: Ikke sant. Man må lure. De sa selv de gikk bakveien for å unngå å kjøpe husky i Norge da man må skrive under på at den skal kjøre hunde trekk. Anonymkode: ec4a7...02b Lur så mye du vil! Det er BS at alle huskier kommer med kontrakt på trekk 😆. Det er mange huskyer tilgjengelig både her og der. Idioti å gå rundt som en paranoid stakkar å tro en helt lovlig rase skal...Ja hva da? Hva ER det som er målet- hensikten? Fortell meg det At eier ikke har kontroll på hunden har da ikke noe med om den er fra Polen. Ser utagerende hunder stadig- og jeg bor i dyreste delen av Oslo. Og jeg ADOPTERER - kunne aldri falt meg inn å kjøpe fra en oppdretter i noe land! Helt lovlig. Ha! Anonymkode: d3501...2d1 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #18 Skrevet 10. mai 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke sant. Man må lure. De sa selv de gikk bakveien for å unngå å kjøpe husky i Norge da man må skrive under på at den skal kjøre hunde trekk. Anonymkode: ec4a7...02b HUSKYER ER EN LOVLIG RASE OG NULL PROBLEM Å IMPORTERE TIL NORGE. Hvorfor i helvete skal en fremmed gå rundt og tro ...Ja hva ER det du tror? Dette er for dumt! Teamet er en ukyndig og udugelig eier. Anonymkode: d3501...2d1 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #19 Skrevet 10. mai 2022 Her er det uvesentlig rase på hund osv. Selv om det høres ut som galskap å sette en hund til å være selskspshund når den ikke er det. Og ikke dekker hundens behov iht mosjon osv. De kan jo bli gale av kjedsomhet. Her vil jo vurderes iht om den blir avlivet eller ikke iht hva politiet kommer frem til. En slik skummel sjefer i gata vår ble avlivet etter 3 angrep på andre sine hunder. Den holdt på å ta meg også som liten. Anonymkode: 892fa...1a9 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #20 Skrevet 10. mai 2022 Just now, AnonymBruker said: Her er det uvesentlig rase på hund osv. Selv om det høres ut som galskap å sette en hund til å være selskspshund når den ikke er det. Og ikke dekker hundens behov iht mosjon osv. De kan jo bli gale av kjedsomhet. Her vil jo vurderes iht om den blir avlivet eller ikke iht hva politiet kommer frem til. En slik skummel sjefer i gata vår ble avlivet etter 3 angrep på andre sine hunder. Den holdt på å ta meg også som liten. Anonymkode: 892fa...1a9 Nettopp. Er helt aparte å gnåle om Polen. Eier må skjerpe seg. Anonymkode: d3501...2d1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå