Gå til innhold

Angrer på valg av forlover..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trodde ikke jeg skulle komme i den situasjonen, men jeg er nå der at jeg begynner angre på valg av forlover… det er skikkelig kjipt at jeg føler det sånn. Dette er ei jeg har vært venninne med siden barneskolen og vi er i samme vennegjeng. Vi har i det siste vokst litt fra hverandre og vi er veldig forskjellig.. jeg føler heller ikke at hun engasjerer seg så mye i bryllupet noe jeg synes er skikkelig trist fordi dette føles så stort for meg…. Jeg føler meg veldig rådvill.. noen som har vært i samme situasjon? 

Anonymkode: e53bc...66e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen synes det er så stort som du gjør... 

Sett pris på at du har en god venninne som er villig til å være forlover. Det er ikke hennes livs største ære eller oppgave.

Dere blir gift, og får sikkert en fin dag. Og så blir det bare et fint minne.

Anonymkode: 1a80a...df7

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør du for å inkludere henne?  Bor dere i nærheten av hverandre, så det er lett for henne å bidra? Hvordan er livssituasjonen hennes i forhold til å ha tid til å engasjere seg?

Jeg tenker det er tre essensielle ting forloveren må bistå med: 
1. Prøving av brudekjole.
2. Arrangere utdrikningslag.
3. Være min høyre hånd på selve dagen. 

Alt ut over det er en bonus. 

Anonymkode: 7303b...fa6

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ingen synes det er så stort som du gjør... 

Sett pris på at du har en god venninne som er villig til å være forlover. Det er ikke hennes livs største ære eller oppgave.

Dere blir gift, og får sikkert en fin dag. Og så blir det bare et fint minne.

Anonymkode: 1a80a...df7

Selvfølgelig vil det ikke føles like stort for andre som for oss, men når man takker ja til en sånn oppgave så burde man vel vise litt ekstra engasjement også? Hun sa til og med før jeg ble forlovet at «om jeg valgte noen andre enn hun som forlover så lime hun til å bli skuffet». 

Selv hadde jeg jo blitt utrolig beæret om jeg ble spurt om å være noens forlover. Jeg har mange venninne som engasjerer seg mye mer enn hva hun gjør.. 

Anonymkode: e53bc...66e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva gjør du for å inkludere henne?  Bor dere i nærheten av hverandre, så det er lett for henne å bidra? Hvordan er livssituasjonen hennes i forhold til å ha tid til å engasjere seg?

Jeg tenker det er tre essensielle ting forloveren må bistå med: 
1. Prøving av brudekjole.
2. Arrangere utdrikningslag.
3. Være min høyre hånd på selve dagen. 

Alt ut over det er en bonus. 

Anonymkode: 7303b...fa6

Vi bor ikke så langt fra hverandre. Ofte når jeg spør om vi skal møtes så skal hun alltid noe annet. Kan være fordi hun er singel selv og ikke er på samme sted i livet at det er «sårt» for hun på et vis, jeg vet ikke.. synes bare det er så trist.. 

Anonymkode: e53bc...66e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi bor ikke så langt fra hverandre. Ofte når jeg spør om vi skal møtes så skal hun alltid noe annet. Kan være fordi hun er singel selv og ikke er på samme sted i livet at det er «sårt» for hun på et vis, jeg vet ikke.. synes bare det er så trist.. 

Anonymkode: e53bc...66e

Hva sier hun om du ber henne om å foreslå et tidspunkt som passer? Hva har hun bidratt med så langt? 

Jeg forstår for øvrig at du opplever det som trist. Hva med å ta det opp med henne? Hadde det vært meg, hadde jeg satt pris på om bestevenninnen min sa noe. Om årsaken er at hun ikke har kapasitet til å bidra mer, ville jeg vurdert å ha to forlovere i stedet for en. Da kan de samarbeide om forloveroppgavene. 

Anonymkode: 7303b...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg trodde ikke jeg skulle komme i den situasjonen, men jeg er nå der at jeg begynner angre på valg av forlover… det er skikkelig kjipt at jeg føler det sånn. Dette er ei jeg har vært venninne med siden barneskolen og vi er i samme vennegjeng. Vi har i det siste vokst litt fra hverandre og vi er veldig forskjellig.. jeg føler heller ikke at hun engasjerer seg så mye i bryllupet noe jeg synes er skikkelig trist fordi dette føles så stort for meg…. Jeg føler meg veldig rådvill.. noen som har vært i samme situasjon? 

Anonymkode: e53bc...66e

Ja, å dømme etter et hundretalls tråder med identisk problemstilling her på forumet har mange vært i samme situasjon. 

I langt de fleste tilfeller oppstår problemet ved at bruden ikke på forhånd avklarer med potensielle forlovere presis hva hun (bruden) forventer en forlover skal gjøre og stille opp til. I stedet forventer bruden at forloveren bør skjønne/vite/gjette/forstå ved tankelesning hva hun (bruden) mener forloverrollen innebærer. 

Løsningen på problemet er å sette seg ned med forloveren og gjøre det som burde vært gjort i forkant: Fortelle i klartekst hva du gjerne vil hun skal gjøre for deg. Hun bør selvklart ha lov å trekke seg som forlover hvis hun mener du har urimelige forventninger. 

Anonymkode: 9331e...42f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som hun over skriver; dere trenger begge en forventningsavklaring her. 

Snakk sammen, og dersom hun ikke kan/vil stille opp med det du ønsker/trenger, så er det innafor å ta inn en forlover til (man kan bare ha en formell forlover, som signerer erklæringen, men du kan ha flere som deler på de praktiske oppgavene du vil forlover skal gjøre) eller bytte henne ut. 

Anonymkode: 147ee...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva konkret har du spurt henne om av oppgaver?

 

Anonymkode: 967c0...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt til henne at det virker som hun ikke har så god tid til å være forlover. Og at hvis hun ikke har mulighet til å være med på brudekjole prøving eller annen planlegging som du ønsker, så kommer du til å spørre en til. Men legg det fram på en måte, som at det er fordi hun virker for travel.

Anonymkode: 344e4...bee

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må helt ærlig si at jeg som forlover tenker at min oppgave er de som nevnt av en annen, nemlig valg av brudekjole, utdrikningslag, bistå på bryllupsdagen, kanskje lage noe gøy i gave til brudeparet og bake en kake.  Hva du mener med "engasjert i bryllupet" er ikke så godt å si, men hvis du tenker på å velge mat, pynt, lokale, sanger, gjesteliste o.l. så tenker jeg det er en sak mellom deg og din mann, ikke noe for forloveren. 

Anonymkode: 84919...5f7

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.5.2022 den 0.54):

Vi bor ikke så langt fra hverandre. Ofte når jeg spør om vi skal møtes så skal hun alltid noe annet. Kan være fordi hun er singel selv og ikke er på samme sted i livet at det er «sårt» for hun på et vis, jeg vet ikke.. synes bare det er så trist.. 

Anonymkode: e53bc...66e

Enn om du spør henne neste gang det ikke passer om hun synes at forloveroppgaven blir for mye? Det kan jo være at hun angrer seg også, da er det like greit å finne en annen løsning.

Anonymkode: 6996e...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting er så søtt som Bridezilla wanna-be :) 

Anonymkode: 34ba4...c96

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ingenting er så søtt som Bridezilla wanna-be :) 

Anonymkode: 34ba4...c96

Dette er så unødvendig kommentar. Hva vet vel du om hvilke forventninger bruden har til forloveren sin? Jeg opplevde noe av det samme som ts. At forloveren min ikke brydde seg døyt om å være forlover og stilte ikke opp på utdrikningslaget mitt en gang. Det er faktisk utrolig mange sløve forlovere der ute. Jeg tenker at det å få den rollen er en ære, og jeg ville selv gjort alt jeg kunne for å hjelpe bruden gjennom planleggingen og på bryllupsdagen♡

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, seriousgirl said:

Dette er så unødvendig kommentar. Hva vet vel du om hvilke forventninger bruden har til forloveren sin? Jeg opplevde noe av det samme som ts. At forloveren min ikke brydde seg døyt om å være forlover og stilte ikke opp på utdrikningslaget mitt en gang. Det er faktisk utrolig mange sløve forlovere der ute. Jeg tenker at det å få den rollen er en ære, og jeg ville selv gjort alt jeg kunne for å hjelpe bruden gjennom planleggingen og på bryllupsdagen♡

Så enig. Jeg byttet forlover halvveis fordi jeg innså at (mangelen) på forlover skapte mer stress og hodebry enn hjelp. Heldigivs tok hun det veldig fint, og innså selv at hun ville kose seg mer som "vanlig" gjest.

Kusinen min steppet inn og var helt fantastisk!

Anonymkode: 9dab4...c5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som trodde forlover kun hadde med papirer å gjøre. Dette brudestyret har tatt helt overhånd. Folk blir jo helt på styr. Har skyhøye forventninger, og skyhøye regninger. 
Å bruke 100 000 eller 2 blir ikke en gang blunket over.  Greit det hvis det er penger til det, men det går jo på bekostning av sparing til bolig osv. Jeg er helt sjokkert over pengesløsing på dette.

Hvis vi ser til foreldregenerasjonen så har det skjedd mye med forbruk og forventninger til bryllup. 
Der ble det ikke brukt på langt nær så mye penger, og dette med utdrikkingslag var ikke så veldig vanlig. Det er jo egentlig ikke annet enn en fest.

Det finnes heldigvis fornuftige mennesker fremdeles som gifter seg uten å trenge alt dilldallet rundt. 

Og bruder, glem ikke at andre ikke synes din dag er spesiell stor.
 

Anonymkode: 51e83...a21

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det å være forlover er jo på en måte tjeneste man gjør for andre. Det er mye arbeid og det koster penger. Man blir jo litt stolt/glad for å bli bedt om å være forlover, men det er og litt kjipt. For det krever så mye. Tror jeg brukte 50 timer på å planlegge og ordne til siste utdrikningslag hvor jeg var forlover. Så var det brudekjoleprøvinger her og der. Så måtte jeg selv ordne noe klær som matchet. Så var jeg med å pyntet lokale og så måtte jeg skrive tale. På selve dagen gikk det jo i ett fra vi hadde frisørtime sammen til festen var over 15 timer senere. 
 

Ble spurt igjen ett år senere av en annen venninne og måtte klistre på meg et rørt smil. Men, egentlig håpet jeg hun skulke spørre noen andre. For det er så mye arbeid, koster så mye penger og forventes så mye.

Anonymkode: 22632...d5d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet forlovere 3 mnd før jeg giftet meg, men det har pga de ikke kol overens med mannen men og han dem.

Anonymkode: 32792...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forventningsavklaring og en åpen og ærlig samtale tenker jeg er veien å gå her. Kanskje er hun ikke klar over hva det egentlig innebar og hva du forventer av henne og tror hun gjør en god innsats, kanskje skjer det andre ting som krever uventet mye oppmerksomhet i livet hennes, kanskje vil hun egentlig hest slippe og blir lettet over at du tar det opp - men snakk sammen.

Jeg har vært på den andre siden av bordet - jeg skulle være forlover for en venninne og syntes i utgangspunktet det var stas, men så skjedde det veldig mye i livet mitt det året (som innebar ganske mye større omveltninger enn å gifte seg med en man har bodd sammen med i årevis, uten at hun viste nevneverdig interesse for mine livsendringer) som gjorde at jeg ikke kunne være så engasjert og deltakende som jeg hadde ønsket. Jeg prøvde å vise interesse innimellom uten å få så mye respons, før jeg ut av det blå fikk en sms om at hun hadde bestem seg for å bytte forlover, fordi hun var misfornøyd med min innsats. Hadde hun tatt det opp med meg på en ordentlig måte, kunne jeg forstått det - ting hadde jo ikke blitt som vi hadde sett for oss - men måten det skjedde på var veldig sår. 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...