Gå til innhold

Ingen skjermtid til barn under 2 år

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dag kom nye klare retningslinjer om dette, selv om jeg trodde det allerede var kjent

Men, hva menes egentlig med skjermtid? "Ingen skjerm til barn under 2 år", betyr det at man aldri bør ha på tv'n i stua, selv om det er de voksne som ser nyhetene og babyen på 8 mnd veksler litt på å leke på gulvet og herje litt på fanget til mamma (meg?) Hun blir jo litt opptatt av skjermen når den står på, og ser mot den et minutt eller to av gangen. Har aldri satt på noe barnetv eller program som var for å underholde henne. Hvordan gjør dere dette, er det totalforbud mot å ha på tv/mobil i nærheten av barn? Eller er dere litt slakkere?

Anonymkode: cdea9...1c1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor finner man disse retningslinjene?

Vår er 1,5 år og vi har på typ Minibarna og sånt k bakgrunnen. Da kikker hun litt og leker litt med sitt, bytter på. Men det er kanskje ikke innafor da.

Anonymkode: fd07e...e98

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke dette litt ekstremt? Blir barne tv feil nå? 😄 

Anonymkode: 913a0...137

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så klart er ikke barne-TV til barn under 3 år innafor!

Anonymkode: 5d217...da7

• Liker 14
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det beste er å ikke få barn. Da slipper man å dømmes nord og ned av absolutt alt 

Anonymkode: 1ba07...fa4

• Liker 27
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Det beste er å ikke få barn. Da slipper man å dømmes nord og ned av absolutt alt 

Det handler jo ikke om å dømme, men om å opplyse om hva som faktisk skader utviklingen av barns hjerner (og kropp).

Anonymkode: f9117...213

• Liker 17
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Beklager, trodde det var en kjent sak at who frarådet det. Slik som de anbefaler amming fram til 2 år, f.eks.

Men norske myndigheter er litt mer moderate, frem til nå tydeligvis.

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke latt "regler" fra myndighetene dirigere eller bestemme noe over meg og mitt barn når det kommer til sånt. Hadde barnet mitt på 1,5 år likt tegnefilmer, hadde det fått se på en nå og da om det fenget.

Man må slutte og behandle tv-en som fandens styggedom. Det er jo helt bak mål.

Anonymkode: 0da40...0e1

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde ikke latt "regler" fra myndighetene dirigere eller bestemme noe over meg og mitt barn når det kommer til sånt. Hadde barnet mitt på 1,5 år likt tegnefilmer, hadde det fått se på en nå og da om det fenget.

Man må slutte og behandle tv-en som fandens styggedom. Det er jo helt bak mål.

Anonymkode: 0da40...0e1

Det er ikke helt bak mål, tv-titting påvirker faktisk utviklingen av barnets hjerne i negativ retning.

Det er ikke bare hva selve tv-tittingen gjør, men hva de går glipp av den tiden de ser på tv i stedet for å interagere med andre.

Anonymkode: f9117...213

• Liker 10
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det mer gjelder iPad og mobil. Barnetv fra NRK i noen minutter hver dag vil ikke utgjøre en forskjell, men iPad eller YouTube er laget for å passivisere, og å gi umiddelbare digitale belønninger. Jeg ville derfor ikke brydd meg noe om barnetv fra NRK super i korte økter, men iPad eller YouTube er dumt. 

Anonymkode: 3bb12...6d1

• Liker 24
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Ikke rart mange føler seg mislykkede som foreldre. Det er retningslinjer opp og ned, og om man ikke følger alt slavisk så kan man like gjerne la være å få barn, for da er man tydeligvis ikke opptatt nok av barnet 🙄 tenker folk må kunne få stole litt på egen magefølelse også, og heller bruke retningslinjer som nettop det, og ikke som en «lov». 

Anonymkode: 0f756...e86

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså hvis man er med barnet under skjermbruk så tror jeg ikke det er problematisk. Ved å holde på med et fargelegging spill etc, se litt barne tv osv sammen med en voksen så tror jeg tvert om at en del av disse spillene og filmene laget for barn er en god læringsarena. Veldig mye språkstimulering og god læring med skjermbruk men, det forutsetter at det gjøres sammen med voksne og ikke hele tiden. Problemet ligger nok i at en del foreldre har benyttet seg litt vel mye av skjerm som barnevakt de siste årene og valgt å bruke skjerm fremfor andre aktiviteter. Er man sliten eller har mye å gjøre så er det veldig lettvint å sette på en film eller gi ungene et nettbrett. Jeg jobber i barnehage, på småbarnsavdeling (1-3 år). Vi bruker masse skjerm som læring. Da vi f.eks hadde dyrene i Afrika som tema så brukte vi nettet til å finne dyrene så de kunne få se dem "levende" og få høre lydene de lager. Jeg nekter for at helsedirektoratet mener at slik bruk er skadelig.

Anonymkode: af498...873

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke noe nytt at det frarådes - er heller ikke nytt at mange foreldre er uenig i det - ei heller nytt at mange foreldre med barn med utfordringer mener at skjermtiden ikke har hatt noe påvirkning på barnas ve og vel. De om det. 

Tråd etter tråd opprettes på Kvinneguiden ukentlig. Hjelp, barnet mitt har/er x, y og z. De forstår ikke hvorfor, og lurer på hva de kan gjøre. 

Da tenker jeg, det burde du har tenkt på før. Du tok et valg om å få barn, ikke med barnets beste i bakhodet, men fordi du hadde så sterkt ønske om det, og en så sterk motvilje til å ikke bringe barnet til verden til tross for at du innerst inne vet at dette er ingen heldig situasjon å få barn i. 

Sakte men sikkert begynner det å gå opp for samfunnet at "det var kanskje ikke så gjennomtenkt å støtte alle til  å få barn" - for barna er de som vil lide når foreldre uten noe som helst på plass får barn. 

Og det er gjerne disse menneskene som også gir barnet mest skjermtid(alene, uten oppsyn, hvor barnet blindt tror på det som skjer på skjermen, og som lager sine egne fantasier ut i fra det de ser) 

Eller har dere en annen forklaring på hvorfor det er barn med foreldre av lav sosioøknomisk bakgrunn, som gjerne er aleneforeldre - også har de barna med flest diagnoser. 

Vær kritisk, vær ærlig, si det som det er - "dette er ikke riktig tidspunkt for deg å få barn på, din tid vil komme - tenk på barna". 

Anonymkode: 06508...168

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I dag kom nye klare retningslinjer om dette, selv om jeg trodde det allerede var kjent

Men, hva menes egentlig med skjermtid? "Ingen skjerm til barn under 2 år", betyr det at man aldri bør ha på tv'n i stua, selv om det er de voksne som ser nyhetene og babyen på 8 mnd veksler litt på å leke på gulvet og herje litt på fanget til mamma (meg?) Hun blir jo litt opptatt av skjermen når den står på, og ser mot den et minutt eller to av gangen. Har aldri satt på noe barnetv eller program som var for å underholde henne. Hvordan gjør dere dette, er det totalforbud mot å ha på tv/mobil i nærheten av barn? Eller er dere litt slakkere?

Helsesøster sa dette til oss allerede i 2020. Barnet vårt på 18mnd får aldri se tv, ipad eller lignende. Vi har aldri tv’en på når barnet er våken. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Altså hvis man er med barnet under skjermbruk så tror jeg ikke det er problematisk. Ved å holde på med et fargelegging spill etc, se litt barne tv osv sammen med en voksen så tror jeg tvert om at en del av disse spillene og filmene laget for barn er en god læringsarena. Veldig mye språkstimulering og god læring med skjermbruk men, det forutsetter at det gjøres sammen med voksne og ikke hele tiden. Problemet ligger nok i at en del foreldre har benyttet seg litt vel mye av skjerm som barnevakt de siste årene og valgt å bruke skjerm fremfor andre aktiviteter. Er man sliten eller har mye å gjøre så er det veldig lettvint å sette på en film eller gi ungene et nettbrett. Jeg jobber i barnehage, på småbarnsavdeling (1-3 år). Vi bruker masse skjerm som læring. Da vi f.eks hadde dyrene i Afrika som tema så brukte vi nettet til å finne dyrene så de kunne få se dem "levende" og få høre lydene de lager. Jeg nekter for at helsedirektoratet mener at slik bruk er skadelig.

Anonymkode: af498...873

Og derfor har vi valgt Steiner barnehage, de bruker null skjerm. Du vet barna til tek gründere ikke bruker skjerm, sant? Hvorfor tror du det? 

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Enig. Helt utrolig at mammapolitiet legger seg opp i alt. Det er selvsagt ikke heldig å sette ungen foran skjermen hele dagen, hver dag, år etter år, men de fleste har jo sunn fornuft. Er ikke krise å se litt på barne-TV. 

• Liker 12
Skrevet

Barn under 2år har null behov for å se barnetv. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Er ikke noe nytt at det frarådes - er heller ikke nytt at mange foreldre er uenig i det - ei heller nytt at mange foreldre med barn med utfordringer mener at skjermtiden ikke har hatt noe påvirkning på barnas ve og vel. De om det. 

Tråd etter tråd opprettes på Kvinneguiden ukentlig. Hjelp, barnet mitt har/er x, y og z. De forstår ikke hvorfor, og lurer på hva de kan gjøre. 

Da tenker jeg, det burde du har tenkt på før. Du tok et valg om å få barn, ikke med barnets beste i bakhodet, men fordi du hadde så sterkt ønske om det, og en så sterk motvilje til å ikke bringe barnet til verden til tross for at du innerst inne vet at dette er ingen heldig situasjon å få barn i. 

Sakte men sikkert begynner det å gå opp for samfunnet at "det var kanskje ikke så gjennomtenkt å støtte alle til  å få barn" - for barna er de som vil lide når foreldre uten noe som helst på plass får barn. 

Og det er gjerne disse menneskene som også gir barnet mest skjermtid(alene, uten oppsyn, hvor barnet blindt tror på det som skjer på skjermen, og som lager sine egne fantasier ut i fra det de ser) 

Eller har dere en annen forklaring på hvorfor det er barn med foreldre av lav sosioøknomisk bakgrunn, som gjerne er aleneforeldre - også har de barna med flest diagnoser. 

Vær kritisk, vær ærlig, si det som det er - "dette er ikke riktig tidspunkt for deg å få barn på, din tid vil komme - tenk på barna". 

Anonymkode: 06508...168

Som lærer som har jobbet i ulike skoler, og forelder med barn i skolen selv, har jeg ikke noe inntrykk av at det er skjermtiden som skiller barn fra ressurssterke hjem fra de som har lavere sosioøkonomisk status. Ja, det er vesentlig forskjell i oppfølgingen disse barna får, men mengden skjermtid er nok ganske lik, og hva de ser på skjerm er ganske likt. Faktisk har jeg møtt barn helt ned i andre klasse fra såkalt ressurssterke hjem som ser på f.eks. førstegangstjenesten, antakelig uten at foreldrene er klar over det.

Anonymkode: d5c33...302

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...