Gå til innhold

Gått kraftig opp i lønn - ukomfortabel ..noen som kjenner seg igjen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Det stemmer.

Synes ikke noe særlig om dem som lever godt på andres bekostning* og ikke gjør noe som helst for å forandre det. Trenger ikke å vie hele livet sitt til å kjempe for rettferdighet, men noe bør man gjøre.

*Et samfunn har en viss mengde ressurser, og hvis man som enkeltperson bruker/får uforholdsmessig mye ressurser så er det per definisjon på andres bekostning.

Anonymkode: 3a331...e8e

Har du et forslag til hva dette noe kan være? Hvor mye er uforholdsmessig mye?

Anonymkode: 78e4d...dfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenker å bidra mer på den måten ja. Veldedighet osv.

Til dere som spør om jeg går rundt og sier hva jeg tjener: nei, men det har kommet opp på naturligvis da mange vet jeg rykker opp i ny stilling.

Skal sies at det er ikke en eksepsjonell lønn det er snakk om, det burde jeg kanskje nevnt. Men over gjennomsnittet bra. 

Anonymkode: d3083...94c

Jeg skjønner ikke hvor i staten  du jobber, dersom du får opp så mye i lønn uten at du plutselig har fått en topplederstilling?

Anonymkode: ee99c...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår følelsen din! Uansett så er det en rettferdig lønnsvekst i det offentlige, så det er ingen grunn til å føle deg flau på noe vis! Du vil nok merke det når du starter i ny stilling at du kanskje fortjener høyere lønn.. 

Anonymkode: 682c4...ef2

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min tjener også veldig godt, han føler ikke et slikt ubehag som at lønnen ikke er fortjent, men han føler seg privilegert som har fått den jobben (med lønnen) han har og anerkjenner at det er en blanding av hard jobbing igjennom utdanning OG flaks i bildet (fikk jobben via nettverket sitt) som har gjort at han har fått jobben. 

Anonymkode: 44beb...763

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mener ikke først og fremst ovenfor andre, men overfor meg selv! 

Why?? Er det for mye for deg så gi en slant til fattige familier rundt deg . Merkelig ting å skamme seg over , med mindre du har tusket til deg pengene ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å fortelle andre (skryte av?) hva du tjener. De fleste i vår omgangskrets har god utdannelse og høye stillinger. Men vi snakker da aldri lønn.

Sikkert derfor du føler det ubehagelig. Andre er ikke vant til å snakke om dånt, lurer på hvorfor du gjør det og stiller kanskje litt rare spørsmål fordi de er ukomfortable med å snakke om noe gå peater høyt om.

Helt bormalt med høy lønnsøkning ved sånne tilfeller. Slutt å tenke på det.

Anonymkode: 8b9cb...907

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Løsningen er å ikke snakke om lønn med andre enn de som trenger å vite (samboer, ektefelle).

Anonymkode: 0610f...7b5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Under!

Du tjener under en mill også føler du på at du tjener for mye? 🤔

Anonymkode: 071b0...29e

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du føler at du tjener  for mye så ville jeg finne en fin måte å gi donaasjoner til de som trenger det ☺️

Anonymkode: e1a41...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du tjener under en mill også føler du på at du tjener for mye? 🤔

Anonymkode: 071b0...29e

Hva man synes er høy lønn er kanskje subjektivt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer vel til å måtte skatte noe ekstra? I så fall er det jo ikke noe å tenke på. Du gir jo tilbake til samfunnet via skatten du betaler

Anonymkode: b7777...50f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Løsningen er å ikke snakke om lønn med andre enn de som trenger å vite (samboer, ektefelle).

Anonymkode: 0610f...7b5

Ikke så lett i det offentlige, der er alt, tja, offentlig. Hjelper ikke å late som man ikke har fått noe når alle ser det i protokollen.

Anonymkode: af9fb...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare, kommunister som også er på venstresiden er ikke mindre glad i penger enn andre. Ex Drillo 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner deg. Jeg har aldri gått opp så mye, men jeg får angst av den vanlige årlige lønnsøkningen også. 
Jeg føler ikke jeg fortjener lønna mi…😅 Så jeg kan forstå deg, selv om det kanskje er ulike grunner til følelsen rundt dette.

Anonymkode: 466c5...c51

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at da kan du donere til en veldedig organisasjon:) 

Anonymkode: 6b83a...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illuminatum skrev (10 timer siden):

For å svare, kommunister som også er på venstresiden er ikke mindre glad i penger enn andre. Ex Drillo 

Stemmer. Som egentlig er ganske logisk, da kommunisme og sosialisme ikke er kritikk av enkeltpersoners ønske om velstand, men kritikk av et urettferdig og skadelig system.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har du et forslag til hva dette noe kan være? Hvor mye er uforholdsmessig mye?

Anonymkode: 78e4d...dfb

Det mest åpenbare er å engasjere seg politisk i et parti som arbeider for å minske økonomiske forskjeller. Eller i en organisasjon, som Tax Justice Norway. Masse forskjellige måter, man finner sikkert noe som treffer en om man googler. :)

Har ikke noen presis definisjon på 'uforholdsmessig mye', men det er vel ikke så vanskelig å tenke seg til? Et godt utganspunkt kan være over medianinntekt/formue. Tjener man 1.000 kr over median så er det så klart ikke veldig uforholdsmessig, det skalerer.

Medianinntekt per husholdning, etter skatt, er ca. 47.000 utbetalt i mnd.

Medianinntekt per person, før skatt, er ca. 550.000 i året.

Anonymkode: 3a331...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Med de nydelige verdiene og holdingene der…så sier du ikke et fnugg om lønnsøkningen din til folk. Og donerer overskuddet til veldedighet av ulike slag❤️

Anonymkode: d278a...2f9

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skjønner at dette innlegget kan være svært provoserende for andre å lese, men bear with me, plis! Jeg er interessert i å høre om andre har hatt lignende følelser angående dette temaet.

Nylig gått opp 300 k i årslønn. Dette er et kraftig lønnshopp med nesten 15 k ekstra i mnd etter skatt. Dette er en naturlig stigning grunnet en videreutdanning innen min bransje og ny stilling med mer ansvar. Samtidig fikk jeg forhandlet en del lønn og fikk litt ekstra der og. Så til spørsmålet mitt... jeg har vært svært glad for lønnsveksten, naturligvis. Samtidig kjenner jeg at jeg nesten skammer meg. Har delt nyheten til noen nære, og merker at jeg er veldig ukomfortabel når de spør nærmere. Jeg skammer meg over å ta så mye av fellesskapet, til tross for at jeg kommer til å betale masse skatt tilbake. .. jobber i offentlig sektor. Har alltid vært på venstresiden politisk hele livet,  og føler veldig på dette. 

I tillegg har jeg nok nådd toppen av hva jeg kommer til å tjene i relativt ung alder. Noe som også føles litt rart. Oppå dette kommer den største bøygen av alle: gjør jeg meg fortjent lønna på jobb? Fortjener jeg dette i det hele tatt? Jeg har vokst opp under ganske fattige kår, og dette føles bare helt vilt for meg at JEG skal tjene såpass godt. 

Klarer ikke helt formulere meg her...er det noen som har kjent på noe lignende?

Ja. Jeg har nylig fått en stor lønnsøkning (dog ikke like mye som deg, men 100k+), offentlig sektor. Vet jo at det tas fra den potten som skal fordeles rundt i forhandlingene til høsten, og syns det er litt ubehagelig. 

Anonymkode: c4f0d...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja, jeg «skammer» meg over lønna mi. På den måten at selv om jeg har oppnådd mye, føler jeg ikke det er fortjent. Mye flaks.

Anonymkode: e0f89...105

Nei, du er dyktig og har fått lønn som fortjent. Det får da være måte på å være dumsnill her, nyt livet og lønna di!

Anonymkode: fb2b8...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg. For meg handler de samme følelsene mest om å være oppdratt til å skulle tro man ikke er verdt noe. Når manså først får noe i fanget føles det liksom feil og at man ikke fortjener det.

Anonymkode: 1f615...cfd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...