AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #21 Del Skrevet 8. mai 2022 Dette har du nok gjort deg fortjent til med tanke på videreutdanning. Tenk heller på hva du har fått til. Du hadde nok ikke fått den lønna dersom du ikke hatt tatt den utdanningen du har? Så med andre ord er det jo fortjent.. Anonymkode: 6588e...0be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catbert Skrevet 8. mai 2022 #22 Del Skrevet 8. mai 2022 Hva tjener du da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #23 Del Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så lenge den høytlønnede er klar over urettmessigheten og gjør noe for å forandre systemet, så synes jeg ikke det er noe å klandres for. Så du mener de som tjener godt bør føle på det og klandres om de ikke gjør noe for å forandre «systemet»? Inntekt følger som regel omsetning og resultat. Er du i en bransje og et selskap som gjør det bra og bidrar til gode resultater er det lettere å få høyere lønn. I det offentlige er det andre regler som gjelder Anonymkode: 3d994...597 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #24 Del Skrevet 8. mai 2022 Du får betale ekstra frivillig skatt Nei - altså det er begrenset hva du kan tjene helt fritt i det offentlige. Du følger stillingskoder som alle andre, og kan ikke uten innblanding fra fagforening plutselig for gøy øke 300.000. Anonymkode: c542b...d87 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #25 Del Skrevet 8. mai 2022 Mannen min følte det slik, og gjør det til en viss grad ennå. Han kan si at han «tjener altfor mye penger». Han har samme bakgrunn som deg familiemessig, og ut fra det du skriver, mistenker jeg at dere har samme yrke. Jeg ser det annerledes. Han fortjener å gå opp i lønn og tjene det han gjør fordi han har en krevende jobb med veldig mye ansvar, og han har gått LENGE på universitetet (pluss videreutdanning), og hele familien har ofret mye for at han skal ha klart dette. Jeg tipper det samme gjelder deg: Du har ofret mye, jobbet hardt, og har stort ansvar. Se på det som en trygghet. Du kan bygge deg et økonomisk trygt liv (ingen vet hva som kommer rundt neste sving), og du kan alltids donere penger til et godt formål hvis du ønsker det. Anonymkode: 4fd94...9a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #26 Del Skrevet 8. mai 2022 Aldri kjent på og kommer aldri til å kjenne på. Jobber i helsevesenet så tjener ikke stort. Dessverre gjør sånne innlegg og påminnelser det enda mer demotiverende å jobbe innen det, da det virkelig bare lønner seg i himmelen. Anonymkode: 7f5a5...3da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #27 Del Skrevet 8. mai 2022 Siden du sier du er på venstresiden og du får dårlig samvittighet av å tjene mye, så kan jeg glede deg med at det er mulig å betale mer skatt frivillig. Se her: https://www.skatteetaten.no/kontakt/frivillig-innbetaling/ Anonymkode: af099...715 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #28 Del Skrevet 8. mai 2022 Det jeg lurer på er hvordan man kan gå opp 300 000,- på bakgrunn av videreutdanning i det offentlige. Anonymkode: 22b0b...d51 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #29 Del Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Siden du sier du er på venstresiden og du får dårlig samvittighet av å tjene mye, så kan jeg glede deg med at det er mulig å betale mer skatt frivillig. Se her: https://www.skatteetaten.no/kontakt/frivillig-innbetaling/ Anonymkode: af099...715 Ikke dumt! Takk. Ts Anonymkode: d3083...94c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #30 Del Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det jeg lurer på er hvordan man kan gå opp 300 000,- på bakgrunn av videreutdanning i det offentlige. Anonymkode: 22b0b...d51 videreutdanning + lederstilling som gir ganske mye ekstra. Anonymkode: d3083...94c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #31 Del Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tjener du over eller under en million? Anonymkode: 0ea14...1a9 Under! Anonymkode: d3083...94c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #32 Del Skrevet 8. mai 2022 Kvalmt innlegg. Jeg er syk og kan ikke jobbe, fy så ekkelt.. æsj ass!!! Anonymkode: edf56...a3f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #33 Del Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Så du mener de som tjener godt bør føle på det og klandres om de ikke gjør noe for å forandre «systemet»? Anonymkode: 3d994...597 Det stemmer. Synes ikke noe særlig om dem som lever godt på andres bekostning* og ikke gjør noe som helst for å forandre det. Trenger ikke å vie hele livet sitt til å kjempe for rettferdighet, men noe bør man gjøre. *Et samfunn har en viss mengde ressurser, og hvis man som enkeltperson bruker/får uforholdsmessig mye ressurser så er det per definisjon på andres bekostning. Anonymkode: 3a331...e8e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #34 Del Skrevet 8. mai 2022 Nei, har ikke opplevd det gitt. Men har ofte lurt litt på hvordan det føles. Ofte opplevd at kolleger har fått plutselige lønnshopp, uten at det skyldes noen opprykk eller videreutdanning som i TS sitt tilfelle. En gang var det en i et team på 5 som fikk fem trinn, resten ingenting. Istedenfor at alle kunne fått et trinn. Så man lurer jo unektelig på hva vedkommende har gjort, og hun forsto det tilsynelatende ikke selv. Så ja, jeg lurer på hvordan det føles å få en sånn beskjed. Veldig gode nyheter for økonomien, og samtidig risikerer man at arbeidsmiljøet får seg en knekk. Anonymkode: af9fb...6d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #35 Del Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg skjønner at dette innlegget kan være svært provoserende for andre å lese, men bear with me, plis! Jeg er interessert i å høre om andre har hatt lignende følelser angående dette temaet. Nylig gått opp 300 k i årslønn. Dette er et kraftig lønnshopp med nesten 15 k ekstra i mnd etter skatt. Dette er en naturlig stigning grunnet en videreutdanning innen min bransje og ny stilling med mer ansvar. Samtidig fikk jeg forhandlet en del lønn og fikk litt ekstra der og. Så til spørsmålet mitt... jeg har vært svært glad for lønnsveksten, naturligvis. Samtidig kjenner jeg at jeg nesten skammer meg. Har delt nyheten til noen nære, og merker at jeg er veldig ukomfortabel når de spør nærmere. Jeg skammer meg over å ta så mye av fellesskapet, til tross for at jeg kommer til å betale masse skatt tilbake. .. jobber i offentlig sektor. Har alltid vært på venstresiden politisk hele livet, og føler veldig på dette. I tillegg har jeg nok nådd toppen av hva jeg kommer til å tjene i relativt ung alder. Noe som også føles litt rart. Oppå dette kommer den største bøygen av alle: gjør jeg meg fortjent lønna på jobb? Fortjener jeg dette i det hele tatt? Jeg har vokst opp under ganske fattige kår, og dette føles bare helt vilt for meg at JEG skal tjene såpass godt. Klarer ikke helt formulere meg her...er det noen som har kjent på noe lignende? Anonymkode: d3083...94c Dette er dessverre ikke et ukjent fenomen. Særlig for kvinner. Og etter å bedømme noen av kommentarene i denne tråden, er det ikke så rart. Jeg skjønner hva du mener, for jeg føler også litt "skam" over å tjene det dobbelte av flere av mine venner. Det er selvfølgelig ikke noe jeg går rundt å prater om, men merkelig nok føler jeg ikke at det er helt fortjent. Til tross for at jeg har jobbet, og jobber også dobbelt så mye. Er selvstendig næringsdrivende. Jeg ville bare skrive dette innlegget for å si at du ikke skal høre på de som synes det er kvalmende og annet å ha et sånt innlegg. Jeg forstår hvordan det kan føles. Det finnes noen podcaster der ute om temaet. Anbefaler å høre på de så tankesettet ditt kan hjelpe deg å endre den litt kjipe følelsen. Det er ikke galt å tjene bra. Anonymkode: 63492...66d 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mooza Skrevet 8. mai 2022 #36 Del Skrevet 8. mai 2022 Ja, jeg har kjent på det. - gikk opp 250 000. Jeg følte en vill stolthet for min nye tittel, at jeg hadde lyktes- kanskje spesielt ovenfor mine foreldre som kanskje ikke altlid hadde like god tro på meg, all tilliten som ble lagt på meg osv. Jeg hadde lyst å dele alle tankene mine med noen, men det ble litt sånn feil og snakke om dette fordi det i tillegg til stolthet føltes litt skamfullt, og ikke alle av mine nærmeste venner tjener veldig godt. De var stolte av meg og de gledet seg på mine vegne, men det er rart dette med penger. Det kommer ofte noen flere følelser også. Jeg følte også på dette ansvaret med å gjøre meg fortjent til de pengene. Jeg hadde ikke dårlig samvittighet politisk da jeg jobber i det private og tjener mye penger inn til samfunnet- men det føltes det nesten litt for godt til å være sant. Samtidig hadde jeg vært forbannet fordi min mannelige kollegaer tjente mer enn meg i tidligere jobber, uten at jeg følte at de gjorde en bedre jobb. Men ja; jeg følte meg litt som en bedrager som kanskje ble avslørt snart. Det er klart du gjør deg tanker når det skjer en stor endring. Men det er egentlig bare å nyte det litt. Huske at det nok er mange som er stolte av deg.. Det er jo delvis derfor man jobber og videreutdanner seg, tar på seg ansvar osv; for å realisere sitt potensiale og tjene mer..Man tjener jo ofte mer penger fordi det følger ansvar og mye jobb med. Du vil jo venne deg til det, men du vil nok unngå å snakke om lønn med bekjente som du vet tjener mye mindre.. Så er det er mange andre ting i livet som betyr mer enn det å tjene godt.(..som sikkert er veldig lett å si hvis man tjener godt.) Hva som er å tjene godt er jo individuelt og alt etter hvem man sammenligner seg med. Jeg fikk en kraftig baksmell, så pass deg for skatten btw. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #37 Del Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): videreutdanning + lederstilling som gir ganske mye ekstra. Anonymkode: d3083...94c Ja men hallo. Lederstilling SKAL gi mer lønn 😅 Det er ikke flaks, du har heller ikke blitt lønnet utover lønnstrinn for stillingen din. De andre lederne tjener like mye eller mer. Anonymkode: c542b...d87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #38 Del Skrevet 8. mai 2022 Jeg har kjent på ubehag ved spørsmål om lønn, men har aldri skammer meg over det. Jeg tjener noen hundre tusen over stort sett alle venner og familiemedlemmer. Noen er misunnelige og mener det er urettferdig at de har lavere lønn enn meg. Jeg pleier å si at det er fritt frem for dem også å studere det samme og dermed få like høy eller høyere lønn enn meg. Men akkurat det er visst uinteressant. Anonymkode: bd22b...59d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #39 Del Skrevet 8. mai 2022 Jobber i det offentlige og dette er ikke hos oss iallefall. Men om det er sant- bra for deg! Blant mine kollegaer var det ei som gikk opp rundt 60 000, da hun fikk en mellomleder stilling. Har Bachelor fra før. Jeg unner alle høyere lønn… så lenge jeg også går opp selvsagt. 😉 Anonymkode: 0c356...2ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Some guy Skrevet 8. mai 2022 #40 Del Skrevet 8. mai 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg skjønner at dette innlegget kan være svært provoserende for andre å lese, men bear with me, plis! Jeg er interessert i å høre om andre har hatt lignende følelser angående dette temaet. Nylig gått opp 300 k i årslønn. Dette er et kraftig lønnshopp med nesten 15 k ekstra i mnd etter skatt. Dette er en naturlig stigning grunnet en videreutdanning innen min bransje og ny stilling med mer ansvar. Samtidig fikk jeg forhandlet en del lønn og fikk litt ekstra der og. Så til spørsmålet mitt... jeg har vært svært glad for lønnsveksten, naturligvis. Samtidig kjenner jeg at jeg nesten skammer meg. Har delt nyheten til noen nære, og merker at jeg er veldig ukomfortabel når de spør nærmere. Jeg skammer meg over å ta så mye av fellesskapet, til tross for at jeg kommer til å betale masse skatt tilbake. .. jobber i offentlig sektor. Har alltid vært på venstresiden politisk hele livet, og føler veldig på dette. I tillegg har jeg nok nådd toppen av hva jeg kommer til å tjene i relativt ung alder. Noe som også føles litt rart. Oppå dette kommer den største bøygen av alle: gjør jeg meg fortjent lønna på jobb? Fortjener jeg dette i det hele tatt? Jeg har vokst opp under ganske fattige kår, og dette føles bare helt vilt for meg at JEG skal tjene såpass godt. Klarer ikke helt formulere meg her...er det noen som har kjent på noe lignende? Anonymkode: d3083...94c Jeg forstår ikke denne skammen som går igjen mye her. Folk som skammer seg for å ha fått arv til å kjøpe leilighet. Fordi de kommer fra stødig og god familie. Folk skammer seg fordi de kjører tesla eller tjener bra. Jeg forstår ikke dette. Hvor hjernevasket må folk være for å tro at det å gjore det bra i livet eller at din familie har klart seg bra og nå passer på sine egne er noe å skamme seg over. Du burde gå rundt med stolthet over å ha oppnådd noe slikt. Ja, det fins folk med dårlig råd og familier som ikke har mulighet til å hjelpe. Men skal folk av den grunn gå med hodet bøyd og skjule sin suksess i livet bare fordi andre skal ikke misunne dem? Jeg forstår det ikke. Du burde fortelle med stolthet hva du tjener og har oppnådd (hvis folk spør). Tent noe så dumt at folk skal føle at de ikke fortjener lege lønna si for exempel etter 5 årig utdannelse. Eller at det er noe galt at moren og faren din vil gi deg en lett start på livet uten gjeld sånn at du slipper å slite sånn mange her gjor i starten. Latterlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå