Gå til innhold

Gått kraftig opp i lønn - ukomfortabel ..noen som kjenner seg igjen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner at dette innlegget kan være svært provoserende for andre å lese, men bear with me, plis! Jeg er interessert i å høre om andre har hatt lignende følelser angående dette temaet.

Nylig gått opp 300 k i årslønn. Dette er et kraftig lønnshopp med nesten 15 k ekstra i mnd etter skatt. Dette er en naturlig stigning grunnet en videreutdanning innen min bransje og ny stilling med mer ansvar. Samtidig fikk jeg forhandlet en del lønn og fikk litt ekstra der og. Så til spørsmålet mitt... jeg har vært svært glad for lønnsveksten, naturligvis. Samtidig kjenner jeg at jeg nesten skammer meg. Har delt nyheten til noen nære, og merker at jeg er veldig ukomfortabel når de spør nærmere. Jeg skammer meg over å ta så mye av fellesskapet, til tross for at jeg kommer til å betale masse skatt tilbake. .. jobber i offentlig sektor. Har alltid vært på venstresiden politisk hele livet,  og føler veldig på dette. 

I tillegg har jeg nok nådd toppen av hva jeg kommer til å tjene i relativt ung alder. Noe som også føles litt rart. Oppå dette kommer den største bøygen av alle: gjør jeg meg fortjent lønna på jobb? Fortjener jeg dette i det hele tatt? Jeg har vokst opp under ganske fattige kår, og dette føles bare helt vilt for meg at JEG skal tjene såpass godt. 

Klarer ikke helt formulere meg her...er det noen som har kjent på noe lignende?

Anonymkode: d3083...94c

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei.

Anonymkode: aa991...a45

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal man liksom kjenne på? Du får takke nei til lønnen hvis det er så ubehagelig.

Anonymkode: cebff...e1e

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor fortelle hva du tjener til andre?

Anonymkode: 071b0...29e

• Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Men om du plages kan du gi til veldedige formål? Har du noen hjertesak du brenner for? Som feks lavtlønnede barnehagelærere? 🏳

Anonymkode: e557f...5d3

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei. Men om du plages kan du gi til veldedige formål? Har du noen hjertesak du brenner for? Som feks lavtlønnede barnehagelærere? 🏳

Anonymkode: e557f...5d3

Tenker å bidra mer på den måten ja. Veldedighet osv.

Til dere som spør om jeg går rundt og sier hva jeg tjener: nei, men det har kommet opp på naturligvis da mange vet jeg rykker opp i ny stilling.

Skal sies at det er ikke en eksepsjonell lønn det er snakk om, det burde jeg kanskje nevnt. Men over gjennomsnittet bra. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes helt ærlig at du høres veldig spesiell ut, og merkelig. Hva er det å skamme seg over liksom? Eller tenke på?

Forstår ikke problemstillingen liksom. Herregud.

Og hvorfor dele det med noen? Kan du ikke bare si at lønn snakker du ikke om? Du legger jo opp til det selv. Merkelig "problem"

Anonymkode: 02fae...c27

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snikskryt er helt lov det🤣 

Bra jobba med flott utvikling da. Du har jo vært flink. Dette fortjener du👏🏼

Anonymkode: a4507...e13

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg «skammer» meg over lønna mi. På den måten at selv om jeg har oppnådd mye, føler jeg ikke det er fortjent. Mye flaks.

Anonymkode: e0f89...105

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, jeg «skammer» meg over lønna mi. På den måten at selv om jeg har oppnådd mye, føler jeg ikke det er fortjent. Mye flaks.

Anonymkode: e0f89...105

Er nok her det ligger for min del og. Takk for forståelsen. Visste jeg kom til å få mye negativt 🙈

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg synes helt ærlig at du høres veldig spesiell ut, og merkelig. Hva er det å skamme seg over liksom? Eller tenke på?

Forstår ikke problemstillingen liksom. Herregud.

Og hvorfor dele det med noen? Kan du ikke bare si at lønn snakker du ikke om? Du legger jo opp til det selv. Merkelig "problem"

Anonymkode: 02fae...c27

Mener ikke først og fremst ovenfor andre, men overfor meg selv! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

300.000 opp i lønn? Høres merkelig ut. Og det er mer enn jeg har i året liksom.. heldig er du!

Anonymkode: b2771...5bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner utmerket hva du mener. Nå tjener jeg ikke spesielt godt, men bekymrer meg likevel for hvorvidt jeg gjør meg fortjent til den eller ikke.

Anonymkode: b12ac...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tjener du over eller under en million?

Anonymkode: 0ea14...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler også meg ukomfortabel og skammer meg på vegne av lønna mi. 

Men jeg er visstnok i motsatt ende av skalaen enn hva du er. 

#LivetErUrettferdig

Anonymkode: 6e00d...236

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg. Det er jo en del av oss som mener at godene skal fordeles, at man ikke bare skal grabbe til seg mest mulig. At det er umoralsk å være rik. 

Jeg tjener omtrent gjennomsnittslønn, men kjenner litt på det overfor de som tjener mindre som jeg kjenner. Føler meg skikkelig dum når jeg ikke får lønna til å strekke helt til når de klarer det, og tenker at jeg sløser.

Anonymkode: 62d19...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har ikke opplevd det akkurat. Men har arvet ganske mye penger. Og kjøpte meg noe jeg ønsket meg. Som var vel dyrt iht tidligere målestokk. Og plutselig satt jeg å fikk sjukt dårlig samvittighet, og følte jeg hadde sløst med penger. Og følte det som galskap. Men jeg er fortsatt glad for det jeg kjøpte og vet at jeg kommer til å ha gleden av det i mange år. Jeg kjøpte fordi jeg kunne. Men gleden har en liten knekk bare. 

Anonymkode: 3c6e3...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt lik situasjon som din her, lønnshopp på 300000 etter utdanning og forfremmelse og bedre lønn enn de fleste, og jeg skjønner ikke tankene dine. Med unntak av at jeg også kan kjenne litt på av og til, et større press på å prestere pga høy lønn

Anonymkode: 3d994...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste vet vel at man lønnes ikke egentlig etter hvor flink man er eller hvor mye innsats man gjør. Det er en del av grunnen ja, men verdens iherdigste barnehagelærer som jobber 80 timer i uka vil aldri tjene så mye som en advokat eller finansmann, selv om hun unektelig bidrar like mye eller mer til samfunnet. 

Men det er ikke den individuelle høytlønnedes feil at det er sånn, det er systemet vi har.

Så lenge den høytlønnede er klar over urettmessigheten og gjør noe for å forandre systemet, så synes jeg ikke det er noe å klandres for.

Anonymkode: 3a331...e8e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...