AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #1 Skrevet 7. mai 2022 Hvordan vet man om man har forskjellige personligheter eller bare ulike perioder med forskjellig humør? Vil anta at jeg har noen emosjonsforstyrrelse eller affektiv lidelse av noen art, da både bipolar og eupf har vært på papiret og tatt bort igjen. Nå lurer jeg på om grunnen til at jeg noen dager har oppført meg helt annerledes og gjort absurde ting, samt ikke alltid husker ting jeg har gjort, eller bakgrunnen for handlinger og stemningsveksel kan være splittethet?! Jeg har veldig vekslende søvnmønster, veldig vekslende energi, forskjellig selvtillit, forskjellig oppførsel mot andre, ulike nivåer av aggressivitet vs. tålmodighet. Noen ganger har jeg sosial angst, problemer med mat osv. Mens andre ganger er jeg den hotteste du noen gang har møtt, overlegen og ikke empatisk. Andre ganger sosial angst og antennene ute hele tiden. Hvordan vil legen reagere om jeg spør om dette? Akkurat nå er jeg nesten overbevist om at det er sånn, men hvis jeg sender en melding til legen nå, så vil jeg 100% angre på at jeg skrev de tullet når legen ringer meg til uka... What to do what to do. Anonymkode: ad736...359
Silva Pluvialis Skrevet 7. mai 2022 #2 Skrevet 7. mai 2022 DID er en relativt sjelden lidelse. Har du opplevd alvorlig, gjentatt, traumatisering i barndommen, gjerne før 6 års alder?
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #3 Skrevet 7. mai 2022 Sjekk ut DissociaDID på YouTube Anonymkode: 842a4...1e5
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #4 Skrevet 7. mai 2022 Tvillingsjel skrev (6 minutter siden): DID er en relativt sjelden lidelse. Har du opplevd alvorlig, gjentatt, traumatisering i barndommen, gjerne før 6 års alder? Ikke som jeg vet om. Jeg vet kun om ett traume helt sikkert. Da var jeg i midten av 20 årene. Eneste sikre erfaringen av å ha vært en annen personlighet var da jeg var 32. Og da ble jeg faktisk re traumatisert med nesten samme hendelse rett før dette skjedde. Men det husket jeg først et halvt år senere. Adferden, tingene jeg gjorde ble forklart som depresjon et sted, og som mani er annet sted, om samme tidsrom. Så jeg blir ikke klokere. Ja.. Jeg har skjønt at det er sjeldent. Hvis jeg har det, så kan jeg definere i alle fall 3 personligheter, kanskje 4. En personlighet kan ha vært istedenfor meg et helt år mer eller mindre. Men noen vil dysse det ned og si at det er en eupf greie. Jeg tror ikke det. AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Sjekk ut DissociaDID på YouTube Anonymkode: 842a4...1e5 Ok. Takk. Anonymkode: ad736...359
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #5 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Ikke som jeg vet om. Jeg vet kun om ett traume helt sikkert. Da var jeg i midten av 20 årene. Eneste sikre erfaringen av å ha vært en annen personlighet var da jeg var 32. Og da ble jeg faktisk re traumatisert med nesten samme hendelse rett før dette skjedde. Men det husket jeg først et halvt år senere. Adferden, tingene jeg gjorde ble forklart som depresjon et sted, og som mani er annet sted, om samme tidsrom. Så jeg blir ikke klokere. Ja.. Jeg har skjønt at det er sjeldent. Hvis jeg har det, så kan jeg definere i alle fall 3 personligheter, kanskje 4. En personlighet kan ha vært istedenfor meg et helt år mer eller mindre. Men noen vil dysse det ned og si at det er en eupf greie. Jeg tror ikke det. Ok. Takk. Anonymkode: ad736...359 Helt tydelig at du ikke har. Did Anonymkode: 4241d...f4a 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #6 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Helt tydelig at du ikke har. Did Anonymkode: 4241d...f4a Jeg har DID selv og synes ikke det er tydelig i det hele tatt. Det TS beskriver kan godt være DID, eller like gjerne være noe helt annet. Beskrivelsene hennes er for vage til at vi kan si noe sikkert den ene eller den andre veien. Anonymkode: 7f51d...1bc 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #7 Skrevet 8. mai 2022 Om du har bipolar lidelse vil du jo også svinge veldig. Anonymkode: 80d78...74f 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #8 Skrevet 8. mai 2022 Jeg har bipolar lidelse og det er ikke det samme som å være to eller tre ulike personer. Det er meg med ulike humør, eller meg som er enten syk eller frisk. Anonymkode: 42a25...b57 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #9 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har DID selv og synes ikke det er tydelig i det hele tatt. Det TS beskriver kan godt være DID, eller like gjerne være noe helt annet. Beskrivelsene hennes er for vage til at vi kan si noe sikkert den ene eller den andre veien. Anonymkode: 7f51d...1bc Ts har ikke vært utsatt for noe traumatisk i barndommen, sånn nei hun har ikke did Anonymkode: 4241d...f4a 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #10 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts har ikke vært utsatt for noe traumatisk i barndommen, sånn nei hun har ikke did Anonymkode: 4241d...f4a Det er jo liksom det som er poenget med DID, da, at man skaper andre personlighetsdeler til å bære traumene. Det er dermed helt vanlig å ha en host (den som er framme mest og "styrer hverdagen") som ikke er klar over de traumene man har opplevd. Forøvrig er det uansett vanlig å ikke kognitivt huske ting man har opplevd som for ekksempel 2-åring. Jeg sier ikke at TS har DID, men vi kan ikke vite at hun IKKE har det heller. Anonymkode: 7f51d...1bc 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #11 Skrevet 8. mai 2022 Splitting er ikke bare forbeholdt DID. Du har ikke DID uti fra det du beskriver. Anonymkode: befd7...087 1
Jane Eyre Skrevet 8. mai 2022 #12 Skrevet 8. mai 2022 Hei TS. Det kan godt være at andre i denne tråden har mer kompetanse på DID enn det jeg har, men det du beskriver kan faktisk være DID. Splittelse er forsvarsmekanisme, og er en ekstrem deling av selvet. Selvet orker ikke å være integrert så derfor kan de ulike delene ofte ha ulike roller /egenskaper. Ofte kan delene ha ulike følelser. Den aggressive, den redde, den selvsikre osv. noen ganger kan deler ha ulike aldre. Å ikke huske er også en del av DID - dissosiering. Det er ikke alle traumer man husker, og spesielt hvis du har så mange deler som du nevner, er det en stor sjanse for at du kanskje ikke husker traumene dine❤️ Jeg ville tatt det opp med fastlegen og bedt om utredning på DPS. Håper du får den hjelpen du trenger/ønsker.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #14 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er jo liksom det som er poenget med DID, da, at man skaper andre personlighetsdeler til å bære traumene. Det er dermed helt vanlig å ha en host (den som er framme mest og "styrer hverdagen") som ikke er klar over de traumene man har opplevd. Forøvrig er det uansett vanlig å ikke kognitivt huske ting man har opplevd som for ekksempel 2-åring. Jeg sier ikke at TS har DID, men vi kan ikke vite at hun IKKE har det heller. Anonymkode: 7f51d...1bc Men en del i dei er klar over at du har vært utsatt for traumer, sånn nei Ts har ikke did Anonymkode: 4241d...f4a
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #15 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Men en del i dei er klar over at du har vært utsatt for traumer, sånn nei Ts har ikke did Anonymkode: 4241d...f4a Det er ikke alle som har deler som er klar over hverandre - og hosten(e) er sjelden ooppmerksomme på at de har flere personlighetsdeler og på traumene de har opplevd før etter langvarig terapi. Anonymkode: 7f51d...1bc 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #16 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er ikke alle som har deler som er klar over hverandre - og hosten(e) er sjelden ooppmerksomme på at de har flere personlighetsdeler og på traumene de har opplevd før etter langvarig terapi. Anonymkode: 7f51d...1bc Ja for all del Ts du oppsøke lege og bli henvist til terapi og om hun er heldig og kommer inn kommer terapeuten på dps også til å si at ts ikke har DID.Det Ts beskriver er endringer i adferd og faller mer innunder de andre diagnosene som ble nevnt. Anonymkode: 4241d...f4a
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #17 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja for all del Ts du oppsøke lege og bli henvist til terapi og om hun er heldig og kommer inn kommer terapeuten på dps også til å si at ts ikke har DID.Det Ts beskriver er endringer i adferd og faller mer innunder de andre diagnosene som ble nevnt. Anonymkode: 4241d...f4a Som er hvilke diagnoser? Anonymkode: a55ac...b69
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #18 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Som er hvilke diagnoser? Anonymkode: a55ac...b69 Bipolar og eupf Anonymkode: 4241d...f4a
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #19 Skrevet 8. mai 2022 @Dissosiasjonsforum❤️ Anonymkode: ac1e4...25d
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #20 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bipolar og eupf Anonymkode: 4241d...f4a Synes ikke hennes symptomer er forenlig med disse diagnosene nei. Tenker mer traumer / utviklingstraumer, c-ptsd, did, dissosiering på ulike nivåer. Anonymkode: a55ac...b69 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå