AprilLudgate Skrevet 7. mai 2022 #21 Skrevet 7. mai 2022 Jeg tenker første skritt er å melde seg på COSkurs? Begge foreldre? Og spørre barnehagen om de ser samme utfordringer som dere? Det er ikke sikkert det er mangelen på grensesetting som er problemet her, det kan ligge dypere. Som i noe PPT/BUP kan vurdere om trenger sees på. 9
Rhodiola Skrevet 7. mai 2022 #22 Skrevet 7. mai 2022 Tråden er ryddet for nedsettende ytringer, avsporing, brukerdebatt og siteringer av dette. Rhodiola, mod.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #23 Skrevet 7. mai 2022 Anbefaler deg å se noen episoder av Nanny 911 eller Supernanny, mange gode tips og råd der! Anonymkode: 6b6c5...615 1 1
Mooza Skrevet 7. mai 2022 #24 Skrevet 7. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Sønnen min på 5,5 år er helt ute av kontroll. Jeg og pappa'n har vært dårlig på grensesetting og konsekvenser. Og nå merker vi mer og mer hva slags konsekvenser det får sosialt for han. Jeg gruer meg til han skal begynne på skole til høsten og hvordan han kommer til å fungere der... Jeg aner ikke hvordan vi kan få snudd dette i tide😭 Noen som har klart å snu om med merkbare resultater, og hvis ja, hvor lang tid tok det? Jeg var vel i samme situasjon som deg med en 5 åring som var helt umulig. Hun er 23 nå ❤️ Den nydelige jenta mi. Jeg merket jo at vi hadde vært for dårlig på grensesetting, og hun kjørte sitt løp med både meg og far. Var det unge som grein når jeg var ute med henne, så visste jeg hvem som hadde forårsaket det. Himmel og hav.... Jeg leste meg opp. Det vi hadde gjort til da fungerte ikke. Så da prøvde jeg noe annet. Først og fremst må du kan forstå hva det er som driver barnet ditt. Det positive med en 5 åring er jo at han begynner å forstå ting. Du kan faktisk snakke med han, reflektere og sette tydelig grenser som han forstår. Du kan ta en samtale og si at du er ikke helt fornøyd med hvordan han oppfører seg og hva dere kan gjøre for at det skal bli bdre. Kanskje det er vanskelig når han er på sitt mest umulige, som han sikkert er når dere er i en litt presset situasjon.. Unger er jo ikke dumme. De vet når de kan strekke det. Min klikket i butikken feks og jeg ble veldig flau og hun laget et styr. Vel, da fikk hun ikke være med i butikken-. Dere har et barn som dere må lære og oppføre seg, og hvis ikke har det konsekvenser. Og det er samtale etterpå. Hvorfor gjør han slik, hvorfor blir han sint og ulydig? Du må se barnet ditt mens du oppdrar det. Det er jo ikke slik at han vil være slik. Han vil jo fungere og vil være en god gutt, men han får det kanskje ikke til. Da må dere finne ut av det. Min jente ble en veldig bra ung dame. Hun er enda tøff og bestemt, men det er rettet mot noe mer konstruktivt som utdannelse. De andre to jentene mine var jo ikke slik. De kom ut i verden ferdig oppdratt sånn i motsetning til den eldste. Så det er noe med gener og foreldre leter jo gjerne etter en diagnose i tillegg for å forklare det hele for seg selv. Jeg har mindre tro på det. Jeg tror man må finne en måte å fungere og tilpasse oppdragelsen til den unike person som barnet er med sine gode sider og utfordringer. Er det en bestemt unge, så er jo det en god egenskap egentlig. Lykke til.....dette greier dere Endret 7. mai 2022 av Mooza 2 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #25 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Anbefaler deg å se noen episoder av Nanny 911 eller Supernanny, mange gode tips og råd der! Anonymkode: 6b6c5...615 Neineinei, har du barn selv eller?? Anonymkode: 73ab5...b40 5
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #26 Skrevet 7. mai 2022 21 minutter siden, Mooza said: Jeg var vel i samme situasjon som deg med en 5 åring som var helt umulig. Hun er 23 nå ❤️ Den nydelige jenta mi. Jeg merket jo at vi hadde vært for dårlig på grensesetting, og hun kjørte sitt løp med både meg og far. Var det unge som grein når jeg var ute med henne, så visste jeg hvem som hadde forårsaket det. Himmel og hav.... Jeg leste meg opp. Det vi hadde gjort til da fungerte ikke. Så da prøvde jeg noe annet. Først og fremst må du kan forstå hva det er som driver barnet ditt. Det positive med en 5 åring er jo at han begynner å forstå ting. Du kan faktisk snakke med han, reflektere og sette tydelig grenser som han forstår. Du kan ta en samtale og si at du er ikke helt fornøyd med hvordan han oppfører seg og hva dere kan gjøre for at det skal bli bdre. Kanskje det er vanskelig når han er på sitt mest umulige, som han sikkert er når dere er i en litt presset situasjon.. Unger er jo ikke dumme. De vet når de kan strekke det. Min klikket i butikken feks og jeg ble veldig flau og hun laget et styr. Vel, da fikk hun ikke være med i butikken-. Dere har et barn som dere må lære og oppføre seg, og hvis ikke har det konsekvenser. Og det er samtale etterpå. Hvorfor gjør han slik, hvorfor blir han sint og ulydig? Du må se barnet ditt mens du oppdrar det. Det er jo ikke slik at han vil være slik. Han vil jo fungere og vil være en god gutt, men han får det kanskje ikke til. Da må dere finne ut av det. Min jente ble en veldig bra ung dame. Hun er enda tøff og bestemt, men det er rettet mot noe mer konstruktivt som utdannelse. De andre to jentene mine var jo ikke slik. De kom ut i verden ferdig oppdratt sånn i motsetning til den eldste. Så det er noe med gener og foreldre leter jo gjerne etter en diagnose i tillegg for å forklare det hele for seg selv. Jeg har mindre tro på det. Jeg tror man må finne en måte å fungere og tilpasse oppdragelsen til den unike person som barnet er med sine gode sider og utfordringer. Er det en bestemt unge, så er jo det en god egenskap egentlig. Lykke til.....dette greier dere Takk!! Ts. Anonymkode: f9825...e33
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #27 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sønnen min på 5,5 år er helt ute av kontroll. Jeg og pappa'n har vært dårlig på grensesetting og konsekvenser. Og nå merker vi mer og mer hva slags konsekvenser det får sosialt for han. Jeg gruer meg til han skal begynne på skole til høsten og hvordan han kommer til å fungere der... Jeg aner ikke hvordan vi kan få snudd dette i tide😭 Noen som har klart å snu om med merkbare resultater, og hvis ja, hvor lang tid tok det? Anonymkode: f9825...e33 Du er ikke alene. De aller fleste foreldre kan ikke oppdra barna sine i dag. Det har dere igjen for nå. Så feiling er absolutt det riktige ord. Men det er enda håp, han er bare 5 år. Anonymkode: a4eb9...c99 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #28 Skrevet 7. mai 2022 Glemte å si humor! Humor er gull, på så mange måter. Vi tuller og ler og fjaser så mye vi kan. Og til og med vanskelige trass-anfall kan iblant løses med humor (ikke alltid da). Men prøv, merker på meg selv at det er veldig mye enklere når jeg selv ikke er sliten. Så det er det siste tipset herfra. Ta vare på dere selv og finn ut hvordan dere kan få mer overskudd i hverdagen Foreldre som har det bra selv blir bedre foreldre. Anonymkode: 5c406...978 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #29 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor gamle er dere foreldrene som ikke orker å stå i det med et barn? Anonymkode: d4f96...00b Hva har dette med saken å gjøre? Om de er 20 eller 40 år spiller ingen rolle? Anonymkode: 06a58...49b
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #31 Skrevet 7. mai 2022 En viktig ting er å slutte å spørre ungen om alt mulig. Feks. Når det er tid for seng så sier man nå er det sengetid, kom så går vi og pusser tenner. Alt for mange foreldre sier skal vi hå å pussetenner nå og legge deg? Hvorfor spørre barnet når det faktisk ikke er et valg det kan ta? Dette gjeld når det er mat og å kle på seg , tenker livet hadde vært mye enklere for veldig mange voksne og barn om dei gjennomfører dette. Anonymkode: ce712...36c 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #32 Skrevet 7. mai 2022 Du har ikke feilet som mor, for du innser hva dere har gjort «feil» og at dere må endre foreldrestil/oppdragelsen. Og det er ikke alle foreldre som klarer å innse det Det jeg ville gjort er å kontakte helsesøsteren, og be om foreldreveiledning. Hun kan eventuelt henvise til andre instanser/veiledere som kan hjelpe. Feks PMTO-veiledere. Dere kan også søke opp muligheter for hjelp i deres nærområde selv, men ofte er det enklere å spørre en fagperson som har peiling på mulighetene i deres kommune/fylke. Anonymkode: d48a7...d5a 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #33 Skrevet 8. mai 2022 Ikke bland inn etater og få journaler osv. dette klarer dere selv. Det blir en kamp men det går over. snakk med han og gi han tydlige forventninger. Gjør du slik så skjer det og det. får han raseri og sinne send han på rommet, og vær sterk og stå i det. når han er ferdig å rase- snakk rolig. ta fra han goder når han oppfører seg dårlig. gjør hyggelige ting sammen med han, sørg for nok søvn og mat. ta han ut av situasjonen om han har dårlig oppførsel. Skaper han seg på butikken- reis hjem. Dere må stålsette dere, stå sammen og tåle å stå i protesten, for han vil bli sint og rasende. Det kommer til å gå fort over når han ser at han ikke oppnår det han vil ved å hyle og bli sint. bytt på- slik at dere får ei pause fra motstanden hans, så dere ikke går fra vettet. vis hvem som bestemmer Anonymkode: db25c...2e5 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #34 Skrevet 8. mai 2022 Akryl skrev (9 timer siden): Nei, ikke bland inn staten i oppdragelse. Få råd hos erfarne slektninger og venner. Plutselig kan barnevern stå på døra. Om barnet er slik når det begynner på skolen vil ppt tjenesten fort kobles inn og vipps er barnevernet på døra likevel. Det trenger virkelig ikke være en negativ ting. De vil bare hjelpe og veilede. Med få unntak blir de ekstra på vakt, men aldri iten gode grunner. Anonymkode: 3368e...86f 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #35 Skrevet 8. mai 2022 9 hours ago, Fløff said: Jeg tenker første skritt er å melde seg på COSkurs? Begge foreldre? Og spørre barnehagen om de ser samme utfordringer som dere? Det er ikke sikkert det er mangelen på grensesetting som er problemet her, det kan ligge dypere. Som i noe PPT/BUP kan vurdere om trenger sees på. Viktig med begge foreldrene på kurs ja:) Anonymkode: cb7ac...e94
Kaneel Skrevet 8. mai 2022 #36 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du har ikke feilet som mor, for du innser hva dere har gjort «feil» og at dere må endre foreldrestil/oppdragelsen. Og det er ikke alle foreldre som klarer å innse det Det jeg ville gjort er å kontakte helsesøsteren, og be om foreldreveiledning. Hun kan eventuelt henvise til andre instanser/veiledere som kan hjelpe. Feks PMTO-veiledere. Dere kan også søke opp muligheter for hjelp i deres nærområde selv, men ofte er det enklere å spørre en fagperson som har peiling på mulighetene i deres kommune/fylke. Anonymkode: d48a7...d5a Pmto har mye mer for seg enn cos kurs. Cos kurs gjør ingenting for oppdragelsen er mer et sensitivitet kurs for foreldre som mangler normale sjelsvener(mao jævlig ubrukelig og unødvendig kurs) 1
Kaneel Skrevet 8. mai 2022 #37 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ikke bland inn etater og få journaler osv. dette klarer dere selv. Det blir en kamp men det går over. snakk med han og gi han tydlige forventninger. Gjør du slik så skjer det og det. får han raseri og sinne send han på rommet, og vær sterk og stå i det. når han er ferdig å rase- snakk rolig. ta fra han goder når han oppfører seg dårlig. gjør hyggelige ting sammen med han, sørg for nok søvn og mat. ta han ut av situasjonen om han har dårlig oppførsel. Skaper han seg på butikken- reis hjem. Dere må stålsette dere, stå sammen og tåle å stå i protesten, for han vil bli sint og rasende. Det kommer til å gå fort over når han ser at han ikke oppnår det han vil ved å hyle og bli sint. bytt på- slik at dere får ei pause fra motstanden hans, så dere ikke går fra vettet. vis hvem som bestemmer Anonymkode: db25c...2e5 Dette! Glem ubrukelig nymotens forstå seg på oppdragelse! Oppdra han normalt slik det ble gjort før! 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #38 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Barnevernet er der for å hjelpe og veilede. Barnevernet er ingenting å være redd for. Hva er dette for en skremselstaktikk 😂 Anonymkode: f8af9...71a Ja på papiret, når man spør om hjelp oppfører barnevernet seg f o r f e r d e l i g. Regn med det verste kan skje. Anonymkode: 9f675...61a 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #39 Skrevet 8. mai 2022 Dere må jo be om hjelp, når dere merker dere trenger hjelp. Hva sier barnehagen? Anonymkode: 1631b...3a3 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #40 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja på papiret, når man spør om hjelp oppfører barnevernet seg f o r f e r d e l i g. Regn med det verste kan skje. Anonymkode: 9f675...61a Slutt å skremme med at bv er så fæle. Vi får alltid bare en side av en sak, og det er fra de som må forsvare seg. Noen feil har blitt begått, som det alltid vil gjøre i alle bedrifter, foreninger, familier osv. Alt er ikke svart hvitt. Anonymkode: 1631b...3a3 8 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå