Gå til innhold

Å utsette barnet for unødvendig risiko


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun spiste salami og varmebehandlet chevre på salat! Synes virkelig ikke det er ett forumtema- folk kan velge dette selv

Anonymkode: c2364...542

Det var ikke varmebehandlet chevre på frokosttallerkenen i dag, det er brie eller annen lignende ost. Folk kan selvfølgelig velge selv, men å aktivt trosse anbefalte råd og fronte det slik er meget spesielt. Jeg mister respekt for henne av det. Det er barnet som ev må ta konsekvensene (og ja, jeg vet at sjansen et mikroskopisk, men hvorfor ta den?)

Anonymkode: cdee4...1e4

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan være hun har gjennomgått toxoplasmose infeksjon? Det gir livslang beskyttelse for smitte!

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste masse spekemat og rå lever og upasteuriserte melkeprodukter i begge svangerskapet mine og begge jordmødrene mine synes det var helt greit. Hun ene sa til og med at jeg bare kunne spise det for jeg hadde tydeligvis et veldig bevisst kosthold. 

 

Ting jeg unngikk i graviditetene var sukker, kunstig søtning, sprøytemidler, korn, pasteurisert melk, kjemikalier i vaskemidler og kosmetikk, medisiner (inkl paracet!) og hel/halvfabrikata. 

Jeg synes folk er alt for lite opptatt av hva de eksponerer fosteret for, men næringsrik spekemat og ost er ikke problemet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Én ting er å gjøre det, en annen ting er å fronte det som greit på en profil med mange følgere. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.5.2022 den 16.10):

Syns nordmenn er alt for hysteriske.

Anonymkode: d049b...78c

Enig. Jeg spiste spekemat og ost ofte da jeg gikk gravid. Jeg drakk mye melk også. Nå til dags kan ikke gravide spise noen ting.

Endret av Honey Dew
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.5.2022 den 18.28):

Og hun er en kokebokforfatter med bøker som retter seg spesifikt mot barnemat. Hadde det vært uproblematisk om hun inkorporerte f.eks honning i retter til barn under ett år også kanskje?

Anonymkode: cdee4...1e4

Ja, det hadde vært helt greit for meg hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 7.5.2022 den 17.40):

Er vel oftere funn av listeria i melk. Allikevel anbefales vi å drikke det daglige som gravide 🙈

Anonymkode: fe514...004

Men melk og meieriprodukter til salgs i dagligvaren er jo pasteurisert så til de grader at enhver mulig liten listeria har omkommet lenge før forbrukeren kjøper det. De få unntakene med upasteuriserte produkter blir jo gravide frarådet å innta (offisielle kostholdsråd for gravide). Melk er jo en god kilde til jod og mye annet, og det er derfor magre melkeprodukter anbefales. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er helt dust.
 

At hun gjør det på privaten får hun stå for selv - men å legge det ut offentlig er en sånn barnslig «jeg gjør hva jeg vil»-greie. Man trenger ikke kringkaste at man driter i risiko og offentlige anbefalinger.

Hun jobber som påvirker - det hun gjør påvirker sannsynligvis andre til å gjøre som henne.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk argumentasjon når man bruker set gikk bra med meg.. Hvorfor ta risikoen sier jeg da, det er snakk om en kort periode av livet

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunaris skrev (På 7.5.2022 den 18.10):

Betyr ikke at det er greit for det. Jordmødre fraråder spekemat og visse typer ost. Det er en grunn til det.

Men forskjellige land fraråder forskjellige ting. Så hvem har rett da? Norge? Fordi vi alltid er best, eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.5.2022 den 18.36):

Det var ikke varmebehandlet chevre på frokosttallerkenen i dag, det er brie eller annen lignende ost. Folk kan selvfølgelig velge selv, men å aktivt trosse anbefalte råd og fronte det slik er meget spesielt. Jeg mister respekt for henne av det. Det er barnet som ev må ta konsekvensene (og ja, jeg vet at sjansen et mikroskopisk, men hvorfor ta den?)

Anonymkode: cdee4...1e4

🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lunaris
Mamajune11 skrev (3 minutter siden):

Men forskjellige land fraråder forskjellige ting. Så hvem har rett da? Norge? Fordi vi alltid er best, eller? 

Hva faen… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamajune11 skrev (3 minutter siden):

Men forskjellige land fraråder forskjellige ting. Så hvem har rett da? Norge? Fordi vi alltid er best, eller? 

Det er forskjellig risikobilde i forskjellige land. F.eks har ca 80% av kvinner i Frankrike antistoffer mot toxoplasmose (de er immune) mot kun 10% i Norge. 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Honey Dew skrev (På 10.5.2022 den 0.51):

Ja, det hadde vært helt greit for meg hvertfall.

Du er klar over at barnet da kan bli syk med spedbarnsbotulisme? Det er ganske klare råd om dette, men du stoler kanskje mer på egen magefølelse?

https://www.matportalen.no/matsmitte_og_hygiene/tema/smittestoffer/honning_og_spedbarnsbotulisme

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minmorsbarn skrev (På 7.5.2022 den 18.39):

Kan være hun har gjennomgått toxoplasmose infeksjon? Det gir livslang beskyttelse for smitte!

Det er mest listeria man er redd for i ost, i spekemat er det både listeria og toxoplasmose. Så det kan ikke være forklaringen hennes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.5.2022 den 16.09):

Følger ida gran jansen på instagram. Hun er 25 uker gravid og de siste dagene har hun lagt ut bilder av mat med både spekesmat (fårepølse) og mykost (ser ut som brie). Etter å ha blitt konfrontert svarte hun at hun velger å spise det, med en denne emojien etterpå »🥰». Jeg skjønner ikke hva som får tilsynelatende oppegående mennesker til å sette sitt ufødte barn i en unødvendig (jada, liten) risiko på den låten? Skitte med listeria eller toxoplasmose kan jo ha katastrofale følger, og såååå viktig er vel ikke akkurat disse matvarene i disse få månedene? Får nesten lyst til å avfølge.. Hva synes dere?

Anonymkode: cdee4...1e4

mange altfor hysterisk når det gjelder dette, jeg spiste det jeg ville og ungen er og var frisk som en fisk

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

cas12 skrev (10 minutter siden):

mange altfor hysterisk når det gjelder dette, jeg spiste det jeg ville og ungen er og var frisk som en fisk

Og de fleste barn vil jo selvfølgelig ikke bli smittet selv om mor ikke følger anbefalinger, helt parallellt med at de fleste barn ikke vil bli skadet i trafikken selv om de ikke sitter korrekt sikret bilstol, og helt parallellt til at de fleste barn ikke døde av krybbedød selv om de ble plassert på magen på 80-tallet. Ser du at den argumentasjonen er ugyldig?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppfuru skrev (2 timer siden):

Du er klar over at barnet da kan bli syk med spedbarnsbotulisme? Det er ganske klare råd om dette, men du stoler kanskje mer på egen magefølelse?

https://www.matportalen.no/matsmitte_og_hygiene/tema/smittestoffer/honning_og_spedbarnsbotulisme

Dagens gravid kan visst ikke spise noe som helst. Alt er jo farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (5 minutter siden):

Dagens gravid kan visst ikke spise noe som helst. Alt er jo farlig.

Det er jo basert på erfaringer man har gjort seg over tid da. Ting man vet som kan være skadelig for fosteret. Hadde ikke verden gått framover så hadde vi vel røyka og drukket i svangerskapet også enda.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cas12 skrev (2 timer siden):

mange altfor hysterisk når det gjelder dette, jeg spiste det jeg ville og ungen er og var frisk som en fisk

Å hva om barnet ikke hdde vært det? Skjønner ikke at man tar sjansen jeg da.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...