AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #1 Skrevet 7. mai 2022 Følger ida gran jansen på instagram. Hun er 25 uker gravid og de siste dagene har hun lagt ut bilder av mat med både spekesmat (fårepølse) og mykost (ser ut som brie). Etter å ha blitt konfrontert svarte hun at hun velger å spise det, med en denne emojien etterpå »🥰». Jeg skjønner ikke hva som får tilsynelatende oppegående mennesker til å sette sitt ufødte barn i en unødvendig (jada, liten) risiko på den låten? Skitte med listeria eller toxoplasmose kan jo ha katastrofale følger, og såååå viktig er vel ikke akkurat disse matvarene i disse få månedene? Får nesten lyst til å avfølge.. Hva synes dere? Anonymkode: cdee4...1e4 18 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #2 Skrevet 7. mai 2022 Syns nordmenn er alt for hysteriske. Anonymkode: d049b...78c 13 6
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #3 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Syns nordmenn er alt for hysteriske. Anonymkode: d049b...78c Enig! Spiste både salami og mykost under alle svangerskapene mine😊 Anonymkode: 82598...e1c 8 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #4 Skrevet 7. mai 2022 Synes det er snodig å åpent få imot anbefalingene, ja. En får gjøre som en vil hjemme, men på en slik kanal er det litt rart å fronte sånt. Anonymkode: f3533...e63 38 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #5 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Syns nordmenn er alt for hysteriske. Anonymkode: d049b...78c Du kjenner til gravides holdninger i mange land eller? Jeg har inntrykk av at det er mye mer hysteri i USA. Og enig at mange er hysteriske og holder seg unna mye unødvendig (sushi, eggeplomme osv), men spekemat og denne typer oster er offisielle anbefalinger. Det er altså vurdert av sentrale myndigheter at det foreligger en reell risiko å innta disse matvarene.. Anonymkode: cdee4...1e4 21
Misanthropis Skrevet 7. mai 2022 #6 Skrevet 7. mai 2022 Gjør hun virkelig det? hadde jeg aldri trodd noen ville gjort nei, og ihvertfall ikke med viren og vilje uten å skamme seg. definitivt en alvorlig ripe i lakken slik jeg ser det. kan drikke vin uten å MåTTE få skade, kan kjøre mil på mil inbil uten bilstol også… the list goes on snd on 12
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #7 Skrevet 7. mai 2022 Hun spiste salami og varmebehandlet chevre på salat! Synes virkelig ikke det er ett forumtema- folk kan velge dette selv Anonymkode: c2364...542 11
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #8 Skrevet 7. mai 2022 Misanthropis skrev (1 time siden): Gjør hun virkelig det? hadde jeg aldri trodd noen ville gjort nei, og ihvertfall ikke med viren og vilje uten å skamme seg. definitivt en alvorlig ripe i lakken slik jeg ser det. kan drikke vin uten å MåTTE få skade, kan kjøre mil på mil inbil uten bilstol også… the list goes on snd on Skamme seg? 😅 Har en venninne som er lege, hun spiste spekemat med god samvittighet under graviditeten. Anonymkode: 2c799...4fa 6 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #9 Skrevet 7. mai 2022 Ventet hun gutt eller jente denne gangen?:) Anonymkode: 27931...d50
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #10 Skrevet 7. mai 2022 Du får slutte å følge henne, og evt alle gravide, om du henger deg opp i hva de spiser eller ikke. Anonymkode: ca815...402 1 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #11 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Følger ida gran jansen på instagram. Hun er 25 uker gravid og de siste dagene har hun lagt ut bilder av mat med både spekesmat (fårepølse) og mykost (ser ut som brie). Etter å ha blitt konfrontert svarte hun at hun velger å spise det, med en denne emojien etterpå »🥰». Jeg skjønner ikke hva som får tilsynelatende oppegående mennesker til å sette sitt ufødte barn i en unødvendig (jada, liten) risiko på den låten? Skitte med listeria eller toxoplasmose kan jo ha katastrofale følger, og såååå viktig er vel ikke akkurat disse matvarene i disse få månedene? Får nesten lyst til å avfølge.. Hva synes dere? Anonymkode: cdee4...1e4 Er vel oftere funn av listeria i melk. Allikevel anbefales vi å drikke det daglige som gravide 🙈 Anonymkode: fe514...004 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #12 Skrevet 7. mai 2022 Ida Gran Jansen er en matinsta profil. Hvis du avfølger henne pga noe hun velger å gjøre som ikke påvirker ditt liv på noe som helst måte og som er en ekstremt liten risikos, så synes jeg du er hysterisk ja. Hun anbefaler ingen å spise disse tingene og hun er ikke en profil som retter seg mot gravide. Anonymkode: e185e...06f 2 2
Ananas. Skrevet 7. mai 2022 #13 Skrevet 7. mai 2022 Hun lever av å være matinfluencer og kokebokforfatter, og hun legger ut masse oppskrifter. Noen av dem er også kommersielle samarbeid. Er det gitt at hun faktisk spiser det hun ikke burde, eller bare viser hun det frem? 5
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #14 Skrevet 7. mai 2022 De fleste gjør NOE som utsetter fosteret for risiko. Og det er jo heller ikke en fryktelig stor risiko. Synes det får være opp til den enkelte hvilken risiko de velger å leve med. Anonymkode: 02132...47d 4
Gjest Lunaris Skrevet 7. mai 2022 #15 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De fleste gjør NOE som utsetter fosteret for risiko. Og det er jo heller ikke en fryktelig stor risiko. Synes det får være opp til den enkelte hvilken risiko de velger å leve med. Anonymkode: 02132...47d Betyr ikke at det er greit for det. Jordmødre fraråder spekemat og visse typer ost. Det er en grunn til det.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #16 Skrevet 7. mai 2022 Elsker folk som skal hakke på andre, men neppe følger alle anbefalinger selv. Du kan få listeria av å spise rå grønnsaker, ser ingen er hysteriske av den grunn. Bønder kan få smitte fra f.eks sau, men sauebønder unngår ikke kontakt med dyrene av den grunn, det gjør neppe du heller når du gravid vagger rundt på gårdsbesøk med de andre ungene dine. Toksoplasmose kan også smitte via overflaten på frukt og grønnsaker, du kan bli smittet etter hagearbeid eller omgang med dyr der du ikke har vasket deg tilstrekkelig etterpå (og de færreste er så god på håndvask som de selv tror). Jeg følger ikke dama på noen kanaler, men hvis det er som en annen her nevner at både ost og salami var varmebehandlet, da er det virkelig ingenting å skrike opp om. Men du kan jo spørre deg selv, har du fylt på vaksiner eller risikerer du å smitte kiden din med f.eks kikhoste? Tok du covid-19 vaksinen som gravid, eller syns du det var best å vente? Gjør du INGENTING som kan utsette fosteret/barnet for risiko? Anonymkode: ea183...78f 9 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #17 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Elsker folk som skal hakke på andre, men neppe følger alle anbefalinger selv. Du kan få listeria av å spise rå grønnsaker, ser ingen er hysteriske av den grunn. Bønder kan få smitte fra f.eks sau, men sauebønder unngår ikke kontakt med dyrene av den grunn, det gjør neppe du heller når du gravid vagger rundt på gårdsbesøk med de andre ungene dine. Toksoplasmose kan også smitte via overflaten på frukt og grønnsaker, du kan bli smittet etter hagearbeid eller omgang med dyr der du ikke har vasket deg tilstrekkelig etterpå (og de færreste er så god på håndvask som de selv tror). Jeg følger ikke dama på noen kanaler, men hvis det er som en annen her nevner at både ost og salami var varmebehandlet, da er det virkelig ingenting å skrike opp om. Men du kan jo spørre deg selv, har du fylt på vaksiner eller risikerer du å smitte kiden din med f.eks kikhoste? Tok du covid-19 vaksinen som gravid, eller syns du det var best å vente? Gjør du INGENTING som kan utsette fosteret/barnet for risiko? Anonymkode: ea183...78f Er fullt klar over at man kan få smitte på andre måter, men dette er snakk om å aktivt trosse myndighetenes råd. Det er forøvrig også en offisiell anbefaling om å skylle alt av grønnsaker/frukt godt før inntak og å være ekstra påpasselig med håndhygiene i forbindelse med matlaging som gravid. Og til dine siste spørsmål: jeg har valgt å følge myndighetenes råd, men er selvfølgelig klar over at det ikke betyr at fosteret mitt er uten risiko. Det ser ut som om folk i denne tråden ikke helt klarer å forstå at det et nettopp aktiv trossing av offisielle anbefalinger jeg synes er provoserende, all den tid den potensielt skadelidende er et uskyldig foster. Anonymkode: cdee4...1e4 13
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #18 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Ida Gran Jansen er en matinsta profil. Hvis du avfølger henne pga noe hun velger å gjøre som ikke påvirker ditt liv på noe som helst måte og som er en ekstremt liten risikos, så synes jeg du er hysterisk ja. Hun anbefaler ingen å spise disse tingene og hun er ikke en profil som retter seg mot gravide. Anonymkode: e185e...06f Og hun er en kokebokforfatter med bøker som retter seg spesifikt mot barnemat. Hadde det vært uproblematisk om hun inkorporerte f.eks honning i retter til barn under ett år også kanskje? Anonymkode: cdee4...1e4 16
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #19 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Er vel oftere funn av listeria i melk. Allikevel anbefales vi å drikke det daglige som gravide 🙈 Anonymkode: fe514...004 Kilde på dette? Offisielle råd baserer seg på å senke risiko for smitte mest mulig uten å gå unødvendig på bekosting av normal livsførsel. En risikoavveining altså. Jeg kan ikke gjøre rede for eksakte dataet for ag myndigheter har valgt å fraråde akkurat de meieriproduktene de gjør, men jeg skulle være så pertentlig hadde jeg ikke hatt tid til annet enn kontrollere andres vurderinger. Til syvende å sist må man velge å stole på at de som kommer med anbefalinger på myndighetenes vegne gjør det på rette grunnlag. Anonymkode: cdee4...1e4 8
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #20 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skamme seg? 😅 Har en venninne som er lege, hun spiste spekemat med god samvittighet under graviditeten. Anonymkode: 2c799...4fa Det finnes ufornuftige leger og, tro det eller ei. Anonymkode: cdee4...1e4 12 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå