AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #21 Skrevet 6. mai 2022 Ps. Settingen dette kom opp i, var at vi snakket om at mange unge sliter i dag, der jeg sa jeg trodde det bl a hadde sammenheng med tidlig barnehagestart. Hun valgte jo selv å fortelle det i den settingen. Anonymkode: b6d31...b9e
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #22 Skrevet 6. mai 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Og hva skjer neste gang en behandler sier noe Ts reagerer på? Anonymkode: 4413c...ed4 Nei, da får man kanskje mulighet til å avdekke hva jeg trigges av, sånn at vi får mulighet til å ta tak i det 🤔 Anonymkode: b6d31...b9e
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #23 Skrevet 6. mai 2022 28 minutter siden, AnonymBruker said: Du sier hva du tenker til behandler slik at behandler kan korrigere trangen din til å diktere andres liv fordi du mener deg traumatisert i barndommen. At du hadde en dårlig oppvekst gir deg ingen rett til å dømme andre mennesker som dårlige foreldre fordi de tar beslutninger for sine barn som du ikke liker. Anonymkode: 68b3b...f07 Det er jo nettopp det som er hensikten med terapi, å ta opp ting jeg synes er vanskelig i en trygg og fordomsfri setting og å jobbe med det der? 🤔 Anonymkode: b6d31...b9e
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #24 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Nei, da får man kanskje mulighet til å avdekke hva jeg trigges av, sånn at vi får mulighet til å ta tak i det 🤔 Anonymkode: b6d31...b9e Kanskje greit å lese i kontekst. Anonymkode: 4413c...ed4
Rosatoast Skrevet 6. mai 2022 #25 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Tror jeg er ganske god på å forklare sånt, og å gjøre det tydelig at det handler om meg og min reaksjon, og at jeg tar eierskap for mine egne følelser. Men takk for innspill, skal tenke litt på det. Anonymkode: b6d31...b9e Du går til en psykolog, og psykologisk sett så handler dette ene og alene om deg. Det er du som reagerer og du som kjenner på følelser rundt det hun sa, og det gjelder alle. Og det vet jo selvfølgelig psykologen, hun har tross alt blitt en psykolog. Så å forklare dette trenger du faktisk ikke, men å si at det trigget deg - det burde du. Det lønner seg å være ærlig med den som skal behandle deg. For alt det du vet, sa hun dette for å se om du reagerte? 1
Rosatoast Skrevet 6. mai 2022 #26 Skrevet 6. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Ps. Settingen dette kom opp i, var at vi snakket om at mange unge sliter i dag, der jeg sa jeg trodde det bl a hadde sammenheng med tidlig barnehagestart. Hun valgte jo selv å fortelle det i den settingen. Anonymkode: b6d31...b9e Jeg er forøvrig enig med deg. Jeg blir ikke trigget, men jeg kjenner jeg reagerer sterkt når foreldre sender så små barn i barnehage. Hvorfor får man barn, når man ikke vil tilknytte seg barnet i den mest sårbare tiden i deres liv? Sykt i mitt hode. Nå har det seg også slik at mange i Norge er opptatt av status, og det å få barn er en del av "livet" her i Norge. To barn, to biler, mann & kone og prestisje jobb. Da er man som alle andre Endret 6. mai 2022 av Rosatoast
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #27 Skrevet 6. mai 2022 1 minutt siden, Rosatoast said: Du går til en psykolog, og psykologisk sett så handler dette ene og alene om deg. Det er du som reagerer og du som kjenner på følelser rundt det hun sa, og det gjelder alle. Og det vet jo selvfølgelig psykologen, hun har tross alt blitt en psykolog. Så å forklare dette trenger du faktisk ikke, men å si at det trigget deg - det burde du. Det lønner seg å være ærlig med den som skal behandle deg. For alt det du vet, sa hun dette for å se om du reagerte? Ja helt enig. Men tenker det er greit å presisere at jeg er bevisst på at dette handler om meg og min reaksjon, og at jeg tar eierskap for denne. Anonymkode: b6d31...b9e
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #28 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er jo nettopp det som er hensikten med terapi, å ta opp ting jeg synes er vanskelig i en trygg og fordomsfri setting og å jobbe med det der? 🤔 Anonymkode: b6d31...b9e Det er jo du som har fordommer, ikke din behandler. Hun viser deg tillitt med å fortelle fra sitt privatliv som overhodet ikke er noe hun behøver gjøre (og det var kanskje ikke så klokt når din reaksjon er passiv aggresjon der du ønsker bytte behandler fordi du fikk det litt ubehagelig pga en setning hun sa som du lager til et luftslott om at hun er uegnet som behandler for deg. Hva med å heller se absurditeten i det og diskutere overreaksjonen din med behandleren din? Anonymkode: 68b3b...f07 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #29 Skrevet 6. mai 2022 1 minutt siden, Rosatoast said: Jeg er forøvrig enig med deg. Jeg blir ikke trigget, men jeg kjenner jeg reagerer sterkt når foreldre sender så små barn i barnehage. Hvorfor får man barn, når man ikke vil tilknytte seg barnet i den mest sårbare tiden i deres liv? Sykt i mitt hode. Ja, jeg tror ikke reaksjonen min er "feil" i seg selv, men styrken i den og hvordan den setter meg ut. For meg er det å få et barn noe hellig, en oppgave man skal møte med stor ydmykhet. Føler mest empati med de som av ulike grunner ikke klarer å møte denne oppgaven på en måte som gir sine barn følelsen av å være elsket som den gaven de er. Anonymkode: b6d31...b9e
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #30 Skrevet 6. mai 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Det er jo du som har fordommer, ikke din behandler. Hun viser deg tillitt med å fortelle fra sitt privatliv som overhodet ikke er noe hun behøver gjøre (og det var kanskje ikke så klokt når din reaksjon er passiv aggresjon der du ønsker bytte behandler fordi du fikk det litt ubehagelig pga en setning hun sa som du lager til et luftslott om at hun er uegnet som behandler for deg. Hva med å heller se absurditeten i det og diskutere overreaksjonen din med behandleren din? Anonymkode: 68b3b...f07 Det er jo nettopp overreaksjonen jeg behøver hjelp fra behandleren til å jobbe med? Anonymkode: b6d31...b9e
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #31 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Det er nok ikke helt sant. Er vel ganske bred enighet i fagmiljøet om at kvaliteten på relasjonen er avgjørende. Dette er jo oftest snakk om å dele ens aller mest sårbare tanker og følelser. Men at en faglig god terapeut også vil ha sensitiviteten til å legge til rette for en tilliltsfull relasjon, er vel også riktig. Anonymkode: b6d31...b9e Er relasjonen mer avgjørende enn om behandleren er kvalifisert? Altså, avgjørende.. Det må du nesten dokumentere. Anonymkode: 30d94...5e4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #32 Skrevet 6. mai 2022 8 minutter siden, AnonymBruker said: Er relasjonen mer avgjørende enn om behandleren er kvalifisert? Altså, avgjørende.. Det må du nesten dokumentere. Anonymkode: 30d94...5e4 Se feks denne https://psykologtidsskriftet.no/forskningsintervju/2011/07/hva-gjor-gode-terapeuter-sa-gode Anonymkode: b6d31...b9e
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #33 Skrevet 6. mai 2022 10 minutter siden, AnonymBruker said: Er relasjonen mer avgjørende enn om behandleren er kvalifisert? Altså, avgjørende.. Det må du nesten dokumentere. Anonymkode: 30d94...5e4 Relasjonen til behandler er viktigste i psykologisk behandling. Og at en god relasjon til behandler virker har bedre evidens enn hvilken metode behandler bruker. Anonymkode: 08ae5...9d9 1
MollyJones Skrevet 6. mai 2022 #34 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Rart. Mulig hun er en del eldre enn jeg tror, men det virker litt rart. Mulig hun var student og da, tror heller det. Er nok en naturlig forklaring på det hele. Jeg får bare være åpen på reaksjonen min og satse på at hun responderer profesjonelt på #barndomstraumermeltdown Anonymkode: b6d31...b9e Ja! Vær ærlig på det! Kanskje har hun en god forklaring. Kanskje var hun i åpen barnehage med barnet? Kanskje var barnet i barnehagen noen uker under eksamen om hun var student? Det høres helt fjernt ut at hun uten god grunn skulle sende et så lite barn i barnehagen, så jeg tipper hun har en god grunn, og du får øvd deg på en situasjon jeg tipper du vil synes er litt ubehagelig, og har du en god behandler så får du en god respons tilbake, som er godt for deg!
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #35 Skrevet 6. mai 2022 Min søster fant seg en fyr i Belgia. Da deres datter ble født, bodde de der. Det var ingen mulighet for lengre permisjon enn tre måneder. Norge skiller seg ut med lang permisjon. Kanskje bodde psykologen din i et annet land på den tiden også? Anonymkode: d923c...7c5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå