Gå til innhold

Trigget av behandler

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Litt sært spørsmål kanskje, men merker jeg blir veldig trigget av psykolog, og trenger å rydde litt i tankene. Jeg vokste opp med utrygghet og følelsesmessig neglisjering. Etter en behandlingstime pratet vi litt løst, der behandler fortalte at hennes eldste datter startet i barnehage fra hun var 3 måneder gammel. For meg fremstår dette som heelt utenfor moralsk sett. Kjenner det har trigget meg i den grad at jeg "skrur av følelsesmessig" i samtaler med henne, og kjenner dette har ødelagt min tillit til henne som et moralsk, voksent, ansvarlig menneske. Jeg har jo selvsagt ikke noe med hvordan hun lever livet sitt. Men føler likevel at dette rokker grunnleggende ved min tillit til henne. Hva gjør man? 

Anonymkode: b6d31...b9e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Litt sært spørsmål kanskje, men merker jeg blir veldig trigget av psykolog, og trenger å rydde litt i tankene. Jeg vokste opp med utrygghet og følelsesmessig neglisjering. Etter en behandlingstime pratet vi litt løst, der behandler fortalte at hennes eldste datter startet i barnehage fra hun var 3 måneder gammel. For meg fremstår dette som heelt utenfor moralsk sett. Kjenner det har trigget meg i den grad at jeg "skrur av følelsesmessig" i samtaler med henne, og kjenner dette har ødelagt min tillit til henne som et moralsk, voksent, ansvarlig menneske. Jeg har jo selvsagt ikke noe med hvordan hun lever livet sitt. Men føler likevel at dette rokker grunnleggende ved min tillit til henne. Hva gjør man? 

Enig med deg. Det vitner om en totalt manglende forståelse for tilknytning og behov for trygghet. 

Be om ny behandler? Skyld på kjemi.

Anonymkode: e9b4f...9ba

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vær glad du i det hele tatt får hjelp sier jeg. 

Anonymkode: 84e98...62c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde følt det samme som deg. Et voksent menneske som med viten og vilje har latt et 3 mnd gammelt spedbarn begynne i barnehage, kan ikke være oppegående. Hadde aldri villet bli hjulpet av henne. 

Men, er hun utenlandsk? Og ikke hadde permisjonsrettigheter sånn som vi i norge har, er det jo en annen historie. Da har det ikke vært et valg på samme måte. Ingen begynner i barnehagen når de er 3 mnd i Norge. 

Si at kjemien ikke stemmer, og at du ønsker noen andre.

Anonymkode: ede95...298

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde følt det samme som deg. Et voksent menneske som med viten og vilje har latt et 3 mnd gammelt spedbarn begynne i barnehage, kan ikke være oppegående. Hadde aldri villet bli hjulpet av henne. 

Men, er hun utenlandsk? Og ikke hadde permisjonsrettigheter sånn som vi i norge har, er det jo en annen historie. Da har det ikke vært et valg på samme måte. Ingen begynner i barnehagen når de er 3 mnd i Norge. 

Si at kjemien ikke stemmer, og at du ønsker noen andre.

Anonymkode: ede95...298

Hun er ikke utenlandsk nei. Stusser selv på at barnehager tar imot så små barn. Dette er nok noen år siden, men likevel. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vær glad du i det hele tatt får hjelp sier jeg. 

Anonymkode: 84e98...62c

God helg til deg også.

Om kjemien ikke stemmer, vil ikke «hjelpen» som gis være nyttig for pasienten. 

Anonymkode: acc0a...8c8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hun er ikke utenlandsk nei. Stusser selv på at barnehager tar imot så små barn. Dette er nok noen år siden, men likevel. 

De gjør ikke det i dag, aldri.

Om du ikke kan respektere at kvinner før i tiden i mangel på permisjonsordninger ikke hadde noe annet valg så er jo problemet først og fremst ditt. 

Du høres utrivelig og uempatisk ut 🤷‍♀️

Anonymkode: 189a2...6e4

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

God helg til deg også.

Kjenner meg i allefall ikke bedre akkurat nå. Hele kroppen stivner og kommer meg ikke ut av det. Et spørsmål er også om jeg skal fortelle om dette og reaksjonen forøvrig til henne eller ei. 

AnonymBruker
Skrevet

De gjør ikke det i dag, aldri.

Om du ikke kan respektere at kvinner før i tiden i mangel på permisjonsordninger ikke hadde noe annet valg så er jo problemet først og fremst ditt. 

Du høres utrivelig og uempatisk ut 🤷‍♀️

Dette må ha vært 10-20 år siden. Aner ikke hvordan ordningene var da, men skulle tro det var omtrent som nå(?)

AnonymBruker
Skrevet

Du kjenner ikke hennes historie. Enn om hun hadde fødselsdepresjon av en annen verden og faktisk var nødt til å gjøre det slik for å i det hele tatt holde det gående? Det kan være en haug med grunner til å gjøre det slik hun gjorde. Er det din sakå dømme henne?

Anonymkode: b264c...479

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du kjenner ikke hennes historie. Enn om hun hadde fødselsdepresjon av en annen verden og faktisk var nødt til å gjøre det slik for å i det hele tatt holde det gående? Det kan være en haug med grunner til å gjøre det slik hun gjorde. Er det din sakå dømme henne?

Anonymkode: b264c...479

Nei, godt poeng. Kan jo være mange grunner til det. Men reaksjonen min er der, uansett. Jeg blir nok uansett nødt til å ta det opp med henne, om ting skal fungere. Spørsmålet er vel om hun gjorde det fordi hun ikke så noe problematisk ved det, eller ei. Av måten hun sa det på virket det som førstnevnte, men jeg kan jo ta feil.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig med deg. Det vitner om en totalt manglende forståelse for tilknytning og behov for trygghet. 

Be om ny behandler? Skyld på kjemi.

Anonymkode: e9b4f...9ba

Og hva skjer neste gang en behandler sier noe Ts  reagerer på?

Anonymkode: 4413c...ed4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette må ha vært 10-20 år siden. Aner ikke hvordan ordningene var da, men skulle tro det var omtrent som nå(?)

Det har ikke vært åpning for å sende barn under 10 mnd i barnehage sålenge permisjonen har vært lønnet den lengden nei.

Da arbeidsmiljøloven kom i 1977 ble lønnet permisjon utvidet til 18 uker.

Min svigermor måtte tilbake på jobb etter sin permisjon veldig mye tidligere enn meg, og hun fikk heldigvis plass i bhg hun selv jobbet i. 

Ingen grunn til å være dømmende OG kunnskapsløs. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har ikke vært åpning for å sende barn under 10 mnd i barnehage sålenge permisjonen har vært lønnet den lengden nei.

Da arbeidsmiljøloven kom i 1977 ble lønnet permisjon utvidet til 18 uker.

Min svigermor måtte tilbake på jobb etter sin permisjon veldig mye tidligere enn meg, og hun fikk heldigvis plass i bhg hun selv jobbet i. 

Ingen grunn til å være dømmende OG kunnskapsløs. 

Rart. Mulig hun er en del eldre enn jeg tror, men det virker litt rart. Mulig hun var student og da, tror heller det. Er nok en naturlig forklaring på det hele. Jeg får bare være åpen på reaksjonen min og satse på at hun responderer profesjonelt på #barndomstraumermeltdown

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

God helg til deg også.

Sier du det til kirurgen som lapper sammen den foten du brakk også?

Dere legger for stor vekt på denne kjemien, og ikke kvalifikasjonene til psykologen. 

Det er ingen "kjemi" mellom pasient og behandler som har fått noen frisk. Det er kunnskapen til behandleren og innsatsen til pasienten. 

Anonymkode: 30d94...5e4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sier du det til kirurgen som lapper sammen den foten du brakk også?

Dere legger for stor vekt på denne kjemien, og ikke kvalifikasjonene til psykologen. 

Det er ingen "kjemi" mellom pasient og behandler som har fått noen frisk. Det er kunnskapen til behandleren og innsatsen til pasienten. 

Anonymkode: 30d94...5e4

Det er nok ikke helt sant. Er vel ganske bred enighet i fagmiljøet om at kvaliteten på relasjonen er avgjørende. Dette er jo oftest snakk om å dele ens aller mest sårbare tanker og følelser. Men at en faglig god terapeut også vil ha sensitiviteten til å legge til rette for en tilliltsfull relasjon, er vel også riktig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Rart. Mulig hun er en del eldre enn jeg tror, men det virker litt rart. Mulig hun var student og da, tror heller det. Er nok en naturlig forklaring på det hele. Jeg får bare være åpen på reaksjonen min og satse på at hun responderer profesjonelt på #barndomstraumermeltdown

Ikke gjør det.

Si heller noe annet du typisk reagerer på og trigges av. 

Ikke dra inn en tilfeldig privat detalj i hennes liv som en stor trigger, du finner garantert noe annet å ta opp. 

AnonymBruker
Skrevet

Du sier hva du tenker til behandler slik at behandler kan korrigere trangen din til å diktere andres liv fordi du mener deg traumatisert i barndommen. At du hadde en dårlig oppvekst gir deg ingen rett til å dømme andre mennesker som dårlige foreldre fordi de tar beslutninger for sine barn som du ikke liker. 

Anonymkode: 68b3b...f07

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gjør det.

Si heller noe annet du typisk reagerer på og trigges av. 

Ikke dra inn en tilfeldig privat detalj i hennes liv som en stor trigger, du finner garantert noe annet å ta opp. 

Tror jeg er ganske god på å forklare sånt, og å gjøre det tydelig at det handler om meg og min reaksjon, og at jeg tar eierskap for mine egne følelser. Men takk for innspill, skal tenke litt på det.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Du sier hva du tenker til behandler slik at behandler kan korrigere trangen din til å diktere andres liv fordi du mener deg traumatisert i barndommen. At du hadde en dårlig oppvekst gir deg ingen rett til å dømme andre mennesker som dårlige foreldre fordi de tar beslutninger for sine barn som du ikke liker. 

Anonymkode: 68b3b...f07

Det er vel helt legitimt, (og interessant i den terapeutiske settingen) at jeg reagerer så sterkt på noe sånt(?) Hun merket jo at jeg "sonet ut" sist time, så dette kan jo være en god forklaring på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...