Gå til innhold

Elbil uten lademulighet hjemme. Mulig?

TheOne

Anbefalte innlegg

Skal snart ha ny bil, og vurderer elbil. Vi bor i et sameie som ennå ikke har lader i fellesgarasjen, så da blir det en overgangsperiode uten lader hjemme. Heller ikke vanlig stikkontakt.

Noen som har fått dette til å fungere? Ja jeg vet det er dyrt å hurtiglade andre steder, men nåe man sammenligner med bensin til snart 25 kr per liter, og sikkert 30 kr per liter om en stund, så er det vel ikke så dyrt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Leveringstidene begynner å bli lange, så kanskje lader er på plass når du endelig får bilen? 

Hurtiglading koster like mye som å fylle drivstoff, og tar lengre tid. Jeg hadde ikke engang vurdert det. 

Anonymkode: fa28d...d77

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Leveringstidene begynner å bli lange, så kanskje lader er på plass når du endelig får bilen? 

Hurtiglading koster like mye som å fylle drivstoff, og tar lengre tid. Jeg hadde ikke engang vurdert det. 

Anonymkode: fa28d...d77

det vil også svekke batteriet i lengden.

Anonymkode: 4b5fb...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har elbil og hadde ikke vurdert det dersom jeg ikke kunne lade hjemme.

Anonymkode: 522b2...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville aldri kjøpt elbil uten å kunne lade hjemme. Det er dyrt med hurtiglader, og du skader batteriet. Du bruker også tid på det.

Kjipt å ikke kunne lade helt fullt før du skal på langtur, eller kunne lade til mye rimeligere pris selv om strømmen er dyr. Vi som lader hjemme betaler fremdeles langt under bensinpriser. 

Anonymkode: a898f...c75

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan er mulighetene for å lade på jobb, eller i nabolaget på vanlig lader? Her har både kommunen og universitetet ladere i nærheten som jeg kan bruke. Lar bilen stå der over natten og den er fulladet om morgenen til en helt annen pris enn hurtiglading. 

Jeg bor i sameie og fikk bilen en måned før laderen var på plass så ikke så mye erfaring men funket fint når det var offentlig parkering 5 min unna med lademulighet. 

Anonymkode: 231a4...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kommer helt an på forbruk og rekkevidde. Kjører en bil med ca 50 mil rekkevidde og lader ca en gang i uka. Men det er med mitt forbruk.

Har lader hjemme, men bruker den sjeldent. For all del, gjør eierskap av elbil mye bedre, men ikke alle som må ha det hver dag. 

Anonymkode: 90f61...fed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.5.2022 den 20.55):

Hvordan er mulighetene for å lade på jobb, eller i nabolaget på vanlig lader? Her har både kommunen og universitetet ladere i nærheten som jeg kan bruke. Lar bilen stå der over natten og den er fulladet om morgenen til en helt annen pris enn hurtiglading. 

Jeg bor i sameie og fikk bilen en måned før laderen var på plass så ikke så mye erfaring men funket fint når det var offentlig parkering 5 min unna med lademulighet. 

Anonymkode: 231a4...4f6

Ingen lader på jobb. Jeg kan lade utenfor inngangspartiet hjemme ved hjelp av stikkontakt, men ser at også det er omdiskutert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bør ha en eller annen form for rimelig saktelading. Ofte fins det en form for kommunale ladeplasser av det slaget, men det må du undersøke. Bare hurtiglading er ikke noe god idé. Utøv press på sameiet! Ingen lader i 2022 er dårlig.

Anonymkode: 3fef2...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som andre nevner, så kommer det nok an på både rekkevidde på bilen og hvor langt du kjører i hverdagen, og dermed hvor ofte du må hurtiglade. Det går vel også å kombinere hurtiglading med handling på butikk og slikt. Å bruke hurtiglader en gang i blant i en overgangsperiode kan jo gå hvis du vet at nytt ladesystem er rett rundt hjørnet.

Hvis du kan parkere slik at du får hentet strøm fra egen stikkontakt uten at det plager naboer med ledning som henger fra 4. etasje og parkering i timevis foran hovedinngangen, så går det vel fint en liten periode. Det er ikke ulovlig å lade fra vanlig stikkontakt med skjøteledning sporadisk eller en gang i blant. Men det er ikke lov å gjøre dette som en "fast løsning".  Spørsmålet blir jo da hva som regnes som "fast løsning". Men skaff en skikkelig skjøteledning, ikke en sånn tynn rød gressklipperledning.

Anonymkode: 3bf6b...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Sameiet plikter å tilrettelegge for lading så her er det bare å gi styret et tupp i rævva og be dem sette i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blondie65 skrev (1 time siden):

Sameiet plikter å tilrettelegge for lading så her er det bare å gi styret et tupp i rævva og be dem sette i gang.

Hvordan? sliter med dette i mitt sameie. Nå har jeg kun uteparkering uten fast plass, så tror ikke vi ville fått det til her. De som har garasje har lader.

Anonymkode: a7922...ac5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvordan? sliter med dette i mitt sameie. Nå har jeg kun uteparkering uten fast plass, så tror ikke vi ville fått det til her. De som har garasje har lader.

Anonymkode: a7922...ac5

Uteplass uten fast plass, men du har krav på parkere der?

Elbil-lading i borettslag og sameier | Huseierne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.5.2022 den 20.45):

det vil også svekke batteriet i lengden.

Anonymkode: 4b5fb...2ed

Kommer selvsagt an på hvor mye du velger å lade, det anbefales jo ikke å lade den til 100% hver gang, selv lader jeg til 80% Man behøver heller ikke å lade bilen på 32 amp heller. 16 holder. 

Anonymkode: 8fce5...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det spørs hvor lenge du må vente, men om vi bruker ladekort/avtaler betaler vi fortsatt mindre penger på lading en det kostet kjøre bensinbilen vi hadde (prisen på bensin var på rundt 16 kr da, det har jo økt endel siden den tid). I tillegg koster bommene fremdeles mindre, selv om det har vært snakk om endring. 

Anonymkode: de545...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pluss det er farlig i lengden å bruke vanlig stikkontakt til å lade bilen. Vi brukte det i 3 uker da vi ventet på lade klossen...men vi likte det ikke.

Vi bor i borettslag og her er det 2 som nå har ladet bilen med vanlig stikkontakt i over 2 år...vi har sakt til de flere ganger at dette ikke er lov. Det er fortgjort å bli brann i slik da slike strøm forsyning ikke tåler denne beslastingen.

Pluss det tar mye lenger tid og da blir det også dyrere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...