Gjest Gjest Skrevet 6. november 2005 #1 Skrevet 6. november 2005 Jeg har hatt piercing i navlen siden midt i sommer... men den siste mnd har jeg fått så mye betennelse..gjør nokså vondt og kommer sånn gørr og av og til litt blod ut... har IKKE noe lyst å ta den ut, men hva kan jeg gjøre for noe?? noen som har noen bra forslag??
Pauline Skrevet 6. november 2005 #2 Skrevet 6. november 2005 Navlepiercing tar ganske lang tid å gro skikkelig. Nå som det er blitt kaldere i været, dekker du den sansynligvis med mer klær, noe som kan irritere og lage betennelse. Rens godt. Få tak i en god salve hos lege feks, fucidin. Stell den omsorgsfult en stund, så ville jeg tro det går over. Fikk også betennelse i min ca 1/2 - 1 år etter at jeg tok den og stelte den som beskrevet. Det forsvant. Lykke til!
Smørblomsten Skrevet 6. november 2005 #3 Skrevet 6. november 2005 Jeg gikk innom et piercing-studio og fikk anbefalt å kjøpe en 'steriliserings'-veske på apoteket. Husker ikke navnet på den. Og så smurte jeg noe på navel/smykket i en periode til det var blitt bedre Men de som jobber med piercing har ihvertfall peiling! Evt ring dem og spør!
Shine21 Skrevet 7. november 2005 #4 Skrevet 7. november 2005 oki=) takk for svar, var jeg som stilte spørsmålet, glemte bare å logge meg inn...
Gjest 1111 Skrevet 7. november 2005 #5 Skrevet 7. november 2005 Rens godt og pass på å ikke kom borti den uten at du har vasket hendene godt. Hadde det slik jeg også, etter at det hadde gått et par måneder, fikk i tilegg en stoooor kul under hullet inni navlen, som var fylt med blod og gørr. Men så plutselig gikk det over og jeg har nå hatt den i fire år uten flere problemer.
Shine21 Skrevet 7. november 2005 #6 Skrevet 7. november 2005 ja er sånn det er her! akk som en klump på et vis.. for jeg vil ikke ta den ut, så skal prøve å rense mye å sånn som dere sa...
Dru Skrevet 7. november 2005 #7 Skrevet 7. november 2005 Du bør absolutt ikke ta den ut når det er betennelse i den.
Potetmel Skrevet 7. november 2005 #8 Skrevet 7. november 2005 Nei, for det er jo mye bedre å la betennelsen bli enda verre. Kan jo være at du ikke tåler metallet (hvis du har byttet).
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2007 #9 Skrevet 13. november 2007 Helluen jeg har ett spørsmål x) Me min piercing i navlen er det ike håvent menn litt rødt rett rundt . jeg tok den for ca 3 uker siden kansje .. men når jeg skulle rense idag og jeg presset piercingen litt opp så kom de ut nåke grønt slim ut .. de var ekkelt .. å jeg lurer på om de kan vere betendelse ? Jeg er bare 14 år me lite erfaring xD Plis svar meg
La Luna Skrevet 13. november 2007 #10 Skrevet 13. november 2007 Jeg anbefaler veldig å lese på denne siden her, har sjøl tatt piercing hos dem, og de er veldig profesjonelle og dyktige.
Gjest Indo Skrevet 13. november 2007 #11 Skrevet 13. november 2007 Nei, for det er jo mye bedre å la betennelsen bli enda verre. Kan jo være at du ikke tåler metallet (hvis du har byttet). Hvis du tar den ut når du har betennelse, og da spesielt siden den er tatt relativt nylig, vil hullet gro igjen med betennelsesmaterien inni, og resultatet blir da en byll i navelen. Hvis man er allergisk mot metallet vil kroppen støte fra seg piercingen selv. Fortsett å rense hullet, gjerne med klorhexidin som er sårveske..
La Luna Skrevet 13. november 2007 #12 Skrevet 13. november 2007 (endret) Riktig som Indo sier, ikke ta den ut. Fra linken i mitt forrige innlegg: "Med mindre legen din skulle være av en annen oppfatning, er det ingen selvfølge i at du skal fjerne smykket ved infeksjon. I noen sammenhenger kan smykket være et verktøy for å få renset såret inne i kanalen. Noen ser ut til å tro at dersom man fjerner smykket vil infeksjonen forsvinne av seg selv. Som regel ender det i at man stenger infeksjonen inne. I utgangspunktet vil en enkel smalspektret antibiotikakur, sammen med f.eks. en Fuscidin salve gjøre susen. Dette er reseptbelakte medikamenter og skal brukes i samråd med lege." Endret 13. november 2007 av La Luna
Gjest Indo Skrevet 13. november 2007 #13 Skrevet 13. november 2007 Helluen jeg har ett spørsmål x) Me min piercing i navlen er det ike håvent menn litt rødt rett rundt . jeg tok den for ca 3 uker siden kansje .. men når jeg skulle rense idag og jeg presset piercingen litt opp så kom de ut nåke grønt slim ut .. de var ekkelt .. å jeg lurer på om de kan vere betendelse ? Jeg er bare 14 år me lite erfaring xD Plis svar meg Betennelse ja..rens piercing godt hver dag..og "rull" på piercingen mens du renser. Da får du renseveske inn i hullet..Husk å ha rene fingre.
fuerza Skrevet 13. november 2007 #14 Skrevet 13. november 2007 Jeg tok ut en piercing ( i øvre øret vel og merke) pga betennelse, det endte med innstengt betennelse (klump) og svarte flekk (dødt vev)
Gjest Perle77 Skrevet 14. november 2007 #15 Skrevet 14. november 2007 Jeg har hatt piercing i navlen siden midt i sommer... men den siste mnd har jeg fått så mye betennelse..gjør nokså vondt og kommer sånn gørr og av og til litt blod ut... har IKKE noe lyst å ta den ut, men hva kan jeg gjøre for noe?? noen som har noen bra forslag?? Hei Jeg tok piercing i navlen for mange år siden. Jeg fikk betennelse som varte i evigheter, prøvde alt følte jeg, og endte opp med å gå til legen som sa jeg måtte ta den ut. Jeg ønsket ikke å gjøre det hos ham da jeg heller ville gå til de som piercet meg isteden. Helt tilfeldig fikk jeg etter legebesøket vite fra en kollega at jeg burde prøve grønnsåpe-vann. Brukte vanlig grønnsåpe (helst uten furunåls-lukt osv..) litt uttynnet. La meg på ryggen, og la en bommuls-pad dynket i dette over piercingen. Lå slik en liten stund, vridde litt piercingen slik at jeg fikk "vasket" godt, og skylte så med en bommuls-pad med vann. Etter to dager var betennelsen merbart mindre, og etter tre-fire dager var den borte! Hadde aldri trodd det skulle virke så bra. Jeg fortsatte "behandlingen" noen dager til. Vet ikke om det var nødvendig, men da følte jeg meg sikker. Håper dette kan hjelpe deg. Det var ihvertfall utrolig effektivt for meg. Hilsen Perle77
Gjest Gjest_trille_* Skrevet 15. november 2007 #16 Skrevet 15. november 2007 Navlepiercing tar ganske lang tid å gro skikkelig. Nå som det er blitt kaldere i været, dekker du den sansynligvis med mer klær, noe som kan irritere og lage betennelse. Rens godt. Få tak i en god salve hos lege feks, fucidin. Stell den omsorgsfult en stund, så ville jeg tro det går over. Fikk også betennelse i min ca 1/2 - 1 år etter at jeg tok den og stelte den som beskrevet. Det forsvant. Lykke til! Ikke smør med fusidin, det er et legemiddel som blir brukt i hytt og pine. Kjøp heller lege grønnsåpe, fyll litt grønnsåpe og vann i et beger, hold det over piercingen, og flytt smykket frem og tilbake. Jenta dette i noen dager, og betennelsen er borte. Veldig effektivt for meg iallefall.
Molle Skrevet 23. november 2007 #17 Skrevet 23. november 2007 Jeg har også god erfaring med grønnsåpe vann, funka kjempe bra på min navle piercing. Blanda ut litt grønnsåpe med lunket vann og vasket med en bomullsdott. Tok også og dunka en bommulsdott, presste ut vannet og la den over piercingen med et plaster som holdt den på plass.
Tussemøy Skrevet 23. november 2007 #18 Skrevet 23. november 2007 Du bør være forsiktig med å bruke mye pyrisept/clorhexidine o.l., når du bruker disse over lengre tid reagerer ikke bakteriene i pusset lengre på det. de fleste piercing studioer har faktisk sluttet å anbefale bruken av disse. Jeg har brukt saltvannsløsning(natriumklorid) på alle mine piercinger og det har fungert kjempefint! Natriumklorid kan du lage selv. Alt du trenger, er havsalt (uten tilsetningstoffer) og vann. Ta ca. ¼ts salt i en kopp med vann (ca. 2,5dl), plassér koppen i mikrobølgeovnen (evt. i en kjele), og gi dette et kjapt oppkok. Vannet bør være varmt når det brukes. Dette øker blodtilstrømningen til området, noe som igjen fører til at piercingen gror fortere. mens piercingen er hoven og pusser burde du også kjøpe deg en såpefri dusjsåpe. F.eks: Dr. Greve. Lykke til!
Tussemøy Skrevet 23. november 2007 #19 Skrevet 23. november 2007 ...ble så opphengt i å forklare at man kunne lage saltvannsløsning selv, at jeg glemte å nevne at det får man kjøpt på apoteket. Det mest praktiske å kjøpe da er små pipetter med saltvannsløsning.
Gjest Piercing? Skrevet 5. juli 2009 #20 Skrevet 5. juli 2009 hei eg har lyst å ta piercing i navelen men tenker på betennelse og sånt. Så hørte eg at da går ann å få betennelse i magen eller nåke husker ikkje hvor da var heilt. men då kunne du ikkje få baby.. er det sant?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå