AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #41 Skrevet 8. mai 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Du kan vel se forbruket hver dag? Har du ikke vannmåler? Anonymkode: 967af...d0e Nei, bor i blokk, så har ikke egen vannmåler. Men kunne vært interessant å se. Vil tippe jeg kanskje har redusert forbruket med ca 30%. Anonymkode: aa1d7...f67 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #42 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Man tar jo mer vann på tannbørsten flere ganger underveis? Eller er det bare jeg som pusser tenner på en helt unormal måte? Sikkert verdt en egen tråd på kg bare det 😄 Anonymkode: aa1d7...f67 Nei, det skal man ikke gjøre! Skyll gjerne tannbørsten først, men rist av vannet fra børsten før du tar på tannkrem og begynner å pusse. Cata skrev (13 timer siden): Sannsynligvis. Jeg tar på litt vann før jeg begynner å pusse, og så pusser jeg ferdig før jeg skyller ut tannpastaen/skummet med et par munnfuller vann. Har ikke på mer vann underveis. Altså: Jeg tror ikke det er sannsynlig du pusser tenner på en unormal måte, men at det er sannsynlig at det er flere praksiser ute og går . Da skyller du også ut fluoren fra tannkremen. Veldig lite lurt. Spytt ut, men ikke skyll! Om du absolutt må skylle etter tannpuss, skyll med fluorskyll, ikke vann. (Jeg jobber med dette🙈) Anonymkode: d6e1a...52f 4 1 1
Avstand Skrevet 8. mai 2022 #43 Skrevet 8. mai 2022 Fyller vann på store flasker. Her jeg bor tar det en evighet før vannet blir kaldt så vil gå med mye vann om jeg skal gjøre det hver gang jeg skal drikke. Kjøper litt også, men stort sett går det i å fylle på egen flaske og sette i kjøleskapet. Dusjer i kaldt så det ikke blir så behagelig. Så skrur jeg av og bøyer meg mens jeg tar håret. Tar ikke oppvasken for bånd. Skyller bare av hvis tallerknene er veldig skitne. Vasker ikke så mye som jeg gjorde før. Bruker vann fra vannkokeren om jeg skal trakte kaffe eller vaske pannen. Vann som andre har fylt mer enn de trengte når de koker vannet sitt. Slår av kran når jeg pusser tenner. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #44 Skrevet 9. mai 2022 Jeg bruker det vannet jeg trenger, men jeg bruker f.eks ikke vann mens jeg gjør selve tannpussen. Ingen grunn til at krana skal renne i flere minutter når tannbørsten kanskje skylles i 20 sekunder. Anonymkode: a8f54...15e 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #45 Skrevet 9. mai 2022 Nå bor ikke jeg et sted hvor det oppfordres til å spare vann, men lar folk virkelig vannet renne når de pusser tennene? Hvorfor det?! Anonymkode: b0bf9...a1c 4 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #46 Skrevet 9. mai 2022 Bor litt utenfor Oslo og dusjer og bruker vann som normalt. Men det jeg ikke har gjort er å spyle terrassen. Anonymkode: 8aefe...560 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #47 Skrevet 9. mai 2022 Bor i villastrøk i Oslo og prøver å være bevisst. Vi vurderte å sette på spreder i hagen i går, men endte med å droppe både det og bilvask. Ble lite imponert når naboen satte i gang å høytrykksspyle bilen en times tid senere 🙄 Har også kuttet ut unødvendig dusjing, dusjer toppen annenhver dag, slår av krana mellom tannpuss osv. Syns det er skikkelig leit å se at vi som gjør en innsats antakelig kommer til å ende med vannmangel likevel fordi nordmenn som vanlig har vanskelig for å sette fellesskapet foran egne, egoistiske behov. Anonymkode: 52783...7a7 2 1
Illuminatum Skrevet 9. mai 2022 #48 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 5.5.2022 den 18.05): Hvis det var som med strømmen at jeg kunne se forbruket av vann pr dag, tror jeg det hadde vært lettere å motivere seg og se hvor mange % man klarer å spare. Anonymkode: aa1d7...f67 Tips: Vannmåleren viser til en hver tid hva som brukes. 🙂
Illuminatum Skrevet 9. mai 2022 #49 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jo, men da må jeg skru av og på flere ganger bare for å spare et halvt eggeglass. Det er andre ting jeg kan spare mye mer på i løpet av en dag enn akkurat det. Dusje 10 sekunder kortere feks. Anonymkode: aa1d7...f67 To minutters tannpuss medfører kanskje 35 liter vann. Litt mer enn et halvt eggeglass:-) 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #50 Skrevet 9. mai 2022 Nei, er enslig og bor i leilighet. Dusjer maks 10 minutter hver dag. Anonymkode: 82f13...d89
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #51 Skrevet 9. mai 2022 Sparer selvfølgelig på vannet, det har jeg gjort i alle år. Bor ikke i Oslo. Vi har mye vann i Norge, men det er da ingen grunn til å sløse - det bruker mye ressurser å filtrere, pumpe vannet opp i krana og tømme avløpsvann. Begrenser ikke bruken, men unngår så klart fullstendig unødvendig sløsing som å la krana stå på når jeg pusser tenna eller gjør noe annet i kjøkkenet. Er litt sjokkert over at folk faktisk gjør dette, egentlig. Har hørt om det med tannpuss fra vannkampanjer fra USA, men trodde ikke at folk egentlig gjorde det, ikke i Norge i alle fall. Anonymkode: e91ff...dcc 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #52 Skrevet 9. mai 2022 Bor i Oslo og sparer der jeg kan. Dusjer annenhver dag da jeg trener, og vasker klær/oppvask som normalt. Blir litt demotivert av rekkehus og eneboliger i området som har vannspreder, bilvask hjemme etc. Da monner det lite om jeg dropper dusjen en dag. Anonymkode: d82f7...cb8 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #53 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 5.5.2022 den 18.05): Spesielt til folk i Oslo, men kan sikkert også bli aktuelt for andre. Med unntak for bergensere Har dere tatt oppfordringen om å spare vann, og hva sparer dere inn på? Synes ikke alle rådene er like gode, prioriterer hygiene og en god dusj for høyt til å begrense det til 2-3 minutter. Tror heller ikke det er mange dråper jeg sparer på å skru av krana under tannpuss. Men har blitt mer bevisst på å ikke la krana renne i utide mellom ulike gjøremål på kjøkkenet blant annet. Så noe blir det alltids. Hvis det var som med strømmen at jeg kunne se forbruket av vann pr dag, tror jeg det hadde vært lettere å motivere seg og se hvor mange % man klarer å spare. Anonymkode: aa1d7...f67 Etter at alle i vår kommune måtte montere vannmåler for en del år siden, så ja, har nok blitt mer bevisst. Lar ikke vannet renne når jeg pusser tenner. Dusjer kortere, skrur av vannet når jeg såper meg inn. Fyller en mugge med vann i kjøleskapet, så jeg har kaldt vann - så jeg ikke trenger la vannet renne så lenge. Vasker klær sjeldnere Anonymkode: 599b4...f69 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #54 Skrevet 9. mai 2022 Ikke utover at jeg skrur av vannet mens jeg pusser tennene, samt når jeg såper meg inn i dusjen. Anonymkode: a1d2d...321 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #55 Skrevet 9. mai 2022 Vann er et gode, drikkevann er i økende grad mangelvare. Å spare på vann er et miljøtiltak, og de ter ganske lett å gjøre små ting som gir store utslag. Jeg stenger selvfølgelig kranen når jeg pusser tenner eller tar shampoo i håret. Dusjer kort annenhver dag, vasker meg med klut de andre dagene, som sparer mye vann (og strøm). Bor alene, så følger regelen "if it's yellow let it mellow, if it's brown flush it down" på toalettet. Fyller vaskemaskin/oppvaskemaskin helt opp, og vasker ikke lengre enn nødvendig. Vasker sjelden bilen, og ikke når det faktisk er lite vann i magasinene. Resirkulerer vannet, f.eks hvis jeg koker poteter så blir potetvannet kjølt ned og brukt til å vanne plantene. Har også en bøtte som samler regnvann ute som jeg bruker til å vanne planter med. Anonymkode: 9a643...409 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #56 Skrevet 9. mai 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Bor alene, så følger regelen "if it's yellow let it mellow, if it's brown flush it down" på toalettet. Anonymkode: 9a643...409 Den hadde jeg ikke hørt før 😅 men toalettet tetter seg jo fort av papir hvis man ikke skyller ned for hver gang. Anonymkode: aa1d7...f67
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #57 Skrevet 9. mai 2022 Jeg har blitt mer bevisst på å ikke la vannet renne. Men utenom det vet jeg ikke helt hva mer jeg kan gjøre? Dusjer ikke så ofte som hver dag, og bor i leilighet, så har ingen plen å vanne. Anonymkode: 04726...89d 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #58 Skrevet 12. mai 2022 Jeg bodde noen år i Tanzania som ungdom, uten innlagt vann (bodde hos familie uten så god råd). Dusjen måtte gjøres ved å koke opp vann fra brønnen, la det avkjøle seg litt og helle over seg litt og litt fra en bøtte. Og bøtta holdt jo gjerne ikke både til kroppsvask og hårvask da. Selv om man fort venner seg til luksusen vi har i Norge med vann, og det er fort gjort å glemme hvor verdifullt vannet vårt er, så sitter minnene så dypt i meg at jeg bruker veldig lite vann fra før 😅får panikk av dem som lar vasken renne mens de pusser tenner😆 Anonymkode: 8fd8d...f00 1 1
Limahl Skrevet 12. mai 2022 #59 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg bodde noen år i Tanzania som ungdom, uten innlagt vann (bodde hos familie uten så god råd). Dusjen måtte gjøres ved å koke opp vann fra brønnen, la det avkjøle seg litt og helle over seg litt og litt fra en bøtte. Og bøtta holdt jo gjerne ikke både til kroppsvask og hårvask da. Selv om man fort venner seg til luksusen vi har i Norge med vann, og det er fort gjort å glemme hvor verdifullt vannet vårt er, så sitter minnene så dypt i meg at jeg bruker veldig lite vann fra før 😅får panikk av dem som lar vasken renne mens de pusser tenner😆 Anonymkode: 8fd8d...f00 ❤️❤️❤️❤️❤️❤️
Eneri Skrevet 14. mai 2022 #60 Skrevet 14. mai 2022 Bor nord i landet med rikelig vanntilgang. Kommunens reserve-reservoar flommer som regel over. Men det har hendt i sjeldne tilfeller at kommunen noen sommeruker har bedt folk spare på vannet og nedlagt vanningsforbud i hager. Det har som regel vært tiltak nok hvis folk lar være å bruke vannspreder på plenen eller vaske bilen. Jeg er uansett nokså effektiv når jeg dusjer og ikke skal vaske håret, og oppvaskmaskin+vaskemaskin fylles opp før de settes på.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå