AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #1 Skrevet 5. mai 2022 Spesielt til folk i Oslo, men kan sikkert også bli aktuelt for andre. Med unntak for bergensere Har dere tatt oppfordringen om å spare vann, og hva sparer dere inn på? Synes ikke alle rådene er like gode, prioriterer hygiene og en god dusj for høyt til å begrense det til 2-3 minutter. Tror heller ikke det er mange dråper jeg sparer på å skru av krana under tannpuss. Men har blitt mer bevisst på å ikke la krana renne i utide mellom ulike gjøremål på kjøkkenet blant annet. Så noe blir det alltids. Hvis det var som med strømmen at jeg kunne se forbruket av vann pr dag, tror jeg det hadde vært lettere å motivere seg og se hvor mange % man klarer å spare. Anonymkode: aa1d7...f67
PetterKanin Skrevet 5. mai 2022 #2 Skrevet 5. mai 2022 Nei, det ser jeg virkelig ingen grunn til. Hadde jeg bodd på Østlandet måtte jeg nok tenkt annerledes da.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #3 Skrevet 5. mai 2022 Det blir vi nok nødt til alle, når politikerne har solgt unna vannet vårt til EU og andre.. Anonymkode: 575ca...a1b 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #4 Skrevet 5. mai 2022 Nei. Bor på vestlandet Anonymkode: a4892...01a 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #5 Skrevet 5. mai 2022 Ja, jeg gjør det. Ene og alene fordi jeg betalerfor faktisk bruk. Har vannmåler. Anonymkode: e7675...ff4 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #6 Skrevet 5. mai 2022 Nei, tar like lange dusj som alltid og dette vil ikke forandre seg. Anonymkode: aecfd...f2c
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #7 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det blir vi nok nødt til alle, når politikerne har solgt unna vannet vårt til EU og andre.. Anonymkode: 575ca...a1b https://www.faktisk.no/artikler/0rg81/nei-vannmangelen-i-oslo-skyldes-ikke-at-vi-sender-strom-til-utlandet Anonymkode: fca25...3d0 8
Vimsepims Skrevet 5. mai 2022 #8 Skrevet 5. mai 2022 Pleier aldri å la vannet renne når jeg pusser tenner. Ang 2-3 minutters dusjer så tror jeg det passer best for folk med lite hår... 9 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #9 Skrevet 5. mai 2022 Bruker lite vann uansett. Skrur allerede av vannet mens jeg pusser tenner, er effektiv i dusjen og har fulle vaskemaskiner. Selv om det er greit med vann her jeg bor ser jeg lite hensikt i å sløse. Skulle jeg brukt mindre måtte jeg latt være å trekke ned etter toalettbesøk, og det er helt uaktuelt. Anonymkode: 4101b...be6 4
Veggdyret Skrevet 5. mai 2022 #10 Skrevet 5. mai 2022 Har egen brønn, som så langt aldri har gått tom. Sløser ikke med vannet allikevel, og dusjene begrenses kraftig av strømprisen. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #11 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Spesielt til folk i Oslo, men kan sikkert også bli aktuelt for andre. Med unntak for bergensere Har dere tatt oppfordringen om å spare vann, og hva sparer dere inn på? Synes ikke alle rådene er like gode, prioriterer hygiene og en god dusj for høyt til å begrense det til 2-3 minutter. Tror heller ikke det er mange dråper jeg sparer på å skru av krana under tannpuss. Men har blitt mer bevisst på å ikke la krana renne i utide mellom ulike gjøremål på kjøkkenet blant annet. Så noe blir det alltids. Hvis det var som med strømmen at jeg kunne se forbruket av vann pr dag, tror jeg det hadde vært lettere å motivere seg og se hvor mange % man klarer å spare. Anonymkode: aa1d7...f67 La oss si at dere er en familie på 4 som pusser tennene hver for dere, 2 ganger om dagen. Altså 8 ganger. Alle pusser 1 minutt og dere lar vannet stå. Jeg fant at en kran kan tappe 4-8 litet vann i minuttet, så la oss si 4 liter pr minutt. 8 tannpuss x 4liter = 32 liter/pr dag. 32 liter × 365 dager= 11680 liter i året. Anonymkode: 9ac7d...b9e 10 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #12 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Spesielt til folk i Oslo, men kan sikkert også bli aktuelt for andre. Med unntak for bergensere Har dere tatt oppfordringen om å spare vann, og hva sparer dere inn på? Synes ikke alle rådene er like gode, prioriterer hygiene og en god dusj for høyt til å begrense det til 2-3 minutter. Tror heller ikke det er mange dråper jeg sparer på å skru av krana under tannpuss. Men har blitt mer bevisst på å ikke la krana renne i utide mellom ulike gjøremål på kjøkkenet blant annet. Så noe blir det alltids. Hvis det var som med strømmen at jeg kunne se forbruket av vann pr dag, tror jeg det hadde vært lettere å motivere seg og se hvor mange % man klarer å spare. Anonymkode: aa1d7...f67 Jeg bor i Bergen, har vært lite nedbør her også. Så vi bor være litt bevisste vi og. Men nå har det regnet litt og tror det blir verre i morgen. Men bra med litt regn nå. Vi har egen brønn som aldri har vært tom, men var ikke langt unna for noen år siden. Jeg tenker at det er viktig å spare på vannet der en kan når det er fare for vannmangel. Selv om kun du alene ikke sparer så mye ved å la vannet renne under tannpuss, så kan en tenke på mengden det utgjør hvis alle tenkte slik. Og det kun på tannpussen. Det bor vel ca 700 000 innbyggere i Oslo kommune og de fleste (forhåpentligvis) pusser tennene. 😜 Men veldig bra at du er mer bevisst i det daglige 👍👍 Enig i at en ville blitt motivert at å se vannprosenten en sparer! Anonymkode: f6078...2f0 3
sommermor Skrevet 5. mai 2022 #13 Skrevet 5. mai 2022 Nei her er det totalt unødvendig å spare på vannet. Vi bor ikke i Bergen, men I Midt Norge. Her har det snødd og regnet mer enn nok i år.
Høna79 Skrevet 5. mai 2022 #14 Skrevet 5. mai 2022 Ja, bor i Oslo og gjør det jeg syns er rimelig og uten stor ulempe. Lar ikke vannet renne når jeg pusser tenner, har satt vannmugge i kjøleskapet, bruker den lille knappen på do når det passer, vanner blomster ute med kanne. Vanner ikke plenen. Men å dusje i 2-3 min når jeg skal vaske langt hår går bare ikke, men vasker ikke håret hver dag (det gjorde jeg ikke før heller). Trenger bilen en vask så får den det - skitt og søle gir verditap. 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #15 Skrevet 5. mai 2022 Bor i nord, og har verken vannmangel eller skogbrannfare 😄 Anonymkode: 77c96...62d
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #16 Skrevet 5. mai 2022 Høna79 skrev (29 minutter siden): Ja, bor i Oslo og gjør det jeg syns er rimelig og uten stor ulempe. Lar ikke vannet renne når jeg pusser tenner, har satt vannmugge i kjøleskapet, bruker den lille knappen på do når det passer, vanner blomster ute med kanne. Vanner ikke plenen. Men å dusje i 2-3 min når jeg skal vaske langt hår går bare ikke, men vasker ikke håret hver dag (det gjorde jeg ikke før heller). Trenger bilen en vask så får den det - skitt og søle gir verditap. Satt vannmugge i kjøleskapet? Hvorfor det? Jeg sparer på vann, tar kortere dusjer, stopper alltid vannet ved tannpuss for barna og meg selv. Lærer barna mine det samme. Det er skremmende hvor tørt Østlandet er nå. Håper det ikke blir for mange skogbranner. Og håper det snart kommer mange dager med mye regn 💙🌧 Anonymkode: 4ebf3...334 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #18 Skrevet 5. mai 2022 Ja, lar ikke det renne til det er blitt skikkelig kaldt lengre. Minimerer bruk til tannpuss, før var jeg ikke så nøye. Bor mye på hotell, så prøver å spare hårvasken (jeg har veldig langt hår) til jeg er i andre deler av landet, eller sånn som nå i Danmark. Anonymkode: 6f10e...0fb 1
Spell Skrevet 5. mai 2022 #19 Skrevet 5. mai 2022 Sparer ikke mer på vannet nå enn før, nei, men har alltid vært sparsom. Aldri skjønt de som latt vannet renne under tannpuss, eller ved innsåping i dusjen, da vaskes jo såpa vekk før man får nytte av den. Kan likevel spare inn en del på å ikke trekke ned i do hver gang, og fylle opp flasker med vann slik at vannet ikke trenger å renne en stund før man kan fylle et glass (jeg kan godt drikke romtemperert vann, men vi har gamle rør, så ikke sunt å drikke vannet som har stått en stund i rørene). 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #20 Skrevet 5. mai 2022 Bor på Sunnmøre🌧️ Så nei, sparer ikke. Her regner det mer enn nok. Anonymkode: 1682b...c69
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå