fru Alving Skrevet 8. mai 2022 #101 Del Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg er enig i dette, og spørsmålet er ikke bare dumt. Likevel tenker jeg at hvis man seriøst ønsker å påvirke barn til å nå langt akademisk, må man begynne å stimulere lærelyst og nysgjerrighet tidlig, gjerne med lek med bokstaver og tall, og studier av småkryp og fenomener i naturen. Det går ikke an å bare si "du skal arbeide hardt" og sikte seg inn på bachelor på Harvard som om det var målet, ikke karrieren etterpå. Utdanningsinstitusjon velger man utifra det man ønsker å studere, og det er den høyeste utdanningen som er den viktigste. Er doktorgraden din fra MIT, er det ingen som spør om hvor bachelorgraden din er fra. Anonymkode: e9725...958 Nei men det har ikke trådstarter sagt heller, hun kom med Harvard som et eksempel. Det er klart at veien blir til etterhvert og barnets ønsker og interesser vil vise hvor det er naturlig å studere. Men dette er en unorsk måte og tenke på. Jeg har en indisk venninne og hun har flere barn som alle holder på med studier, og det er attraktive studier altså. deres utdanning og fremtidige karriere er mye mer et familieprosjekt enn det er hos meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #102 Del Skrevet 8. mai 2022 1 hour ago, fru Alving said: Men dette er en unorsk måte og tenke på. Jeg har en indisk venninne og hun har flere barn som alle holder på med studier, og det er attraktive studier altså. deres utdanning og fremtidige karriere er mye mer et familieprosjekt enn det er hos meg. Ikke-vestlige foreldre er også mer opptatt av at barna tar utdanning som gir status og god økonomi. Egentlig forståelig så lenge de ikke pusher barna til å utdanne seg til noe de hater. Anonymkode: 0a7f2...616 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #103 Del Skrevet 8. mai 2022 Tigerforeldre? Hva betyr det, eller er det skrivefeil/autocorrect? Jeg oppriktig lurer, ikke frekt ment😊 Anonymkode: d18e5...31d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 9. mai 2022 #104 Del Skrevet 9. mai 2022 Ryddet for brukerdebatt og innlegg som kun består av lenker. Rhodiola, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #105 Del Skrevet 9. mai 2022 21 hours ago, AnonymBruker said: Du snakker hele tiden om et internasjonalt nivå? Hva legger du i det? Anonymkode: f9308...de5 Det har trådstarter forklart tidligere. Dattera skal være blant de 5 prosent beste på Harvard og ende opp med jobber som f.eks sjef for oljefondet. Anonymkode: 24291...8a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #106 Del Skrevet 9. mai 2022 15 hours ago, AnonymBruker said: Tigerforeldre? Hva betyr det, eller er det skrivefeil/autocorrect? Jeg oppriktig lurer, ikke frekt ment😊 Anonymkode: d18e5...31d Tigerforeldre er foreldre som mener at barna ikke skal ha det gøy, men kun satse på karriere fra de er knøttsmå. Det stammer fra Asia. Anonymkode: 24291...8a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #107 Del Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det har trådstarter forklart tidligere. Dattera skal være blant de 5 prosent beste på Harvard og ende opp med jobber som f.eks sjef for oljefondet. Anonymkode: 24291...8a6 Da får hun ha lykke til med den. Anonymkode: 6caf9...a75 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #108 Del Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 5.5.2022 den 23.30): Nei, det vil være å overdrive. Men jeg foreldrene mine og miljøet rundt meg viste meg ikke at det var mulig. Jeg tenkte aldri tanken som barn at jeg kunne gå på Harvard. Skal man gå på Harvard så må man 1) vite at man har muligheten 2) vite hvordan man kommer dit 3) gjøre det som trengs for å komme dit. Jeg skal lære ungen min at hun har muligheten, hva som trengs for å komme på Harvard og hjelpe henne å selvdisiplin og det å sette pris på å lykkes akademisk. Jeg har prestisjeutdanning med svært gode karakterer. Men jeg kom meg aldri på et internasjonalt nivå. Jeg skjønte ikke at om jeg bare jobbet litt hardere så kunne jeg komme dit. I min vennegjeng så snakket vi aldri om slikt og jeg hadde ikke foreldre som satte meg på tanken heller. For meg er det ikke viktig om hun blir toppforsker eller sjef for oljefondet. Det som er viktig er at hun får realisert sitt potensiale. TS Anonymkode: d743b...9ba Hvordan kan du ikke ha visst at det var en mulighet for deg å studere ved et Ivy League - universitet? Hvorfor skylder du på foreldrene dine? Anonymkode: f9308...de5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #109 Del Skrevet 9. mai 2022 Stakkars unge.. Du høres så kald ut. Press blir hun nok å føle, uansett hva du sier. "Mamma er sint/lei seg fordi jeg ikke vil dra på pianotimer.. da må jeg dra på pianotimer slik at hun blir glad igjen" Du skaper en person som kommer til å ha sykelig høye forventninger til seg selv, og til å se ned på de som ikke har så høye ambisjoner som hun har. Husk at fallhøyden er desverre også deretter.. Sier ikke at du ikke skal motivere barnet ditt til å oppsøke de drømmene det har, men du skal ikke skape et menneske med usunne verdier slik som du tydeligvis selv har... Ikke dytt over dine problemer på ditt barn. De trenger kjærlighet og veiledning, ikke mental pisking for at du skal kunne skryte til venninnene dine. Du ber om psykisk uhelse for barnet ditt.. Anonymkode: ccae7...e52 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hvitmargeritt Skrevet 9. mai 2022 #110 Del Skrevet 9. mai 2022 Dette håper eg er tull! At du TS ikke tar til deg noe av det andre skriver i forhold til psykisk helse og press på dagens unge er skremmende! Det virker som du har sky lappene på og ikke tar til deg noe av det andre skriver om, som er uenig med deg. Helt siden jentungen begynte på skolen har det viktigste vært for hun og for oss at hun har venner. Dette er jo noe av det de bruker mest tid på spesielt i 1.klassen. Her burde fokuset ditt være. Dette er typisk eksempel på mor som lever gjennom datteren! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 9. mai 2022 #111 Del Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 5.5.2022 den 15.16): Som sagt. Jeg skal tilpasse oppdragelsen etter norske forhold. Å isolere ungen fra de andre barna i Norge har jeg ikke tenkt til. Jeg har fokus på målet, å få datteren min på internasjonalt nivå, ikke at ungen skal få en kjipest mulig barndom. Jeg tror heller ikke man må ta det så ekstremt som kineserne for å få barna til å bli best. Jeg er faktisk sikker på at datteren min ikke kommer til å bli noe dårligere enn kinabarna. TS Anonymkode: d743b...9ba Tror du datteren din har et ønske om å nå internasjonalt nivå i hva enn det er du ser for deg? Høres ut som du projiserer dine egne ønsker og mål over på henne. Skummelt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #112 Del Skrevet 10. mai 2022 Lorieen skrev (På 9.5.2022 den 21.55): Tror du datteren din har et ønske om å nå internasjonalt nivå i hva enn det er du ser for deg? Høres ut som du projiserer dine egne ønsker og mål over på henne. Skummelt. Ikke bare høres ut som. Det er ingen tvil om at trådstarter prøver å gi dattera livet hun selv ville ha. Anonymkode: 436bb...dd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pikaboo Skrevet 10. mai 2022 #113 Del Skrevet 10. mai 2022 Stakkars. Nei la barn være barn. Blir bok av forventninger senere i livet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #114 Del Skrevet 10. mai 2022 Ikke ofte jeg kommenterer her inne, men nå må jeg bare Jeg var en gang det barnet som gjorde det veldig bra på skolen, læring gled rett inn og jeg trengte aldri å jobbe spesielt hardt for å oppnå gode resultater. Hvis foreldrene mine hadde presset meg kunne jeg nok både være overlege eller noe annet fancy i dag. I stede valgte de å la meg styre selv, og minnet meg på at gode/dårlige resultater kun gikk ut over meg selv senere i livet og at det var mitt valg hva jeg ville bruke tiden min på (skole, venner osv) Jeg et så ufattelig glad for at ingen la press på meg! Gikk ut av all skolegang med gode karakterer, men absolutt ingen straight A student. Har i dag en god og trygg jobb og lever er middelklasse liv jeg er veldig fornøyd med! Jeg har aldri ønsket meg å være toppleder, ha millionlønn eller å bli beundret… så om mine foreldre hadde presset meg til resultater og krevd at jeg leverte på visse områder hadde jeg garantert vært mindre lykkelig enn hva jeg er i dag! Det er så viktig å huske at man kun er ung en gang i livet, og noen ganger er det viktigere å være sammen med venner eller gjøre noe annet gøy enn å få toppkarakter! Anonymkode: 7ec9e...504 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nissejenta Skrevet 16. mai 2022 #115 Del Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 5.5.2022 den 15.38): Det er jo derfor jeg lager tråden. Jeg ønsker hjelp til å sørge for at det ikke skjer. At hun ikke lar seg lure til å nøye seg med å bli som alle andre. Absolutt! TS Anonymkode: d743b...9ba Hva er galt med å bli som alle andre? Hvorfor skal ditt barn bli noe spesielt? Kan det ikke bare få være barn og være med å bestemme livet sitt selv? Måten du snakker på virker litt narsissistisk… pass på at dette ikke egentlig handler om deg og dine behov 🫤 Barnet ditt er et eget individ og ikke en forlengelse av deg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå