Gå til innhold

Noen tigerforeldre her?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 5.5.2022 den 16.15):

Jeg kommer til å oppdra henne til å ikke ville bli blomsterdekoratør. 

Nei. Du kjenner hverken meg eller min datter. 

TS

Anonymkode: d743b...9ba

Hva er galt med blomsterdekoratør?

Anonymkode: 6caf9...a75

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at du burde spørre på et internasjonalt forum og ikke på kvinneguiden.NO. I Norge og andre skandinaviske land er det «forbudt» å være bedre enn andre. Satse på et forum hvor jante ikke finnes og du kanskje får noen bra svar. Lykke til! 😊😊

Anonymkode: 4b934...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hva er galt med blomsterdekoratør?

Anonymkode: 6caf9...a75

Ingenting galt med å blomsterdekortatør. Det er bare ikke noe for min datter.  Hun er for glad i akademiske disipliner.  

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg tenker at du burde spørre på et internasjonalt forum og ikke på kvinneguiden.NO. I Norge og andre skandinaviske land er det «forbudt» å være bedre enn andre. Satse på et forum hvor jante ikke finnes og du kanskje får noen bra svar. Lykke til! 😊😊

Anonymkode: 4b934...c95

Jeg er på internasjonale forumer og jeg leser bøker om temaet. Men de internasjonale forumene og bøkene kan selvsagt ikke forklare hva man bør gjøre for å nå de samme målene i Norge. 

Enig i at janteloven er sterk i Norge. Er jo bare å se på svarene i denne tråden.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.5.2022 den 13.55):

Med tigerforeldre mener jeg foreldre som ønsker å hjelpe barna å prestere høyt, 

Jeg har en unge(5 år) som jeg ønsker å hjelpe å prestere(når hun bli eldre). Jeg leser om oppdragelsesmetodene i Sørøst-Asia, men jeg ser også at ting blir litt vanskeligere i Norge. Hun skal jo sosialiseres med norske barn og da er det jo lett for henne å falle for fristelsen til å ville bli som dem. Ikke misforstå. Hun skal jo passe inn sosialt, men jeg ønsker ikke at hun som voksen skal tenke på hvor mye lenger hun bare brukte sine talenter riktig. 

Så hvordan gjør dere det? Det å kombinere prestasjon med sosialisering. Jeg tenkte å kontakte foreldre som har oppdratt barn til å drive med toppidrett. Men jeg tror at ungen min er mer akademisk anlagt. Hun er allerede nå god i språk og matte og jeg ser ingen grunn til at hun ikke skal kunne nå internasjonalt nivå om hun bare settes på riktig spor. 

Unnskyld. Men jeg tenker at beste oppdragelsen er heller å lære de gleden i læring, samt bli et selvstendig menneske med selvstendige meninger. Vi kan hjelpe de å ta gode valg for seg og sine omgivelser. Barn som blir presset og går glipp av livet, blir som regel deprimerte og presterer dårlig. Dine barn gjør som deg. Så beste rådet er vel at du først og fremst bør gå foran som et godt eksempel på å være glad i å høste fra god disiplin på en positiv måte. Skal du lykkes med dine planer

Anonymkode: c5682...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei heldigvis ikke, kunne ikke ramlet meg inn å være det. 

Anonymkode: 916e0...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra å lære barn å verdsette det å jobbe for å få til noe. Samtidig så ligger ikke lykken i fasade og prestisjeutdannelser. Lykken ligger i å ha selvtillit og føle seg vel med seg selv. Alt annet betyr ingenting hvis man ikke har den grunnmuren.

Jeg håper ditt fokus på å bygge den grunnmuren, det å anerkjenne og se hennes følelser og behov som liten, er noe du anser som minst like viktig som fasade og prestisje, TS.

Anonymkode: 8a856...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Enig i at janteloven er sterk i Norge. Er jo bare å se på svarene i denne tråden.

TS

Jeg tror de fleste her ikke synes det er noe problem om din datter blir "bedre" enn deres barn. Så lenge hun faktisk VIL det selv, det hun driver med... Så jeg vil ikke kalle det jantelov... Mer bekymring i forhold til hvordan du har planer om å forme din datter, som du ikke aner om faktisk passer for henne.

Anonymkode: 356f9...c18

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ingenting galt med å blomsterdekortatør. Det er bare ikke noe for min datter.  Hun er for glad i akademiske disipliner.  

TS

Haha, du kan ikke vite at en femåring er "glad i akademiske disipliner."

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS har tydeligvis ikke fått med seg alt fokuset på stress, prestasjonsangst og psykiske problemer blant barn og unge. Skremmende at noen snakker om prestasjoner og talentdyrking før barnet en gang har begynt på skolen. Er det viktigere å være best enn å være lykkelig? 

Anonymkode: cd7a8...913

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fokuset ditt er jo helt merkelig. Det viktigste er at barnet presterer på internasjonalt nivå. Hvis det først viser seg at du har et barn med en stor interesse og talent innenfor noe skjønner jeg at du vil hjelpe barnet å kunne prestere på høyt nivå, men du vet jo ikke om ditt barn kommer til å ha denne interessen eller talentet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.5.2022 den 13.55):

Med tigerforeldre mener jeg foreldre som ønsker å hjelpe barna å prestere høyt, 

Jeg har en unge(5 år) som jeg ønsker å hjelpe å prestere(når hun bli eldre). Jeg leser om oppdragelsesmetodene i Sørøst-Asia, men jeg ser også at ting blir litt vanskeligere i Norge. Hun skal jo sosialiseres med norske barn og da er det jo lett for henne å falle for fristelsen til å ville bli som dem. Ikke misforstå. Hun skal jo passe inn sosialt, men jeg ønsker ikke at hun som voksen skal tenke på hvor mye lenger hun bare brukte sine talenter riktig. 

Så hvordan gjør dere det? Det å kombinere prestasjon med sosialisering. Jeg tenkte å kontakte foreldre som har oppdratt barn til å drive med toppidrett. Men jeg tror at ungen min er mer akademisk anlagt. Hun er allerede nå god i språk og matte og jeg ser ingen grunn til at hun ikke skal kunne nå internasjonalt nivå om hun bare settes på riktig spor. 

Du hjelper barnet til å prestere ved å la barnet bestemme selv hva det vil prestere i. Din oppgave er ikke å presse barnet inn i noe, men å gjøre barnet i stand til å ta egne valg og ta styring over sitt eget liv. Du skal ikke styre hele livet.

Oppdragelsesmetodene i Sørøst-Asia er mishandling.

AnonymBruker skrev (På 5.5.2022 den 14.21):

Gikk selv på St.Sunniva og det var i hvert fall ikke en skole tilrettelagt for barn med ambisjoner. Det var en helt vanlig skole.

Barn med ambisjoner?! Du mener vel foreldre med ambisjoner for barna? Hva ønsker barna selv?

Sitat

Takk. Jeg fokuserer å lære henne gode rutiner og selvdisiplin.

Et barn trenger fri lek, ikke å bli tvunget inn i unødvendige rutiner.

Sitat

Alt det lærte jeg, men jeg erger meg over at foreldrene mine ikke lærte meg å komme på et internasjonalt nivå. 

Og du føler at de ble skuffet over deg og du fikk aldri anerkjennelse som barn, og derfor vil du utsette ditt eget barn for det samme?

AnonymBruker skrev (På 5.5.2022 den 14.50):

Det store flertallet av ungdommer begår fremdeles ikke selvmord, heldigvis. Slik du legger det frem så er det jo ingenting man kan gjøre, alle unge har det helt forjævlig og vi må bare krysse fingrene og håpe de kommer helskinnet ut på andre siden?

Feil. Man kan la være å øke forventningspresset. Man kan gjøre så barnet alltid føler at det kan slappe av hjemme og at det ikke føler at det må prestere også for sine egne foreldre.

AnonymBruker skrev (På 5.5.2022 den 15.16):

Jeg har fokus på målet, å få datteren min på internasjonalt nivå, ikke at ungen skal få en kjipest mulig barndom.

Med mindre barnet selv brenner for det, noe jeg tviler på er mulig så tidlig, så vil barndommen bli kjip fordi du tvinger barnet inn i det.

Hvis barnet skal på internasjonalt nivå så må fritid og barndom ofres.

AnonymBruker skrev (På 5.5.2022 den 15.31):

Jeg kan nok mer om barn enn del fleste. Ikke bare har jeg en unge, men jeg leser mye litteratur for å sørge for at hun får best mulig oppvekst.

Hva slags litteratur?

AnonymBruker skrev (På 5.5.2022 den 15.38):

Det er jo derfor jeg lager tråden. Jeg ønsker hjelp til å sørge for at det ikke skjer. At hun ikke lar seg lure til å nøye seg med å bli som alle andre. 

Det er jo du som ber om råd til hvordan du kan manipulere henne til å gjøre som du vil.

AnonymBruker skrev (På 5.5.2022 den 15.51):

Jeg tror du misforstår. Datteren min har og skal selvsagt fortsette å få utviklke en selvstendig personlighet. Hun skal få gå sine egen vei. Men jeg skal hjelpe henne med å gå veien hun kommer til å være glad hun gikk. Ikke veien hun lot seg lure til å ta fordi alle andre tok den. 

"Hun skal selvsagt få gå sin egen vei... så lenge hun går veien jeg har bestemt for henne."

Fy faen.

Sitat

Jeg leser mye om psykisk sykdom. Jeg slet selv med depresjon som ung så har mye erfaring med det og jeg skal gjøre ALT for at ungen min aldri vil slite psykisk. 

Nå ringer det massive varselklokker her. Du er klar over at holdningene din nettopp er noe som vil kunne gjøre at barnet ditt vil slite psykisk, ikke sant?

Men jo mer jeg leser av tråden, desto mer overbevist blir jeg om at det bare er tull.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderator kan stenge tråden. Tråden er nærmest kun avsporing og personangrep mot meg. Jeg har fått hjelpen jeg trenger og skal kontakte der ette miljøene i Norge. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare for å være djevelens advokat her.

I Norge har vi liten kultur for å pushe barn i det hele tatt. Bare se på Ingebrigtsen familien hvor lang barn(nå voksne) kan nå når bare foreldrene er iherdige nok. Og litt sprø, for det er jo Gjert.

Jeg tror mange barn i Norge kunne tjene mye på å bli stilt mer krav til og lære seg å gjøre sitt beste og at læring er gøy.

Og nei jeg tror ikke at du automatisk får ulykkelige barn av å stille krav og lære dem selvdisiplin. Det er riktig at det er mye press og psykisk uhelse blant unge(jenter...) men hvorfor det er sånn er nok ikke så enkelt å sette fingeren på, dette er et komplekst materiale. 

For de fleste barn er det gøy og gir mestring å være ordentlig god i noe, men her i Norge dyrker vi dessverre middelmådighet. Med noen unntak.

Så lange TS ivaretar barnet sitt og sørger for at hun gjør det hun gjør fordi hun selv ønsker det så bør dette går greit. Det er ingenting i veien med å være blomsterdekoratør. Og Jenny Skavlan er et eksempel på en som kommer fra en akademikerfamilie som selv har valgt å gå mer i praktisk retning, tror hun er utdannet innen søm og skredderfag.

Likevel er foreldrene høyt utdannet og har typiske akademikeryrker så er det lite trolig at barna blir praktikere i yrkeslivet nettopp fordi de ikke sosialiseres inn i dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusedullz

Tigerforeldre...Curlingforeldre....Helikopterforeldre. Herregud. Hvilken verden vi lever i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis noen har lyst til å bli vaskehjelp da? Eller uteligger? Hva hvis det er det de har LYST til? Eller kanskje de har lyst til å bli fattig? Det er jo håpløst trendy å bli så rik som mulig, lurer på når den trenden dabber av. 

Anonymkode: 669e6...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

fru Alving skrev (40 minutter siden):

I Norge har vi liten kultur for å pushe barn i det hele tatt. Bare se på Ingebrigtsen familien hvor lang barn(nå voksne) kan nå når bare foreldrene er iherdige nok. Og litt sprø, for det er jo Gjert.

Jeg tror mange barn i Norge kunne tjene mye på å bli stilt mer krav til og lære seg å gjøre sitt beste og at læring er gøy.

Og nei jeg tror ikke at du automatisk får ulykkelige barn av å stille krav og lære dem selvdisiplin. Det er riktig at det er mye press og psykisk uhelse blant unge(jenter...) men hvorfor det er sånn er nok ikke så enkelt å sette fingeren på, dette er et komplekst materiale. 

For de fleste barn er det gøy og gir mestring å være ordentlig god i noe, men her i Norge dyrker vi dessverre middelmådighet. Med noen unntak.

Så lange TS ivaretar barnet sitt og sørger for at hun gjør det hun gjør fordi hun selv ønsker det så bør dette går greit. Det er ingenting i veien med å være blomsterdekoratør. Og Jenny Skavlan er et eksempel på en som kommer fra en akademikerfamilie som selv har valgt å gå mer i praktisk retning, tror hun er utdannet innen søm og skredderfag.

Likevel er foreldrene høyt utdannet og har typiske akademikeryrker så er det lite trolig at barna blir praktikere i yrkeslivet nettopp fordi de ikke sosialiseres inn i dette.

Jeg er enig i dette, og spørsmålet er ikke bare dumt. Likevel tenker jeg at hvis man seriøst ønsker å påvirke barn til å nå langt akademisk, må man begynne å stimulere lærelyst og nysgjerrighet tidlig, gjerne med lek med bokstaver og tall, og studier av småkryp og fenomener i naturen.

Det går ikke an å bare si "du skal arbeide hardt" og sikte seg inn på bachelor på Harvard som om det var målet, ikke karrieren etterpå. Utdanningsinstitusjon velger man utifra det man ønsker å studere, og det er den høyeste utdanningen som er den viktigste. Er doktorgraden din fra MIT, er det ingen som spør om hvor bachelorgraden din er fra.

Anonymkode: e9725...958

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Moderator kan stenge tråden. Tråden er nærmest kun avsporing og personangrep mot meg. Jeg har fått hjelpen jeg trenger og skal kontakte der ette miljøene i Norge. 

TS

Så fordi du ikke fikk de svarene du hadde forventet deg så er plutselig alt «brukerangrep»?

Bare vær klar over at å være tigerforeldre i Norge grenser til omsorgssvikt. Så om du har lyst til å ta på deg rollen som årets verste mor år etter år kommer det ikke til å ende bra.

Anonymkode: 3e687...333

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (6 timer siden):

I Norge har vi liten kultur for å pushe barn i det hele tatt.

Det er jo bra.

Sitat

"Pushing" er den beste måten å drepe glede over læring på.

Sitat

Problemet er at dagens ungdommer stiller store krav til seg selv, både på skolen, med trening, sosiale medier, osv. Det er et enormt press. Problemet er ikke at de ikke har selvdisiplin, men at de tar på seg for mye ansvar.

Sitat

Feil.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.5.2022 den 15.16):

Som sagt. Jeg skal tilpasse oppdragelsen etter norske forhold. Å isolere ungen fra de andre barna i Norge har jeg ikke tenkt til. 

Jeg har fokus på målet, å få datteren min på internasjonalt nivå, ikke at ungen skal få en kjipest mulig barndom. 

Jeg tror heller ikke man må ta det så ekstremt som kineserne for å få barna til å bli best.  Jeg er faktisk sikker på at datteren min ikke kommer til å bli noe dårligere enn kinabarna. 

TS

Du snakker hele tiden om et internasjonalt nivå? Hva legger du i det? 

Anonymkode: f9308...de5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...