AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #41 Del Skrevet 5. mai 2022 Jeg ønsker at min 10 år gamle datter skal nå langt. MEN jeg setter ikke noe mål for hvor langt. Det jeg gjør er å være nyskjerrig på hennes interesser og støtte henne i det hun er flink til. Jeg passer på å følge med på muligheter innenfor dette feltet og lar henne få ha det gøy og dyrke dette i sitt eget tempo. Anonymkode: e136f...0fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #42 Del Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg ønsker at min 10 år gamle datter skal nå langt. MEN jeg setter ikke noe mål for hvor langt. Det jeg gjør er å være nyskjerrig på hennes interesser og støtte henne i det hun er flink til. Jeg passer på å følge med på muligheter innenfor dette feltet og lar henne få ha det gøy og dyrke dette i sitt eget tempo. Anonymkode: e136f...0fd Takk. Jeg har ikke satt noen konkrete mål for min datter jeg heller. Men hun kan nå så mye lenger enn å kun bli lege, hvis du skjønner hva jeg mener. Jeg også fokuserer på at hun skal ha det gøy, jeg fokuserer på mestringsfølelse. Det er jo noe av det gøyeste som finnes. TS Anonymkode: d743b...9ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hansehan Skrevet 5. mai 2022 #43 Del Skrevet 5. mai 2022 (endret) . Endret 5. mai 2022 av Hansehan Feil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #44 Del Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk. Jeg har ikke satt noen konkrete mål for min datter jeg heller. Men hun kan nå så mye lenger enn å kun bli lege, hvis du skjønner hva jeg mener. TS Anonymkode: d743b...9ba Edit: Jeg har selvsagt ikke noe i mot leger og de som blir leger er kjempeflinke. Ønsker ikke å fornærme noen. TS Anonymkode: d743b...9ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #45 Del Skrevet 5. mai 2022 44 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg så for meg studier på NTNU og MIT for ham, Anonymkode: 4909a...b66 Hva mener du her? Ganske stor forskjell på å gå på NTNU og MIT. Skulle sønnen din gå på begge? Først sivilingeiniør og så bachelor(eller doktorgrad?) på MIT i USA? Anonymkode: 24291...8a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #46 Del Skrevet 5. mai 2022 Det er en grunn til at tigermammakonseptet fungerer bedre blant asiatiske mødre, og det er at barna vokser inn i et miljø hvor det er forventninger, og ikke kun fra mamma, det er tanter, onkler, besteforeldre osv. Jeg har hatt barn på skole i USA og det er enda lettere med fordommer der. ALLE de asiatiske barna i klassen til barna mine drev med instrumenter og var aldri sosiale med de i klassen på fritiden, ingen drev med idrett. Jeg var veldig mye i timene og hjalp til for min yngste (5. trinn) og de var veldig lite flinke sosiale, og mange satt bare og leste bøker i friminuttene. Er du norsk og skal oppdra og sosialisere barnet ditt i tigermammastil, så vil du nok bli møtt med litt skepsis, du og barnet vil nok bli sett på som sære, og barnet vil nok ikke få mange venner - hvordan skal det bli tid til det når barnet må forberedes til Harvard. Har forresten venner som har vært på både Harvard, Stanford, Yale eller Princeton og det er ikke sååå spesielt. Skal barnet også forberedes til Harvard fungerer ikke det norske skolesystemet. Det er MYE MYE vanskeligere å få gode karakterer på norske skoler enn det er i USA. Selv mine barn hadde ikke noe problem å være straight A student i USA på riktignok jr high, men det er mye vanskeligere her med mye mer fokus på få prøver og lite karakterer på alle små oppgaver. I USA telte alt, og det var knapt prøver, men mye mer lekser som skulle leveres og karaktersettes. Anonymkode: 43c1a...80b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #47 Del Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Med tigerforeldre mener jeg foreldre som ønsker å hjelpe barna å prestere høyt, Jeg har en unge(5 år) som jeg ønsker å hjelpe å prestere(når hun bli eldre). Jeg leser om oppdragelsesmetodene i Sørøst-Asia, men jeg ser også at ting blir litt vanskeligere i Norge. Hun skal jo sosialiseres med norske barn og da er det jo lett for henne å falle for fristelsen til å ville bli som dem. Ikke misforstå. Hun skal jo passe inn sosialt, men jeg ønsker ikke at hun som voksen skal tenke på hvor mye lenger hun bare brukte sine talenter riktig. Så hvordan gjør dere det? Det å kombinere prestasjon med sosialisering. Jeg tenkte å kontakte foreldre som har oppdratt barn til å drive med toppidrett. Men jeg tror at ungen min er mer akademisk anlagt. Hun er allerede nå god i språk og matte og jeg ser ingen grunn til at hun ikke skal kunne nå internasjonalt nivå om hun bare settes på riktig spor. Anonymkode: d743b...9ba Wtf er det her for no. Ungen skal kunne velge selv og sine interesser osv. Du lever gjennom ungen og det er ugreit. Det er ikke en fuckings robot Anonymkode: 7a7f9...91a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #48 Del Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Som sagt. Jeg skal tilpasse oppdragelsen etter norske forhold. Å isolere ungen fra de andre barna i Norge har jeg ikke tenkt til. Jeg har fokus på målet, å få datteren min på internasjonalt nivå, ikke at ungen skal få en kjipest mulig barndom. Jeg tror heller ikke man må ta det så ekstremt som kineserne for å få barna til å bli best. Jeg er faktisk sikker på at datteren min ikke kommer til å bli noe dårligere enn kinabarna. TS Anonymkode: d743b...9ba Hva er det du skal få henne å på internasjonalt nivå i? Husk at dette er ditt mål, du lar dine følelser og ønsker komme i veien for at ditt barn får utfolde seg og finne sin interesse. Det er ikke engang sikkert at hun ønsker å spesifisere seg i en ting, og iallfall ikke på konkurransenivå. Ikke la barnet ditt miste barndommen sin. Anonymkode: b1f2a...21e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #49 Del Skrevet 5. mai 2022 Du virker som du trenger foreldreveiledning. Jeg vil anbefale deg å kontakte familievernkontoret eller barnevernet i din kommune. Vær bare ærlig på at du trenger hjelp i foreldrerollen. Anonymkode: 9c4c9...401 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #50 Del Skrevet 5. mai 2022 For å ta deg seriøst, det viktigste er vel å sørge for at barnet nettopp vokser opp i et internasjonalt miljø og går på de beste skolene, og da må nok et utenlandsopphold over flere år påregnes. Videre er jo det å vokse opp i et intellektuelt hjem der akademisk prestasjon verdsettes det viktige. Dere bør bo et sted der barnet automatisk får de store hagers selvtillit, og ditt/deres nettverk som hun allerede har levd fem år i er jo noe av det viktigste, samtalen hjemme er det mest grunnleggende. Hvis ikke du og faren og andre rundt henne tenker og snakker slik, og det bare er hun som skal foreta en klassereise, spørs det om du lykkes. Dette handler jo også om det du er inne på, sosialiseringen og vennskap. Hun bør absolutt begynne på en international skole, jeg kjenner folk som har hatt barna på den franske skolen i Oslo, uten franskkunnskaper eller tilknytning til frankrike, kun for at barna skal få språket, og det noe høyere faglige nivået (og spare et skoleår). Videre er jo musikkundervisning på Barrat Due (hvis i Oslo og omegn), ballet på operaballetten eller Jorun Kirkenær eller tilsvarende, alt av strykeorkestre ol, sikre steder der hun nok vil finne venner som også har det i ryggmargen å "bli noe her i verden", så selvom ikke ditt barn skal spille fiolin på internasjonalt nivå, vil hun omgås de som ender opp med nettopp det. Men bor dere i et ressursterkt område, spiller det ikke så stor rolle hva dere velger, noe idrett bør det også finnes tid til, da vil dere møte "de riktige folka" der også. Men det ville bekymret meg at du ikke nå vet hvem av barna i nærmiljøet som passer inn i din profil eller ikke. Kulturskolen, korps osv kan også være tips, poenget med fritidsaktiviteter er at det er lærerrikt, gøy, sosialt, og om ikke alle er barn av tigermødre (for det er de IKKE), glimrer alle dem i motsatt ende av skalaen med sitt fravær. Ingen som er likegyldige til om barnet aldri tar videre utdanning sender barnet på og betaler for kurset "visuelle kunstfag" på kulturskolen. På skolen er det ingen bønn, så ja, privatskole må til, hvis påvirkning er din største frykt. Jeg håper hun har begynt på noe, og at du leser for henne MYE hver dag? Anonymkode: e876d...110 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #51 Del Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For å ta deg seriøst, det viktigste er vel å sørge for at barnet nettopp vokser opp i et internasjonalt miljø og går på de beste skolene, og da må nok et utenlandsopphold over flere år påregnes. Videre er jo det å vokse opp i et intellektuelt hjem der akademisk prestasjon verdsettes det viktige. Dere bør bo et sted der barnet automatisk får de store hagers selvtillit, og ditt/deres nettverk som hun allerede har levd fem år i er jo noe av det viktigste, samtalen hjemme er det mest grunnleggende. Hvis ikke du og faren og andre rundt henne tenker og snakker slik, og det bare er hun som skal foreta en klassereise, spørs det om du lykkes. Dette handler jo også om det du er inne på, sosialiseringen og vennskap. Hun bør absolutt begynne på en international skole, jeg kjenner folk som har hatt barna på den franske skolen i Oslo, uten franskkunnskaper eller tilknytning til frankrike, kun for at barna skal få språket, og det noe høyere faglige nivået (og spare et skoleår). Videre er jo musikkundervisning på Barrat Due (hvis i Oslo og omegn), ballet på operaballetten eller Jorun Kirkenær eller tilsvarende, alt av strykeorkestre ol, sikre steder der hun nok vil finne venner som også har det i ryggmargen å "bli noe her i verden", så selvom ikke ditt barn skal spille fiolin på internasjonalt nivå, vil hun omgås de som ender opp med nettopp det. Men bor dere i et ressursterkt område, spiller det ikke så stor rolle hva dere velger, noe idrett bør det også finnes tid til, da vil dere møte "de riktige folka" der også. Men det ville bekymret meg at du ikke nå vet hvem av barna i nærmiljøet som passer inn i din profil eller ikke. Kulturskolen, korps osv kan også være tips, poenget med fritidsaktiviteter er at det er lærerrikt, gøy, sosialt, og om ikke alle er barn av tigermødre (for det er de IKKE), glimrer alle dem i motsatt ende av skalaen med sitt fravær. Ingen som er likegyldige til om barnet aldri tar videre utdanning sender barnet på og betaler for kurset "visuelle kunstfag" på kulturskolen. På skolen er det ingen bønn, så ja, privatskole må til, hvis påvirkning er din største frykt. Jeg håper hun har begynt på noe, og at du leser for henne MYE hver dag? Anonymkode: e876d...110 Tusen takk! AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Det er en grunn til at tigermammakonseptet fungerer bedre blant asiatiske mødre, og det er at barna vokser inn i et miljø hvor det er forventninger, og ikke kun fra mamma, det er tanter, onkler, besteforeldre osv. Jeg har hatt barn på skole i USA og det er enda lettere med fordommer der. ALLE de asiatiske barna i klassen til barna mine drev med instrumenter og var aldri sosiale med de i klassen på fritiden, ingen drev med idrett. Jeg var veldig mye i timene og hjalp til for min yngste (5. trinn) og de var veldig lite flinke sosiale, og mange satt bare og leste bøker i friminuttene. Er du norsk og skal oppdra og sosialisere barnet ditt i tigermammastil, så vil du nok bli møtt med litt skepsis, du og barnet vil nok bli sett på som sære, og barnet vil nok ikke få mange venner - hvordan skal det bli tid til det når barnet må forberedes til Harvard. Har forresten venner som har vært på både Harvard, Stanford, Yale eller Princeton og det er ikke sååå spesielt. Skal barnet også forberedes til Harvard fungerer ikke det norske skolesystemet. Det er MYE MYE vanskeligere å få gode karakterer på norske skoler enn det er i USA. Selv mine barn hadde ikke noe problem å være straight A student i USA på riktignok jr high, men det er mye vanskeligere her med mye mer fokus på få prøver og lite karakterer på alle små oppgaver. I USA telte alt, og det var knapt prøver, men mye mer lekser som skulle leveres og karaktersettes. Anonymkode: 43c1a...80b Vi to er ganske enige. Jeg sier jo også at det er vanskeligere å være tigermamma i Norge og at det å komme inn på Harvard er mer enn overkommelig. AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Wtf er det her for no. Ungen skal kunne velge selv og sine interesser osv. Du lever gjennom ungen og det er ugreit. Det er ikke en fuckings robot Anonymkode: 7a7f9...91a Ser mange tror jeg forsøker å "leve gjennom ungen min". Det er helt feil. Jeg gjør ikke dette for min egen del, men for hennes. TS Anonymkode: d743b...9ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 5. mai 2022 #52 Del Skrevet 5. mai 2022 Tråden er ryddet for latterliggjøring og diskriminerende ytringer. - Rhodiola, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #53 Del Skrevet 5. mai 2022 KG er kanskje ikke helt stedet å spørre. Har aldri slått meg som noe spes intellektuelt eller høy-akademisk sted man spør om råd... Anonymkode: 0fcfb...13e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #54 Del Skrevet 5. mai 2022 Om 20 år er datteren din en av de mange som skriver på KG at de ønsker å bryte kontakten med sin mor. Foreldres oppgave er å gjøre barna trygge og flyvedyktige, og å la dem fly på egne vinger i den retningen de selv vil. Anonymkode: 5bd86...135 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pudderrosa Skrevet 5. mai 2022 #55 Del Skrevet 5. mai 2022 (endret) Vil anbefale deg å lese deg opp på skolepenger på feks Harvard hvis hun skal gå der på «Undergrad». En av mange grunner til at få norske ungdommer går der, og på mit, de første årene er astronomiske skolepenger. Mye mer gjennomførbart på master/doktorgradsnivå… man trenger også kontakter/referanser, så bare å bli venner med verdensledende forskere først som sist Endret 5. mai 2022 av Pudderrosa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #56 Del Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): KG er kanskje ikke helt stedet å spørre. Har aldri slått meg som noe spes intellektuelt eller høy-akademisk sted man spør om råd... Anonymkode: 0fcfb...13e Det stemmer. Men selv om de fleste i tråden kun har prøvd å spore den av så har jeg faktisk fått noen gode råd også. Pudderrosa skrev (1 minutt siden): Vil anbefale deg å lese deg opp på skolepenger på feks Harvard hvis hun skal gå der på «Undergrad». En av mange grunner til at få norske ungdommer går der og på mit de første årene er astronomiske skolepenger. Mye mer gjennomførbart på master/doktorgradsnivå Takk. Jeg har sjekket. Kjell Inge Røkke betaler skolepengene når datteren min kommer inn på Harvard. TS Anonymkode: d743b...9ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pudderrosa Skrevet 5. mai 2022 #57 Del Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det stemmer. Men selv om de fleste i tråden kun har prøvd å spore den av så har jeg faktisk fått noen gode råd også. Takk. Jeg har sjekket. Kjell Inge Røkke betaler skolepengene når datteren min kommer inn på Harvard. TS Anonymkode: d743b...9ba Nei, de betaler for master/phd aka gradschool. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #58 Del Skrevet 5. mai 2022 Pudderrosa skrev (1 minutt siden): Nei, de betaler for master/phd aka gradschool. Takk! Ser nå at jeg har misforstått. Egentlig rart at Røkke sposner mastergrader og ikke bachelorgrader når det i USA er bachelorgradene som er prestisjefulle. Får sende mail til Røkkes stiftelse angående dette. Nå er det en stund til dette blir aktuelt uansett(hun er jo bare 5 år). Jeg har tid til å sjekke dette grundigere. TS Anonymkode: d743b...9ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pudderrosa Skrevet 5. mai 2022 #59 Del Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takk! Ser nå at jeg har misforstått. Egentlig rart at Røkke sposner mastergrader og ikke bachelorgrader når det i USA er bachelorgradene som er prestisjefulle. Får sende mail til Røkkes stiftelse angående dette. Nå er det en stund til dette blir aktuelt uansett(hun er jo bare 5 år). Jeg har tid til å sjekke dette grundigere. TS Anonymkode: d743b...9ba Absolutt :)! Men manglende finanser er ofte det som stopper folk! Så greit å være klar over tidlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #60 Del Skrevet 5. mai 2022 Pudderrosa skrev (1 minutt siden): Absolutt :)! Men manglende finanser er ofte det som stopper folk! Så greit å være klar over tidlig. Skjønner godt at pengene ofte stopper folk og helt enig i at det økonomiske bør planlegges lang tid i forveien. Siste jeg ønsker er at det er det økonomiske som skal stoppe datteren min. Vil bare presisere at det ikke er sånn at datteren min må studere på Harvard. Harvard var kun et eksempel på hva jeg mener er internasjonalt nivå akademisk. TS Anonymkode: d743b...9ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå