AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #1 Del Skrevet 5. mai 2022 Med tigerforeldre mener jeg foreldre som ønsker å hjelpe barna å prestere høyt, Jeg har en unge(5 år) som jeg ønsker å hjelpe å prestere(når hun bli eldre). Jeg leser om oppdragelsesmetodene i Sørøst-Asia, men jeg ser også at ting blir litt vanskeligere i Norge. Hun skal jo sosialiseres med norske barn og da er det jo lett for henne å falle for fristelsen til å ville bli som dem. Ikke misforstå. Hun skal jo passe inn sosialt, men jeg ønsker ikke at hun som voksen skal tenke på hvor mye lenger hun bare brukte sine talenter riktig. Så hvordan gjør dere det? Det å kombinere prestasjon med sosialisering. Jeg tenkte å kontakte foreldre som har oppdratt barn til å drive med toppidrett. Men jeg tror at ungen min er mer akademisk anlagt. Hun er allerede nå god i språk og matte og jeg ser ingen grunn til at hun ikke skal kunne nå internasjonalt nivå om hun bare settes på riktig spor. Anonymkode: d743b...9ba 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #2 Del Skrevet 5. mai 2022 Send henne til St. Sunniva eller Montessoriskole. ...sånn ellers er tigerparenting på grensa til omsorgssvikt, spør du meg... Anonymkode: 0fcfb...13e 33 2 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #3 Del Skrevet 5. mai 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Send henne til St. Sunniva eller Montessoriskole. ...sånn ellers er tigerparenting på grensa til omsorgssvikt, spør du meg... Anonymkode: 0fcfb...13e Hun må vel sende barnet på sånne internat skoler i england. Montessori er altfor soft selv i forhold til vanlige skoler. Stakkars barn,spør du meg. 5 minutter siden, AnonymBruker said: Anonymkode: cbeeb...2d4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #4 Del Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Med tigerforeldre mener jeg foreldre som ønsker å hjelpe barna å prestere høyt, Jeg har en unge(5 år) som jeg ønsker å hjelpe å prestere(når hun bli eldre). Jeg leser om oppdragelsesmetodene i Sørøst-Asia, men jeg ser også at ting blir litt vanskeligere i Norge. Hun skal jo sosialiseres med norske barn og da er det jo lett for henne å falle for fristelsen til å ville bli som dem. Ikke misforstå. Hun skal jo passe inn sosialt, men jeg ønsker ikke at hun som voksen skal tenke på hvor mye lenger hun bare brukte sine talenter riktig. Så hvordan gjør dere det? Det å kombinere prestasjon med sosialisering. Jeg tenkte å kontakte foreldre som har oppdratt barn til å drive med toppidrett. Men jeg tror at ungen min er mer akademisk anlagt. Hun er allerede nå god i språk og matte og jeg ser ingen grunn til at hun ikke skal kunne nå internasjonalt nivå om hun bare settes på riktig spor. Anonymkode: d743b...9ba Altså, det er sikkert fint å være foreldre til gullmedaljister, men det er ikke sikkert det er like gøy å være gullmedaljisten selv. Medaljen har som kjent en bakside også … Men å støtte opp om å utvikle ferdighetene sine er jo positivt! Kan nå langt i livet med det, og man får utrolig nytte av å få inn disiplin i tidlig alder. Skulle ønske noen hadde gjort det med meg, og ikke bare latt meg cruise gjennom grunnskolen på medfødte evner. Du kan jo begynne der kanskje? Legge til rette for tilgang på kunnskap, og fokusere på opparbeidelse av selvdisiplin? Ville bare kanskje ikke hatt så mye fokus på «internasjonalt nivå». Anonymkode: ea57d...0d9 6 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #5 Del Skrevet 5. mai 2022 Kan bli veldig skuffende å ha slike mål, man kan fort bli skuffet.. La de utvikle seg, gi utfordrene oppgaver. Men for all del, ikke gjør som foreldre i Asia. Det er drøyt. Anonymkode: 76f0e...112 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 5. mai 2022 #6 Del Skrevet 5. mai 2022 Jeg tror ikke oppdragelsesmetodene/disiplineringsmetodene «tigerforeldre» i Asia bruker er innafor i Norge 😳 De går litt lenger enn å plukke opp ungen fra fotballbanen og kjøre ham på fiolintime, som min tigermamma light gjorde. Spør du meg, er det feil fokus når man har et barn. Noe av det viktigste vi lærer barna våre i en omskiftelig verden, er sosiale og kreative evner. Pluss evnen til omstilling. 9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #7 Del Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Send henne til St. Sunniva eller Montessoriskole. Anonymkode: 0fcfb...13e AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun må vel sende barnet på sånne internat skoler i england. Montessori er altfor soft selv i forhold til vanlige skoler. Stakkars barn,spør du meg. Anonymkode: cbeeb...2d4 Gikk selv på St.Sunniva og det var i hvert fall ikke en skole tilrettelagt for barn med ambisjoner. Det var en helt vanlig skole. Dette med internatskole har jeg ikke tenkt på, men det er uansett ikke aktuelt på barnaskolen. Jeg ønsker jo å være der for henne. Jeg har ikke tenkt å la andre oppdra min unge. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Altså, det er sikkert fint å være foreldre til gullmedaljister, men det er ikke sikkert det er like gøy å være gullmedaljisten selv. Medaljen har som kjent en bakside også … Men å støtte opp om å utvikle ferdighetene sine er jo positivt! Kan nå langt i livet med det, og man får utrolig nytte av å få inn disiplin i tidlig alder. Skulle ønske noen hadde gjort det med meg, og ikke bare latt meg cruise gjennom grunnskolen på medfødte evner. Du kan jo begynne der kanskje? Legge til rette for tilgang på kunnskap, og fokusere på opparbeidelse av selvdisiplin? Ville bare kanskje ikke hatt så mye fokus på «internasjonalt nivå». Anonymkode: ea57d...0d9 Takk. Jeg fokuserer å lære henne gode rutiner og selvdisiplin. Det er ikke slik at hun allerede nå trener som en toppidrettsutøver. Jeg ønsker absolutt ikke å ta fra henne nysgjerrigheten og gnisten. Jeg ønsker jo å lære henne å like å prestere. Bacteria skrev (1 minutt siden): Jeg tror ikke oppdragelsesmetodene/disiplineringsmetodene «tigerforeldre» i Asia bruker er innafor i Norge 😳 De går litt lenger enn å plukke opp ungen fra fotballbanen og kjøre ham på fiolintime, som min tigermamma light gjorde. Det er ikke snakk om barnemishandling! Selv om jeg selvsagt har tenkt å ta det lenger enn å kjøre ungen til fiolintime. Hun er 5 år, det er vel åpenbart at hun ikke drar på slike aktiviteter selv. Bacteria skrev (4 minutter siden): J Spør du meg, er det feil fokus når man har et barn. Noe av det viktigste vi lærer barna våre i en omskiftelig verden, er sosiale og kreative evner. Pluss evnen til omstilling. Alt det lærte jeg, men jeg erger meg over at foreldrene mine ikke lærte meg å komme på et internasjonalt nivå. TS Anonymkode: d743b...9ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #8 Del Skrevet 5. mai 2022 Jeg vil bare oppfordre deg litt til å tenke på hvordan hun får det om 10 år.... Det er allerede enorme krav til unge i dag. Min tenåring har opplevd flere i kretsen rundt seg som har tatt livet sitt de siste årene. Den siste ble begravet i dag. Her er det snakk om ungdom med høye krav til seg selv, som ønsker å prestere, som ønsker å hevde seg (like mye for egen del som for andres) og som tilsynelatende er blide, fornøyde, med mange nære venner, stor vennekrets, aldri noe tull, støttende, nære foreldre osv. Men er ønsket om å nå høyt så stort at det sammen med annet press blir for mye, så kan det dessverre gå galt. Jeg mener selvfølgelig ikke at ungdom ikke skal ha forventninger til seg selv og egen prestasjon. Men å øke kravene de skal stille til seg selv, det synes jeg er en risikosport i dag. Anonymkode: 356f9...c18 17 9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #9 Del Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg vil bare oppfordre deg litt til å tenke på hvordan hun får det om 10 år.... Det er allerede enorme krav til unge i dag. Min tenåring har opplevd flere i kretsen rundt seg som har tatt livet sitt de siste årene. Den siste ble begravet i dag. Her er det snakk om ungdom med høye krav til seg selv, som ønsker å prestere, som ønsker å hevde seg (like mye for egen del som for andres) og som tilsynelatende er blide, fornøyde, med mange nære venner, stor vennekrets, aldri noe tull, støttende, nære foreldre osv. Men er ønsket om å nå høyt så stort at det sammen med annet press blir for mye, så kan det dessverre gå galt. Jeg mener selvfølgelig ikke at ungdom ikke skal ha forventninger til seg selv og egen prestasjon. Men å øke kravene de skal stille til seg selv, det synes jeg er en risikosport i dag. Anonymkode: 356f9...c18 Skjønner. Jeg gjør selvsagt kun hva som er best for datteren min. Så hun kommer selvsagt ikke til å presses til noe hun ikke vil eller føle at hun må prestere for at jeg skal elske henne. Viser henne kjærlighet hver dag! Jeg tror hun om 10 år kommer til å være stolt over hvor langt hun har kommet og at hun kommer til å ha stor glede av prestere. TS Anonymkode: d743b...9ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #10 Del Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skjønner. Jeg gjør selvsagt kun hva som er best for datteren min. Så hun kommer selvsagt ikke til å presses til noe hun ikke vil eller føle at hun må prestere for at jeg skal elske henne. Viser henne kjærlighet hver dag! Jeg tror hun om 10 år kommer til å være stolt over hvor langt hun har kommet og at hun kommer til å ha stor glede av prestere. TS Anonymkode: d743b...9ba Det er ikke alltid sånne ting skjer fordi ungdommen tror at de må prestere for at foreldrene skal elske dem. Men de føler at de må prestere for å elske seg selv. Det er en stor forskjell, og selv om du nå mens hun er liten lærer henne å elske seg selv som hun er, så er det ikke gitt at hun gjør det om 10 år. Igjen, det er på ingen måte feil å ha ambisjoner, og jeg er nok farget av mine/våre opplevelser. Vi bor ressurssterkt og flere av disse ungdommene har hatt all mulig støtte og uforbeholden kjærlighet i alle år. Allikevel blir det for mye. Når jeg ser tilbake på det jeg vet nå er jeg glad for at jeg ikke har et lite barn i dag... Anonymkode: 356f9...c18 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin70 Skrevet 5. mai 2022 #11 Del Skrevet 5. mai 2022 10 minutter siden, AnonymBruker said: Skjønner. Jeg gjør selvsagt kun hva som er best for datteren min. Så hun kommer selvsagt ikke til å presses til noe hun ikke vil eller føle at hun må prestere for at jeg skal elske henne. Viser henne kjærlighet hver dag! Jeg tror hun om 10 år kommer til å være stolt over hvor langt hun har kommet og at hun kommer til å ha stor glede av prestere. TS Anonymkode: d743b...9ba Det spørs også veldig på barnets personlighet. Noen barn lar seg ikke styre slik du ønsker og noen barn gir fullstendig blanke i om de presterer på internasjonalt nivå. Gjør du dette for deg selv eller din datter? 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #12 Del Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke alltid sånne ting skjer fordi ungdommen tror at de må prestere for at foreldrene skal elske dem. Men de føler at de må prestere for å elske seg selv. Det er en stor forskjell, og selv om du nå mens hun er liten lærer henne å elske seg selv som hun er, så er det ikke gitt at hun gjør det om 10 år. Igjen, det er på ingen måte feil å ha ambisjoner, og jeg er nok farget av mine/våre opplevelser. Vi bor ressurssterkt og flere av disse ungdommene har hatt all mulig støtte og uforbeholden kjærlighet i alle år. Allikevel blir det for mye. Når jeg ser tilbake på det jeg vet nå er jeg glad for at jeg ikke har et lite barn i dag... Anonymkode: 356f9...c18 Det store flertallet av ungdommer begår fremdeles ikke selvmord, heldigvis. Slik du legger det frem så er det jo ingenting man kan gjøre, alle unge har det helt forjævlig og vi må bare krysse fingrene og håpe de kommer helskinnet ut på andre siden? Man kan lære seg å være glad i seg selv også om man blir oppfordret til å bli flink til noe, det er ingen motsetning her. Tvert imot kan det vel kanskje tenkes å skape mer robuste barn som har fått kjenne på mestringsfølelse gjennom livet, vet de kan få til noe? Men det er viktig at foreldrene oppleves som støttende, og ikke at man må prestere for å fortjene kjærlighet. Men det virker det jo som TS alt er oppmerksom på. Kun min personlige mening, men jeg tror ikke ungdom i fremtiden får det noe bedre av å behandle barn som aspeløv. Anonymkode: ea57d...0d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #13 Del Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er ikke alltid sånne ting skjer fordi ungdommen tror at de må prestere for at foreldrene skal elske dem. Men de føler at de må prestere for å elske seg selv. Det er en stor forskjell, og selv om du nå mens hun er liten lærer henne å elske seg selv som hun er, så er det ikke gitt at hun gjør det om 10 år. Igjen, det er på ingen måte feil å ha ambisjoner, og jeg er nok farget av mine/våre opplevelser. Vi bor ressurssterkt og flere av disse ungdommene har hatt all mulig støtte og uforbeholden kjærlighet i alle år. Allikevel blir det for mye. Når jeg ser tilbake på det jeg vet nå er jeg glad for at jeg ikke har et lite barn i dag... Anonymkode: 356f9...c18 Jeg lærer henne selvsagt å elske seg selv og jeg skal passe på at hun elsker seg selv frem til jeg dør. Kristin70 skrev (8 minutter siden): Det spørs også veldig på barnets personlighet. Noen barn lar seg ikke styre slik du ønsker og noen barn gir fullstendig blanke i om de presterer på internasjonalt nivå. Gjør du dette for deg selv eller din datter? Jeg gjør det selvsagt for min datter. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det store flertallet av ungdommer begår fremdeles ikke selvmord, heldigvis. Slik du legger det frem så er det jo ingenting man kan gjøre, alle unge har det helt forjævlig og vi må bare krysse fingrene og håpe de kommer helskinnet ut på andre siden? Man kan lære seg å være glad i seg selv også om man blir oppfordret til å bli flink til noe, det er ingen motsetning her. Tvert imot kan det vel kanskje tenkes å skape mer robuste barn som har fått kjenne på mestringsfølelse gjennom livet, vet de kan få til noe? Men det er viktig at foreldrene oppleves som støttende, og ikke at man må prestere for å fortjene kjærlighet. Men det virker det jo som TS alt er oppmerksom på. Kun min personlige mening, men jeg tror ikke ungdom i fremtiden får det noe bedre av å behandle barn som aspeløv. Anonymkode: ea57d...0d9 Takk! TS Anonymkode: d743b...9ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin70 Skrevet 5. mai 2022 #14 Del Skrevet 5. mai 2022 8 minutter siden, AnonymBruker said: Man kan lære seg å være glad i seg selv også om man blir oppfordret til å bli flink til noe, det er ingen motsetning her. Anonymkode: ea57d...0d9 Dette er jo langt fra tigermamma. Utrykket tigermamma kommer fra asiatiske (kinesiske) foreldre som oppdrag barna veldig strengt for at de skal lykkes, eksempel: Quote Middelet for å nå et slikt mål, ja det har Amy Chua selv praktisert. Dette er hva hennes to døtre, Louisa og Sophia, ikke har fått lov til: være med på overnatting blant venner, ha leketid med andre barn, være med på skoleteater, klage over å ikke få være med på skoleteatret, se på TV eller spille dataspill, selv velge aktiviteter utenom skolen, få dårligere karakterer enn A, ikke være nummer 1 i noe fag unntatt gym og drama, spille noe annet instrument enn piano og fiolin, ikke spille piano eller fiolin. Når vestlige foreldre tror de er strenge, kommer de ikke i nærheten av kinesiske mødre, sier Amy Chua. Og – det kinesiske foreldre forstår, sier hun – er at ingenting er moro før du er god til det. TS sier hun vil bli tigermamma (for barnets del), jeg mistenker henne for å ikke helt forstå hva dette egentlig dreier seg om. Ingen norske skoler har et opplegg som passer med denne oppdragerstilen. 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #15 Del Skrevet 5. mai 2022 Kristin70 skrev (1 minutt siden): Middelet for å nå et slikt mål, ja det har Amy Chua selv praktisert. Dette er hva hennes to døtre, Louisa og Sophia, ikke har fått lov til: være med på overnatting blant venner, ha leketid med andre barn, være med på skoleteater, klage over å ikke få være med på skoleteatret, se på TV eller spille dataspill, selv velge aktiviteter utenom skolen, få dårligere karakterer enn A, ikke være nummer 1 i noe fag unntatt gym og drama, spille noe annet instrument enn piano og fiolin, ikke spille piano eller fiolin. Når vestlige foreldre tror de er strenge, kommer de ikke i nærheten av kinesiske mødre, sier Amy Chua. Og – det kinesiske foreldre forstår, sier hun – er at ingenting er moro før du er god til det. Som sagt. Jeg skal tilpasse oppdragelsen etter norske forhold. Å isolere ungen fra de andre barna i Norge har jeg ikke tenkt til. Jeg har fokus på målet, å få datteren min på internasjonalt nivå, ikke at ungen skal få en kjipest mulig barndom. Jeg tror heller ikke man må ta det så ekstremt som kineserne for å få barna til å bli best. Jeg er faktisk sikker på at datteren min ikke kommer til å bli noe dårligere enn kinabarna. TS Anonymkode: d743b...9ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #16 Del Skrevet 5. mai 2022 59 minutter siden, AnonymBruker said: Som sagt. Jeg skal tilpasse oppdragelsen etter norske forhold. Å isolere ungen fra de andre barna i Norge har jeg ikke tenkt til. Jeg har fokus på målet, å få datteren min på internasjonalt nivå, ikke at ungen skal få en kjipest mulig barndom. Jeg tror heller ikke man må ta det så ekstremt som kineserne for å få barna til å bli best. Jeg er faktisk sikker på at datteren min ikke kommer til å bli noe dårligere enn kinabarna. TS Anonymkode: d743b...9ba Er målet ditt at hun skal bli en internasjonalt anerkjent akademiker? Anonymkode: 0fcfb...13e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #17 Del Skrevet 5. mai 2022 Mener du tigerforeldre som i tigerstaden? Bo i Oslo her ja.. Anonymkode: 6d79c...78d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokdamen Skrevet 5. mai 2022 #18 Del Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har fokus på målet, å få datteren min på internasjonalt nivå, ikke at ungen skal få en kjipest mulig barndom. Hva legger du egentlig i dette? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #19 Del Skrevet 5. mai 2022 Amy Chua er forresten et horribelt menneske med et svært snevert syn på hva at vellykka menneske og et godt liv er. Tigerparenting-boka hennes hadde fått henne anmeldt for grov omsorgssvikt i Norge. Anonymkode: 0fcfb...13e 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #20 Del Skrevet 5. mai 2022 Du beveger deg på dypt vann. Kan du egentlig noe om barn? Hva tenker du det gjør med barn som lever for å prestere? Hvordan tror du voksne som legger all sin verdi i det å prestere og å være velykket i andres øyne har det? Tenker du at dette vil gi barnet en god barndom? Hvorfor er det så viktig for DEG at barnet utmerker seg? Er det ikke vår jobb som foreldre og hjelpe barna til å finne sin greie? Anonymkode: 9c4c9...401 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå