Gå til innhold

Bestemor med egen agenda

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en svigermor som ser på seg selv som verdensmester i barneoppdragelse og har holdningen "før i tiden gjorde vi sånn og sånn, og det ble nå folk av våre barn også.." Hun mener dagens foreldre overbeskytter og skjemmer bort barna sine (selv ser hun det som sin rett som bestemor å kunne tilby barnebarna sine brus, is og boller når som helst). Hun generaliserer på bakgrunn av egne erfaringer som forelder, og forsøker å gi tyngde til argumentene sine ved å komme med enkelteksempler. Hun er utrolig flink til å kritisere dagens foreldre, inklusive sin egen datter bak hennes rygg (som i mine øyner er en helt). Da babyen vår var 1 mnd var hun bekymret for at den kunne bli bortskjemt fordi den kun ville sove på mitt eller pappaens bryst på dagtid. På hennes tid var ikke ting så nøye i følge henne selv, det var sunt om barnet fikk ligge å gråte litt. Vi har sagt at det er det ikke er vanlig praksis i dag, og at vi ikke vil la vårt barn ligge å gråte seg i søvn. Vi slet i mange måneder med søvn både på dagtid og på natt. På det verste var vi våken 10-12 ganger hver natt. Vi var helt utslitt begge foreldre. Ved hjelp av at vi har vært streng på å overholde tidene for duppene til babyen, har vi nå fått et helt ny hverdag. Det tok oss to måneder å komme dit vi er i dag, det er ikke perfekt. Vi våkner fortsatt 4-5 ganger på natt, men det er en drøm sammenlignet med sånn det var.  Vi har fortalt hvordan regelmessighet har forandret hverdagen vår, likevel forventer hun at vi skyver på leggetidene når hun er på besøk, og mener at babyen tåler dette helt fint en gang i blant. Problemet er at det tar oss flere dager å komme inn igjen på rett spor. Her om dagen var hun på besøk og da vekket hun babyen med vilje for å få mer våkentid med barnebarnet (jeg tror ikke hun så at jeg så det). Når jeg har villet legge babyen til de faste leggetidene, har hun protestert, og sagt at "hun leker jo så fint nå". babyen dør jo ikke, men det er vi som mister nattesøvn for å møte hennes ønsker. Jeg merker at mangelen på forståelse og respekt for hvordan vi håndterer vår baby, gjør at jeg føler at jeg ikke kan stole på henne. Hun handler helt på egen agenda. Hun har anledning til å se barnebarnet sitt når hun vil, men det er for mye å forlange at hun må tilpasse besøkstidene til når babyen er våken. I tillegg er det utrolig slitsom å hele tiden måtte forsvare og forklare hvorfor vi gjør som vi gjør. Hvorfor har vi feks. ikke innført fast føde før? De gjorde det ved 3 mnd, det var så bra, da slapp en å amme så lenge og en kunne la andre være barnevakt tidligere. Jeg må alltid forsvare valgene våre, og det gjør at vi sikkert fremstår som de overbeskyttende foreldrene hun kanskje tror vi er. 

Vi har tidligere hatt et godt forhold, og hun er en søt dame med godt humør som mener godt. Jeg kjenner bare at jeg begynner å skyve henne fra meg. Det syns jeg er synd, for jeg ønsker et godt forhold til henne, og at barnet vårt skal ha et godt forhold til alle sine besteforeldre. 

Har noen noen råd til hvordan jeg kan håndtere dette? Hvordan kan jeg ta det opp med henne? Bør jeg bare ignorere maset hennes? Skal jeg la henne feks være barnevakt, selv om hun fucker til søvnen vår? Jeg sliter virkelig med dette. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blir helt matt av å lese over. Forstår jo at du er drita lei av et evig gnål.

Men disse gamle gamle damene er jo sånn at de vil så gjerne være til nytte, og har masse "visdom" fra sin tid som mødre, og vil jo så klart lærte bort det som de kan. Det er nok krevende å stå i når de ikke forstår at det som de lærte fra sine mødre, ikke lengre er sett på som beste løsning.

Jeg vet ikke hvordan du best bør håndtere dette. Men er barnet under året, er det kanske ikke så mye hun passer uansett. Og plutselig kommer det flere barn i familien og så flytter fokuset seg over på minste babyen. Så du får holde ut, og være fast på rutinene, og sette grenser samtidig som at du viser at du setter pris på at hun bryr seg. 😅

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
lillevill skrev (4 minutter siden):

Jeg blir helt matt av å lese over. Forstår jo at du er drita lei av et evig gnål.

Men disse gamle gamle damene er jo sånn at de vil så gjerne være til nytte, og har masse "visdom" fra sin tid som mødre, og vil jo så klart lærte bort det som de kan. Det er nok krevende å stå i når de ikke forstår at det som de lærte fra sine mødre, ikke lengre er sett på som beste løsning.

Jeg vet ikke hvordan du best bør håndtere dette. Men er barnet under året, er det kanske ikke så mye hun passer uansett. Og plutselig kommer det flere barn i familien og så flytter fokuset seg over på minste babyen. Så du får holde ut, og være fast på rutinene, og sette grenser samtidig som at du viser at du setter pris på at hun bryr seg. 😅

Takk for forståelse og sympati! 😊 Blir småsprø! Ja, babyen straks 6 mnd. Så det er ikke aktuelt med noe langvarig barnepass helt enda, selv om hun nok sikkert ønsker hun fikk lov i går. Hun har nok masse god og verdifull erfaring som overskygges av gnålet om fortiden, men kan ikke besteforeldre bare lytte i blant? Foreldrene kjenner jo sitt barn best. Besteforeldrene ser kun barnebarna tidvis, ikke nok til å vite best. Det virker som at de tror at de ser klarere fra utsiden, men de ser jo bare et fragmentert bilde og sammenligner med egne erfaringer. Dessuten er alle barn og familier er ulike. En kan ikke bare kopiere det en selv har gjort og bruke det på neste generasjon. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å la henne stå og vente utenfor døren hvis hun kommer på feil tidspunkt!? 

Anonymkode: b8cd8...197

• Liker 1
Gjest EmKay
Skrevet

Jeg tror jeg hadde gitt klar melding. Vi har også gjort enkelte ting litt "annerledes", som når vi startet med fast føde og at jeg fortsatt ammer en del selv om hun straks er et år. Kom noen sleivkommentarer fra den ene og den andre i eldre generasjoner i starten, men det fant jeg meg ikke i. 

Skjønner jo at du har gitt beskjed om at enkeltting hele veien og forsvarer valgene deres, men tror jeg hadde satt meg ned med svigermor og fortalt at måten dere gjør på er i tråd med dagens anbefalinger, som jo har endret seg siden hun hadde barn. Og at du setter stor pris på henne og det forholdet dere har, men at om hun fortsetter å undergrave de valgene dere gjør som foreldre, ved å kommentere eller ta seg til rette, kjenner du at dette vil påvirke forholdet deres negativt, og at dette ikke er noe du ønsker. Og at om hun kan respektere dere som foreldre, vil dere også kunne fortsette å ha den gode relasjonen som du setter så stor pris på. 🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet

Helt enig med bestemoren. Dagens barn er så overbeskyttet av hysteriske foreldre. De kommer aldri til å tåle motgang senere i livet.

Anonymkode: 0448b...c77

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gitt klar beskjed om hva jeg syntes om dette. Hun vekket baby? Unnskyld meg, men hvorfor lar du hun gjøre det? Jeg hadde blitt rasende, og at du ikke ble det forstår jeg ikke. Når hun vil at baby skal være våken lengre , ta babyen si natta og start med stelling. Du må ta kontrollen og styringen, du lar hun jo styre på?! 

Anonymkode: 0619e...e05

• Liker 8
Skrevet (endret)

Forstår frustrasjonen fullt ut! Du har min fulle sympati. Her bare legger vi når besteforeldre er på besøk, så får de si/tenke hva de vil. Den som tar leggingen den kvelden bare gjør det. Og søvn er helt ufattelig viktig, så fortsett med rutiner, spesielt de som fungerer for dere. De trenger ikke fungere for andre. Om hun ikke gir seg får du spørre hvorfor hun har mobil, ny bil etc. Det de hadde før funket jo så bra? Litt sleivete det siste, men kjenner jeg også blir oppgitt over sånne mennesker som ikke skjønner at verden har forandret seg, forskning har skjedd og ting utvikler seg... 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Helt enig med bestemoren. Dagens barn er så overbeskyttet av hysteriske foreldre. De kommer aldri til å tåle motgang senere i livet.

Det er vel strengt at ikke høy grad av overbeskyttelse nevnt i HI? Søvnrutiner for en 6mnd gammel baby er det vel stort sett foreldre som må styre? Eller tenker du at det er ungen selv som skal styre dette uten input utenfra? 

Endret av Leitz
  • Liker 10
Skrevet
AnonymiBergen:) skrev (1 time siden):

Takk for forståelse og sympati! 😊 Blir småsprø! Ja, babyen straks 6 mnd. Så det er ikke aktuelt med noe langvarig barnepass helt enda, selv om hun nok sikkert ønsker hun fikk lov i går. Hun har nok masse god og verdifull erfaring som overskygges av gnålet om fortiden, men kan ikke besteforeldre bare lytte i blant? Foreldrene kjenner jo sitt barn best. Besteforeldrene ser kun barnebarna tidvis, ikke nok til å vite best. Det virker som at de tror at de ser klarere fra utsiden, men de ser jo bare et fragmentert bilde og sammenligner med egne erfaringer. Dessuten er alle barn og familier er ulike. En kan ikke bare kopiere det en selv har gjort og bruke det på neste generasjon. 

Jeg hadde prøvd å plukke ut det du KAN få nytte av, og ignorere det som ikke stemmer.

Men det er ikke lett å være saklig og rolig når man sliter med søvnen heller akkurat. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette innlegget kunne jeg nesten ha skrevet selv da vi fikk vårt første barn, og jeg føler med deg❤️ Det er både frustrerende og tøft å stå i, og man ender gjerne opp med å tvile på seg selv. Og det at svigermor har sin egen agenda, som går på tvers av barnets behov, kjenner jeg meg veldig igjen i.

Jeg klarte ikke å ta det opp, og tror heller ikke det hadde hjulpet. Så her hadde vi lite barnepass, og holdt svigermor på en armlengdes avstand. De få gangene hun passet gjorde hun ting som bekreftet at hun brydde seg mest om seg selv og sine ønsker, ikke om barnets beste. 
Var likevel på besøk med jevne mellomrom, så holdt de ikke utenfor. 
Delte etterhvert mindre detaljer når det gjaldt søvn, amming, mat osv. Da hadde hun mindre å "ta" oss på…

Trist for alle når det blir sånn..

Anonymkode: 2334b...9a7

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg hadde gitt klar beskjed om hva jeg syntes om dette. Hun vekket baby? Unnskyld meg, men hvorfor lar du hun gjøre det? Jeg hadde blitt rasende, og at du ikke ble det forstår jeg ikke. Når hun vil at baby skal være våken lengre , ta babyen si natta og start med stelling. Du må ta kontrollen og styringen, du lar hun jo styre på?! 

Anonymkode: 0619e...e05

Det er kun den ene gangen hun har fått "styre på". Det er mer det at alt kommenteres som at det vi gjør er feil. Episoden hvor hun vekket baby var litt klein siden det var andre på besøk også. Dessuten var det en kombinasjon av at jeg var lei av å forklare alt, og sjokk. Hun vekket på slutten av duppen, litt for tidlig, så det hadde bare blitt avfeid som veldig strengt siden baby likevel snart skulle opp og hun snart skulle gå. Ellers er det vi foreldrene som bestemmer, heldigvis.

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring.
- Rhodiola, mod.

Skrevet

Mitt råd er å tillegge henne mye mindre verdi. Det innebærer at du anser henne for noen som du ikke har noen plikt å forsvare deg for, og at hennes meninger i bunn og grunn er uvesentlige. Teflonkommentaren din bør være "jeg er sikker på at du mener det". Eller hvis du føler deg ekstra storsinnet "Så interessant, Kari. Har du flere gode råd du vil dele med meg før vi drikker kaffe?"

Og nei, hun kan ikke være barnevakt hvis det ødelegger søvnmønsteret. Sånn er det med den saken. Jeg tror jeg hadde begrenset besøkene til settinger jeg kontrollerte, altså trilleturer ute osv. Eventuelt passet på at hun ikke fikk tilgang til barnet når det sov.

Jeg har ingen som helst tro på å ta det opp med henne. Sånne personer er ikke interessert i å korrigere egen atferd, de vil bare dure i vei.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette innlegget kunne jeg nesten ha skrevet selv da vi fikk vårt første barn, og jeg føler med deg❤️ Det er både frustrerende og tøft å stå i, og man ender gjerne opp med å tvile på seg selv. Og det at svigermor har sin egen agenda, som går på tvers av barnets behov, kjenner jeg meg veldig igjen i.

Jeg klarte ikke å ta det opp, og tror heller ikke det hadde hjulpet. Så her hadde vi lite barnepass, og holdt svigermor på en armlengdes avstand. De få gangene hun passet gjorde hun ting som bekreftet at hun brydde seg mest om seg selv og sine ønsker, ikke om barnets beste. 
Var likevel på besøk med jevne mellomrom, så holdt de ikke utenfor. 
Delte etterhvert mindre detaljer når det gjaldt søvn, amming, mat osv. Da hadde hun mindre å "ta" oss på…

Trist for alle når det blir sånn..

Anonymkode: 2334b...9a7

Ja, jeg merker at jeg holder kortene mine tettere til brystet nå enn før. Det ender bare med bemerkninger og kommentarer. Det er aldri noe støtte å få, eller et "så bra for dere at dere sover bedre". Hun har tilbudt seg å avlaste når ting har vært tungt, men når hjelpen bare gjør vondt verre, så kan vi likså godt takke nei. 

Det kan virke som at hun har noen forestillinger for hvordan hun ønsker at vi, babyen og alt skal være, så det virker som at rullegardiner går helt ned når vi ikke gjør slik hun har tenkt. Eller hun ser at vi ikke har samme forestilling som henne. 

Jeg syns det er synd at det er blitt sånn, for vi har hatt et godt forhold i over 8 år. Vi har også feriert med svigers. Nå får jeg helt åndenød av tanken. 

• Liker 2
Skrevet
NymeriaRhoynar skrev (59 minutter siden):

Mitt råd er å tillegge henne mye mindre verdi. Det innebærer at du anser henne for noen som du ikke har noen plikt å forsvare deg for, og at hennes meninger i bunn og grunn er uvesentlige. Teflonkommentaren din bør være "jeg er sikker på at du mener det". Eller hvis du føler deg ekstra storsinnet "Så interessant, Kari. Har du flere gode råd du vil dele med meg før vi drikker kaffe?"

Og nei, hun kan ikke være barnevakt hvis det ødelegger søvnmønsteret. Sånn er det med den saken. Jeg tror jeg hadde begrenset besøkene til settinger jeg kontrollerte, altså trilleturer ute osv. Eventuelt passet på at hun ikke fikk tilgang til barnet når det sov.

Jeg har ingen som helst tro på å ta det opp med henne. Sånne personer er ikke interessert i å korrigere egen atferd, de vil bare dure i vei.

Ja, jeg tror ikke jeg vil klare å korrigere, ikke uten å enten fornærme, såre eller fremstå som vanskelig. Hun er, tro det eller ei, pedagog, og forsøker ofte å parkere samtalene med det hun lærte under utdanningen sin for 30 år siden. Så her er det lite håp om å trenge gjennom.

Håpet er at når babyen er eldre, så vil  ikke ting være så skjørt som det er nå med tanke på søvn. Ved barnehagestart vil søvnrytmen uansett etableres godt, og da tenker jeg alt blir bedre. Jeg klamrer meg til den tanken.🤞 Enn så lenge tror jeg at jeg fortsetter å bruke "helsestasjon sier". Så får jeg tåle "Javel" fra svigermor. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Kjære svigermor. Det blir for mye for meg at jeg alltid må forklare og forsvare hvordan vi velger å gjøre ting med vår datter. Du må akseptere at anbefalingene har endret seg siden du hadde småbarn, og du må ha tillit til at vi som foreldre må få finne vår måte å gjøre ting på, og at den er bra nok. Jeg vil at du skal respektere og støtte opp om våre valg som vi synes fungerer. Hun skal legge seg kl 19, og slik vil vi gjøre det. Kom på besøk tidligere hvis du vil leke, ikke prøv å presse oss til å endre rutiner vi vil ha"

Og så må du gi litt mer faen og gjøre som du selv tenker. Legg ungen, selv om hun maser. "Nei du bestemor, nå sier vi godnatt og takk for idag!" Så tar du med deg barnet.

Tenk på det som at bestemor også må oppdras, og det tar 2-3 ganger før det begynner å feste seg. Mindre protester for hver gang.

Anonymkode: acdc2...fee

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

"Kjære svigermor. Det blir for mye for meg at jeg alltid må forklare og forsvare hvordan vi velger å gjøre ting med vår datter. Du må akseptere at anbefalingene har endret seg siden du hadde småbarn, og du må ha tillit til at vi som foreldre må få finne vår måte å gjøre ting på, og at den er bra nok. Jeg vil at du skal respektere og støtte opp om våre valg som vi synes fungerer. Hun skal legge seg kl 19, og slik vil vi gjøre det. Kom på besøk tidligere hvis du vil leke, ikke prøv å presse oss til å endre rutiner vi vil ha"

Og så må du gi litt mer faen og gjøre som du selv tenker. Legg ungen, selv om hun maser. "Nei du bestemor, nå sier vi godnatt og takk for idag!" Så tar du med deg barnet.

Tenk på det som at bestemor også må oppdras, og det tar 2-3 ganger før det begynner å feste seg. Mindre protester for hver gang.

Anonymkode: acdc2...fee

Takk! Det er akkurat det! Tillit, eller mangel på tillit. Gjennom alle kommentarene sier hun indirekte at vi ikke kan ta hånd om og oppdra barnet vårt på en god måte selv om vi ikke følger hennes metoder. Det er ihvertfall slik det virker på oss.

Jeg vet vi gjør en god jobb. Babyen er fornøyd og harmonisk, og er trygg på foreldrene sine. Og helsestasjon sier at babyen har god utvikling og vekst. 

Endret av AnonymiBergen:)
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Disse hysteriske foreldrene er jo et resultat av bestemors generasjons oppdragelse da, så jeg vet ikke jeg.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymiBergen:) said:

(...) forsøker ofte å parkere samtalene med det hun lærte under utdanningen sin for 30 år siden.  

"Du, Svigermor, har du egentlig noen gang vært på etterutdanning, eller er alt du har lært fra forrige generasjon? Hvis du skulle jobbe i dag, gjelder din utdannelse fortsatt!?" 

Nei.. det får man nok ikke sagt, men det er lov å ønsketenke verbale comebacks. 

Anonymkode: b8cd8...197

• Liker 5
Skrevet

Hvor er mannen din i dette?  Det er hans mor, og han kjenner henne best.  Risikoen for at det skal bli et spent forhold mellom deg og svigermor er mye større enn om det er sønnen som tar saken opp med henne.  

Han må enkelt å greit si at det er deres regler, rutiner og praksis som skal følges.  Barnet er deres ansvar, så derfor.  Han kan si til morgen at hun kan mene hva hun vil, at dere forstår at det er godt ment, men at hun må respektere deres måte å gjøre ting på.  

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...