Majer Skrevet 5. mai 2022 #21 Skrevet 5. mai 2022 (endret) En sannsynlighet for at det er dyskalkuli, men ville også sjekket at det ikke er en udiagnostisert adhd/add som gjør det vanskelig å huske basiskunnskap. Endret 5. mai 2022 av Majer
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #22 Skrevet 5. mai 2022 Majer skrev (11 minutter siden): Stor sannsynlighet for at det er dyskalkuli, men ville også sjekket at det ikke er en udiagnostisert adhd/add som gjør det vanskelig å huske basiskunnskap. Jeg skjønner ikke helt at du skriver at det er stor sannsynlighet for dyskalkuli når ts skriver at gutten har store hull i kunnskapen? Da er det jo veldig mye større sannsynlighet for at han har nettopp det: hull i kunnskapen. Hull i kunnskapene kan man få hvis læreren ikke er god nok til å tilrettelegge/finne en måte å lære bort på som passer eleven. Ikke alle lærer på samme måte (åpenbart). Hull i kunnskapene gjør at man føler seg dum, man kommer naturligvis ikke videre fordi matte bygger på det man tidligere har lært. Man stopper opp, man blir derfor stresset, føler seg enda mer dum, låser seg, får panikk, gir opp, gråter, føler seg enda mer dum. Mange utvikler sterk matteangst. Dette er en ond sirkel. Jeg jobber med undervisning og har selv blitt testet for dyskalkuli, så dette har jeg sett mange ganger. Ikke alle vansker er en diagnose! Alle kan ikke oppnå toppkarakterer i alt, til tross for iherdig jobbing. Anonymkode: d81e7...6d6
Majer Skrevet 5. mai 2022 #23 Skrevet 5. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg skjønner ikke helt at du skriver at det er stor sannsynlighet for dyskalkuli når ts skriver at gutten har store hull i kunnskapen? Da er det jo veldig mye større sannsynlighet for at han har nettopp det: hull i kunnskapen. Hull i kunnskapene kan man få hvis læreren ikke er god nok til å tilrettelegge/finne en måte å lære bort på som passer eleven. Ikke alle lærer på samme måte (åpenbart). Hull i kunnskapene gjør at man føler seg dum, man kommer naturligvis ikke videre fordi matte bygger på det man tidligere har lært. Man stopper opp, man blir derfor stresset, føler seg enda mer dum, låser seg, får panikk, gir opp, gråter, føler seg enda mer dum. Mange utvikler sterk matteangst. Dette er en ond sirkel. Jeg jobber med undervisning og har selv blitt testet for dyskalkuli, så dette har jeg sett mange ganger. Ikke alle vansker er en diagnose! Alle kan ikke oppnå toppkarakterer i alt, til tross for iherdig jobbing. Anonymkode: d81e7...6d6 Nå er det vel et definisjonsspørsmål når det kommer til hva som er stor sannsynlighet. Jeg bruker ordet stor sannsynlighet for kreft om det så er under femti prosent sjanse. Det stemmer det du skriver, men jeg tenker man gjør barna en bjørnetjeneste om man ikke utelukker diagnoser først. Jeg kjenner barn som har fått så mye hjelp hjemmefra at de har klart å fullføre ved å slite seg halvt ihjel for så å komme til kort på universitetet eller senere i livet og finner ut at de har en diagnose. De hadde hatt mye bedre liv om de fikk diagnosen tidligere. Det rammer ofte elever som får mye hjelp hjemmefra og som gjerne har IQ over snittet. Endret 5. mai 2022 av Majer
yabbadoo Skrevet 5. mai 2022 #24 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ok. Hvor gammel er du? Jeg slet også med å huske tall og tallrekker. Dette løste seg for meg da jeg bikket 27/28 år. Noter sliter jeg også med, og jeg hadde svært dårlig retningssans. I tillegg hadde jeg store problemer med å visualisere hvor i 2.etasje soverommet lå i forhold til stua nede osv... Har også lest at dette er knyttet til dyskalkuli. Likevel klarer jeg såpass mye matematikk (med iherdig innsats). Klarer pluss, minus, gange, dele, prosent, enkel algebra, enkel geometri, enkel sannsynlighet. Tror derfor ikke jeg er tilstrekkelig "rammet" til å få en eventuell diagnose.. Mye løser seg med alder og erfaring som feks. arbeidsminne/hukommelse, visualisering og retningssans. Hvis det ikke blir noe bedring på noen av disse områdene heller jeg mer mot å tenke dyskalkuli. Tror fortsatt vi skal være veldig forsiktig med å blande de som sliter med matte (veldig vanlig!), de som er redd matte (veldig vanlig!) sammen med de som faktisk har dyskalkuli da det på sikt kan undergrave diagnosen. Anonymkode: d81e7...6d6 For meg er det absolutt ikke noe prestige i å ha denne diagnosen, så det spiller egentlig ingen rolle for meg hva problemene jeg har heter. Jeg er 35, og det blir ikke noe bedre. jeg er sykepleier og klarer helt fint den matten jeg trenger for å gjøre jobben min, men jeg har lært meg mine metoder, f.eks å skrive ned all info som innebærer tall, og bruke kalkulator. Mitt største problem er at jeg ringer mye feil fordi jeg bytter om på tall, og alltid må dobbelsjekke alt jeg skriver inn ekstra nøye for å være sikker på at det blir rett. jeg har et barn som har språkvansker, og i den forbindelse fikk vi et spørreskjema som kartlegger risikoen for dysleksi. Der gikk flere av spørsmålene på om foreldre eller nære slektninger har problemer som dem jeg har, da dette henger sammen med barnets vansker (som også kan være tidlige tegn på dysleksi) og kan være arvelig.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #25 Skrevet 5. mai 2022 Majer skrev (15 minutter siden): Nå er det vel et definisjonsspørsmål når det kommer til hva som er stor sannsynlighet. Jeg bruker ordet stor sannsynlighet for kreft om det så er under femti prosent sjanse. Det stemmer det du skriver, men jeg tenker man gjør barna en bjørnetjeneste om man ikke utelukker diagnoser først. Jeg kjenner barn som har fått så mye hjelp hjemmefra at de har klart å fullføre ved å slite seg halvt ihjel for så å komme til kort på universitetet eller senere i livet og finner ut at de har en diagnose. De hadde hatt mye bedre liv om de fikk diagnosen tidligere. Det rammer ofte elever som får mye hjelp hjemmefra og som gjerne har IQ over snittet. Men hva hjelper en diagnose? Matematikken på vgs må jo bestås uansett om man skal inn på høyere utdanning?! Og tilrettelegging i undervisningen har alle elever rett på, diagnose eller ikke. Anonymkode: b104a...2d4
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #26 Skrevet 5. mai 2022 Dyskalkuli er ikke det samme som matte angst og har man de skal du lyst til å slite man på flere områder i livet enn bare matematikken på skolen. Jeg har selv diagnosen på papiret. Anonymkode: 6e921...7ce
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #27 Skrevet 5. mai 2022 Jeg har dyskalkuli og sleit veldig med matte. Såvidt jeg sto. Ble ikke diagnostisert, da, ingen tenke sånn den gangen. Spilte piano, men forsto aldri noter. Blander tall, kan feks skrive 26 og mene 62, skjønner ikke enkle regnestykker, må regne på fingrene. Oppdaget da jeg leste mer om det hvorfor jeg sliter med andre ting også, det henger sammen. Skjønner ikke kart, dårlig retningssans, skjønner ikke avstandsbeskrivelser "det er fem hundre meter" - er det mye, lite? Ikke noe sånn med bokstaver, jobber som journalist. Men tall blir bare rot. Her kan man se på lista om sønnen din passer inn i de tingene folk ofte sliter med: https://dysleksinorge.no/dyskalkuli/ Anonymkode: 7ee10...d0f 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #28 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har dyskalkuli og sleit veldig med matte. Såvidt jeg sto. Ble ikke diagnostisert, da, ingen tenke sånn den gangen. Spilte piano, men forsto aldri noter. Blander tall, kan feks skrive 26 og mene 62, skjønner ikke enkle regnestykker, må regne på fingrene. Oppdaget da jeg leste mer om det hvorfor jeg sliter med andre ting også, det henger sammen. Skjønner ikke kart, dårlig retningssans, skjønner ikke avstandsbeskrivelser "det er fem hundre meter" - er det mye, lite? Ikke noe sånn med bokstaver, jobber som journalist. Men tall blir bare rot. Her kan man se på lista om sønnen din passer inn i de tingene folk ofte sliter med: https://dysleksinorge.no/dyskalkuli/ Anonymkode: 7ee10...d0f Takk. Han er flink i de fleste andre fagene, leser sykt fort og får med seg innholdet. Er bare den forbaskede matten som man trenger på så mange høyere utdanninger. Han kunne nok gjerne tatt en it utdannelse (ikke ingeniør) men det blir vel vanskelig pga matten. Anonymkode: efb9d...a3c
Rhodiola Skrevet 5. mai 2022 #29 Skrevet 5. mai 2022 Hei trådstarter. Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer: Sitat * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel. Mvh Rhodiola, mod.
Fremhevede innlegg